• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze

Joanna Skutkiewicz
29 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Oświetlenie roweru jest ważne szczególnie jesienią i zimą. Oświetlenie roweru jest ważne szczególnie jesienią i zimą.

Rowerem można jeździć przez cały rok. Do wyboru jednośladu szczególnie zachęca tegoroczna jesień ze stosunkowo wysoką temperaturą, upływająca jednocześnie pod znakiem pandemii, która zmusza nas do ograniczenia poruszania się komunikacją miejską. Niezależnie jednak od pogody dzień jest coraz krótszy: zadbajmy więc o to, by być widocznymi i bezpiecznymi.



Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Jak słusznie zauważył nasz czytelnik, oświetlenie roweru jest ważne przez cały rok. Według przepisów obowiązkowe staje się jednak dopiero po zmroku (i, rzecz jasna, przed świtem). Niezależnie od tego, czy poruszamy się jezdnią, czy drogą dla rowerów, brak odpowiedniego oświetlenia wyraźnie obniża nasze bezpieczeństwo. Kierowca samochodu, który zbliża się do nas, niemal do ostatnich metrów nie będzie miał szans nas dostrzec, a gdy wreszcie to nastąpi, będzie już za późno, by zahamował.

Czy lubisz jeździć rowerem jesienią i zimą?


Oświetlenie roweru nie jest horrendalnie drogie - lampki na przód i tył roweru kupimy już za kilkanaście złotych za sztukę. Warto jednak przeznaczyć na nie więcej pieniędzy, by nabyć takie o jak najwyższej mocy: im więcej lumenów, tym większy zasięg. Warto też zwrócić uwagę na sposób ładowania naszej lampki i wybrać taką, która będzie najbardziej nam odpowiadać (na baterie lub na USB).

Jak dobrać oświetlenie do roweru?



Nie zapominajmy o tym, że lampki rowerowe powinny być prawidłowo zamontowane. Białe światło winno być z przodu, czerwone z tyłu; mogą świecić światłem stałym lub pulsującym. Ważne jest także to, by zostały zawieszone na kierownicy i ramie w taki sposób, żeby nie oślepiały kierowców.

Ubierzmy się jaskrawo



Chociaż oświetlenie rowerowe jest wyposażeniem zarówno obowiązkowym w (nomen omen) świetle prawa, jak i niezbędne do tego, by pokonać trasę bezpiecznie, dobrze jest pomyśleć szerzej o kwestii bezpieczeństwa na drodze w ciemności. Ważnym elementem jest również dobór ubrania. Odzież w jaskrawych barwach będzie zdecydowanie bardziej widoczna niż czarna i szara. Nie zapominajmy także o tym, że na rower powinniśmy ubrać się swobodnie, ale nie na tyle luźno, by powiewające ubrania spowodowały zagrożenie. Wkręcenie się nogawki spodni w łańcuch albo zaczepienie się rękawem o obiekt, obok którego przejeżdżamy, mogą spowodować nie tylko straty materialne.

Dojedź rowerem do pracy bezpiecznie



Oczy naokoło głowy, a na głowie kask



Odzież wierzchnia to jedno, jeszcze ważniejszy jest kask na głowie - odpowiednio dobrany i zapięty. Choć nie jest obowiązkowy, nie powinniśmy wyjeżdżać bez tego nawet po bułki do sklepu.

Ostatnim, bo niematerialnym, ale nie mniej ważnym elementem bezpiecznej jazdy po zmroku jest zachowanie szczególnej uwagi na drodze. W warunkach ograniczonej widoczności jeszcze bardziej niż zwykle powinniśmy zwracać uwagę na otaczające nas bodźce, nie używać telefonu komórkowego w trakcie jazdy rowerem, porzucić też pomysł słuchania muzyki.

Jazda do pracy z nagrodami



Przypominamy, że do 13 listopada trwa akcja "Kręć kilometry dla Gdańska". Po zainstalowaniu aplikacji na telefon dojazdy do pracy nagradzane są punktami, które po zakończeniu akcji wymienia się na nagrody. Przy tak dobrej pogodzie warto jednak rozważyć przedłużenie dojeżdżania do pracy rowerem o kilka tygodni... albo nieprzerywanie tego w ogóle. W końcu nie ma złej pogody na rower, są tylko nieodpowiednie ubrania.

Opinie (105) 4 zablokowane

  • Darujcie (4)

    Darujcie sobie, jak jeździć z maseczce na rowerze? Dziś mam zakazenie bakteryjne krtani i gardła. Lekarz internista kazała zrobić zdjęcie gardła i wysłać na email chore do czego to zmierza

    • 2 4

    • W zeszłym sezonie modne były maski antysmogowe (1)

      Teraz maski są be

      • 2 2

      • najwięcej teraz o maski płaczą osoby, które przy 20°C owijają się po oczy szalikami

        bo zimno

        • 1 4

    • Trzeba było jeździć samochodem.

      • 1 0

    • Przestań stękać, od lat w okresie jesiennozimowym jeżdżę w kominiarce lub kominie na twarzy, bo jest cieplej.

      • 4 2

  • Cyklogłupki wolą jeździć w nocy po ciemku i pod prąd.

    • 3 9

  • a najfajniesze stroboskopy

    może też zamontuję sobie w służbowym Iveco, szef machnął rękę, czyli zgoda jest

    • 4 0

  • Pieszy

    Rowerzyści "jakieś" odblaski mają. To pieszy zawsze myśli że jest widoczny na światłach. Czarnego koloru nie widać...

    • 8 0

  • Na naszych kierofczyków to jedynie 10 watowe cree w trybie strobo pomaga (1)

    tylko takie oświetlenie jest skuteczne.
    Wszyscy ładnie się zatrzymują i czekają aż przejedziesz.
    Są wady oczywiście. Później taki kierowca dochodzi 3min do siebie.
    No ale niestety słabsze oświetlenie nie jest skuteczne
    Polecam takie ;)

    • 14 30

    • Może nie aż do takiego stopnia ale mam podobne obserwacje. Ostatnio kilka dni jazdy na stałym świetle skutkowało tym, że częściej ktoś mi wyjeżdżał pod koła.
      Stwierdziłem więc, olać maruderów którym wszystko przeszkadza i lampka musi mrugać.

      • 5 2

  • Kochani rowerzyści

    Proszę was o oznakowanie waszych pojazdów. Dziękuję.

    • 4 2

  • Obecnie jest dramat (3)

    Dobre 30% samochodów w złych warunkach widoczności i po zmierzchu nie ma prawidłowego oświetlenia. Jazda na dziennych, dziennych choinkowych z biedronki, żle ustawionych, ,z tylko jednym światłem itp.
    W warunkach mgielnych to już dramat - kompletny brak wiedzy kiedy i dlaczego włącza się tylne przeciwmgielne.

    • 28 6

    • nie wiem czy czytałeś ... (2)

      ale artykuł dotyczy rowerów i zawiera słuszną sugestię stosowania oświetlenia rowerowego przez wojowników ninja czyli stałych bywalców oddziałów ortopedycznych

      • 7 3

      • Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze (1)

        Taki jest tytuł artykułu (jeżeli nie czytałeś). Trudno, żeby rowerzyści byli bezpieczni, jeżeli kierowcy często ich nie zauważają ale też są trudni do zauważenia, bo nie włączyli prawidłowych świateł.

        • 3 0

        • brawo

          teraz już rozumiesz dlaczego rowery powinny mieć oświetlenie po zmroku, to nawet ważniejsze od kasku
          w tak trudnym okresie lepiej nie testować możliwości służby zdrowia trenując ninjitsu

          • 1 0

  • lampki się psują

    szczególnie na zimnie, wilgoci i soli

    dlatego najlepiej je zdublować i mieć różne, jedna zdechnie, inna działa

    • 6 4

  • 123 (1)

    Przecież światło i tak nic nieda. Jak ma uderzyć to uderzy

    • 1 8

    • Ale jak nie ma

      To zauważy i nie uderzy. Mimo wszystko warto

      • 4 0

  • (2)

    Nie ma to jak myśleć tylko o sobie i zainstalować z przodu szperacz 5000 lumenów prosto w oczy jadacych z naprzeciwka :)))
    No ale tak jest jak nie ma norm :)
    Szpejowy wyścig zbrojeń :) i ja to rozumiem bo sam lubię gadżety ale można na prawdę zrobić krzywdę takim światłem.
    Korzystajcie w mieście raczej z lampek pozycyjnych a nie laserów :)))

    • 34 3

    • (1)

      Lampki typowo rowerowe mają odcięcie jak w samochodowych światłach mijania.
      Mogą być silne ale jeśli są prawidłowo ustawione to nie oślepiają bo świecą na drogę a nie do góry.

      Problem w tym, że taka lampa rowerowa która dobrze oświetla drogą i nie oślepia trochę kosztuje.
      Więc ludzie kupują najtańsze chińskie latarki ręczne jak ultrafire, convoy ... cokolwiek byle by mocno świeciło i montują je do kierownicy rowerowej a one nie są przeznaczone do takich celów. Mimo, że mocno świecą to wcale nie oświetlają dobrze drogi bo większość światła idzie w kosmos.

      • 5 2

      • Przepraszam, jeżdżę z convoyem, dają do niego kolimator z odcięciem i świeci tam, gdzie ma.

        Nawet zwykłą lampkę za 30zł da się dobrze ustawić, tylko większość ludzi tego nie robi i świecą gdzieś w kosmos, a nie pod koła.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum