• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie firmy Nextbike w przetargu na Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących. Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących.

Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?



Firma Nextbike złożyła 29 marca br. odwołanie w sprawie ogłoszonego niedawno przetargu na wykonanie Systemu Roweru Metropolitalnego w Trójmieście i ościennych gminach.

Firma chce, aby komputery pokładowe rowerów jeżdżących w systemie, obok możliwości wypożyczenia przez urządzenia mobilne i skanowanie kodu QR, zbliżeniowo w technologii NFC (Near Field Communication) oraz innych kart bezstykowych, dodatkowo musiały posiadać klawiaturę i wyświetlacz.

W uzasadnieniu odwołania Nextbike zarzuca zamawiającemu, czyli stowarzyszeniu gmin Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), wykluczenie społeczne osób, które nie posługują się smartfonami. Uznaje ich za istotną społecznie grupę użytkowników, którzy przez fakt nieposiadania nowoczesnego telefonu, nie będą mogli korzystać z systemu.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zostało przez zamawiającego określone, że rowery muszą być wyposażone w komputery pokładowe, jednak ich wyposażenie w klawiaturę i wyświetlacz ma być jedynie opcjonalne.

Nextbike żąda podwyższenia zakresu doświadczenia oferentów

Nextbike wnioskuje także o to, aby w przetargu zwiększone zostało wymagane doświadczenie oferenta. Ma ono polegać nie tylko na zarządzaniu odpowiedniej wielkości systemem roweru publicznego, ale obejmować ma także jego dostarczenie, montaż i uruchomienie.

Jakie mogą być konsekwencje uwzględnienia odwołania przez firmę Nextbike?

Zwiększenie wymagań co do doświadczenia oferenta może zmniejszyć pulę chętnych, kwalifikujących się do wzięcia udziału w przetargu i może działać na korzyść lidera rynku, który z każdym kolejnym wygranym przetargiem zwiększałby swoją przewagę nad konkurentami.

Zapytaliśmy więc przedstawicieli OMGGS, czy będą chcieli utrzymać obecne warunki przetargu, czy też planują zmienić specyfikację istotnych warunków zamówienia?

- Ze względu na toczące się postępowanie, w którym jesteśmy stroną (KIO wyznaczyło termin posiedzenia na 12 kwietnia), do czasu wydania orzeczenia w sprawie, nie komentujemy odwołania złożonego przez firmę Nextbike - odpowiada Krzysztof Perycz-Szczepański z OMGGS
Kim jest Nextbike Polska?

Firma Nextbike ma w Polsce pozycję lidera na rynku rowerów miejskich, jednak nie oferowała do tej pory nigdzie systemu czwartej generacji, w którym rower można wypożyczyć i oddać również poza stacjami dokującymi. Firma jest notowana na warszawskim parkiecie mniejszych spółek New Connect, mając obecnie wartość ok. 132 mln. zł. Nextbike jest firmą-córką spółki niemieckiej.

Nextbike jest operatorem 26 systemów roweru publicznego w Polsce i obejmuje zarówno duże systemy, jak warszawskie Veturilo, jak i bardzo małe, jak na przykład Ostrowski Rower Miejski, który ma zaledwie dwadzieścia rowerów.

Odwołanie przed samymi świętami

Odwołanie zostało złożone tuż przed świętami Wielkanocy. Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych rozpatrzy postulaty firmy 12 kwietnia.

Komentarz: nasza interpretacja wydarzeń.

System roweru publicznego metropolii Trójmiasta ma być drugim co do wielkości w Polsce. Jest zatem łakomym kąskiem dla potencjalnych oferentów. Jednocześnie nasza metropolia chce być prekursorem i jako pierwsza zaoferować użytkownikom system czwartej generacji, czyli rowery, które można wypożyczać i oddawać niezależnie od stacji postojowych.

Nextbike ma niewielkie doświadczenie w oferowaniu takich systemów, jednocześnie dopiero wchodzi na rynek publicznych rowerów elektrycznych. Znacznie prostsze, a być może również bardziej opłacalne, byłoby dla tego największego gracza na rynku, powielić dotychczas oferowane rozwiązania, znane z innych miast.

Jeśli to nie będzie możliwe, a na to się zapowiada, to lider polskiego rynku będzie musiał zaoferować nowe, atrakcyjniejsze, ale tym samym prawdopodobnie droższe i bardziej skomplikowane rozwiązania użytkownikom systemu. Inaczej może nie utrzymać swojej silnej pozycji rynkowej. Jako że ma doświadczenie w operowaniu systemami starszych generacji, jest zainteresowany wykorzystaniem ich również na Wybrzeżu.

Działające dotychczas w Polsce systemy rowerów publicznych polegają z grubsza na tym, że ich operator otrzymuje zapłatę ryczałtową za każdy miesiąc działania systemu, To sprawia, że nie jest zainteresowany bezpośrednio liczbą zarejestrowanych użytkowników systemu i ich satysfakcją z oferowanych usług.

Jednak trójmiejsko-pomorski rower metropolitalny ma działać inaczej i dzięki systemowi czwartej generacji ma umożliwiać zamawiającemu znacznie większą kontrolę nad jakością wykonania usługi. W przypadku naruszenia postanowień umowy, na operatora mają być nakładane różnorakie kary umowne w kwotach od kilkudziesięciu do nawet kilku milionów złotych. To ma zagwarantować znacznie wyższą, niż w innych gminach, funkcjonalność systemu, sprawność techniczną rowerów, a co za tym idzie, również satysfakcję użytkowników.

Opinie (211) 6 zablokowanych

  • Oprócz standardowej obsługi przez smartfon (3)

    wprowadzić opcjonalną identyfikację za pomocą przykładania karty (osobnej a może płatniczej).
    Klawiatura jest niepotrzebnym skomplikowanym elementem mechanicznym, dodatkową rzeczą która może się zepsuć, no i zwiększa koszt roweru.

    • 9 1

    • Z kartą płatniczą się raczej nie uda, bo każdy bank musiałby się zgodzić (2)

      • 0 1

      • Kwestia odpowiednich umów,

        Zauważ, że karta tutaj nie prowadziłaby do żadnych transakcji finansowych, a jedynie do uwierzytelniania użytkownika

        • 2 0

      • Mamy karty miejskie - na transport publiczny

        • 1 0

  • Wypożyczać i oddawać niezależnie od stacji postojowych (1)

    Oj będzie burdel i porzucone przy drzewach rowery.
    Nie wiem czy znajdzie się chetny by to firmować...

    • 3 3

    • Nie sądzę, to nie Chiny

      • 2 3

  • trudny temat.

    Za trudny jak na naszych włodarzy.
    Gdziekolwiek nie wybiorę się tanimi liniami liniami lotniczymi za granicę naszego pięknego kraju to tam miejskie rowery działają. Tanio, bez problemów mogę sobie wypożyczyć za pomocą smartfona np., zostawić gdzie chcę. Rowery w dobrym stanie technicznym. Instrukcje jasne, zrozumiałe, przyjazne użytkownikom.

    • 3 1

  • czyli że co? (4)

    jak nie mam smartfona z dostępem do internetu to nie będę mógł skorzystać z tego roweru regionalnego?
    Nie da się tego inaczej zrobić?

    • 8 1

    • będziesz, mógł przyłożeniem karty, np. płatniczej się identyfikować, (2)

      jak zarejestrujesz się wcześniej na komputerze przez internet.

      • 2 2

      • Karty płatniczej? No co ty opowiadasz, czyli banki udostępnią swój system dla roweru metropolitalnego trójmiasta? (1)

        Ciekawie to wykombinowałeś

        • 1 1

        • tak chyba byłoby najprościej, jak banki udostępniają system płatności w każdym małym kiosku, to czemu nie?

          • 3 1

    • kartą mieszkańca?

      kartą mieszkańca?

      • 3 0

  • Rower Metropolitalny (1)

    Socjalistyczna mrzonka, ale mamy już nową religię rowerową i jej gorliwych wyznawców.
    W opisanym modus operandi ludzie bedą latać po mieście w poszukiwaniu porzuconych rowerów (system pokemon go) hee.
    A ile to kosztuje, to chyba taniej byłoby kupić chętnym tani rower (nie korzystają małe dzieci, chorzy, większa część seniorów)

    • 3 12

    • NIe będzie tak jak piszesz

      po pierwsze pozostawienie roweru poza stacją będzie kosztowało dodatkowo, więc będzie należało, do rzadkości.
      po drugie, po określonym czasie, obsługa techniczne będzie je zawozić na stację

      • 1 2

  • Specyfikacja przetargu powinna określać.

    najniższe wersje systemów Android i iOS na których ma działać aplikacja. Powinna też działać jako aplikacja webowa.

    • 4 0

  • (1)

    Omggs nawet siwz nie potrafi napisac bez naruszania zasad pzp?

    • 1 4

    • Głupia opinia.

      Chyba nie zrozumiałeś/aś artykułu.

      • 2 1

  • Zabronic jazdy rowerem

    I będzie po kłopocie.

    • 3 6

  • Gdańsk rowerowe zad. Ie

    • 1 1

  • Wykluczyć ich z przetargu.

    Teraz zacznijmy robić auta dla niewidomych, bo to też spora grupa odbiorców usługi. Wykluczył bym tą firmę jako monopolistę i taką co chce budować nadmierną przewagę nad mniejszymi.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum