• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie

Kamil Gołębiowski
24 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.



Przejazd rowerowy

Czy mosty, wiadukty, estakady i tunele powinny być też dostępne dla pieszych i rowerzystów?

Zbiórka odbędzie się 28 kwietnia o godz. 11 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Start peletonu nastąpi o godzinie 12. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd. Osoby, które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12:30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie będą mogły zostać dopuszczone do przejazdu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.


Wizytówka Gdańska

Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.

Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów

Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu

Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:

Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą

Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:

Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku

28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?

Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.

Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii. Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?

Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?

- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia

wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą

Ciekawostki: tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Rower to przyszłość, dziś na rowerach (3)

    dojeżdża coraz więcej osób. Jest szybciej tanio i zdrowiej. Dlatego należy przeznaczać coraz więcej pieniędzy na infrastrukturę rowerową. W Gdańsku codziennie jeździ rowerem 35-40 tysięcy ludzi. Pierwsze miejsce w kraju.

    • 8 6

    • Najwięcej w kraju ?? jakieś źródło? Z tego co mi wiadomo wyprzedza nas większość miast powyżej 300tys ;)

      • 1 1

    • tu masz racje rower wygrywa nawet z pociągiem. Ilość rozbieranych linii kolejowych i budowa na nich dróg dla rowerów potwierdza smutną rzeczywistość.

      • 0 2

    • na rozwój infrastruktury rowerowej nie potrzeba wielkich nakładów

      wystarczy równowartość 10 euro rocznie na mieszkańca a da się za to zbudować pełną sieć wydzielonych dróg dla rowerów w krótszym czasie niż trwała budowa tego tunelu.

      • 0 1

  • a kiedy przejazd Obwodnicą? (2)

    Tam jest dużo miejsca i bez problemu zmieszczą się rowerzyści. Obwodnica leży na terenie Trójmiasta a nie gdzieś w polu.

    • 11 5

    • obwodnica nie należy do żadnego miasta. Zarządcą jest GDDKiA

      • 3 0

    • zorganizuj i załatw pozwolenie na policji

      to nie jest marzenie wykraczające poza standardy cywilizowanego kraju.

      • 0 0

  • SOBOTA co za As wymyslil ten dzien na ta impreze? (1)

    • 7 4

    • Lepiej w piatek o 16?

      • 1 0

  • rowerowe lewactwo w lajkrach i orzeszkach na łbie już dostaje orgazmu na samą myśl o tym spędzie (3)

    tylko jak oni będą się widzieć w ciemnym tunelu mając modne wyczynowe aerodynamiczne gogle przeciwsłoneczne na twarzy?

    • 20 5

    • kilku będzie miało chińskie lampki bez jakichkolwiek atestów

      • 2 6

    • dobrze że nie puszczają pisowskiego prostactwa furmankami z obornikiem

      • 2 3

    • ironia czy odstawione tabletki?

      a może kompleks wynikający z braku umiejętności utrzymania równowagi na dwóch kołach?

      • 1 3

  • rowerzyści nie tunelem

    na drugą stronę można rowerem wodnym

    • 7 2

  • (3)

    to może w niedzielę w ramach równowagi pozwolą jeżdzic samochodami pasem nadmorskim?

    • 15 3

    • chcesz spróbować?

      już kilku takich było. Odwieźli ich pojazdy na lawetach. Kierowców do...(?)

      • 2 1

    • Dzien w dzien jakis cep tam wjezdza. Albo na plaze

      • 2 0

    • a co mało jest aut w pasie nadmorskim? rzadko tam bywasz

      • 1 0

  • (1)

    Kolejny powód dla którego Adamowicz musi odejść. Pedałujcie sobie gdzie chcecie i z kim chcecie ale nie po drodze, która miała ułatwić komunikację a jest zabawką w ręku władzy...

    • 11 4

    • i co, nie ułatwiła?

      chyba odstawiłeś tabletki

      • 0 3

  • Warto nieco potrenować

    Wjazd z powrotem, pod górke w tunelu daje ładnie po nogach

    • 2 2

  • (5)

    płaćcie OC AC dawajcie daninę na drogi w cenie paliwa to wówczas możecie ze spokojem ducha korzystać z dróg

    • 9 8

    • (1)

      tylko co to ma do rzeczy. Tunel utrzymuje miasto, a nie "daniny w cenie paliwa" czy OC/AC.
      Najpierw trzeba by było opodatkować kierowców na rzecz miasta.

      • 3 3

      • jadę tamtędy co dzień furą
        dodaję swój samochód do codziennego korka
        jego czarne spaliny wdychacie,
        a potem kombinuję jak zaparkować koło roboty, łatwo nie jest

        a mógłbym dojeżdżać rowerem
        bo lubię, bo mógł bym, z łatwością i przyjemnością, ale mi nie wolno

        • 1 0

    • Używaj mózgu, wtedy będziesz mógł ze spokojem korzystać z samochodu

      • 3 1

    • Na pewno z tej daniny byłzbudowany tunel xD

      • 1 1

    • Wg ciebie ktos kto uzywa roweru nie ma samochodu i nie placi podatkow? To jestes niespelna rozumu

      • 2 3

  • pytanie tylko (1)

    po co?

    • 8 2

    • spróbuj sam, to się dowiesz

      Dla ułatwienia: w czasie jazdy rowerem bez potrzeby pedałowania (w dół tunelu) wydzielają się w organizmie jadących endorfiny - hormony szczęścia.

      Przeżyj to sam. To naprawdę nie jest trudne.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum