• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegląd letnich spodenek rowerowych

Przemysław Mudlaff
6 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dobrze dobrane spodenki rowerowe zwiększają komfort jazdy Dobrze dobrane spodenki rowerowe zwiększają komfort jazdy

Spodenki rowerowe stanowią najważniejszy element garderoby kolarza, ponieważ guz kulszowy miednicy to najbardziej obciążana część układu kostnego podczas jazdy bicyklem. Podobno - podczas pedałowania - aż ok. 60 proc. masy ciała człowieka opiera się właśnie na wspomnianym elemencie miednicy. Nic więc dziwnego, że ochrona tylnej części ciała to dla każdego rowerzysty rzecz kluczowa. Sposobów na unikanie bólu tyłka podczas jazdy jednośladem jest kilka: specjalnie dobrane siodła, nakładki żelowe na siodła, czy wreszcie dobre i odpowiednio dobrane spodenki rowerowe.



Obcisłe czy luźne



Spodenki rowerowe można podzielić na dwie zasadnicze grupy: te dopasowane do ciała oraz szorty o luźnym kroju. Istnieją jednak także rozwiązania hybrydowe, czyli luźna warstwa wierzchnia i obcisła część wewnętrzna.

  • Spodenki z lycry

Spodenki obcisłe wykonane są najczęściej ze spandexu (lycry) połączonego z innymi włóknami. Najważniejszą rzeczą, jaką należy wziąć pod uwagę podczas wyboru tego typu spodenek rowerowych (poza wkładką) jest grubość i jakość materiału, z którego zostały zrobione. W związku z tym, że omawiamy spodenki letnie, interesować - w tym kontekście - powinien nas materiał lekki i cienki. Łatwo zresztą już po pierwszym dotknięciu ocenić jakość i grubość tkaniny. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę są szwy. Właściwie większość spodenek obcisłych wyposaża się już w szwy płaskie, zdarzają się jednak takie (najczęściej te tańsze), których obszycie może powodować dyskomfort już podczas mierzenia. Zresztą przyjęcie zasady, w myśl której jeśli jakaś rzecz już podczas przymiarki gdzieś nam się wpija i drażni, to na rowerze będzie 10 razy gorzej, jest zazwyczaj rozsądnym podejściem.

Wśród obcisłych spodenek wyróżnia się te na szelkach lub bez szelek. Większość rowerzystów, którzy spróbowali wersji z szelkami raczej nie wraca już do opcji spodenek standardowych. Wszystko ze względu na lepsze ich dopasowanie oraz nieprzesuwanie się. Przymierzając spodenki z szelkami warto sprawdzić, czy te nie "piją" w ramiona, lepiej też, gdy są one wykonane z siatki. Aby zapobiec podrażnieniom wywoływanym przez szelki, można ubrać pod nie potówkę. W przypadku spodenek standardowych - ze ściągaczem w pasie, problem ich przesuwania się rozwiązano poprzez dodawanie gumowanych końcówek nogawek. Niestety kolarze, którzy nie mają zamiaru golić nóg, mogą przez to odczuwać ból ze względu na wyrywanie włosów przez silikonową wstawkę. Obcisłe spodenki rowerowe to opcja najczęściej wykorzystywana przez szosowców.

Luźne szorty rowerowe doskonale sprawdzają się podczas jazdy MTB lub po mieście. Luźne szorty rowerowe doskonale sprawdzają się podczas jazdy MTB lub po mieście.

  • Luźne szorty

Spodenki rowerowe o luźnym kroju doskonale sprawdzą się podczas jazdy o charakterze MTB lub do tzw. trekkingu. Odpowiednio dobrane szorty nie powinny być jednak ani za luźne, ani zbyt dopasowane. Chodzi o to, żeby materiał, z których zostały zrobione ani się nie zaginał, ani nie zaciskał na mięśniach. Pójście w jedną lub w drugą stronę może powodować dyskomfort i w rezultacie przykre otarcia. Prawidłowo leżące na ciele szorty rowerowe powinny dobrze przylegać do pośladków, a jednocześnie być elastyczne w miejscach pracy mięśni. Dobre spodenki rowerowe tego typu stworzono z paneli z różnych materiałów. Do jazdy w lesie przydadzą się więc szorty wykonane z cordury, materiału odpornego na przetarcia, jednak cechującego się słabą oddychalnością. W przemyślanych spodenkach z cordury powinny znaleźć się elementy zapewniające odpowiednią wentylację. Do jazdy rekreacyjnej przydadzą się natomiast szorty lekkie, elastyczne, dobrze odprowadzające pot.
Tylna część omawianej odzieży powinna być praktycznie przemyślana. Ze względu na pozycję pochyloną podczas jazdy na rowerze, zwykłe, cywilne szorty mogą powodować ucisk na brzuch lub po prostu zsuwać się z ciała. W przypadku ich rowerowych odpowiedników tylną część często wyposaża się w rozciągliwy materiał, aby uniknąć wspomnianych wyżej problemów. Wybierając szorty warto również zwrócić uwagę, czy posiadają regulację w pasie oraz czy mają wystarczającą ilość kieszeni, by pomieścić wszystkie przedmioty, które zazwyczaj ze sobą bierzemy. Kieszenie w spodenkach rowerowych o luźnym kroju są często głębokie i posiadają różne systemy zapięć: od rzepa przez zamek błyskawiczny aż do magnesowych patentów.

  • Sukienki rowerowe

Kobiece spodenki rowerowe pod względem materiałowym nie różnią się zbytnio od tych męskich. Tak samo jak w przypadku męskich spodenek wyróżnia się lycrę oraz szorty luźne. Szczęśliwie rynek damskiej odzieży rowerowej coraz bardziej się poszerza, co oznacza, że panie mają już dziś ogromny jej wybór. Doskonałym przykładem typowo kobiecego rodzaju omawianej odzieży są spódniczki rowerowe. Składają się one z dwóch części: dopasowanej lycry, jako warstwy najbliższej ciału, i tej zewnętrznej, sukienkowej, która nadaje szyku i stylu.

  • Bezszwowe bokserki rowerowe, cena: ok 95 zł
  • Bielizna rowerowa z możliwością wpięcia w szorty tej samej firmy, cena: 199 zł
  • Bielizna z wkładką z membraną Windstopper, cena: ok. 209 zł
  • Spodenki Specialized RBX Sport, cena: 219 zł
  • Spodenki damskie Accent Eva, cena: 239 zł
  • Damskie spodenki rowerowe Odlo Flash, cena: ok 299 zł
  • Spodenki rowerowe Rogelli Ispiria, cena: 236 zł
  • Sukienko-spodenki rowerowe, cena: ok. 200 zł
  • Spodenki na szelkach Accent Mosaic, cena: 239 zł
  • Spodenki na szelkach z żelową wkładką, cena: 199 zł
  • Spodenki z delikatnymi szelkami firmy Scott, cena: 469 zł
  • Szorty z wkładką, cena: ok. 259 zł
  • Damskie szorty do jazdy MTB firmy Endura, cena: ok. 300 zł
  • Szorty do jazdy MTB, cena: ok. 409 zł


Wkładka


Najważniejszym elementem dobrych spodenek rowerowych jest wkładka, dzięki której nawet długie godziny jazdy bicyklem nie przysparzają bólu pośladków. W jaki sposób dobrać jednak odpowiedni "pampers" i na co zwracać szczególną uwagę przy jego wyborze?

  • Cechy dobrych wkładek

Tańsze spodenki rowerowe oraz szorty z wpiętą w standardzie bielizną posiadają wkładkę dwuwymiarową, cienką i płaską. Nie zapewniają one kolarzowi należytego komfortu podczas dalekiej podróży jednośladem, sprawdzą się jednak w czasie jazdy w mieście czy krótkiej wycieczki. Ciekawym rozwiązaniem dla ludzi "żyjących" na rowerze (w Polsce niewiele jest jeszcze takich osób) są cieniutkie spodenki z delikatną pianką. Przypominają one zwykłe bokserki, jednak doskonale amortyzują podczas krótkich przejazdów z miejsca na miejsca.

Szukając dobrej wkładki warto jej dotknąć palcami przed przymiarką. Wielowarstwowa, grubsza pianka lub żel pozwoli na długą i wygodną podróż rowerem i przyda się każdemu kolarzowi szosowemu. Nie wystarczy jednak po prostu "wymacać" grubszą wkładkę i być już spokojnym o komfort tylnej części ciała. Dobre spodenki rowerowe z "pampersem" powinny być przede wszystkim odpowiednio dopasowane do kości. Warto zatem mierzyć spodenki przed zakupem, aby sprawdzić, czy pianka nie "wylewa się" na boki lub nie jest za wąska. Sprawdź również koniecznie, jak wszyto ją w spodenki. Szwy wystające poza wkładkę mogą powodować nieprzyjemne otarcia.

Droższe spodenki rowerowe z "poduszką" powinny także dobrze odprowadzać wilgoć. Ważne jest, aby ciało w miejscu styku z siodłem pozostało tak suche, jak to tylko możliwe. Mokre od potu wkładki mogą bowiem doprowadzać do odparzeń.

  • Kwestie higieny

Nie wszyscy o tym wiedzą, chociaż jest to dość logiczne, ale spodenki rowerowe z wkładką nosi się bez bielizny. Dodatkowa warstwa majtek, bokserek, itp. spowoduje, że nawet najlepsze spodenki wyposażone w kosmiczną technologię nie poradzą sobie z odprowadzaniem ciepła, co z kolei doprowadzi do otarć i odparzeń. Warto pamiętać, żeby po każdym dniu jazdy dokładnie obmyć ciało, wytrzeć do sucha i najlepiej posmarować dostępnymi na rynku kremami przeciw odparzeniom. W ogóle dostępne na rynku kremy dla kolarzy, które wciera się w skórę przed nałożeniem spodenek rowerowych pomagają zapomnieć o otarciach i zdecydowanie warto ich używać. Należy pamiętać także o prawidłowym praniu interesującej nas odzieży. Ciuchy techniczne pierze się najczęściej w niskiej temperaturze i nie używa się do tego popularnych detergentów, które zwiększają ryzyko odparzeń. Szare mydło to najlepszy sposób na pielęgnację spodenek rowerowych.

Podsumowanie

Spodenki rowerowe to najważniejszy element garderoby kolarza. To dzięki nim jazda może trwać godzinami, ponieważ pomagają ciału odprowadzać nadmiar ciepła i zapewniają komfort, a co za tym idzie - niwelują ryzyko otarć i odparzeń. Niezależnie od tego, czy wolisz luźne szorty czy obcisłą lycrę z szelkami lub bez, warto mieć je w swojej szafie. Większość rowerowych gadżetów jest niewytłumaczalnie droga i warto szukać ich tańszych zamienników, dobre spodenki rowerowe są jednak tym elementem ubioru cyklisty, na którym nie warto oszczędzać.

Miejsca

Opinie (80) 10 zablokowanych

  • Żądamy więcej odzieży rowerowej dla kobiet! (1)

    "Szczęśliwie rynek damskiej odzieży rowerowej coraz bardziej się poszerza, co oznacza, że panie mają już dziś ogromny jej wybór."
    Aha, ciekawe gdzie :/ Wybór damskich spodenek rowerowych jest dramatycznie słaby w Polsce, a niestety towarzyszą nam dużo bardziej nieprzyjemne otarcia i infekcje.

    • 3 0

    • Ja najbardziej lubię jeździć rowerem w sukienkach.

      Nic nie obciska, jest wygodnie i po prostu ładnie.

      • 0 1

  • Moja opinia jest taka: (1)

    Jak spodenki to tylko na szelkach. Kosmiczna różnica w jakości "noszenia". Co do modeli to miałem na przykład polskie Rough Radical: dramat. Beznadziejna wkładka, przesuwające sie spodnie, koszmarne otarcia przez materiał z jakiego była wkładka zrobiona. Miałem 300 z deca, sprawdziły się, zdarzyło się w nich i 200km przejechać. 500 z deca na szelkach za 70pln są świetne, wystarczają mi na rok, wkładka jest poprawna, co prawda po miesiącu używania robi się mniej mięsista ale sprawdza się. Miałem też 900 i XC z deca, takie po 180pln sztuka. Wkładka jest niewiele lepsza niż ta w 500, spodenki leżą i działają wg mnie tak samo. Nie wiem z czego wynika róznica w cenie.

    Reasumując: wiem, ze logo BTWIN czy rockrider nie jest na topie pożadanych, ale biorąc pod uwagę relację cenę do jakości to 500tki są bardzo fajnymi spodenkami i je właśnie polecam. Aktualnie czarne za 70pln.

    • 5 0

    • nic dodać nic ująć

      • 0 0

  • Ja zawsze przed włożeniem obcisłych spodenek smaruję sie towotem.

    Spodenki lepiej wchodzą i pedałowanie jest łatwiejsze jak ma się za wysoko siodełko i trzeba kiwać się z lewej na prawą.

    • 4 5

  • Czy jajka (1)

    Się nie gotują w czymś takim?

    • 5 1

    • Tak, ale tylko na miękko.

      • 1 0

  • koniecznie obcisłe

    i do tego różowe

    • 3 0

  • Szkoda, ze u nas wszystko 5x drozsze niz na zachodzie

    • 1 0

  • łe tam

    najlepsze są spodenki borata

    • 1 0

  • Tak zapytam poważnie, bez sarkazmu czy trollowania.

    Po co wkładka w spodenki, która wygląda jak uformowany „kloc” jak nam się rowerzysta wypina, skoro można założyć inne siodełko nie przypominające brzeszczotu? Może o czymś nie wiem.

    • 3 3

  • Wszystkie da się dostosować do jazdy bez siodełka !!!

    • 1 2

  • (4)

    Jeżdżę rowerem około 20km w weekendy, kiedyś nawet 50 dziennie. Sporo myślałem o tym czy kupić sobie buty i zapięcia na rower, czy może spodnie, ale 40 lat jeżdżę w długich spodniach, często w jeansach. W foteliku jeździ ze mną córka. Więc pod Jaśkowa Dolinę łatwo nie jest, ale daje radę. Często omijam rowerzystów ubranych jak na wyścigi, naszywki na spodnie koszulki z logami różnych firm, a wyprzedza ich gość w jeansach, koszulce polo i z dzieckiem w foteliku. Nie strój robi z ciebie rowerzystę. Nie wiem ile rękawiczki dają mocy, ale styl a potem umiejętności. Druga grupa są wariaci, którzy po ścieżkach gdzie jest sporo rowerzystów, tną 40 km/h. Dlaczego więc nie mam stylowych spodni? Jak schodzę z roweru do lodziarni chce wyglądać normalnie, nie jak dość który odłączył się z peletonu kolarzy. Trzeba się skupić na promowaniu umiejętności jazdy, mądrego używania przerzutek i bezpieczeństwa.

    • 8 6

    • (1)

      Też mnie to śmieszy. Ludzie jadą rowerem do pracy w biurze, a ubierają się jak zawodowi kolarze. Dziwne, bo jak jadą samochodem, to nie ubierają stroju rajdowca.

      • 1 4

      • Mnie śmieszy głupota a nie to co ktoś zakłada na siebie

        • 4 0

    • (1)

      Dlatego że jeździsz 20km w weekend z przyczepka w jeansach to tego nie zrozumiesz.
      Proste

      • 3 0

      • Nie z przyczepką a z fotelikiem. Wcześniej robiłem 12 tyś rowerem rocznie. Jeździłem cały rok nawet zimą przy -20°C. Więc chyba coś mogę powiedzieć w temacie jazdy rowerem. Ale jak wiadomo dla niektórych lans i styl jest ważniejszy niż umiejętności jazdy

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum