• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na Mevo w tym roku

bra
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:49 (25 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów. Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów.

Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.



AKTUALIZACJA, 25 maja 2021


Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.

Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.


Będziesz korzystał(a) z Mevo po ponownym uruchomieniu?

Poprzednie postępowanie zostało unieważnione po odwołaniu Nextbike Polska SA i wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. To już kolejne opóźnienia w przetargu na nowego operatora Mevo, którego mieliśmy poznać w marcu.

W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:

  1. konsorcjum BikeU i Freebike,
  2. firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
  3. spółka Nextbike Polska SA.

Odwołania Nextbike do KIO



Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.

Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.

Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.

Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.

Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Nowe Mevo: założenia




  • 3099 rowerów elektrycznych.
  • 1000 rowerów tradycyjnych.
  • 717 stacji rowerowych.
  • Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
  • Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
  • Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.

Testy Mevo przez 14 miesięcy



Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.

Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.

Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
bra

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś jeszcze wierzy, że ten system wróci? (10)

    • 83 11

    • Za PO nigdy (3)

      Dotacje unijne wzięte i o to chodziło

      • 22 10

      • (2)

        Ale urzędnicy z KIO nie mogą oficjalnie tego potwierdzić. A szkoda...

        • 4 1

        • Nie ma szans na Mevo? (1)

          W tym mieście i przy tej władzy nie ma szans na nic.

          • 11 4

          • No jak to. A betonowanie wszystkiego co się da?

            • 2 1

    • Ten portal (2)

      Jakiś czas temu tak hucznie opisywał powrót mevo

      • 15 3

      • ten portal klamie za pieniadze (1)

        • 22 3

        • trolle na tym portalu często zgłaszają swoje uwagi za pieniądze

          • 7 3

    • na pewno nie w czasie pandemii. i beda go mogli uzywac tylko posiadajac paszport covidowy.

      i tak nie bedzie takiego roweru

      bo utrzymanie go w rezimie sanitarnym jest niemozliwe.

      • 6 2

    • ja nie wierzę. Ja jestem pewien że wróci

      Wierzę także, że Sven będzie z tego zadowolony, ale się do tego nie będzie chciał przyznać.

      • 2 3

    • czyli na tym też się nie znacie?

      a na czym sie znacie?

      • 1 0

  • (11)

    Nextbike to powinien okazach trochę honoru (tak, wiem, haha) i nie pokazywać się już w tym mieście

    • 161 5

    • Może warto dać Nextbike znać, że jeśli kiedykolwiek uruchomią system to nie będziemy z niego korzystać? (4)

      Zalejmy ich skrzynki pocztowe i media społecznościowe takim przekazem, może się wycofają.

      • 31 1

      • Kolejne zwycięstwo PO w Gdańsku ... (2)

        • 16 11

        • Tak, tak. Takie zwycięstwo PO że po wykluczeniu Nextbike z pierwszego przetargu (1)

          Obsadzona ludźmi z PiS Izba Odwoławcza zmusiła Trójmiasto do ponownego przetargu...

          • 10 8

          • A co? Nagle nie lubicie w Gdańsku liberalnego prawa dbającego o prawa przedsiębiorców?

            Dewoloperów stawiających co chcą, gdzie chcą? Niedotrzymujących umów partnerów, od których trudno coś wyegzekwować( vide Kunszt Wodny)? Remontów, które się walą dzień po gwarancji albo egzekwowania gwarancji ciągnących się latami? A może należy po prostu zatrudnić specjalistów i nauczyć się pisania przetargów? A nie zakładać, że nie ma dobrych wujków i że coś co nie ma szans na powodzenie, się nie uda.

            • 5 7

      • Może zróbmy tak z Urzędem Miasta?

        • 4 1

    • (5)

      Też tak kiedyś myślałem, ale teraz uważam, że robią bardzo dobrze. To Miasto nie potrafiło dobrze napisać specyfikacji pierwszego przetargu, nie potrafiło zrobić tego ponownie przy tegorocznym przetargu więc też bym starał się na tym skorzystać na miejscu takiej firmy, jak Nextbike. Mamy nieudolnych włodarzy miasta więc to na nich powinna skupić się nasza 'złość' a nie na firmie, która chce po prostu zarobić.

      • 7 16

      • (4)

        Zazwyczaj wymogi do przetargu pomaga po cichu pisać jedna z firm, może tym razem urzędnicy zrobili to sami i taki skutek :)

        • 7 1

        • (3)

          Bez przesady z tym 'zazwyczaj'. Startuję w wielu przetargach i takie coś to już rzadkość.
          Tutaj naprawdę jest zwykła nieudolność, co podkreślano już przy pierwszym przetargu. Chyba nigdzie nie stworzono przetargu, gdzie do zwycięstwa promowano firmę, która zapewni 100% rowerów elektrycznych. To było od początku bez sensu a efekty poznaliśmy.

          • 9 2

          • No zaraz, ale przecież firma która padła, przegrała pierwszy przetarg... (1)

            • 0 7

            • Jak przegrała? Przetarg wygrali bo były bzdurne warunki. Nie wykonali umowy a to zupełnie co innego.

              • 6 0

          • No to startujesz w innych tematach, niz moja firma. Tu jeszcze to funkcjonuje.

            • 3 2

  • Kabaret (3)

    Cała ta szopka w postaci systemu wypożyczania miejskich rowerów to jeden wielki kabaret i żenada.

    • 121 9

    • Dziękujemy Starostko Dulkiewicz

      • 17 4

    • Czego się spodziewać

      jeśli o wszystkim decydują politycy, którzy są kompetentni tylko we wciskaniu kitu.

      • 8 3

    • To pokazuje nieudolność władz tego miasta.

      • 6 3

  • I niech nigdy nie wraca (5)

    Wałek nad wałki

    • 111 9

    • (3)

      Mnie nie interesuje czy przekręt czy nie, było super że można było pożyczać rower i oddawać w dowolnym miejscu.
      Wbrew złośliwym komentarzom zawsze w pobliżu jakiś był może nie na stacji 100 metrów od domu, a 2 kilometry, ale zawsze można było podjechać tramwajem i dalej już rowerem.

      • 6 19

      • Kup sobie używany rower za 200 zl (2)

        I jeździj ile chcesz.

        • 21 6

        • Pamiętam jak polmozgi głosujący na PO zachęcali znajomych , jakie to wspaniałe te rowery ...

          Ostra selekcja wśród znajomych ...

          • 11 9

        • elektryczny?

          • 2 5

    • Grzelak , mistrzu !!!

      • 8 3

  • Siara jak nic z tymi rowerami. (3)

    Pytam kto za to odpowie ? Który urzędnik ?

    • 101 6

    • Siara z Kilera

      Chyba nie liczysz że znajdą chętnego do nadstawienia d.....

      • 8 1

    • Chodzi oto ze odpoweidzialnosc ponosi grupa urzedników to głownie ci niby oficerowie rowerowi! (1)

      • 8 2

      • To ci nawiedzeni terrroryści rowerowi: Piesiewicz, Furkal, Lewandowski.

        • 9 2

  • To odrobinę kuriozalne... (4)

    ... że tak duża i zamożna metropolia nie potrafi uruchomić sprawnego systemu wypożyczania rowerów. Widać skutek tego, że poza garstką entuzjastów do administracji publicznej i samorządów trafiają nienajostrzejsze kredki z piórnika, a wszyscy bardziej ogarnięci idą do sektora prywatnego.

    Szkoda, bo zapotrzebowanie jest.

    • 91 12

    • duża? raczej srednie miasto zabetonowane ponad miare z kupą długów (1)

      ktore nie ma na utrzymanie podstawowej infrastruktury, a stara sie tworzyc nową tylko dla samego otwarcia.

      • 18 5

      • właśnie w tym jest cały problem, że to nie jest

        "jedno miasto"

        tylko kilka. trzy? siedem? hgw. każdy sobie. a system lokalny zdechł. i dobrze, byl zbyt egzotyczny, sopociaki mieli darmola wybroczego, a gda i gdyniaki zza miedzy płacili ponad-dwa razy więcej niż sopoćkowiańczykowianeczki

        cały next i cały sopot

        • 0 4

    • cyt .odrobinę kuriozalne...

      .....dziękuje za tą ironie i poprawę humoru ;)

      • 3 1

    • Ani zamożna, ani duża.

      • 0 0

  • :( (2)

    nic w tykmkraju nie jest tak jak byc powinno...

    • 33 17

    • w tym mieście konkretnie. (1)

      • 16 2

      • W tym kraju.

        Jak z góry przestawiają przetargi, to nie możesz mieć pretensji do samorządu.

        Nextbike przegrał pierwszy przetarg.

        • 2 6

  • (6)

    Znowu nextbike wszystko nam psuje?
    Jak byłoby pięknie gdyby to inna firma robiła, a to oni znowu i znowu sabotują normalny rower miejski w Gdańsku.

    • 79 3

    • Takie mamy głupie prawo (1)

      Firma matka powinna brać pełną odpowiedzialność za firmę córkę i kiedy ta nie wywiąże się z zadania to i firma matka powinna mieć zakaz ponownego uczestnictwa w przetargu. A mamy co mamy..

      • 15 1

      • Jakby to wszystko tłumaczyło. To władze miast zdecydowały się na irracjonalne rozstrzygnięcie przetargu.

        • 1 5

    • (3)

      Nextbike nic nie psuje. To ludzie, którzy przygotowują przetarg są nieudacznikami i mamy takie efekty.

      • 6 14

      • (2)

        Częściowo tak. Ale z drugiej strony teraz starają się to poprawić dodając konkretne wymagania, co do np. możliwości realizacji projektu przez startującą do przetargu firmę. Tymczasem KIO każe te kryteria usunąć.

        • 7 4

        • Widocznie tak to napisali, że jest to niezgodne z prawem. Nie można sobie zapisać - ty i ty nie startujecie.

          • 3 3

        • Słowo klucz: starają się

          Tyle że "oni" to grupa ludzi wybranych do zarządzania miastem, którzy za pieniądze wykonują swoją pracę. Tu nie ma miejsca na "starałem się, ale..." - przy takim argumencie po drugiej wpadce dawno wylecieliby z roboty w prywatnej firmie, ale tutaj niestety w grę wchodzi polityka i media, wybielanie wizerunku, "jak nie my, to oni" itd., w związku z czym wciąż od kilkunastu lat ci sami nieudacznicy zajmują sie tym samym. Dochodzą kolejne odnogi biurokracji i administracji, kolejne "związki gminne", którymi zarządzają... ci co mają zarządzać i sie starają. Zamiast zwrócić się o pomoc prawną...

          • 2 0

  • Miś Naszych Czasów (3)

    najlepsze pieniądze robi się na słomianych inwestycjach

    • 101 7

    • (2)

      Niech sobie ktoś zrobi pieniądze, ale niech to wróci.

      • 5 6

      • Nie po to robił, aby oddawał. Projekt od początku był zaplanowany na uwalenie. (1)

        Motłoch wierzył, że dla ich dobra ktoś bedzie wypożyczał rowery po złotówce. Ale ten naród jest głupi! hahahaha!

        • 4 2

        • Czy tak przypadkiem

          nie jest ze sz cz e p i e ni a m i ?

          • 1 0

  • Ale ma ją streszczenie.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum