Rower budzi się do życia. Zadbaj o niego na wiosnę
Wraz z początkiem wiosny budzą się z zimowego snu rowerzyści. Piękna pogoda zachęca do długich wycieczek licznymi szlakami. Zanim jednak zasiądziemy na naszego dwukołowego rumaka, warto go odpowiednio przygotować do sezonu. Jak to zrobić? Podpowiadamy.
- Jak przygotować rower na wiosnę?
- Serwisowanie roweru - zrób to sam!
- Serce napędu, o które należy zadbać
Jak przygotować rower na wiosnę?
Zima to najbardziej niekorzystny czas dla rowerów, dlatego w tym czasie powinniśmy je często czyścić ze śniegu, błota i soli drogowej oraz konserwować poszczególne ich elementy. Istotne jest również to, gdzie przechowujemy jednoślad. Wiosną nasz jednoślad wymaga serwisu.
Co obejmuje serwis rowerowy?
- czyszczenie roweru i napędu,
- czyszczenie i smarowanie piast, suportu i sterów,
- sprawdzenie zużycia łańcucha i jego ewentualna wymiana,
- smarowanie łańcucha,
- regulacja hamulców,
- kasowanie luzów,
- regulacja przerzutek,
- dokręcenie kół i pedałów,
- centrowanie kół,
- sprawdzenie ciśnienia w oponach.
Brakuje rowerów w sklepach?
Przechowywanie roweru zimą w suchym miejscu nie powinno wpłynąć na zniszczenie komponentów, jednak dobrze jest oczyścić rower z kurzu - szczególnie elementy napędu, takie jak łańcuch i zębatki. Jeśli rower trzymamy na balkonie lub w innym miejscu, gdzie wilgoć może mieć dostęp, pojawić się może rdzawy nalot na linkach i napędzie. Wszystkie elementy wykonane ze stali, takie jak szprychy, śruby czy kierownica lub wsporniki również są narażone na powstanie rdzawego nalotu. Jeśli są one wykonane ze stali nierdzewnej lub aluminium, są dużo odporniejsze na działanie warunków atmosferycznych.
- Jeśli zależy nam na bezproblemowym działaniu ruchomych elementów i na zachowaniu dobrego wyglądu naszego roweru, odradzam trzymanie go na balkonie - mówi Piotr Tysarczyk ze sklepu Cyklisci.com. - Jeśli nie mamy innego wyjścia, dobrze jest zabezpieczyć rower choćby plandeką, aby bezpośrednio nie był narażony na działanie wilgoci, śniegu, deszczu itp. Na wiosnę należy przede wszystkim sprawdzić stan nasmarowania łańcucha, ruchomość linek w pancerzach, stan klocków hamulcowych i stan ogumienia, które również podatne jest na działanie czynników atmosferycznych. Koszt podstawowego serwisu, który obejmuje regulacje przerzutek, hamulców, sprawdzenie stanu piast i innych łożysk, ogumienia, połączeń śrubowych oscyluje zazwyczaj w okolicach kilkudziesięciu złotych.
Tu znajdziesz części i akcesoria do roweru. Sprawdź ofertę sklepów i serwisów rowerowych w Trójmieście
Serwisowanie roweru - zrób to sam!
Niektóre z wymienionych czynności jesteśmy w stanie wykonać sami w domu, ogródku czy garażu. Rower powinniśmy myć zawsze wtedy, gdy go mocno ubrudzimy. Wilgoć, piach i zaschnięte błoto źle wpływają na metal i mechaniczne układy. Mając odpowiednie narzędzia, możemy dokręcić luźne śruby, sprawdzić ciśnienie i uzupełnić powietrze w kołach, a także nasmarować łańcuch. Warto też zakupić specjalny przymiar do mierzenia łańcucha, który wskazuje jego rozciągniecie na poziomach 0.7 oraz 1. Gdy przyrząd wskaże zużycie na poziomie 0.7, oznacza to, że jeszcze możemy jeździć, ale powinniśmy już zakupić nowy łańcuch i go wymienić. Natomiast w przypadku gdy miarka pokaże wartość 1, będziemy prawdopodobnie musieli wymienić także kasetę/wolnobieg, co wiąże się z dużo większym kosztem.
W domu możemy zadbać o poprawne nasmarowanie łańcucha i kontrolę dokręcenia śrub kluczem imbusowym. Łatwo możemy też ocenić stan klocków czy okładzin hamulcowych. Jeżeli posiadamy przymiar do łańcucha, możemy również ocenić stan napędu. Łańcuch należy wymieniać, gdy jego zużycie jest na poziomie 70 proc. Mycie napędu ze zdemontowaniem go z roweru, odpowietrzanie hamulców czy regulację przerzutek lepiej zlecić dobremu serwisantowi.
- Koszt "małego serwisu" to 200 zł - mówi Mariusz Skwarczak ze sklepu Velomania. - Obejmuje on czyszczenie napędu zdemontowanego z roweru, regulację przerzutek i hamulców, centrowanie kół i sprawdzenie dokręcenia śrub. Czas oczekiwania zależy głównie od momentu oddania roweru do serwisu. Jeżeli zrobimy to przed sezonem, tj. koniec lutego czy marzec, to czas oczekiwania na rower to trzy do pięciu dni roboczych. Jeżeli oddamy rower późniejszą wiosną, czas oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch tygodni.
Serce napędu, o które należy zadbać
Łańcuch jest bardzo ważnym elementem każdego roweru i powinniśmy o niego szczególnie dbać. Przede wszystkim czyśćmy i smarujmy go regularnie. Piach działa na napęd niczym tarka, szybko go niszcząc. Aby zapobiec jego rozciągnięciu i zniszczeniu zębatek, warto używać naprzemiennie kilku łańcuchów, które możemy zmieniać co kilkaset kilometrów. Najłatwiej jest wymienić taki, który posiada specjalne ogniwo nazywane spinką. Dzięki niej w szybki i łatwy sposób rozepniemy i zapniemy ten element napędu.
- Łańcuch nie może być suchy, ale też przesadnie nasmarowany - mówi Mariusz Krzywiel ze sklepu Rowerowe Przymorze. - To mechaniczny element roweru, o który trzeba dbać i nie jest to wcale proste. Najczęstszym błędem jest jednak przesadnie nasmarowany łańcuch, na którego przykleja się kurz i piach, dodatkowo przyspieszając niszczenie kółeczek przerzutek i zębatek. Na umyty i wysuszony łańcuch nanosimy oliwkę do smarowania łańcuchów, kropelka po kropelce osobno na każde ogniwko. Po jakimś czasie (np. po nocy przed jazdą) dokładnie wycieramy łańcuch z nadmiaru oliwki. Osobiście zalecam wymieniać łańcuch wtedy, gdy jego wydłużenie na miarce wskazuje 0,5 proc. To jest jeszcze dobry łańcuch, ale dłuższe jego używanie zacznie szybciej zużywać zębatki, co spowoduje w dalszej konsekwencji wymianę nie tylko samego łańcucha, ale również wspomnianych zębatek. Jeżeli nie macie takich miarek, poproście o zmierzenie wyciągnięcia łańcucha w serwisie. Serwis podstawowy w naszym serwisie to koszt 120 zł.
Warto pamiętać, że lepiej zapobiegać niż naprawiać. Regularne serwisowanie naszych jednośladów nie tylko wydłuży żywotność roweru, lecz także pozwoli na komfortową i bezpieczną jazdę przez cały rok. Szerokiej drogi!
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-15 07:56
(5)
W zeszłym roku, gdzieś od początku maja do samego października/listopada(pierwsza zamieć śnieżna) pokonywałem codziennie rowerem trasę do i z pracy, oodległość była znaczna, bo z Nowego Portu do Sopotu Wyścigów, oczywiście trasa idącą wzdłuż pasa nadmorskiego. Żadna wichura, żaden deszcz nie był mi straszny:)
Jednak po sezonie rowerowymW zeszłym roku, gdzieś od początku maja do samego października/listopada(pierwsza zamieć śnieżna) pokonywałem codziennie rowerem trasę do i z pracy, oodległość była znaczna, bo z Nowego Portu do Sopotu Wyścigów, oczywiście trasa idącą wzdłuż pasa nadmorskiego. Żadna wichura, żaden deszcz nie był mi straszny:)
Jednak po sezonie rowerowym podliczylem sobie ile to oszczędziłem przez te miesiące na ulgowym bilecie miesięcznym, i wyszło na to, że nic, bo listopadowy koszt serwisu mojego rowerku wyniósł jakieś 300zl... Nauczka dla was- regularnie czysccie łańcuch, nie ma, że się nie chce...!- 27 5
-
2021-04-16 09:19
odpal jutube i pooglądaj filmiki o naprawach i przeglądach
a już nigdy nie zapłacisz tyle za serwis, sensowny stojak plus trochę prostego sprzętu (część pewnie każdy już ma) raz kupujesz i używasz lata, ewentualnie dokupując zużyte części przez internet bo taniej
- 0 0
-
2021-04-15 21:33
Serwis
To i tak tanio. Mnie teraz po zimie serwis wyniosl 1200 zł - niestety wymiana całego napędu - kaseta lancuch, przednie blaty korby, tuleje, suport .. a ceny części niestety poszły w górę. Stąd nauczka żeby w porę zmieniać lancuch zanim zacznie żreć kasetę ;)
- 1 1
-
2021-04-15 15:32
(1)
Panie 16-cie razy zaliczony, a co z kosztami wymiany klocków hamulcowych czy ogumienia?Ja jeżdżę cały rok do pracy, miesięcznie oszczędzam ok 150 PLN, a roczny koszt serwisowania to ok 300 pln
- 0 1
-
2021-04-15 15:34
dolicz paliwko dla siebie, jednak te 1000kcal spalisz na dojazdach, a jakoś trzeba to uzupełnić
- 1 1
-
2021-04-15 08:31
W bilansie zyskow i strat nalezy uwzglednic bezcenne korzysci dla zdrowia
Choc przy zlej pogodzie w starszym wieku staje sie to uciazliwe i nieprzyjemne.
- 10 3
-
2021-04-15 12:00
Rowerzyści to dbają o rower cały rok, bo z niego korzystają przez wszystkie pory roku, a wiosną to się budzą rowerowcy.
- 24 24
-
2021-04-15 07:49
Rower wycignę z piwnicy dopiero (12)
kiedy nie trzeba będzie jeździć w masce.
- 32 15
-
2021-04-15 10:43
(2)
No to już, bo obecnie ani biegać ani jeździć rowerem nie trzeba w masce.
- 9 0
-
2021-04-15 12:56
I nigdy nie trzeba bylo.
- 1 1
-
2021-04-15 12:55
przepis jest trochę niejasny, wydaje się że dotyczy "uprawiania sportu" zawodowo, więc ja np. niejasno mam założoną maseczkę, tak bliżej brody
- 1 1
-
2021-04-15 09:28
J jeżdżę rowerem ale nie oglądam TV i myślę
Więc jeżdżę bez maseczki.
- 17 2
-
2021-04-15 08:47
Jeżdżę od pierwsze fali bez maseczki (7)
i nie złapałam tego szitu ani mandatu :P
ale każda wymówka jest dobra, żeby nie pójść na rower hahahahhaha- 35 3
-
2021-04-15 12:30
Bez maseczki, ale za to jeździsz z pieluchą....to nie to samo, nie na ten katar
- 0 3
-
2021-04-15 09:24
również jeżdżę bez maseczki, mam ją w kieszeni, jak mnie zatrzymują to każę trzymać dystans zanim nie założę kagańca :P , działa (5)
- 2 4
-
2021-04-15 09:33
i przez takich durni mamy wieczny lockdown (4)
- 3 40
-
2021-04-15 12:08
Lockdown mamy
Bo ktos wymyslił destrukcyjną (na dłuższą mete) dla organizmu izolacje zamiast budowania odpornosci. No, a jak ktos ma słabe serce no to maseczka doprowadzi go do pia.....a nie żaden tam wirus.
Zdrowa dieta, ruch na świeżym powietrzu, umiarkowany kontakt z wirusami i nic organizmu takiego nie ruszy.- 12 2
-
2021-04-15 11:05
tia XD
- 2 0
-
2021-04-15 10:54
Wczoraj czytałam artykuł o transmisji koronawirusa
Naukowcy twierdzili, że tylko 1 na 1000 zarażeń miało miejsce na świeżym powietrzu. W skali Polski to jakieś 2,5 tysiąca. Pewnie wina rowerzystów :)
- 13 1
-
2021-04-15 09:52
no na pewno
to cyklisci rozwaza te smiertelna zaraze po miescie- 27 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.