rowery

Rower rowerowi nierówny - przegląd rodzajów rowerów

Poszczególne typy rowerów różnią się od siebie diametralnie - warto o tym wiedzieć, wybierając się do sklepu rowerowego.
Poszczególne typy rowerów różnią się od siebie diametralnie - warto o tym wiedzieć, wybierając się do sklepu rowerowego. Anna Yakimova/123rf.com

Jaki rower kupić? Nie wszyscy klienci przychodzący do sklepu rowerowego z zamiarem kupna jednośladu mają sprecyzowane oczekiwania co do funkcjonalności tegoż. Choć na pierwszy rzut oka "rower jaki jest, każdy widzi", między sprzętem poszczególnych typów jest więcej różnic niż podobieństw.



Czy masz w domu rower?
Czy masz w domu rower?

tak, mam jeden rower

29%

tak, mam dwa rowery

28%

mam trzy lub więcej rowerów

33%

nie mam roweru

10%
Każdy rower ma kierownicę, dwa pedały i siodełko. Na tym jednak kończy się lista cech wspólnych naszych jednośladów. Spoglądając na rynek rowerów, łatwo można zauważyć daleko idącą specjalizację poszczególnych ich typów. Nie da się znaleźć roweru uniwersalnego, który nada się absolutnie do wszystkiego.

Jeśli nie wiemy dokładnie, jaki rower sprawdzi się nam najlepiej, wybierzmy się do profesjonalnego sklepu rowerowego. Sprzedawca zada nam kilka pytań, dzięki którym będzie mógł zaprezentować nam gamę sprzętu odpowiedniego dla nas.

- Osoba poszukująca pierwszego roweru lub wracająca do tej aktywności może mieć trudność w precyzyjnym określeniu swoich potrzeb i oczekiwań - mówi Artur Osojca ze sklepu Epicentrum. - Na pewno jednak orientuje się, czy zamierza czerpać przyjemność z niezobowiązującej jazdy po mieście, planuje rowerowe wycieczki, czy może myśli o ściganiu się w zawodach. Klient powinien być także w stanie określić, jaki teren chce najczęściej eksplorować i na ile pewnie czuje się w ruchu drogowym.

Rowery górskie



Wśród rowerów górskich znajdziemy jednoślady o bardzo zróżnicowanym przeznaczeniu. W zależności od preferowanej formy użytkowania możemy wybierać spomiędzy rowerów o różnych rozmiarach kół (27,5- i 29-calowe, rzadko już 26-calowe), typach amortyzatorów (z amortyzatorem tylko z przodu lub z przodu i z tyłu), różnej geometrii.

Zobacz także: Mój pierwszy rower górski - jaki wybrać?

- Im większy skok amortyzatora w rowerze, tym bardziej specyficzne, "szalone" zastosowanie - mówi Piotr Tysarczyk ze sklepu Tysar. - Rowery przeznaczone do ekstremalnych zjazdów, ewolucji i skoków mają amortyzatory o bardzo dużym skoku. W Trójmieście trudno znaleźć zastosowanie dla roweru tego typu. Miłośnicy szybkiej, a jednocześnie technicznej jazdy po lesie najchętniej wykorzystują rowery typu hardtail, czyli bez amortyzacji z tyłu.

Rowery przełajowe i gravelowe



Rower przełajowy to coś w rodzaju kompromisu między szosówką a góralem. Pojedzie po asfalcie, ale może się tym trochę nudzić; pojedzie też w terenie, ale nie aż tak efektywnie jak mtb. Nie znaczy to jednak, że to rower "do wszystkiego i do niczego". Jazda przełajówką ma swój niepowtarzalny urok, a fakt, że odczuwalnie jest to rower szosowy, który świetnie radzi sobie w lesie, daje ogromną frajdę z użytkowania go.

- Wybierając rower przełajowy trzeba być świadomym, że jest to bardzo wyspecjalizowana konstrukcja - mówi Artur Osojca. - Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń terenowych, a od prędkości i sposobu jej nabierania można się uzależnić. Zapłata jest słona - efektywność jest osiągana wyraźnym kosztem komfortu. To rower który przejedzie wszystko, wszędzie i w każdych warunkach, o ile użytkownik nie będzie odstawał umiejętnościami od potencjału skrywanego w tej maszynie.
Zobacz także: Rowery przełajowe coraz popularniejsze

W ostatnich latach po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym jeździ coraz więcej rowerów, które do złudzenia przypominają przełajówki, choć wcale nimi nie są. Rowery typu gravel zdobywają coraz większą popularność i zdają się spełniać oczekiwania nawet najbardziej wymagających zawodników.

- Gravel to grzeczniejszy i trochę bardziej uniwersalny kolega roweru przełajowego - mówi Łukasz Derheld ze sklepu dre rowery. - Nie boi się trudnego terenu i stromizn TPK, a na drogach asfaltowych tylko nieznacznie ustępuje rowerom szosowym. Z tego względu chętnie używa się go też do dojazdów do pracy. Cechami charakterystycznymi roweru gravelowego są mniej agresywna geometria niż w rowerze przełajowym, możliwość montażu opon o szerokości nawet do 50 mm i osprzęt o górskim zestopniowaniu przełożeń. Nawet początkujący użytkownik będzie sprawnie i szybko poruszał się po bezdrożach. Z kolei zintegrowane mocowania do pełnych błotników, możliwość montażu dwóch koszyków na bidon i trwałe hamulce tarczowe sprawiają, że gravele często pełnią rolę tzw. "zimówki", towarzysząc zawodnikom podczas treningów przygotowawczych do sezonu wyścigowego.
Zobacz także: Fenomen rowerów gravelowych


Rowery do jazdy po asfalcie



Rowerów przeznaczonych do jazdy po asfalcie i utwardzonym podłożu jest całkiem sporo. Sama kategoria rowerów szosowych nie jest wcale jednolita. Pośród nich możemy znaleźć rowery typowo szosowe o geometrii wyścigowej lub bardziej rekreacyjnej - endurance - a także rowery triathlonowe, czasowe (między nimi nie zawsze jest znak równości!) oraz miejskie i krossowe. Każdy z nich ma inne zastosowanie.


- Użytkowanie roweru na drogach utwardzonych dla każdego będzie oznaczało coś innego - mówi Artur Osojca. - Planowana intensywność i kilometraż mają bezpośredni wpływ na wybór. Krótkie przejażdżki lub aglomeracyjne zastosowanie kieruje nas na rowery miejskie, trekkingowe lub crossowe. Jeśli chcemy podróżować, powinniśmy raczej wybierać między rowerami trekkingowymi i wyprawowymi , mówiąc w dużym uproszczeniu - roweru gravelowego pod backpacking. Ma być szybciej? Od tego są speedstery, czyli sztywna rama i widelec, ale prosta kierownica. Szosówka w czystej postaci pozostanie dobrym wyborem dla każdego, kto chce przemierzać kilometry jeżdżąc tylko po drogach lub oczekuje sportowych doznań za każdym razem gdy wsiądzie na siodełko. To punkt wyjścia. Warto zaznaczyć, że ograniczenia w użyciu roweru zwykle tkwią w głowie, a tylko w pojedynczych przypadkach w sprzęcie.

Przed niełatwym wyborem stoją początkujący triathloniści. Ich dyscyplina wymaga użycia roweru szosowego w zawodach z dozwoloną jazdą w grupie, czyli tzw. draftingiem, natomiast w zawodach w konwencji indywidualnej jazdy na czas można jechać na rowerze czasowym. "Czasówka" jest rowerem bardzo specyficznym. Daje dużą przewagę w pokonywaniu długich, nieskomplikowanych technicznie tras, jednak jest zupełnie nieuniwersalna i mało przydatna do innych zastosowań. Słabo poradzi sobie na krętych trasach, w mocno pagórkowatym terenie oraz w warunkach miejskich. Utrudniony dostęp do klamek hamulcowych i mocno pochylona pozycja sprawiają jednocześnie, że nie jest to jednoślad, na którym bezpiecznie przejedziemy między samochodami. W związku z tym warto, aby początkujący zawodnicy triathlonu, którzy mogą pozwolić sobie na tylko jeden rower, pomyśleli o zakupie roweru szosowego i postarali się dostosować go do wymagań triathlonu. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale może okazać się sensownym kompromisem.
Rower czasowy (triathlonowy) - Trek Speed Concept. Cena 19899 zł.
Rower czasowy (triathlonowy) - Trek Speed Concept. Cena 19899 zł. Drerowery.pl
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (87)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »