• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powrót Mevo dopiero w marcu 2023?

Joanna Skutkiewicz
23 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy. Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju w Gdańsku przedstawiono harmonogram dalszego postępowania w sprawie wznowienia systemu rowerów miejskich MEVO. Wynika z niego, że start pełnego systemu planowany jest na... marzec 2023. To efekt kolejnych zastrzeżeń składanych przez poprzedniego operatora MEVO, firmę Nextbike Polska.



Kiedy twoim zdaniem zostanie uruchomione nowe Mevo?

Pod koniec maja Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowy system rowerów miejskich Mevo. Tym razem poprzedni operator rowerów żądał przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, tj. do drugiej połowy listopada.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju, która odbyła się w Gdańsku we wtorek, 22 czerwca, przedstawiono harmonogram uwzględniający odwołanie do KIO po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wynika z niego, że podpisanie umowy z nowym wykonawcą ma odbyć się w październiku.

Termin rozpoczęcia rozruchów testowych został przesunięty z 8 na 14 miesięcy od podpisania umowy. Wynika to z opóźnień w dostawach spowodowanych pandemią. W styczniu 2023 roku mają rozpocząć się testy połowy floty rowerów, a w marcu system ma wreszcie wystartować w pełni.

- W tej chwili ciężko deklarować jakąkolwiek datę uruchomienia systemu - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Przypomnę, że byliśmy gotowi na ogłaszanie przetargu już we wrześniu 2020 r., jednak wtedy rozpoczęły się odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej, które opóźniają rozstrzygnięcia przetargu o kolejne miesiące. Obecnie jesteśmy na etapie trzeciego odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do KIO. Termin składania ofert w postępowaniu na nowe Mevo został obecnie przesunięty na 2 lipca. Czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy.
O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski. O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski.

Dialog konkurencyjny
W kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za "nierzetelnego wykonawcę", w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do KIO, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako spółka córka. Decyzją KIO Nextbike Polska SA została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu.

Pod koniec stycznia 2021 r. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO. Wyrok KIO nakazał unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ. W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.

Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca. 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku. Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzili gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca. Termin składania ofert został przesunięty na 2 lipca.


Już dwa lata bez rowerów miejskich w Trójmieście



W październiku miną dwa lata od zawieszenia systemu rowerów miejskich w Trójmieście. O tym, że nie ma szans na nowe Mevo w 2021 r., pisaliśmy już jakiś czas temu. Wygląda jednak na to, że ci, którzy liczyli na możliwość korzystania z rowerów miejskich w przyszłym roku, też będą musieli obejść się smakiem.

Umowa z nowym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Tym razem system ma obejmować działaniem większy obszar - rowery będą dostępne także w Kolbudach i Kosakowie.

Opinie (232) 7 zablokowanych

  • Dno!

    • 10 0

  • a po co to mevo i te hulajnogi (2)

    jeszcze auta to rozumiem bo to duży wydatek i trzba jeszcze za to później płacić ale te rowerki i hulajongi to po tysiaka można kupić i sobie jeździć

    • 6 8

    • Tak, szczególnie ma to sens dla turystów...

      • 1 0

    • rower miejski to uzupełnienie komunikacji publicznej.
      Do tego żeby podjechać do przystanku albo z przystanku albo w jedną stronę tylko.... prywatny rower nie daje takiej "elastyczności".

      • 2 0

  • (1)

    To musi być kokosowy interes skoro nextbike walczy wszelkimi sposobami. Pytanie tylko czemu dali ciała w czasie pierwszej edycji mevo.

    • 22 0

    • I ten wygląd rowerów. Obrzydliwy. Jak z czasów słusznie minionego okresu.

      • 10 0

  • Najtrudniej jest być pionierem jak w Gdańsku - w takim na przykład Pcimiu rower miejski nigdy nie powstanie :) (1)

    Mamy już doświadczenia więc na pewno będzie lepiej chociaż ja aż tak krytycznie Mevo nie oceniam jak totalna opozycja radnych PiS :)

    • 0 15

    • Bo w Pcimiu nie robi się takich walków ;-)

      • 4 1

  • Oddawac zlodzieje kase !!!!! (1)

    • 20 1

    • Te pieniądze nam się po prostu należały jak O`Bajtkowi pałace :)

      • 2 0

  • Żenada

    Nie dziwie się, że ktoś z czytelników napisze później, że kradną, kombinują swoich zatrudniają a Mevo może kiedyś.

    • 13 0

  • (1)

    to mevo to kompletny bezsens. miasto powinno skupic sie na nieutrudnianiu prowadzenia biznesu firmom ktore na tym sie znaja i potrafia na tym zarobic czyli wypozyczalniom hulajnog. pakowanie publicznych pieniedzy w tego trupa MEVO tylko po to aby stworzyc urzednicze stolki to patologia. panstwo/samorzad nie powinien prowadzic dzialalnosci gospodarczej od tego sa przedsiebiorcy.

    • 13 1

    • Mało kto rozumie, o czym piszesz

      Polacy chcą żyć w państwowym kołchozie.

      • 2 1

  • Stop 500+

    Na tym szajsie jeszcze, 3 razy czyjś zanjomy/szawgier zarobi i jeszcze 3 razy ktos wezmie za to nagrody. Trojmiasto w całej okazałosci.

    • 12 1

  • Brak roweru to efekt błędów urzędników na poziomie przygotowania przetargu (2)

    A teraz mamy już tylko konsekwencje.
    Podstawowym błędem było takie sformułowanie przetargu że oferenci zaproponowali same rowery elektryczne (wystarczyło w umowie wpisać że max punktów za "elektryczność" przysługuje za zapewnienie 35% rowerów elektrycznych - tego nie było, było im więcej elektryków tym więcej punktów dostaniesz więc wiadomo że ten kto chciał wygrać musiał zaoferować największy procent, najlepiej 100%). To było zupełnie niepotrzebne - gdyby większość rowerów była zwykła system pewnie do dziś by funkcjonował.
    Drugi temat to wdrożenie systemu: trwało to bardzo długo, może trzeba było etapować tak żeby szybciej to wprowadzić a przy okazji mieć odpowiedź zwrotną i cenne dane do ewentualnych korekt (chociaż... rowery miejskie świetnie funkcjonują w wielu miastach... może jakaś wycieczka krajoznawcza by się przydała - i wcale nie musi być Kopenhaga, wystarczy Warszawa czy Bydgoszcz)
    Warto było sprawdzić rozwiązania jakie istnieją.
    Warto było również - a tego zabrakło - sprawdzić możliwości rynkowe, czy rynek jest na tyle rozwinięty że są firmy zdolne do ogarnięcia takiego projektu (realnie, a nie tylko na podstawie ich deklaracji) i dostosować projekt.
    Zamiast tego sny o wielkości: "wielki, największy", "ze 100% rowerami elektrycznymi".itp
    A teraz mamy konsekwencje - duży przetarg duża wtopa. Roweru nie ma w ogóle.
    Miasta naprawdę nie potrafią współpracować? Czy każdy projekt z "Metropolitalny" czy trójmiejski w nazwie musi kończyć się wtopą albo wieloletnimi opóźnieniami że wspomnę chociażby wprowadzanie "metropolitarnego" biletu na komunikację zbiorową.

    • 23 2

    • (1)

      Piszę o tym od dawna. Większość psioczy na Nextbike (częściowo słusznie) ale największa wina urzędników, którzy przygotowali przetarg w taki sposób, jak piszesz. Przecież już na etapie ogłaszania SIWZ było mnóstwo głosów, że to bzdura i nie da się tego ogarnąć.
      A teraz dalej ci niekompetentni urzędnicy próbują kombinować, żeby 'ot tak' wykluczyć sobie Nextbike ale jak widać robią to w sposób bezprawny i KIO, uważam, że słusznie pokazała im, że nie potrafią napisać Specyfikacji do przetargu.

      • 9 0

      • Ja pisałem o tym jak tylko ukazało się SIWZ - jeszcze przed otwarciem ofert przetargowych - dlatego że moim zdaniem już wtedy

        ...było widać zaproszenie do wtopy.
        Dlatego Nextbike czy inna firma (była jeszcze jedna która zaoferowała 100% elektryków w przetargu) nie jest tak winna jak urzędnicy którzy przygotowali do bani przetarg. I byli świadomi tego że tak się może skończyć (100% elektryków) bo jeszcze się chwalili że ich system będzie największy i najbardziej elektryczny. No i jest.

        • 6 1

  • Władzą Gdańska idzie sprawnie tylko wydawanie pozwoleń dla deweloperów, reszty się nie da. Mevo - upadło. Komunikacja miejska - niewydajna. Rozwój infrastruktury drogowo-kolejowej - brak rezerw terenowych.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum