Nie ma szans na Mevo w tym roku
Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.
AKTUALIZACJA, 25 maja 2021
Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.
Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.
W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:
- konsorcjum BikeU i Freebike,
- firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
- spółka Nextbike Polska SA.
Odwołania Nextbike do KIO
Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.
Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.
Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.
Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.
Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?
- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Nowe Mevo: założenia
- 3099 rowerów elektrycznych.
- 1000 rowerów tradycyjnych.
- 717 stacji rowerowych.
- Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
- Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
- Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.
Testy Mevo przez 14 miesięcy
Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.
Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.
Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
Opinie wybrane
-
2021-05-12 11:10
Lipa (3)
To nie powinno być problemem, no ale jest i chyba bardzo dużym, skoro jeszcze to się nie wydarzyło. Czy uda się za rok też nie wiadomo.
- 54 4
-
2021-05-12 11:48
urzędnicy... oni wszystko tak załatwiają że ciągnie sie latami, w końcu trzeba prace rozciągać by mieć co robić (2)
- 6 3
-
2021-05-12 11:56
(1)
a to urzędnicy zarządzili od nowa postępowanie?
- 6 2
-
2021-05-12 15:00
W tym szczególe nie. Za całokształt funkcjonowania MEVO za to odpowiadają w zupełności przez pomylone strategiczne decyzje.
Źle przygotowany przetarg rozstrzygnięty o wzięte z sufitu pobożne życzenia.
- 2 4
-
2021-05-12 17:16
Senior i Mevo (13)
W ubiegłym roku pojeżdziłam,było cudownie.Gdyby rowery elektryczne były tylko na obszarze Trójmiasta na pewno system by działał perfekcyjnie.Wielka szkoda,seniorzy nie mogą czekać w nieskończoność,nie mają tyle czasu.
- 24 36
-
2021-05-13 08:01
dlatego kupiłem sobie swój- to już mój drugi elektryk
- 1 0
-
2021-05-12 22:27
W ubiegłym roku Mevo już nie działało.
To musiało być 2 lata temu
- 6 1
-
2021-05-12 19:37
Nie masz seniorko własnego roweru? (6)
Smutna jesteś.
- 3 7
-
2021-05-12 21:16
(5)
a czy mogę wsiąść z moim rowerem do autobusu albo skm? Bo nie mam ochoty jeździć tylko wokół domu; ani siły żeby pojechać za miasto i tam sobie pozwiedzać okolice... no nie. Dlatego opcja wypożyczenia roweru (i to nie tylko w Trójmieście) jest bardzo ciekawa.
No i własny rower trzeba jakoś wtargać do mieszkania albo piwnicy... :-/- 7 4
-
2021-05-13 08:46
Kondycja.
Jeżeli dla Ciebie jest problemem zniesieniem roweru do piwnicy,to lepiej pomyśl o wózku inwalidzkim.
- 1 2
-
2021-05-12 21:41
Osoby komentujące artykuł nie rozumieją idei roweru miejskiego (3)
To oczywiste, że ktoś w mieście potrzebuje przenieść się z punktu A do punktu B i w danej chwili nie ma akurat swojego roweru. Lub przyjechał z przedmieścia. Miasto podobno nie jest od dostarczenia rowerów miejskich, ale parkingów dla aut już tak. Równie dobrze można by zaproponować aby właściciele aut wykupili sobie miejsca parkingowe w mieście,
To oczywiste, że ktoś w mieście potrzebuje przenieść się z punktu A do punktu B i w danej chwili nie ma akurat swojego roweru. Lub przyjechał z przedmieścia. Miasto podobno nie jest od dostarczenia rowerów miejskich, ale parkingów dla aut już tak. Równie dobrze można by zaproponować aby właściciele aut wykupili sobie miejsca parkingowe w mieście, najlepiej dla wygody w kilku miejscach po cenie rynkowej gruntu. Inny argument o nieekologiczności rowerów elektrycznych. To nie można kupić prądu z OZE? Ja to robię.
- 7 4
-
2021-05-13 08:03
no ale miasto jeszcze auta powinny dostarczać
- 1 0
-
2021-05-12 23:46
I co? Masz jakiś certyfikat na pochodzenie twojego prądu do ładowania roweru z OZE? (1)
- 5 1
-
2021-05-13 08:12
Mam sobie wypisać z logów falownika, czy jak?
- 3 1
-
2021-05-12 19:32
Nie podszywaj się pod seniora.
Seniorzy mają swoje rowery.
- 11 5
-
2021-05-12 19:28
Normalny senior mieszkający w Gdańsku ma własny rower. (2)
Z wypożyczeń korzystają młodzi.
- 11 7
-
2021-05-13 09:56
Znowu trole...
A Ty co ?
Naprawdę będziesz rozgraniczał kto ma a kto nie ma korzystać z Mevo ?
Młodzi czy seniorzy każdy może mieć lub nie mieć swojego jednośladu.
I na szczęście nie przeszkodzi to w prawie do korzystania z MEVO.
Nie wiem po co komentujący wciskają swoje 5gr rozprawiając dla kogo jest usługa wypożyczania rowerów.
Masz aplikację, masz kasę na koncie - korzystaj.
Kolejna g...o burza i obrażanie innych.- 2 0
-
2021-05-13 08:11
Co ma piernik do wiatraka?
Mevo służy do czego innego niż własny rower.
Jak masz swój samochód, nie możesz już pojechać do knajpy taksówką?- 8 1
-
2021-05-12 14:57
No niemożliwe (3)
Konsultacji za mało było, możliwości rozmycia odpowiedzialności. Nikt nie chce wziąć tego na klatę?
Buhahaha
Poza tym - dobrze. Wbrew pozorom, na rowerze trzeba umieć się poruszać. Jak się wszyscy dorwali do rowerów przy pierwszej odsłonie MEVO, wyraźnie spadła jakość uczestników ruchu rowerowego.- 50 12
-
2021-05-12 21:40
Podobnie jak z samochodami na minuty. (1)
Dzisiaj na łuku drogi Wały Piastowskie i Podwale Grodzkie od strony dworca jechał sobie takim pod prąd , skręcał w lewo.
- 6 0
-
2021-05-13 08:13
No patrz, a ja widzę że zazwyczaj jak ktoś jedzie jak d**il, to zawsze kopcącym TDIkiem...
- 1 2
-
2021-05-12 15:20
na jakiej podstawie twierdzisz o zmianie jakości uczestników ruchu drogowego?
badania wykazują, że zachowania kierowców stają się coraz bardziej przewidywalne: im więcej rowerów w mieście, tym częstsze interakcje z kierowcami i możliwość wykazania się uprzejmością i wyobraźnią. Jak wejdą w życie przepisy o pierwszeństwie pieszych na dojściu do przejścia, nastąpi kolejny przyrost jakości zachowań kierowców wobec wszystkich innych użytkowników przestrzeni drogowej miast i wsi.
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.