rowery

stat

Autobus dla rowerzystów zniknął do marca

Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano gdańszczanom czekającym na możliwość przejazdu autobusem przez tunel pod Martwą Wisłą. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej, autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 również nie wpuścił rowerzystów do środka.
Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano gdańszczanom czekającym na możliwość przejazdu autobusem przez tunel pod Martwą Wisłą. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej, autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 również nie wpuścił rowerzystów do środka. fot. Marta/czytelnik trojmiasto.pl

- Mieszkańcy, w tym rowerzyści, zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych - obiecywał w ubiegłym roku zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. Tymczasem w poniedziałek zawieszono na pół roku funkcjonowanie przyjaznej dla rowerzystów linii kursującej tunelem pod Martwą Wisłą. Z dwóch dotychczasowych linii pozostała już tylko jedna.



Czy przewoziła(e)ś rower autobusem kursującym tunelem pod Martwą Wisłą?

tak, regularnie

18%

tak, od czasu do czasu

15%

nie, nigdy

67%
Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano pasażerom czekającym na autobus jadący przez tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 nie wpuścił rowerzystów do środka.

Autobus zniknął z dnia na dzień

- Linia 258 dla rowerów pod tunelem została zawieszona?!?! Pomóżcie mi, do kogo mogę to zgłosić? 4 rowerzystów stoi i nie wiemy, co teraz zrobić. Jechać tunelem? Autobus 158 nas nie wpuścił. Dwóch już odpuściło i pojechali, z czego jeden w kierunku tunelu! Jak odjeżdżaliśmy, to stał jeden rowerzysta, którego autobus też nie wpuścił. Nie wiem, jak sobie ostatecznie poradził, ale ok. 7:30 ja ostatecznie zadzwoniłam po kolegę, który specjalnie po mnie przyjechał i wziął rower na pakę. Niestety i tak spóźniłam się do pracy - pisała na gorąco w serwisie społecznościowym Marta.
Kursowanie autobusów linii 258 zostało zawieszone i przywrócone zostanie dopiero w marcu.
Kursowanie autobusów linii 258 zostało zawieszone i przywrócone zostanie dopiero w marcu. fot. Marta/czytelnik trojmiasto.pl
Faktycznie, trójmiejscy rowerzyści zostali zaskoczeni nagłą likwidacją linii, która powstała po to, by nie dopuścić do tak niebezpiecznych sytuacji, jak przejazd rowerem tunelem pod Wisłą.

- Tak ciężko jednemu z oficerów było "wrzucić" ten artykuł np. tutaj lub na inne podstrony dla rowerowców? W i po maju grzejecie się w blasku wykręcanych przez nas kilometrów, a w takich podbramkowych sytuacjach zostawiacie nas na lodzie... Zapamiętamy - zżymał się Łukasz Franczak.
Rowerzyści mieli pretensje, że w dobie emaili, SMS-ów, messengerów, telefonów i portali społecznościowych, nie powinno być problemem, aby tak istotną zmianę zapowiedziano wcześniej, a nie informowano o niej po fakcie.

Zwłaszcza dla mieszkańców Nowego Portu likwidacja promu wciąż jest uciążliwa, odcinając dzielnicę od Portu Północnego. To nie ułatwia jej rewitalizacji.
Zwłaszcza dla mieszkańców Nowego Portu likwidacja promu wciąż jest uciążliwa, odcinając dzielnicę od Portu Północnego. To nie ułatwia jej rewitalizacji. graf. Trojmiasto.pl
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz tak tłumaczy decyzję o zawieszeniu kursowania "rowerowej" linii 258:

- Bywały dni, że na jednym kursie podróżował tylko jeden pasażer przewożący rower, a w skali dnia przeważały kursy puste. O ile w typowy dzień powszedni wiosenny, w skali całego dnia przewożonych było przeciętnie około 13 rowerów, o tyle zimą średnio przewożono przeciętnie 4-5 rowerów. Dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu pracy przewozowej z tej linii na inne, oblegane linie autobusowe, zwiększając tam liczbę połączeń. Autobusy "rowerowe" z większą liczbą miejsc dla rowerów zostały włączone do obsługi drugiej linii tunelowej, tj. 158. Ponadto, zwiększeniu ulegnie liczba kursów na linii 158, tak, aby więcej rowerzystów mogło skorzystać z przeprawy tunelowej. Linia autobusowa 258 ponownie zacznie funkcjonować wiosną przyszłego roku, kiedy naturalnie wzrośnie liczba rowerzystów, chcących z niej skorzystać.
Rowerzystów to nie przekonało.

- Rozumiem, że może się nie opłacać, jak w ciągu dnia autobus jeździ pusty, ale rano bardzo dużo osób korzystało z tego środka transportu. Zawsze też o tej 7 rano, gdy podjeżdżał autobus, to wsiadali do niego rowerzyści. Teraz zostaje jazda naokoło, a rano nie zawsze jest na to czas. W zeszłym roku we wrześniu, pamiętam, że mało było rowerzystów w tym autobusie, ale w tym roku dużo więcej, więc nie powinno się przywoływać ubiegłorocznych statystyk - przekonuje Marta.
Autobus przez cały dzień, ale w kratkę

Obecnie w dni robocze między godz. 6 a godz. 8 rano autobus linii 158, kursujący przez tunel od ul. Zimnej na Stogach w kierunku Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz, jeździ co 20 minut. Podobna częstotliwość utrzymana jest między 14 i 18. Przez resztę dnia autobus kursuje 1-2 razy na godzinę. Od teraz do wiosny na tej linii będą realizowane dwa dodatkowe kursy w porannym szczycie. Zmiany wejdą w życie w ciągu kilku najbliższych dni.

Zobacz rozkład jazdy linii 158

Linia 258 z przyczepką rowerową została wprowadzona, gdyż zwykłe autobusy nie wystarczały, by pokryć rosnące zapotrzebowanie przejazdowe ze strony rowerzystów. To niestety przykładowy efekt budowy infrastruktury, która nie uwzględnia zmieniających się priorytetów mobilności mieszkańców Trójmiasta, podróżujących dziś znacznie częściej, niż kiedyś, rowerem.
Linia 258 z przyczepką rowerową została wprowadzona, gdyż zwykłe autobusy nie wystarczały, by pokryć rosnące zapotrzebowanie przejazdowe ze strony rowerzystów. To niestety przykładowy efekt budowy infrastruktury, która nie uwzględnia zmieniających się priorytetów mobilności mieszkańców Trójmiasta, podróżujących dziś znacznie częściej, niż kiedyś, rowerem. mat. prasowe
- We flocie pojazdów obsługujących linię 158 wykorzystywane mają być odtąd autobusy z wewnętrznymi wieszakami na rowery, które pozwalają na jednorazowe przewiezienie ośmiu jednośladów - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku. - Jeśli chodzi o kursowanie autobusu linii 158 w popołudniowych godzinach szczytu, póki co dodatkowe kursy nie są przewidywane. Wynika to z mniejszego zainteresowania "rowerowych" pasażerów powrotem z pracy na pokładzie autobusu. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco i w razie potrzeby również o tej porze zwiększymy liczbę kursów.
Linia 258 zostanie przywrócona w marcu.

Komentarz

Tunele i mosty buduje się na kilkadziesiąt lub nawet sto kilkadziesiąt lat. W fazie planowania jest czas na to, żeby opracować normalny przejazd dla rowerzystów, budując dla nich i dla pieszych osobną nitkę, umożliwiając im korzystanie z tunelu serwisowego, bądź wprowadzając inne rozwiązanie. Zamiast myśleć przyszłościowo i od razu tworzyć spójną rowerową ramę komunikacyjną miasta, nieudolnie próbujemy coś sztukować. W Gdańsku mamy w ostatnim czasie cały szereg inwestycji opracowywanych wyłącznie lub głównie dla zmotoryzowanych i to błędne, nieaktualne już podejście do tworzenia miasta, mści się każdego dnia w postaci hałasu, ruchu, korków i na koniec w formie długich kolejek do aptek i lekarzy. Oprócz tunelu możemy wymienić choćby wiadukt na ul. Popiełuszki bez wytyczonych pasów rowerowych i chodnika. To nowoczesność na miarę lat 50. ubiegłego wieku.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (129)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.