• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontują chodnik bez drogi rowerowej

Kamil Gołębiowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Był chodnik, będzie tylko chodnik. Niestety. Tu jest więcej niż dość miejsca na zrobienie porządnej drogi dla rowerów od ul. Chłopskiej aż do samego parku Reagana, zwłaszcza że pewna część pieszych porusza się wzdłuż odsuniętych od ulicy biznesów mieszczących się w pawilonach. Był chodnik, będzie tylko chodnik. Niestety. Tu jest więcej niż dość miejsca na zrobienie porządnej drogi dla rowerów od ul. Chłopskiej aż do samego parku Reagana, zwłaszcza że pewna część pieszych porusza się wzdłuż odsuniętych od ulicy biznesów mieszczących się w pawilonach.

Otrzymaliśmy list od naszego czytelnika zaniepokojonego faktem, że na ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wykonywany jest remont chodnika bez stworzenia potrzebnej w tym miejscu już od lat drogi dla rowerów.



Nasz czytelnik nie zasypiał gruszek w popiele i wziął sprawy w swoje ręce, wysyłając pismo do Dyżurnego Inżyniera Miasta:

Skąd tyle bubli w infrastrukturze rowerowej? Winna jest:

- To jest ostatnia chwila, żeby poprawić wykonawstwo nowego chodnika, aby wraz z nim zrobić ścieżkę rowerową. Szerokość chodnika w zupełności na to wystarcza - pisze nasz czytelnik.
- Aktualnie wykonywana jest renowacja chodnika na ul. Obrońców Wybrzeża od ul. Dąbrowszczaków do sklepu Pepco, ale dlaczego nie wykonuje się drogi rowerowej? Jest przecież droga dla rowerów na ul. Dąbrowszczaków w kierunku ul. Kołobrzeskiej i to byłoby jej przedłużenie, tym bardziej, że po drugiej stronie ul. Obrońców Wybrzeża droga rowerowa kończy się, a właściwie kieruje rowerzystów na drugą stronę ulicy. To widać na poniższym zdjęciu - pisze nasz czytelnik.
Ul. Obrońców Wybrzeża jest idealnym kandydatem na rozwój sieci połączeń rowerowych nie tylko ze względu na bliskość parku, ale przede wszystkim ze względu na dynamicznie rozwijającą się zabudowę mieszkaniową oraz szybko rosnącą wraz z nią liczbę placówek handlowo-usługowych w parterach. Tutaj gęstość zasiedlenia jest ekstremalna ze względu na sięgającą kilkunastu pięter wysokość zabudowy. Na co jeszcze czekają władze?

- Trudno się mówi - tak można było powiedzieć, gdy był tam stary chodnik, ale teraz, jak się wykonuje nowy to chyba warto zrobić ścieżkę rowerową, bo i tak po tym chodniku jeżdżą rowerami. To przecież żadne koszty. Nazwałbym to marnotrawstwem naszych wspólnych pieniędzy, a [budowa drogi rowerowej - przyp. red.] to tylko usprawnienie i bezpieczeństwo. Tak dużo ludzi jeździ przecież rowerami na plażę i do parku Reagana! Dlatego bardzo proszę o zdecydowane zadziałanie w tej sprawie, póki jeszcze nie jest za późno. Czekam na szybką odpowiedź, bo i tak będę dochodził tej sprawy, jeżeli nie uzyskam satysfakcjonującej odpowiedzi - dodaje nasz czytelnik.
Zapytaliśmy Urząd Miejski w Gdańsku o to, w ramach jakiej inwestycji wykonywany jest remont chodnika oraz o to, czy będzie tam może w przyszłości droga dla rowerów. Chcieliśmy się też dowiedzieć, czy będzie tam chociaż dopuszczony ruch rowerów na chodniku. Niestety do momentu publikacji, podobnie jak w przypadku zlikwidowanej drogi dla rowerów na ul. Nowolipie, nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Czy Urząd Miejski w Gdańsku jeszcze działa? Jednak przypadek ul. Obrońców Wybrzeża nie jest odosobniony.

Brakujące drogi dla rowerów na gdańskim Przymorzu:
  • Pomorska - brakuje kluczowych odcinków o znacznej długości, fatalna jakość
  • Piastowska - brak drogi dla rowerów, brak przejazdu pod wiaduktem
  • Krzywoustego - brak infrastruktury dla rowerów i przejazdu przez Chłopską
  • Czerwony Dwór - brak infrastruktury rowerowej
  • Jagiellońska - brak drogi dla rowerów
  • Bora Komorowskiego - brak infrastruktury rowerowej
  • Obrońców Wybrzeża - brakuje kluczowych odcinków o znacznej długości, częściowo słaba jakość
  • Kołobrzeska - brak infrastruktury rowerowej, jeden z najpilniejszych braków
  • Czarny Dwór - nadmiar samochodów, brak infrastruktury rowerowej
  • Dąbrowszczaków od Obr. Wybrzeża do Jagiellońskiej - brak drogi dla rowerów
  • Chłopska - droga dla rowerów tylko po jednej stronie ulicy - po drugiej rowery jadą po chodniku
  • al. Rzeczypospolitej - droga dla rowerów tylko po jednej stronie ulicy, po drugiej stary ciąg pieszo-rowerowy słabej jakości
  • park Reagana - brakujące odcinki do deptaku i do ul. Hallera, część starych z kostki do remontu
  • Linia SKM - brak połączenia rowerowego w rezerwie Drogi Czerwonej wzdłuż torów SKM Oliwa - SKM Przymorze - SKM Zaspa

Ta pseudodroga dla rowerów o nawierzchni z płyt betonowych to cyniczna satyra albo wyraz pogardy dla rozumu i mieszkańców poruszających się po dzielnicy rowerami. Odpowiedzialnym za stan trójmiejskiej infrastruktury rowerowej należałoby kazać tędy jeździć codziennie rowerem i to normalnym, bez amortyzacji. Ta pseudodroga dla rowerów o nawierzchni z płyt betonowych to cyniczna satyra albo wyraz pogardy dla rozumu i mieszkańców poruszających się po dzielnicy rowerami. Odpowiedzialnym za stan trójmiejskiej infrastruktury rowerowej należałoby kazać tędy jeździć codziennie rowerem i to normalnym, bez amortyzacji.
Zmarnowany potencjał Przymorza

Szkoda tym bardziej, że Przymorze jest gęsto zamieszkałą dzielnicą, niemal całkowicie płaską, idealną do jazdy rowerem. Tutaj rozwija się dynamicznie zarówno sektor biurowo-firmowy (przykładowo Alchemia, Olivia Business Center, Arkońska Business Park) jak i budownictwo mieszkaniowe. W tym samym czasie, czyli od ok. pięciu lat inwestycje rowerowe na Przymorzu niemal całkowicie zastygły, nie wybudowano żadnych istotnych nowych dróg rowerowych. Po zachodniej stronie Chłopskiej zamiast drogi dla rowerów zrobiono ciąg pieszo-rowerowy, niepotrzebnie zmuszając pieszych do tolerowania rowerów na chodniku. Lista zaniedbań ostatniej kadencji administracji Gdańska jest długa.

O co chodzi w rozwoju komunikacji dzielnicy

W tym czasie Biuro Rozwoju Gdańska najbardziej naciskało mieszkańców o  zgodę na rozbudowę Drogi Zielonej pod przykrywką nazwy Zielony Bulwar, aby domknąć miejsko-autostradową "ramę komunikacyjną". Okoliczni mieszkańcy nie dali się jednak na spotkaniach z urzędnikami nabrać na sztuczny miód i nie zapałali entuzjazmem na myśl o wtłoczeniu tranzytu na ich osiedla, więc pomysł jak na razie upadł. Dla porównania - nigdy nie było tak intensywnych wysiłków PR-owych zaangażowanych w konsultowanie dokończenia rowerowej ramy komunikacyjnej tej części miasta. Przy takiej polityce nie dziwi zatem, że mieszkańcy stoją w korku na przykład na Kołobrzeskiej. Mając wygodniej, przynajmniej część z nich już dawno i to dobrowolnie, zamiast samochodem podróżowałaby rowerem, nie zabierając przy tym pozostałym kierowcom cennych metrów kwadratowych ulicy.

  • Pseudodroga dla rowerów na ul. Obrońców Wybrzeża na gdańskim Przymorzu to relikt minionej epoki. Tu wszystko jest źle. Niepotrzebna zatoka autobusowa utrudnia tylko życie użytkownikom komunikacji publicznej i rowerów. Autobus powinien zatrzymywać się normalnie na prawym pasie ruchu. To byłoby bezpieczniejsze dla wysiadających, przystanek nie kolidowałby z ruchem, drogę dla rowerów można byłoby poprowadzić na wprost, a teren po prawej stronie szpaleru drzew można wtedy przeznaczyć na zieleń. Zniknęłyby szykany dla rowerzystów i szpetne bariery, mające utrudnić jazdę rowerem.
  • Ta pseudodroga dla rowerów o nawierzchni z płyt betonowych to cyniczna satyra albo wyraz pogardy dla rozumu i mieszkańców poruszających się po dzielnicy rowerami. Odpowiedzialnym za stan trójmiejskiej infrastruktury rowerowej należałoby kazać tędy jeździć codziennie rowerem i to normalnym, bez amortyzacji.
  • Lokalny rowerowy Gdańsk w pigułce: droga rowerowa nagle się urywa. Brak wprowadzenia na jezdnię, brak dopuszczenia rowerów na chodnik, zatoka autobusowa zrobiona dla wygody samochodów utrudnia poruszanie się pasażerom i mieszkańcom na rowerach.
  • Był chodnik, będzie tylko chodnik. Niestety. Tu jest więcej, niż dość miejsca na zrobienie porządnej drogi dla rowerów od ul. Chłopskiej aż do samego Parku Reagana, zwłaszcza, że pewna część pieszych porusza się wzdłuż dosuniętych od ulicy biznesów mieszczących się w pawilonach.
  • Był chodnik, będzie tylko chodnik. Niestety. Tu jest więcej niż dość miejsca na zrobienie porządnej drogi dla rowerów od ul. Chłopskiej aż do samego parku Reagana, zwłaszcza że pewna część pieszych porusza się wzdłuż odsuniętych od ulicy biznesów mieszczących się w pawilonach.
  • Był chodnik, będzie tylko chodnik. Niestety. Tu jest więcej niż dość miejsca na zrobienie porządnej drogi dla rowerów od ul. Chłopskiej aż do samego parku Reagana.
  • Gdy pojawia się dobra, dedykowana infrastruktura rowerowa, pojawiają się też użytkownicy. Jest pod dostatkiem mieszkańców, których nie trzeba zmuszać do zdrowej, aktywnej mobilności. Wystarczy umożliwić.
  • Park Reagana to atrakcja nie tylko dla mieszkańców gdańskiego Przymorza, ale dla całego Gdańska. Dobry dojazd do niego rowerem to jedna z podstaw dobrobytu dzielnicy i spora wartość dodana dla miasta. Zwłaszcza że początki pracy już są zrobione.

Opinie (195) 3 zablokowane

  • A dlaczego nie jest ani w jednym zdaniu wspomniane, (4)

    że po drugiej stronie ulicy, czyli od samego osiedla Horyzont, poprzez Cztery Oceany do Eleclerca jest zarąbista droga rowerowa - wystarczy tylko w miejscu tam gdzie na drugim zdjeciu jest genialna przerobka paintowa nie przejezdzac przez ulicę, tylko jechać w prawo przy tesco -czyli ogółem stracić jakieś 5 sekund jadąc rowerem.
    Cholibcia, ale ból d*py bez przyczyny Panie autorze ...

    • 23 14

    • (1)

      po chodniku dla pieszych skacząc po krawężnikach zapomniałeś dopisać ;)

      • 11 3

      • Czytaj ze zrozumieniem.

        • 0 0

    • Taa i nie ma ona polaczenia z ul. Czarny Dwor a tu byla szansa to zalatac.

      • 8 0

    • ula

      ta nowa ścieżka rowerowa przy Tesco to najgłupszy pomysł jaki widziałam

      • 0 0

  • Dlatego ja tam jeżdżę po jezdni. (8)

    Zgodnie z przepsiami jak nie ma DDR to muszę jechać tam gdzie samochody.

    • 18 4

    • Tak nie do końca... (7)

      Bo jest wyjątek od reguły. W wypadku, gdy dopuszczalna prędkość pojazdów to powyżej 50km/h lub są złe warunki pogodowe powinieneś jechać chodnikiem, nakazu niby nie ma, ale możesz dostać mandat za stwarzanie zagrożenia w ruchu drogowym lub utrudnianie ruchu.

      • 2 6

      • To jest miasto i ograniczenie do 50km/h

        • 6 2

      • chyba sam to wymyśliłeś ;) Dawno takiej głupoty nie słyszałem.

        • 2 3

      • Nie ma przymusu, doczytaj te przepisy, bo mowa w nich o warunkowym skorzystaniu z chodnika i to nie każdego (>2m szerokości).

        • 2 0

      • problem polega na tym (2)

        że wielu "ekspertów" nie odróżnia narażania się na ryzyko od stwarzania zagrożenia w ruchu drogowym: rowerzysta na jezdni nie stwarza zagrożenia dla kogokolwiek, kierowca lekceważący limity prędkości stwarza zagrożenie nawet dla pieszych czekających na przystanku autobusowym i na rowerzystów jadących po wydzielonej drodze dla rowerów.

        • 6 2

        • I tu się grubo mylisz... gdyby nie to, że nie można tu wrzucać linków do filmików (1)

          To powrzucałbym ci sporo nagrań pokazujących sytuacje, gdzie rowerzysta na jezdni powoduje zagrożenie na drodze a nawet wypadki.

          No cóż, zamiast tego kilka tytułów filmików z youtube:

          Święte krowy rowerowe - PTR 158
          Wykroczenia rowerzystów - PTR #61
          Rowerzyści i ich zachowania - PTR #43
          Ach Ci cholerni rowerzyści - PTR #53
          (wszystkie powyższe nagrane przez... rowerzystę i z Gdańska)

          Polska Jazda #26 Rowerzyści na Drogach
          (polecam 1:45 - ped**arz - samobójca doprowadza do wypadku)
          Polska Jazda #77 Rowerzyści na Drogach 2
          (2:08 - kolejny samobójca wjeżdza w tramwaj)

          • 2 1

          • nie piszę o abstrakcyjnym stwarzaniu zagrożenia

            ale o zagrożeniu stwarzanym dla konkretnych, innych użytkowników jezdni bez stwarzania zagrożenia dla siebie.

            Na temat statystyk o stwarzaniu zagrożenia przez nieodpowiedzialnie jeżdżących kierowców samochodów nie muszę się wypowiadać: to jest oczywista oczywistość.

            Sporadyczne zachowania nieodpowiedzialnie jeżdżących rowerzystów po jezdni dotyczą głównie nich samych - samobójców jest także wielu wśród kierowców. Problem polega na tym, że samobójca kierowca może zabić nie tylko siebie, ale i innych (pasażerów, kierowców, rowerzystów i pieszych). Samobójca rowerzysta zwykle sam ginie, a samochodowcom nie dzieje się krzywda.

            Unikaj wniosków opartych o filmiki i anegdotyczną wiedzę, kubusiu.

            • 2 1

      • "daj chamu zegarek"

        pokaz mi w PORD tekst, że rowerzysta
        _p_o_w_i_n_i_e_n_
        jechać chodnikiem

        ty chyba uwazasz, ze jak jest znak 50, to każdy śmierdziel
        _p_o_w_i_n_i_e_n_ jechać _c_o___n_a_j_m_n_i_e_j_ 50kmh

        • 0 0

  • Propaganda (3)

    Coz za pieknie uszyty artykuł, przecież cała Obrońców Wybrzeża ma ścieżkę rowerową po drugiej stronie ulicy...

    • 28 14

    • brakuje tylko końcówki od Tesco do Dąbrowszczaków

      niestety na tej końcówce jest słabo, szczególnie przy przystanku autobusowym jest bardzo wąsko

      • 14 0

    • Po tej też jest ( raczej byłą). Wydali kasę na jej zrobienie i zamiast dokończyć to likwidują ją całą

      Mało to gospodarne.

      • 5 2

    • Gdzie CAŁA? Pokaż na mapie...

      • 7 0

  • Czytelnika chyba za za bardzo gacie z lycry piją w kroku, skoro twierdzi, że tam jest dość miejsca

    To jest jeden z głównych ciągów komunikacyjnych, ruch pieszych w ciągu dnia jest tam spory i przez ped**arzy w obcisłych gaciach (bo na miano rowerzystów to oni nie zasługują, rowerzysta myśli też o innych uczestnikach ruchu i przestrzega przepisów, a nie ma wszystkich innych gdzieś) mają się cisnąć na połowie chodnika?

    • 22 15

  • po drugiej stronie droga rowerowa, a ten sie piekli... (4)

    a pan z kucem ze zdjęcia (autor) mógłby przystopować z tak agresywnymi artykułami. Potem zdziwienie, skąd rowerzyści mają łatkę roszczeniowych krzykaczy..

    • 33 14

    • po drugiej stronie też jest druga jezdnia i drugi chodnik. Może dla równowagi też je polikwidujemy?

      • 14 8

    • Niestety, właśnie przez taka postawę jaka prezentuje "pan z kucem" większość, normalna większość rowerzystów, spotyka sie z niezrozumieniem.
      Więcej szkody niż pożytku

      • 6 6

    • Taa konczaca sie nagle i bez mozliwosci wlaczsnia sie do ruchu. Czyli bezuzyteczna jak wiekszosc DDR

      • 5 1

    • gdzie ty masz zdjecie autora?

      • 0 1

  • Ja jeztem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine

    • 9 8

  • Fakt, że chodniki i drogi rowerowe z tych dziwnych ażurowych płyt to porażka. Można na tym guanie nogi połamać.

    • 16 2

  • zatoka (7)

    Niepotrzebna zatoka autobusowa?? Bezpieczniejsze wysiadanie, gdy autobus zatrzymuje sie na ulicy (blokujac ruch)?? Czy szanowny autor ma w ogole pojecie, co wypisuje?

    • 38 6

    • (2)

      ignorancie, zatrzymywanie się autobusów na jezdni, nie w zatokach, służy pasażerom, do tego zmierzają cywilizowane kraje

      • 8 15

      • W jaki sposób (1)

        im to służy?

        • 5 1

        • sprawdź sam: spróbuj przejechać się na stojąco autobusem nie skręcającym do zatoki

          i zatrzymującym się przy chodniku lub wysuniętym peroniku dla pieszych a później wsiądź do autobusu wjeżdżającego na pełną kolein i dziur zatokę autobusową.

          Może coś skumasz.

          • 0 2

    • samochody prywatne nagminnie blokują ruch w mieście zatrzymując się na światłach

      autobus blokuje ruch tylko na chwilę.

      • 5 8

    • zatoki za to blokują autobus. Kto powinien mieć priorytet? prywatny (1osoba) czy publiczny (200osob) pojazd?

      • 5 8

    • właśnie bezpieczniej jak autobus na jezdni (1)

      zwalnia wtedy ruch samochodów lub się zatrzymuje, a wysiadający pasażerowie mogą bezpieczniej przejść na drugą stronę ulicy

      • 1 3

      • ??

        Tak, wychodząc zza stojące autobusu wprost pod nadjeżdżające drugim pasem auta...

        • 3 1

  • (4)

    "Pomorska - brakuje kluczowych odcinków o znacznej długości"
    Wydaje mi się, że cała Pomorska ma ddr, od góry do dołu.

    • 10 4

    • Brakuje przejazdu pod koleją (chyba nic się ostatnio tam nie zmieniło, dawno nie jechałem).

      • 5 0

    • (2)

      chyba dawno tam nie byłeś. Przejedz się nią rowerem miejskim i daj znać jak było.

      • 4 0

      • (1)

        A ja jeżdżę regularnie. Droga dla rowerów jest wzdłuż całej Pomorskiej z wyjątkiem kilkudziesięciu metrów pod wiaduktem.
        Sformułowanie "brakuje kluczowych odcinków o znacznej długości" jest zdecydowanie przesadzone.

        • 2 4

        • Odcinek od Chlopskiej do torow kolejowych nie nadaje sie do uzytku juz od dawna

          • 4 0

  • adamowicz zwykły burak

    i to jest chociażby powód aby wypierniczyć tego buca adamowicza

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum