• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak batman, używaj oświetlenia

Krzysztof Kochanowicz
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

W ostatnim czasie regularnie mijam na drogach rowerowych ludzi, którzy jadą bez jakiegokolwiek oświetlenia, stwarzając zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego - podkreśla nasz czytelnik, pan Marcin. Wiadomo nie od dziś, że używanie oświetlenia rowerowego podczas jazdy w nocy lub w warunkach obniżonej widzialności ma kluczowe znaczenie nie tylko dla samego bezpieczeństwa rowerzysty, ale także pieszych i kierowców. Apelujemy więc do wszystkich rowerzystów: stosujcie oświetlenie i bądźcie widoczni na drogach!



Apel naszego czytelnika:

Czy pownniśmy powtórzyć akcję rozdawania lampek rowerowych zimą?

- Mimo chłodniejszej aury w Trójmieście rowerzystów mocno nie ubywa, za to niektórym chyba wraz ze spadkiem temperatury zaczyna brakować wyobraźni, przede wszystkim w kwestii oświetlenia. My, rowerzyści, skarżymy się na kierowców, którzy wymuszają pierwszeństwo, nie rozglądają się i nie próbują zauważyć rowerzystów. Zwracamy uwagę także na pieszych, którzy notorycznie wchodzą na dobrze oznaczone drogi rowerowe, nawet nie sprawdzając, czy nie nadjeżdża akurat jakiś rower, a często nawet nie podnoszą nosa znad smartfona, w który są wpatrzeni. Sami jednak, a przynajmniej część z nas zapomina o tym, żeby być odpowiednio widocznym dla innych uczestników ruchu drogowego.

Praktycznie każdego dnia w drodze do pracy mijam ludzi, którzy jadąc jeszcze przed wschodem słońca albo co gorsza, już po zmroku, poruszają się swoimi rowerami bez włączonych świateł albo tylko ze światłami odblaskowymi, które przy specyfice oświetlenia w miastach - np. nierówne oświetlenie dróg rowerowych i chodników ze względu na rosnące obok nich drzewa - niewiele wnoszą do ich widoczności. Zakup podstawowego zestawu lampek, który zapewni widoczność zarówno samemu rowerzyście, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego to wydatek rzędu 20-30 zł. Zaledwie 20-30 zł może wam uratować życie!

W ostatnim czasie miałem kilka sytuacji, w których zauważałem rowerzystę jadącego przede mną lub z naprzeciwka w ostatnim momencie. Nie byłoby dla mnie zaskoczeniem, gdyby kogoś z nich potrącił samochód, gdyż jazda bez oświetlenia, a do tego w ciemnych strojach zwyczajnie prowadzi do tego, że kierujący jednośladem są niewidoczni.

Biorąc pod uwagę fakt, że przez najbliższe parę miesięcy dzień będzie na tyle krótki, że jadąc zarówno do, jak i z pracy czy uczelni w większości przypadków poruszać się będziemy po ciemku, warto pomyśleć o bezpieczeństwie swoim, jak i innych. To naprawdę wiele nie kosztuje, a może uratować nam życie - podkreśla pan Marcin.

Trzy akcje rozdawania lampek rowerowych



Redakcja Trojmiasto.pl trzykrotnie organizowała akcję Widzimy się na drodze.

W jej ramach rozdawaliśmy lampki rowerowe w Gdańsku i w Gdyni, oświetlając w sumie 1500 rowerzystów. Nasza inicjatywna spotkała się z dużym odzewem i myślimy o tym, aby ją powtórzyć.

Film archiwalny z 2014 r.



O tym zawsze warto pamiętać



Zarówno w mieście, jak i poza nim, oświetlenie rowerowe to obowiązek każdego rowerzysty. Bezsprzecznie każdy cyklista powinien być też widoczny na drodze poprzez zakładanie jasnej odzieży bądź elementów fluorescencyjnych i refleksyjnych, szczególnie przy poruszaniu się po zmroku. Dopóki miłośnicy dwóch kółek nie zrozumieją, że bycie widocznym oznacza bycie bezpiecznym, dopóty będą zdarzać się tragiczne wypadki z udziałem rowerów, pieszych oraz pojazdów silnikowych. Każdy nieoświetlony rowerzysta - tzw. batman, musi zrozumieć frustrację kierowców, a każdy odpowiednio oświetlony powinien zostać zauważony i prawidłowy ominięty.

Oświetlenie rowerowe to nie tylko bezpieczny i zwiększający komfort gadżet, ale także wymóg prawny.

W świetle prawa każdy rower powinien być wyposażony w:


  • co najmniej jedną lampkę przednią białą lub żółtą o świetle ciągłym lub migającym,
  • co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,
  • co najmniej jedno światło tylne czerwone o świetle ciągłym lub migającym.


We mgle, w ciemności lub tunelu, oświetlenie roweru jest obowiązkowe i może być ciągłe lub migające. Musi być: z przodu białe lub żółte selektywne, z tyłu zaś czerwone. Co najmniej jedna lampa przednia, co najmniej jedna tylna. 

Uwaga: co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu roweru jest obowiązkowy zawsze, nawet w ciągu dnia! We mgle, w ciemności lub tunelu, oświetlenie roweru jest obowiązkowe i może być ciągłe lub migające. Musi być: z przodu białe lub żółte selektywne, z tyłu zaś czerwone. Co najmniej jedna lampa przednia, co najmniej jedna tylna. 

Uwaga: co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu roweru jest obowiązkowy zawsze, nawet w ciągu dnia!

Dodatkowo można oświetlić rower dowolną liczbą odblasków czerwonych z tyłu i białych z przodu. Dopuszczalne są odblaski w kolorze żółtym samochodowym na szprychach co najmniej po jednym na każde koło i na pedałach. Dopuszczalne są również odblaskowe paski w kształcie koła na oponach lub kołach roweru i ich kolor nie jest w przepisach określony. Opaski odblaskowe występują przeważnie na oponach miejskich i są z reguły w kolorze białym. Dodatkowo można oświetlić rower dowolną liczbą odblasków czerwonych z tyłu i białych z przodu. Dopuszczalne są odblaski w kolorze żółtym samochodowym na szprychach co najmniej po jednym na każde koło i na pedałach. Dopuszczalne są również odblaskowe paski w kształcie koła na oponach lub kołach roweru i ich kolor nie jest w przepisach określony. Opaski odblaskowe występują przeważnie na oponach miejskich i są z reguły w kolorze białym.


- Kierujący rowerem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru. Za jazdę bez wymaganych świateł grozi mandat karny w wysokości 100 zł - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Przepisy obowiązujące rowerzystów regulują następujące podstawy prawne:


  • Ustawa z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 128),
  • Par. 53 i par. 56 rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022),
  • - Art. 87 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2015 r. poz. 1094).


Przeczytaj także:


Zobacz także

Opinie (129) 2 zablokowane

  • (2)

    migające światełka to na choinkę a nie do roweru

    • 58 10

    • (1)

      Migające to jeszcze mogą być. Ale nie stroboskop. Zwłaszcza wycelowany lekko w górę.

      • 9 0

      • Wycelowanie

        W ogóle światła należy dobrze ustawić, tzn. żeby były ustawione pod kątem, w dół, bardziej na drogę, a nie w twarz jadącego z naprzeciwka. Ten jadący z naprzeciwka zauważy to światło, nawet jak będzie ustawione trochę w dół, a przynajmniej go nie oślepi, czy będzie to światło migające, czy stałe.

        • 3 0

  • A jaki kolor rajtuz na rower? (1)

    • 6 2

    • tęczowe

      • 2 0

  • Wolą ciemniaka bez swiateł niz idiotę to co mnie oślepia mrygajacym ostrym swiatłem jak ci na filmie!!

    Oświetlenie służy do oświetlenia drogi a nie do oślepiania wszystkich z przeciwka!

    • 9 1

  • (1)

    Dziś rano około 7 pomimo szklanki na jezdni dzień jak co dzień po Kartuskiej jeden "kolarz" dygał na dół drugi pod górkę przy osiedlu Jasień.Ani jeden ani drugi nie miał świateł i tak dzień w dzień.Gdzie jest Policja?

    • 8 2

    • Przepisy rowerzystow widac nie obowiazuja, za brak swiatel dostajesz mandat a taki cyklista... nie mowie o uzywaniu odblaskow bo to kosmicznie trudne.
      Ps droga rowerowa jak jest to jej uzywajcie a nie ulica/chodnik itd latacie jak naj..bani raz lewo raz prawo..
      Popieram opinie wyzej

      • 5 2

  • Kiedy badania wzroku kierowców? (2)

    Jeśli jakiś kierowca, ma jakikolwiek problem z dostrzeżeniem czy to rowerzystów, czy to pieszych, pomimo potężnych reflektorów samochodowych, to najwyższy czas udać się do okulisty, bo są to objawy poważnych chorób oczu, które nieleczone są prostą drogą do ślepoty.

    Niejednokrotnie, korzystając np. z komunikacji autobusowej mam okazję patrzeć na drogę przez szyby autobusu i nie mam żadnego problemu w widzeniu zarówno pieszych jak i rowerzystów, nawet jeśli są ciemno ubrani i nie mają żadnych światełek czy innych obwieszek odblaskami.

    Tak więc zalecam leczenie chorych oczu, a nie obwieszanie pieszych i rowerzystów światełkami.

    • 9 14

    • Jesteś genialny!!! Wsiądź zatem za kierownicę samochodu i jedź tą samą trasą którą jeździsz rowerem dodaj do tego np.opady deszczu i zobaczysz jak będziesz widział rowerzystę którą będzie twoja żona. Zobaczysz wtedy jak rozszczepia się strumień światła pojazdów jadących z naprzeciwka pod wpływem wody i czy widać super światła twojego rowerka. Ale w sumie jak jesteś ułomny to w twoim przypadku nastąpi naturalna selekcja, jeśli nie wiesz że samochód jest twardszy niż twoja głowa a Łostowice czekają.

      • 1 2

    • Jesteś genialny!!! Wsiądź zatem za kierownicę samochodu i jedź tą samą trasą którą jeździsz rowerem dodaj do tego np.opady deszczu i zobaczysz jak będziesz widział rowerzystę którą będzie twoja żona. Zobaczysz wtedy jak rozszczepia się strumień światła pojazdów jadących z naprzeciwka pod wpływem wody i czy widać super światła twojego rowerka. Ale w sumie jak jesteś ułomny to w twoim przypadku nastąpi naturalna selekcja, jeśli nie wiesz że samochód jest twardszy niż twoja głowa a Łostowice czekają.

      • 5 2

  • Ważne by nie mrugały

    Takie światło oślepia kierowcę i zmniejsza pole widzenia. Światło w rowerze powinno być tylko światłem ciągłym.

    • 6 1

  • Oświetlenie rowerzysty (2)

    Jak przepisy wymagają oświetlenia to nie ma co prosić kierowców rowerów o szanowne ich używanie tylko karać za ich brak. W Polsce inaczej się nie da. Dodać trzeba w przepisach brak odpowiedzialności za wypadek z rowerzystą, który nie jest prawidłowo oświetlony

    • 20 1

    • a jak jest prawidłowo oświetlony to z kolei brak brak odpowiedzialności po stronie kierowcy za wypadek z rowerzystą. dostanie mandat 300zł i to ma być sprawiedliwość?

      • 2 0

    • Wy macie zawsze brak odpowiedzialności za cokolwiek.

      Przekroczenie prędkości, wyprzedzanie na przejściu, latanie na czerwonym, niewypuszczenie autobusu z zatoki, parkowanie na zakazach.

      Jeżdżę tez autem po tym mieście, widzę to na codzień.

      • 5 3

  • (6)

    Jak policja ma to gdzieś, to oni też. Co innego student z puszką piwa w parku. To jest cel i obiekt pożądania każdego patrolu.

    • 61 1

    • (2)

      Policja nawet nie ogarnia nieprzepisowo zaparkowanych samochodów, a ty liczysz ze bedą ganiać za rowerzystami?

      • 5 1

      • (1)

        Żeby ogarnąć wszystkie źle zaparkowane samochody to chyba pół miasta musiało by być policją, albo przy obecnej liczbie funkcjonariuszy musieli by pracować 160h na dobę.

        • 2 3

        • Wystarczy że zaczęliby wystawiać mandaty.
          Kierowcy bardzo szybko by się nauczyli parkować.

          • 2 1

    • Większość strużów prawa jestna L4 ;-/ (2)

      Nie ma komu łapać kierowców, a co dopiero rowerzystów.
      Mandat dla rowerzysty to tylko 100 zł

      • 3 0

      • Dla kierowcy tez 100zl, jakis problem?

        • 1 0

      • struż od strugi?

        • 3 1

  • Rowerzysta to stan umysłu. Oprócz nóg używaj także mózgu cyklogłupku! (4)

    Dawniej nawet jeździłem na rowerze, ale taraz wstyd mi jest utożsamiać się z tymi konfliktowymi roszczeniowcami w obcisłych getrach. Odstawiłem rower, gdyż najzwyczajniej jest mi wstyd. Sami sobie zapracowali na taką opinię. To specyficzni ludzie.

    • 25 12

    • widzę, że naczelny kretyn już nie ma bana na portalu

      • 2 3

    • Głupszej wymówki dawno nie slyszalem (1)

      A nie wstyd ci samochodem jeździć jak kierowcy dziennie zabijają w Polsce 9 osób? Na pewno widzisz jak jeździsz autem ile osob przekracza prędkość i jeździ na czerwonym. To już jest spoko?

      A na DDR „lycrowi wojownicy” to jakieś 5% użytkowników. Reszta po prostu spokojnie chce dotrzec do celu, w normalnych ciuchach

      • 4 7

      • " ile osob przekracza prędkość i jeździ na czerwonym"

        Owszem, zdarza się. Ale najczęściej widzę właśnie pieszych i rowerzystów na czerwonym. Później lament, że samochód nie wyhamował. Sami sobie winni.

        • 6 6

    • I bardzo dobrze...nie badź ped**arzem!

      • 3 5

  • H (1)

    Potrącanie rowerzysty jadącego ulica powinno nie być karane a rowerzysta powinien płacić za zniszczenia samochodu

    • 20 10

    • komentarze łamiące punkt piąty regulaminu powinny być kasowane

      a sprawcy odnajdowani przez policję za namawianie do uszkodzenia ciała.

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum