"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-12 08:25
Opinia wyróżniona
Dziś rano pierwszy raz widzę kilka wolnych rowerów w okolicy :)
A dostępność systemu zwiększyła się z około 30 do 45%.
Niestety to wciąż za mało, przypuszczam, że 50% to maks bo nie da się skrócić czasu ładowania baterii czy procesu ich dystrybucji, do tego awarie czy usterki no i rozwożenie samych rowerów by zapewnić równy rozkład.
Nawet jeśli będzie więcej rowerów, to utrzymanie tego będzie wtedy zbyt kosztowne - w Warszawie jest ponad 5 tysięcy rowerów a to znaczniej mniejszy obszar niż mevo - tutaj aby osiągnąć dostępność na poziomie 5 tys. to rowerów musiałoby być zapewne około 10 tys., a liczba pracowników systemu wzrosnąć do zapewne około tysiąca! Zupełnie nierealne, nikt za to nie zapłaci.- 11 3
-
2019-04-12 08:43
Mewy (1)
Mewa nielot. Co rower to niedostępny. Trzeba koniecznie i niezwłocznie rozwiązać z nimi umowę.
- 2 0
-
2019-04-12 08:46
na to liczą, z tego co widziałem nextbike na trójmiasto ma osobną spółkę, zatem na rękę im będzie tylko dostawa, a na obsługę zrobią nowy przetarg i ktoś inny będzie się martwił
- 0 0
-
2019-04-12 08:47
Powinni tę flotę jednak uzupełnić o zwykłe rowery (1)
Jak ktoś przemieszcza się tylko po dolnym tarasie, albo startuje z góry, a kończy w dole, to mu elektryk nie jest potrzebny.
- 5 4
-
2019-04-12 13:45
Nie da się. Jest albo system gdzie mądra jest stacja dokująca. Ona zwalnia rower i informuje o odstawieniu albo mądry jest rower - on łączy się przez GPS i GSM informując że jest chętny na przejażdżkę - dlatego jest taki ciężki i bez wspomagania elektrycznego nikt by nie dojechał na Morenę. Albo, albo. Nie da się zwykłego roweru kontrolować za pomocą istniejących stacji gdzie tylko kawał blachy i parę rur.
- 0 1
-
2019-04-12 08:51
Jak narazie to wracam do auta i poczekam na rozwój wypadków . Mam nadzieje ze zmiany nie zajdą na jesień
- 2 0
-
2019-04-12 09:16
Cala prawda o Nextbike (3)
NextBike, właścicielem jest spółka CAM Media (zmienila nazwe na Larq) powiązana z politykami Platformy Obywatelskiej.
To jest spółka, która zapraszała ministrów tego rządu na imprezy z okazji Euro 2012, zatrudnia rodziny bliskich współpracowników ministrów rządu Platformy (Obywatelskiej), to spółka, której prezes musiał się tłumaczyć, że to nie on pożyczał zegarek Sławomirowi Nowakowi.
Dziekuje....- 11 1
-
2019-04-12 09:17
To oczywiste
I co nam zrobicie Panie? Jeszcze na nas glosujecie.
- 3 1
-
2019-04-12 09:31
A jeśli ja, właściciel lumpexu, zacznę zapraszać na imprezy firmowe polityków PiSu, wyślę im nawet jakiś zegarek, to też powiesz, że politycy pisu są powiązani z moją spółką, bo byli zapraszani na moje imprezy?
- 1 4
-
2019-04-12 09:34
Każdego z nas dzieli tylko sześć kontaktów od dowolniej osoby na świecie.
Także poczytaj o tej zasadzie :) generalnie każdy zna każdego, kwestia, żeby ruszyć 4 litery i umiejętnie to wykorzystać.
- 1 2
-
2019-04-12 09:21
Sukces!
Na Osowej po dwoch tygodniach dzialania systemu Mev0 pojawil sie pierwszy rower - hura!
- 5 0
-
2019-04-12 09:24
sonda - czy wy zastanawiacie się gdy klikacie? (1)
przecież mevo nigdy nie działało poprawnie - to jak wybieracie przywrócenie do działania z pierwszych dni?
od pierwszego dnia brakowało rowerów - tego właśnie chcecie?
oczywiście sonda jest źle (jak zwykle) zrobiona, ma złe pytania, bo nie można wybrać poprawy - ale poprawy do stanu jaki ma i miał w założeniach być
ale w takiej sytuacji jedyne sensowne głosowanie jest na kary - no niestety, ale widać bez kar nextbike nie potrafi się zmobilizować- 3 0
-
2019-04-12 09:58
gimbaza nie mysli i nie czyta - klik to odruch, a pierwszy klik to akurat ta opcja :))
- 0 0
-
2019-04-12 09:26
Innowacyjny system ... (1)
A czy ktoś prosił o innowacyjny system?
A nie mogło być coś sprawdzonego? Że stacjami ładowania?
Nie. Nie mogło. Bo stacje dokujące z ładowaniem są drogie, a tu chodzi o to, żeby jak najwięcej hajsu z przetargu zostało u nekstbajka. No to wymyślili innowacyjny, elastyczny system. Ludziska mieli trochę się przejechać, a potem odpuścić. Zainteresowanie po cichu by spadło i więcej kasy by zostało. A część rowerów przesuwamy na przetarg do następnego miasta. A tu patrz pan - awantura. Niefajnie. Trza będzie inwestować i kary płacić. Przekombinowaliście drogi nextbiku. :))- 7 1
-
2019-04-12 09:35
ja nie - ja chciałem normalne rowery - tysiące innych mieszkańców także
ale jakis cwaniak z organizatorów wybrał elektryczne
- 2 0
-
2019-04-12 09:31
NB myślał, że tanim kosztem zarobi miliony, tak jak w innych miastach
A tu jednak plan szlag trafił. Zysk będzie znikomy, albo nawet będzie strata.
- 2 0
-
2019-04-12 09:33
federowicza powinni zwolnić z nextbike - moja sugestia dla Niemców - bo was kompromitują a sława pójdzie w świat (6)
co do samochodu 'relokujacego' - pisałem o tym w innym miejscu
dziwi mnie ze to jakaś firma z krakowa (taka ma rejestrację)
parę dni temu widziałem ten samochód w Gdyni, niczego nie robili, stali przy pustym stojaku, nie 'dodali' do niego żadnego roweru, nie wymienili baterii (bo nie było w czym), po chwili odjechali
ale co tam za 40 milionów naszej kasy można sobie pojeździć
chodzę po Gdyni (centrum) i jeśli w ogóle na stojaku jest jakiś rower to jest rozładowany (czerwona dioda)
czasem patrzę się na mapkę mevo i widzę same zera
to świadczy, ze tych rowerów praktycznie nie ma - oczywiście czasem jakiś widzę na ulicy w ruchu, ale jak na taka (teoretyczną) liczbę, jaka niby ma być każdego dnia, to jest po prostu niemożliwe, chyba że nextbike używa pelerynek niewidek- 7 0
-
2019-04-12 09:55
(5)
W nextbike nie ma Niemcow... po sukcesie venturillo w Warszawie udzialy wykupila CAM Media....
- 0 2
-
2019-04-12 10:00
Nextbike – niemiecka sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów, działająca w 14 krajach (2015) (4)
reszta na wiki
- 0 1
-
2019-04-12 11:46
(3)
Sprawedz prosze na stronie larq - nextbike polska dziala na licencji nextbike gmbh ale wlascicielem jest larq czyli poprzednio cam media
- 1 1
-
2019-04-12 12:08
a co mnie interesuje Nexbike Polska? (2)
marka to marka - coca cola też ma różnych operatorów na licencji, ale to marka amerykańska
Auchan to Francuzi - i co z tego ze koło pióra robią im w Polsce Polacy (takiego syfu dawno nie widziałem) - ci którzy odwiedzają sklep w Polsce zniechecaja się do marki, mimo tego, że na zachodzie Auchan, to jeden z lepszych sklepów
jeśli nextbike firmuje mevo jako nextbike, to ten blamaż przykleja sie do nextbike a nie do jakiegoś managera Polaka- 0 0
-
2019-04-12 12:23
(1)
tu chodzi o to kto bierze za co pieniadze... eh... no ale niech Ci bedzie ze Niemce sa temu winne....
- 0 1
-
2019-04-12 17:04
chyba nie potrafisz czytać ze zrozumieniem
to Polacy zawalili sprawę a nie Niemcy
tak ktoś (managerowie Polacy) biorą za coś (za spiep**ona robotę) kupę forsy - jak zwykle- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.