Powrót Mevo dopiero w marcu 2023?
Podczas komisji zrównoważonego rozwoju w Gdańsku przedstawiono harmonogram dalszego postępowania w sprawie wznowienia systemu rowerów miejskich MEVO. Wynika z niego, że start pełnego systemu planowany jest na... marzec 2023. To efekt kolejnych zastrzeżeń składanych przez poprzedniego operatora MEVO, firmę Nextbike Polska.
Podczas komisji zrównoważonego rozwoju, która odbyła się w Gdańsku we wtorek, 22 czerwca, przedstawiono harmonogram uwzględniający odwołanie do KIO po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wynika z niego, że podpisanie umowy z nowym wykonawcą ma odbyć się w październiku.
Termin rozpoczęcia rozruchów testowych został przesunięty z 8 na 14 miesięcy od podpisania umowy. Wynika to z opóźnień w dostawach spowodowanych pandemią. W styczniu 2023 roku mają rozpocząć się testy połowy floty rowerów, a w marcu system ma wreszcie wystartować w pełni.
- W tej chwili ciężko deklarować jakąkolwiek datę uruchomienia systemu - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Przypomnę, że byliśmy gotowi na ogłaszanie przetargu już we wrześniu 2020 r., jednak wtedy rozpoczęły się odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej, które opóźniają rozstrzygnięcia przetargu o kolejne miesiące. Obecnie jesteśmy na etapie trzeciego odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do KIO. Termin składania ofert w postępowaniu na nowe Mevo został obecnie przesunięty na 2 lipca. Czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy.
W kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za "nierzetelnego wykonawcę", w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do KIO, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako spółka córka. Decyzją KIO Nextbike Polska SA została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu.
Pod koniec stycznia 2021 r. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO. Wyrok KIO nakazał unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ. W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.
Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca. 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku. Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzili gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca. Termin składania ofert został przesunięty na 2 lipca.
Już dwa lata bez rowerów miejskich w Trójmieście
W październiku miną dwa lata od zawieszenia systemu rowerów miejskich w Trójmieście. O tym, że nie ma szans na nowe Mevo w 2021 r., pisaliśmy już jakiś czas temu. Wygląda jednak na to, że ci, którzy liczyli na możliwość korzystania z rowerów miejskich w przyszłym roku, też będą musieli obejść się smakiem.
Umowa z nowym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Tym razem system ma obejmować działaniem większy obszar - rowery będą dostępne także w Kolbudach i Kosakowie.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (232) 7 zablokowanych
-
2021-06-23 11:55
2035
Im później, tym le[piej. Ważne żeby piniążki leciały do komisji, prezesów, asystentów, ekspertów i doradców.
- 12 0
-
2021-06-23 11:56
Co to USA
Bo się odwołują i po sądach chodzą... I dlatego nie można mevo uruchomić? Jaja sobie ktoś z ludzi robi? Przetarg, uruchomienie a Ci co chcą niech się po fakcie po sądach targają
- 9 0
-
2021-06-23 11:58
Żart
To jest jakiś żart. Pan wiceprezydent Grzelak który jest prezesem polskiej unii moblilnosci nie umie salonie dac rady od kilku lat z tym problemem ?
- 9 1
-
2021-06-23 11:58
Nextbike bez prawa głosu! (2)
Nextbike nie powinien mieć prawa głosu. Spierdzielił sprawę przy pierwszej wersji Mevo i powinni za to zapłacić surowe kary. Dali ciała, nie chcą przyjąć na klatę, tylko mieszają w przetargu... Tragedia, zabrać Nextbike możliwość udziału w przetargu!
- 16 0
-
2021-06-23 12:07
Właśnie próbują, ale ten szkodnik nie chce się odczepić
Może zagadać z tymi włodarzami miast, gdzie Nextbike aktualnie działa, żeby ich wzięli na stronę i wytłumaczyli, że w Gdańsku ich już nie chcą. Taki pomysł podsuwam.
- 6 1
-
2021-06-23 12:20
Wolne sądy stwierdziły
że jednak mają prawo mącić. Więc jak moga, to nie przestaną
- 3 1
-
2021-06-23 11:59
Miało ruszyć jesienią 2018
Ruszyło po wielkich bólach na wiosnę 2019 ale tylko w ilości ok 1000 a nie 4000 owerów. Po pierwszym dniu nastąpił blackout bo okazało się, że rowery trzeba gonić autami serwisowymi i wymieniać baterie. System po pół roku zdechł.
Reanimacja trupa będzie trwać kolejne 2 lata.- 40 0
-
2021-06-23 11:59
Jakim cudem firma która to wszystko koncertowo spieprzyła
Teraz ma czelność jeszcze blokować mieszańcom mobilność?
- 17 0
-
2021-06-23 11:59
jakby zajęła się tym prywatna firma, dawno by już to działało.
- 5 1
-
2021-06-23 11:59
(1)
To pokazuje jaką mamy nieudolna władzę urzędowe stołki obstawione emerytami....
- 13 1
-
2021-06-23 12:03
taaa
a pani przydętka i jej aktywisyki to najstarsze emeryty w urzędzie
- 1 2
-
2021-06-23 12:00
Co za że na da
!!!
Ani mevo, ani wspólnego biletu. Wielkie Trójmiasto.- 11 0
-
2021-06-23 12:01
Dajcie spokój z tym Mevo. Są hulajnogi elektryczne. Tylko przestańcie utrudniać ich działanie, bo sztuczne ograniczenia do 10 czy 12 km/h to kompletny absurd, skoro rowerem szybciej można jechać.
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.