• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ręczne sterowanie ruchem przy biurowcach w Oliwie. Czy to dobry pomysł?

Maciej Naskręt
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Mężczyzna kierujący ruchem przed biurowcami w Oliwie. Mężczyzna kierujący ruchem przed biurowcami w Oliwie.

Od pewnego czasu przy wjeździe na teren Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska stoi mężczyzna w kamizelce z napisem "kierowanie ruchem". Wstrzymuje naprzemiennie ruch rowerowy i samochodów wjeżdżających przed biurowce. Sprawdzamy, czy rozwiązanie sprawdza się, a także czy zachowanie mężczyzny jest zgodne z prawem.



Czy podoba ci się pomysł kierowania ręcznego ruchem przy OBC?

Kierowcy i rowerzyści, którzy poruszają się al. Grunwaldzką w Oliwie, z pewnością zauważyli mężczyznę przy Olivia Business Centre, który kieruje ruchem na wjeździe do biurowców. Pracownik pobliskich biurowców w kamizelce z napisem: "kierowanie ruchem" przepuszcza samochody wjeżdżające na komercyjny teren, a potem umożliwia przejazd rowerzystom po ścieżce, którzy mają w tym miejscu pierwszeństwo przejazdu.

Kierowcom - pracownikom Olivia Business Centre - rozwiązanie się spodobało. Przyznają, że jest bezpieczniej.

- Łatwiej opuścić teraz teren biurowców, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy to wszyscy usiłują wyjechać sprzed biurowców na al. Grunwaldzką - mówi pani Joanna, pracownica jednej z firm rezydujących w kompleksie.
Ostrożnie wypowiadają się w kwestii ręcznego kierowania ruchem rowerzyści.

- Zastanawiający jest fakt, czy odbywa się to zgodnie z prawem, bo jeśli mężczyzna kierujący ruchem, pomyli się i jadąc rowerem uderzę w auto, to kto poniesie za to odpowiedzialność? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Patryk.
Kierowanie ruchem odbywa się w godzinach szczególnego natężenia ruchu - np. w godz. 15-16.

- Na drodze wewnętrznej Olivia Business Centre pojawili się specjalnie przeszkoleni pracownicy ubrani w kamizelki odblaskowe. Mają zapewnić płynność ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego na terenie kompleksu biurowego Olivia oraz przy wjazdach na parkingi wewnętrzne centrum, zwiększając przy tym bezpieczeństwo - mówi Katarzyna Halicka, rzecznik prasowy Olivia Business Centre.

Policja: nie każdy może kierować ruchem



Ustawa prawo o ruchu drogowym mówi o tym, kto może dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze. Wśród przedstawicieli wielu służb i instytucji, jest też wymieniona osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi.

W sytuacji przedstawionej na zdjęciu, mężczyzna stoi na drodze publicznej, która należy do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i żeby kierować ruchem w tym miejscu, poza szkoleniem w zakresie kierowania ruchem drogowym, osoba taka musi posiadać upoważnienie od zarządcy drogi, w tym przypadku - od Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- W związku z wczorajszym zgłoszeniem o fakcie kierowania ruchem przez osobę bez uprawnień przy budynku Olivia Business Centre, została podjęta interwencja przez policjanta ruchu drogowego. Mężczyzna, który był ubrany w pomarańczową kamizelkę z napisem "kierowanie ruchem" i stał na drodze wewnętrznej biurowca, został wylegitymowany - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Mężczyzna twierdził, że dba o prawidłowe parkowanie pojazdów przy budynku biurowca.

- Policjant ustalił, że mężczyzna posiada przeszkolenie w zakresie kierowania ruchem, ale nie posiada upoważnienia od GZDiZ do kierowania ruchem drogowym na drodze publicznej. Interwencja zakończyła się pouczeniem tego mężczyzny i poinformowaniem o obowiązujących przepisach w zakresie kierowania ruchem - dodaje Ciska.

Opinie (262) 4 zablokowane

  • No ja nie wiem jakie oni (to nie tylko jedna osoba) maja przeszkolenie (2)

    Bo ich sygnały nie są spokojne a czasami sprzeczne. Np osoba stoi bokiem do ruchu ktory chce wstrzymać. Ci ludzie wprowadzają zamęt i dodatkowe niebezpieczeństwo

    • 24 0

    • Nie bój nic. Wszystko jest pod kontrolą haosu. (1)

      Kierujący nadaje sygnały, a większość rowerzystów i pieszych, ba nawet część kierowców nie wie o co chodzi.
      Do chodzenia i poruszania się rowerem nie trzeba u nas znać przepisów ruchu drogowego.

      • 1 3

      • W przepisach nie ma też mowy o cieciach z biurowców jako osobach uprawnionych do dawania komukolwiek sygnału do jazdy bądź zatrzymania ten facet żadnego pierwszeństwa nie zdejmuje bo nie ma do tego prawa

        • 3 0

  • Jak osoba kierująca ruchem może się pomylić? (2)

    Albo stoi bokiem i jedziesz, albo przodem i stoisz - są jakieś stany pośrednie??

    • 3 7

    • Oczywiście

      Trochę przodem, trochę bokiem.

      • 10 0

    • może na przykład nie zauwazyć nadjeżdzjącego roweżysty

      i wpuścić na droge rowerową samochód tworząc potencjalnie niebezpieczną sytuację

      • 5 0

  • Trochę chyba nie rozumiem. (3)

    Przecież to nie piesi i rowerzyści powodują tam korki, tylko duża liczba samochodów wyjeżdżających i jadących Grunwaldzką

    • 36 2

    • Jestem w stanie wyjaśnić. Okno dla wyjazdu samochodów jest ograniczone ze względu na fale ruchu na Grunwaldzkiej. Gdy na wcześniejszym skrzyżowaniu ruch ma czerwone światło, to jest moment, kiedy najwięcej samochodów jest w stanie wyjechać na Grunwaldzką. I wtedy pojedynczo przez pasy przechodzą piesi/rowerzyści.
      Więc o ile rozumiem ideę za tym stojącą, to ze względu na tragiczną realizację mam nadzieję, że więcej tego nie będzie. I mówię to jako kierowca pracujący w OBC. Więc pytanie do pracowników w artykule, to chyba były do pracowników marketingu OBC.

      • 3 2

    • Powodem jest złe zorganizowany wyjazd. Nie piesi, nie rowerzyści, nie samochody. (1)

      • 5 2

      • A jednak są tam korki samochodowe

        A nie ma korków pieszych czy rowerzystów. Wyjaśnisz?

        • 1 2

  • Ja tak chcem.

    • 5 1

  • (2)

    Pracownik ma prawo wstrzymywać ruch samochodów, ale nie ma prawa ingerować w ruchu rowerów na drodze publicznej. Rowerzyści jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej mają tu pierwszeństwo i samochody, tak wjeżdżające jak i wyjeżdżające z OBC muszą ich najpierw przepuścić, a dopiero potem mogą kontynuować jazdę.

    • 36 2

    • (1)

      Widzę, że nie ma sensu więcej przepuszczać matołów na rowerach przejeżdzających na przejściach dla pieszych (nie przejazdach rowerowych), jak takie święte jest dla was pierszeństwo do serdeczny ....

      • 0 2

      • ale co proponujesz tępy debilu?Rezygnację z przepisów?Prawo buszu na drodze?

        • 0 0

  • Zgoda GZDIZ w Gdańsku? Trochę to potrwa...

    Przecież będą musieli udowodnić opiniami rzeczoznawców i specjalistów od ruchu drogowego, że ręczne sterowanie ruchem poprawi bezpieczeństwo w tym miejscu......

    • 10 0

  • Jakby GZDiZ w Gdańsku chciał usprawnić komunikację... (1)

    ... to dawno by to zrobił. Ale po co ma robić coś wbrew włodarzowi Gdańska? Przecież koncepcja jest taka, żeby ruch drogowy tak spowolnić, aby kierowcom nie chciało się wsiadać do samochodu tylko korzystali z komunikacji publicznej. Mieszkańcy Zaspy "dziękują" za progi zwalniające, których nikt tutaj NIE CHCE!

    • 13 3

    • Ty to nie wszyscy

      Wielu ludzi popełnia ten błąd myślenia.

      • 1 0

  • Panie redaktorze, odpowiedzi na wszystkie ważne pytania z tekstu są w ustawie PoRD

    nauka nie boli

    • 8 3

  • Polska „kultura” poruszania się po drogach

    Wymaga najwidoczniej takich rozwiązań.

    • 4 4

  • (7)

    czyli nikt nie ma pretensji poza panami ulic na rowerach którzy ani myślą by ich coś spowalniało...

    • 19 25

    • (4)

      a dlaczego ma ich spowalniać coś co nie ma uprawnień do tego?Ten gostek może sobioe dyrygować ruchem na drodze wewnętrznej swojego pracodawcy a mnie jadącego drogą publiczną jego wskazania gie interesują ponieważ cieć na szlabanie z biurowca nie jest osobą wyszczególnioną w prawie o ruchu drogowym do kierowania tymże ruchem

      • 14 2

      • Piesi (3)

        20 m przed tym przejazdem jest przejście dla pieszych biegnące przez ścieżkę rowerową, jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby jakiś rowerzysta się przed nim zatrzymał lub chociaż zwolnił. Ale jak samochód nie przepuści roweru to jest afera na całe Trójmiasto.

        • 4 1

        • (2)

          a co tobie szkodzi jeden rower przepuścić kiedy i tak stoisz?

          • 4 3

          • (1)

            Sorry, ale ja pieszych tam przepuszczam, tak samo jak wyjeżdżając spod biura samochodem nie miałem problemu z przepuszczeniem pieszych/rowerzystów.

            • 2 0

            • No to ja nie rozjade pieszego na pasach pieszy przed pasami nie ma przede mną pierwszeństwa tak mówi prawo nie wiem skąd u niektórych ludzi mrzonki o przepuszczaniu ludzi dochodzących do pasów prawo nie nakłada na kierujących żadnego obowiazku puszczania takich pieszych

              • 3 0

    • Ja mam pretensję

      i jestem pieszym. Nie ma żadnego powodu związanego z bezpieczeństwem, żeby ochroniarz wstrzymywał przejście po pasach tylko dlatego, by wypuszczać pracowników biurowców.

      • 10 0

    • Pretensje mają piesi i rowerzyści, czyli 75% ruchu w tamtym miejscu

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum