• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe, korzystne prawo dla rowerzystów

Krzysztof Kochanowicz
28 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bezpieczeństwo na polskich drogach rowerowych
Nowe prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zapisów korzystnych dla rowerzystów. Dzięki nim wzrośnie ich bezpieczeństwo oraz wzrośnie ich pozycja jako uczestników ruchu drogowego. Nowe prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zapisów korzystnych dla rowerzystów. Dzięki nim wzrośnie ich bezpieczeństwo oraz wzrośnie ich pozycja jako uczestników ruchu drogowego.

W piątek Sejm uchwalił nowe zapisy w prawie o ruchu drogowym, które ułatwią życie rowerzystom. Pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów, możliwość jazdy "w parach" i legalizacja przyczepek - to tylko niektóre z prorowerowych zmian.



Za nowelizacją prawa głosowało 278 posłów, wstrzymało się 137, nikt nie był przeciw.

Według nowych zapisów, rowerzysta jadący prosto ścieżką rowerową ma pierwszeństwo przed samochodem, który skręca z drogi poprzecznej. Rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom wolno korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.

Nowelizacja dopuszcza również jazdę rowerzystów obok siebie - np. rodzica asekurującego dziecko, kolarzy trenujących w peletonie. Pozwala na wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów.

Nowelizacja wprowadza też w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów - część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.

Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci. Zgodnie z nowelizacją rower to pojazd o szerokości do 90 cm poruszany siłą mięśni. Rower może być wyposażony w silnik elektryczny zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V, który rozpędza pojazd do maksymalnie 25 km/h.

Wózek rowerowy jest zdefiniowany jako pojazd mierzący ponad 90 cm szerokości, poruszany mięśniami jadącego lub pomocniczym silnikiem. Oznacza to, że ryksza, której szerokość nie przekracza 90 cm, jest rowerem, i można nią jeździć po ścieżce rowerowej. Szersze ryksze, np. do przewożenia dwóch osób obok siebie, nadal będą musiały jeździć po zwykłej jezdni.

Ponieważ standardowa szerokość przyczepek dla dzieci nie przekracza 70-90 cm, będzie wolno jeździć rowerami ciągnącymi takie przyczepy po ścieżkach rowerowych.

Żaden z posłów nie zagłosował przeciw ustawie zmieniającej prawo o ruchu drogowym, w którym znalazły się zapisy dotyczące rowerzystów. - To historyczny moment, bo ta ustawa bardzo dużo zmienia i na pewno przyczyni się do rozwoju naszych miast - mówi Marcin Hyła, koordynator ogólnopolskiego projektu "Miasta dla rowerów".

Do ustawy udało się m.in. wprowadzić zapis jednoznacznie stwierdzający pierwszeństwo rowerzysty na przejeździe dla rowerów (kiedy droga dla samochodów krzyżuje się ze ścieżką rowerową).

- Do tej pory było tak, że rowerzysta, nawet jeśli miał zielone światło, to musiał się zatrzymać i przepuścić kierowcę. Tymczasem taki zapis był niezgodny z "Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym", powodował kolizje i bardzo utrudniał orzekanie winy, gdy do nich doszło - mówi Rafał Stawecki ze stowarzyszenia Rowerowy Białystok, jeden ze współautorów zmian, bo nad ustawą pracowali wspólnie rowerzyści i politycy.

Ustawę czeka teraz głosowanie w Senacie, a w ślad za nią muszą iść zmiany we wszystkich powiązanych z nią rozporządzeniach. Przypomnijmy, że według raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Polska jest najniebezpieczniejszym dla rowerzystów krajem w Europie. Rocznie ginie u nas cztery razy więcej cyklistów niż średnio w całej Wspólnocie. Ponad połowa rowerzystów zostaje uderzona przez auta bokiem.

W piątek weszła też w życie nowelizacja kodeksu karnego, w której znalazł się zapis dotyczący pijanych rowerzystów . Teraz cyklista "po piwku" może dostać zakaz jeżdżenia rowerem, ale nie zawsze straci jednocześnie prawo jazdy - o tym zadecyduje sędzia w zależności od wagi zdarzenia, czyli na przykład tego, czy rowerzysta stanowił duże zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Obecnie rowerem po chodniku można jechać tylko, gdy: prędkość dozwolona na jezdni obok wynosi ponad 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, bądź w przypadku opieki nad dzieckiem do 10 roku życia (np. wioząc go w foteliku).

W uchwalonej w piątek nowelizacji prawa o ruchu drogowym postanowili, że rowerzysta będzie mógł jechać chodnikiem także, gdy "warunki pogodowe zagrażają jego bezpieczeństwu na jezdni", np. podczas ulewy, padającego śniegu, silnego wiatru, gołoledzi, czy mgły.

Propozycje te podobają się nie tylko rowerzystom, ale także ekspertom od bezpieczeństwa na drodze. Jak przekonuje Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: "Lepiej, żeby rowerzysta na lodzie wywrócił się na chodniku niż na jezdni wprost pod nadjeżdżający pojazd".

W czwartek 17 marca 2011 r, wprowadzono ustawę w życie:
Pełen tekst z poprawkami dostępny jest na stronie Senatu

Obowiązek noszenia kasków do 15 roku życia przepadł 2 głosami

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Gdańsk miastem czerwonych scieżek i czarnych przejazdów przez jezdnię

    pożądne pomalowanie ścieżki na jezdni, obok zebry, taką farbą, która nie powoduje poślizgu wiele by załatwiło jeśli chodzi o bezpieczeństwo. A i nawet w myśl istniejących przepisów przejazdy w większości powinny być na czerwono. (Rozporzadzenie o stosowaniu znaków).
    Jakoś do wykonania np. w Niemczech, u nas BIG PROBLEM.

    • 1 2

  • ciekawe czyim kosztem uprzywilejowano rowerzystów

    bo jak dotyczas zmiejszono chodniki. Na to tylko stać naszych przepraszam osłów.

    • 0 5

  • obowiązkowo dobre oświetlenie roweru (3)

    samochody jeżdżą cały rok na światłach, tak? podobno dla bezpieczeństwa. dlatego równolegle ze zmianą w/w przepisów, należałoby też coś wspomnieć o bardzo dobrym oświetleniu rowerów (!). "bardzo dobre" to takie, które nie wysiada w trakcie jazdy z powodu wyczerpania baterii, a jeśli wysiądzie - koniec z kontynuacją jazdy po ulicy. mówię o okresie jesienno-zimowa-wczesnowiosennym i po zmroku.
    rowerzyści zdają sobie sprawę, że brak oświetlenia oznacza rychły pobyt w szpitalu, jednak uważam - i jako rowerzysta i jako kierowca - że sprzedawane standardowe oświetlenie do rowerów, bywa zbyt słabe, mało widoczne, słabo rozpoznawalne dla kierujących samochodami. zwykle dostrzegając "jakieś światełko", nie jesteśmy w stanie stwierdzić do kogo należy. wiemy tylko, że w oddali "coś jest".
    uważam, że to znacznie za mało jeśli chodzi o fakt, że wraz ze zmianą przepisów o ruchu drogowym, rowerzyści będą równoległymi użytkownikami dróg szybkiego ruchu.

    • 3 1

    • A zastanawiałes się nad mocą ?

      Samochody wyposażone sa w reflektory o duzej mocy, rowery zaś w lampki, których za dnia praktycznie w ogóle nie widać, przynajmniej tej przedniej. Jeszcze co do tylnej i odblasków bym się zgodził.

      • 2 1

    • po zmierzchu czy w złych warunkach dobre oświetlenie i odblaski to podstawa bezpiecznej jazdy na rowerze

      "a jeśli wysiądzie - koniec z kontynuacją jazdy po ulicy" to rowerzysta bez sprawnego oświetlenia ma jechać odsuniętym od jezdni, często zacienionym czy zasłoniętym przez coś chodnikiem lub ścieżką rowerową?

      Przecież to właśnie tam rower najtrudniej zauważyć i to właśnie w takich miejscach gdzie jadący chodnikiem lub ścieżką rowerzysta niespodziewanie pojawia się na jezdni jest najwięcej wypadków. W mieście dobre oświetlenie jest najbardziej potrzebne właśnie kiedy rower porusza się po ścieżce rowerowej.

      "rowerzyści zdają sobie sprawę, że brak oświetlenia oznacza rychły pobyt w szpitalu" niestety jeszcze nie wszyscy, jakość oświetlenia też jest bardzo ważna ale wydaje się marginalna kiedy wciąż wielu rowerzystów jeździ beż jakiegokolwiek.

      'rowerzyści będą równoległymi użytkownikami dróg szybkiego ruchu" że co? Możesz podać jakiś link do projektu tych zmian? Nie chce mi się wierzyć by nagle ktoś wpuścił rowerzystów na drogi o podwyższonej prędkości ruchu a na zwykłych ulicach zawsze mogli przecież jeździć.

      • 0 1

    • Tu trzeba się z Tobą zgodzić.

      W lusterku bocznym białe światełko o mocy 0,3 W jest widoczne jako światło w oddalonym budynku, żarówka 25 W np. przed wejściem do budynku. Na morzu szybkie jednostki morskie mają światła stroboskopowe w celu wyróżnienia wodolotów, poduszkowców i katamaranów. Może by tym wzorem nakazać używania białego światła błyskowego, migającego (około 30 błysków na minutę). W dobie oświetlenia LED to żaden problem. Większość tych lampek ma taką funkcję. Rower był by od razu rozpoznawalny w gąszczu innych świateł.
      www.rekreacja-gda.pl

      • 0 0

  • pisałem "za dnia"?

    • 0 0

  • no to budyn

    po imprezie pijany bedzie do domu wracal

    • 0 1

  • całkiem korzystnie (1)

    całkiem korzystne te prawo, dla kogoś kto chce się zabić na przejściu wpadając pod koła pojazdu, który w momencie skrętu ma pędzącego rowerzyste w martwym polu. Radze zakładać kaski. aha no i jeszcze coś dla tych, którzy zaczną wypisywać że kierowca powinien się rozejrzeć... otóż w momencie rozpoczynania manewru skrętu jeśli pieszy stoi przed przejściem to kierowca go zauważy i przepuści, a jeśli w tym samym momencie rowerzysta jest 20-30 metrów od przejścia no to niestety może być trup. szkoda tylko że będzie to wina kierującego pojazdem...

    • 3 3

    • Nieznajomość prawa szkodzi...

      Dlatego Ty który już znasz ten przepis zaczniesz bardziej uważać na przejazdach, zachowasz szczególną ostrożność, rozejrzysz się i ustąpisz pierwszeństwa jeśli będzie nadjeżdżał rowerzysta. W przeciwnym wypadku za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym popełnisz przestępstwo i zajmą się tobą koledzy pod celą, a tego nikt z nas tutaj Ci nie życzy.

      • 5 0

  • ale pojechał...

    • 0 1

  • Gadka szmatka

    Wjazd w bramę to też jest skrzyżowanie mistrzu wylanych przepisów?

    • 0 0

  • A gdzie definicja silnika spalinowego do roweru?

    A gdzie definicja silnika spalinowego do roweru?
    Dlaczego definiując rower nie zdefiniowano silnik elektryczny a nie spalinowy
    Czy rower z silnikem wspomagającym spalinowym będzie rowerem?

    • 0 0

  • Polskie prawo nareszcie Kożystne dla Bikerów

    Polskie prawo ewaluuje z korzyścią dla rowerzysty. Jak długo potrwa budowa infra struktury rowerowej by sprostać prawu zobaczmy. Jestem dobrej myśli. Pozdro dla wszystkich bikerów. Nareszcie polscy kierowcy zauważą, że drogi są nie tylko dla nich! :]
    :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum