rowery

stat

Rowery przełajowe coraz popularniejsze

Błotniacy, to potoczna nazwa dla kolarzy jeżdżących na rowerach przełajowych
Błotniacy, to potoczna nazwa dla kolarzy jeżdżących na rowerach przełajowych

Przełaj to sport dla twardzieli, którzy biegają z rowerem na ramieniu często w mało sprzyjających warunkach pogodowych, w zimnie, w deszczu, w śniegu, umorusani od stóp do głów w błocie. Jazda terenowa, pokonywanie przeszkód, tak na dobrą sprawę, wszystko po to by w naturalnych warunkach przedłużyć sezon kolarstwa szosowego. Rowery przełajowe zyskują w naszym kraju coraz większą popularność, a jazda nimi wielu osobom pozwala odkryć rower na nowo. Co można zyskać i jak rozpocząć przygodę z przełajami?



Jak wygląda rower do przełajowy?

Przełaj istniał na długo przed skonstruowaniem pierwszych rowerów górskich. Rower przełajowy najkrócej można opisać, jako zmodyfikowany pod kątem jazdy w terenie rower szosowy. Mamy więc z jednej strony charakterystyczną kierownicę i manetki szosowe, wysoką, zwartą ramę, sztywny widelec, a z drugiej strony - nieco szersze 30-33 mm opony z terenowym bieżnikiem, dużo przestrzeni miedzy kołami a ramą, czy hamulcami, tak aby błoto nie blokowało kół i kilka mniej widocznych rozwiązań technicznych.

Na co zwrócić uwagę w wyborze roweru przełajowego?

Osoba, która rozważa zakup przełajówki i chce rozpocząć swoją przygodę z CX powinna wyjść od doboru odpowiedniego rozmiaru ramy. Jeśli zamierzasz się ścigać, rozejrzyj się za bardziej sportową jej geometrią. Jeśli natomiast chcesz używać przełajówki głównie do treningu, poszukaj modelu z bardziej komfortową geometrią ramy. Ważnym aspektem doboru sprzętu jest też zakres przełożeń. Warto wybrać rower wyposażony w kasetę z szerokim zakresem, by radzić sobie z każdym ostrym wzniesieniem. Wiele rowerów przełajowych ma dość twardy zakres przełożeń, z którym można mieć ciężką przeprawę na podjazdach. Często najlżejsze przełożenia na podjazdy to w klasycznych przełajówkach 36-28. Jazdę na takim rowerze znacznie ułatwia coraz popularniejszy napęd 1x11, dzięki któremu całkiem łatwo podjeżdżać na dość strome wzniesienia bez umykającego tylnego koła. Napęd taki jest mniej problematyczny na zawodach, bo nie trzeba tyle "wachlować" przełożeniami i mniej zapycha się błotem. Ponadto nie do przecenienia jest fakt urwania tych kilkuset gramów, jakie daje uproszczenie napędu. "Przełaj" to sprzęt, który dostanie od nas mocno w kość, jeśli zdecydujemy się na zawody czy nawet w codziennej jeździe zgodnie z jego przeznaczeniem.

Innym najnowszym trendem w przełajówkach jest stosowanie elektrycznego osprzętu. Do znanego Di2 od Shimano dołączył Sram z napędem eTap. Dla zawodników nastawionych na jak najlepsze osiągi i tych, którzy mają większy budżet, to interesujący kierunek rozwoju. Niskobudżetowym, ale bardzo przydatnym rozwiązaniem jest założenie do przełajówki błotników. Pozwalają one zachować suchy strój, a więc i ciepło. Przyzwoity model błotników ułatwia suchą jazdę nawet na długich dystansach. Warto pamiętać również o tym, by w chłodniejsze dni spokojnie rozpocząć jazdę i dobrze się rozgrzać, zanim wejdzie się na wyższą intensywność treningu.

Ważną kwestią wiążącą się z przełajową jazdą jest hamowanie. Hamulce tarczowe w przełajówce to już podstawa. Jesień i zima często oznacza jazdę w mokrych warunkach i błocie. W takich warunkach, szczególnie na trudnych technicznie zjazdach, hamulce tarczowe to zdecydowanie najlepszy wybór. Niezależnie od tego, czy zamierzasz się ścigać, czy tylko trenować na przełajówce, tarczówki robią największą różnicę.

Nie mniej istotny niż wybór odpowiedniego roweru jest dobór właściwego przełajowego ogumienia oraz ciśnienia w nim. Ogólnie rzecz biorąc, opony powinny być adekwatne do planowanego zastosowania i warunków. Na suche trasy warto wybrać szybki bieżnik zapewniający małe opory toczenia. Z kolei na mokre warunki najlepiej założyć oponę z agresywnym bieżnikiem, który dobrze odprowadzi błoto. Warto zdecydować się wtedy na wysoką liczbę TPI, czyli gęsty oplot, żeby opona miała większą przyczepność. Do tego ważny jest także dobór odpowiedniego ciśnienia. Czym się kierować, by go osiągnąć? - Nic nie zastąpi własnych odczuć i eksperymentowania, z jakim ciśnieniem opona radzi sobie najlepiej w konkretnych warunkach. Duży wpływ na dobór ciśnienia będzie miała waga zawodnika. Wyższe ciśnienie w przełajowych oponach lepiej sprawdzi się na szybkich i suchych trasach, szczególnie bez ostrych i zdradzieckich zakrętów. Niższe ciśnienie zwiększy przyczepność w trudnych warunkach. W przypadku wyścigu, warto samemu sprawdzić przed nim na trasie, jak zachowuje się rower i w razie zastrzeżeń skorygować odpowiednio ciśnienie. Najpopularniejszy i zgodny z przepisami UCI wybór szerokości opony CX to 33 mm.

Przełajówka, to nie tylko rower na okres przejściowy:

Rowery przełajowe nie są już traktowane wyłącznie jako jesienno-zimowy przerywnik. Choć ich solidna konstrukcja pozwala jeździć nimi w śniegu czy błocie, potrafią o wiele więcej. Piękno rowerów przełajowych leży w ich wszechstronności. Wystarczy wymienić opony. Latem, gdy lubisz jeździć szybciej na szosie, masz do wyboru mnóstwo szerszych szosowych opon, które można założyć do przełajówki. Opory toczenia są z nimi tylko nieco gorsze niż w klasycznych szosowych oponach, w porównaniu z nimi zapewniają jednak dużo większy komfort. Jedyny minus takiego rozwiązania to nieco większa waga. Dla niektórych to jedyny uniwersalny rower na cały rok.

Przykładowy rower przełajowy
Przykładowy rower przełajowy mat. Salon Dre Rowery


Zalety cyclocrossu:

Tradycyjnie rowery przełajowe pomagały odpowiednio przygotować się do nadchodzącego sezonu kolarzom szosowym. Największe zainteresowanie wzbudzają one wtedy, gdy pogoda skutecznie utrudnia jazdę na szosie, czyli jesienią, zimą a także wiosną. Przełajówki mogą pomagać na wiele sposobów. Szosowcy mogą na nim bez większych zmian zachować swoją pozycję i robić świetne treningi szybkości w terenie. Chłód i wiatr nie doskwierają wtedy tak bardzo jak na szosie. Bardzo przyjemnie jest jechać ostro szutrowymi drogami zamiast męczyć się na posypanych solą ulicach, tym bardziej, że sól może spowodować bardzo poważne szkody roweru i jego komponentów.

Zwolennicy cyclocrossu podkreślają jednak, że najważniejszą korzyścią z przesiadki na przełajówkę jest poprawa techniki jazdy. W cyclocrossie trzeba mocno pracować swoim ciałem, by pochłaniać nierówności, utrzymywać równowagę w grząskich zakrętach, schodzić z roweru i wskakiwać na niego ponownie. Przede wszystkim jednak przełajówka uczy, kiedy i jak hamować. Niezależnie od tego, czy najczęściej jeździsz na rowerze górskim czy szosowym, z przełajówką poprawisz kontrolę nad rowerem w każdym aspekcie.

Nie ma że boli, czyli trening na pełnych obrotach:

Rower przełajowy pozwala też pracować nad utrzymywaniem na rowerze wysokiego i równego tempa. - To konieczność w przełajowej jeździe. Dość często ma się tu do czynienia z piaskiem czy błotem i zamiast zejścia z roweru i biegania z nim lepiej jest spróbować wciąż kręcić korbami, utrzymać równowagę i przejechać takie odcinki. Nawet jeśli nie ścigasz się na przełajówce i jeździsz tylko dla siebie, największą korzyścią będzie możliwość systematycznego treningu z równą prędkością. Cyclocross to doskonała zabawa, ale także świetny trening wytrzymałościowy i techniczny. Ostre nawroty, podjazdy, zjazdy, piach, błoto, śnieg czy przeszkody terenowe pojawiające się na trasie sprawiają, że cały czas musimy być czujni i skoncentrowani. Trzeba działać z wyprzedzeniem, co szczególnie na początku nie jest takie proste. Ten, kto decyduje się na poważne treningi przełajowe, może zapomnieć o chwilach relaksu na trasie. Szybkie wypięcie z pedałów zatrzaskowych, bieg z rowerem czy skok przez przeszkodę to codzienność w tej dyscyplinie. Po treningu czujesz każdy mięsień, każdą część swojego ciała. Jeżeli chcesz czerpać z tego przyjemność, nie możesz iść na kompromisy, a to oznacza regularne treningi, zarówno siłowe, wytrzymałościowe, jak i techniczne. Nie ma, że boli!

Idealne trasy/tory dla kolarstwa przełajowego:

Wyścigi przełajowe zazwyczaj rozgrywane są na trasach w formie krótkich pętli liczących od 1,5 do 3 km, zawierających charakterystyczne dla tej dyscypliny przeszkody, często budowane sztucznie - schody, piasek, błoto, progi, barierki, kłody do przeskakiwania, serie ostrych zakrętów i inne. Sporo jest też odcinków dla sprinterów oraz w miarę możliwości - fragmentów trasy przez które trzeba przebiec z rowerem na ramieniu.

Wszystko po to, żeby wymóc na zawodnikach techniczną jazdę w pełnym skupieniu i na pełnych obrotach - co znaczące, wyścigi te są krótkie, zazwyczaj trwają około godziny i przy dobrze przygotowanej trasie nie pozwalają nawet na chwilę zwolnić, odpuścić, odpocząć.
Z tych względów, kolarstwo przełajowe jest świetnym treningiem przygotowującym do startów w letnich dyscyplinach kolarskich. Mamy tu do czynienia z intensywnym treningiem jazdy z maksymalnymi obciążeniami i jednocześnie ciężką szkołę techniki jazdy na rowerze - to co na rowerze górskim, wygodnym, amortyzowanym, z szerokimi oponami i kierownicą zdaje się być łatwe, na rowerze przełajowym staje się wyzwaniem - podkreśla organizator trójmiejskich treningów, wszechstronny zawodnik kolarski - Łukasz Derheld.

>>> Najbliższy trening w formie wyścigu już w niedzielę 11 grudnia, u stóp Góry Donas

Zdjęcie archiwalne z wyścigu Cyclocross Gdynia
Zdjęcie archiwalne z wyścigu Cyclocross Gdynia fot. Project-On


Można długo dyskutować o tym, czy kolarstwo przełajowe w dobie zaawansowanych technologii, pozwalających na konstruowanie wygodniejszych i bezpieczniejszych rowerów, na których łatwiej się jeździ, ma sens i rację bytu, czy nie. Rowery przełajowe mają swoje ograniczenia, tak jak i zalety, ale przede wszystkim ta odmiana kolarstwa ma swój nieodparty urok, który pozwolił odrodzić się jej na Świecie poza wąskimi kręgami zawodowców i zyskuje coraz więcej zwolenników.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (49)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »