rowery

Boczne oświetlenie rowerowe a prawo

Dodatkowe oświetlenie boczne montowane na obręczach rowerowych kół
Dodatkowe oświetlenie boczne montowane na obręczach rowerowych kół Mat.: Revolights.com

Stosowanie oświetlenia rowerowego podczas jazdy w nocy lub w warunkach obniżonej widzialności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierującego jednośladem. Większość rowerzystów słusznie polega zatem na tradycyjnych lampkach oraz odblaskach, które zresztą wymagane są przepisami prawnymi. Nie zapewniają one jednak odpowiedniej widoczności jednośladu z boku. Rozwiązaniem tego problemu mają być innowacyjne i efektowne światła instalowane na kołach rowerowych. Czy rzeczywiście podnoszą poziom bezpieczeństwa kolarza i czy w ogóle są zgodne z polskim prawem?



Zalety i wady dodatkowego oświetlenia bocznego



Zarówno z przodu, jak i z tyłu, koła to najdalej wysunięte punkty roweru. Ich oświetlenie może zaoferować szereg korzyści w połączeniu ze światłem emitowanym z tradycyjnych lampek montowanych do kierownicy lub pod siodłem. Po pierwsze i najważniejsze, światła na kołach oznaczają lepszą widoczność rowerzysty z boku, np. kiedy jedzie po rondzie, czy wjeżdża na skrzyżowanie. Po wtóre, lampki zainstalowane bliżej podłoża skuteczniej je oświetlają, dzięki czemu łatwiej zauważyć różne przeszkody. Po trzecie, ale najmniej ważne, kręcące się koła, na których zamontowane jest oświetlenie, wyglądają niezwykle efektownie.

Warto mieć jednak na uwadze, że światła boczne powinniśmy traktować jako dodatek, uzupełnienie podstawowego oświetlenia. Żadna innowacyjna lampka zainstalowana na kołach jednośladu nie dostarczy użytkownikowi roweru takiej widzialności, jak te montowane na kierownicy. Oświetlenie tradycyjne zainstalowane jest również wyżej niż boczne, dlatego nadal to pierwsze zapewnia większą widoczność kolarza.

Rodzaje dodatkowego oświetlenia bocznego



  • Diody LED-owe instalowane na obręczach

Pionierem rozwiązania, w myśl którego rowerzysta może zamontować diody LED na obręczach kół bicykla jest amerykański producent Revolights. Firma oferuje zestaw: białe światło na przednie koło oraz czerwone na tylne. Montaż diod nie należy niestety do najłatwiejszych, a sam system do rozwiązań tanich. Pomysł był już wielokrotnie przekształcany i kolejne edycje świateł na obręczach uzupełniane są np. o możliwość wskazywania kierunku jazdy. Znaleźli się również pasjonaci, którzy zarówno na świecie, jak i w Polsce podobne efekty uzyskiwali domowym sposobem.


  • Świecące własnym światłem odblaski na szprychy

A co gdyby tak pomarańczowe odblaski montowane na szprychach wyposażyć dodatkowo w diody LED? Oczywiście na ten pomysł wpadli już znani producenci. Taki niestandardowy odblask w prosty sposób wczepimy w szprychy. Dostępne na rynku rozwiązania omawianego typu są najczęściej wodoodporne i wyposażone w różne tryby świecenia. Jednym z producentów odblasków z diodami LED jest słynna japońska firma Cateye.

  • Świecące nakrętki na wentyle

Nakrętki na wentyle świecące własnym światłem to zdecydowanie najtańsze i tym samym najbardziej popularne rozwiązanie spośród wszystkich tu wymienionych. Dostępne na rynku nakrętki tego typu najczęściej uruchamiają się podczas jazdy rowerem, a wyłączają w czasie postoju.

  • Obrazy na płaszczyźnie koła roweru

Statyczny obraz lub animacja wyświetlana na płaszczyźnie koła rowerowego podczas jazdy to zdecydowanie najbardziej radykalna forma poprawy bezpieczeństwa. W omawianym rozwiązaniu chodzi raczej głównie o szpan i efekt, a ten ostatni jest rzeczywiście niezwykły. Wszystko za sprawą modułów instalowanych do szprych. Dzięki komputerowi PC, specjalnej aplikacji i kablowi USB możemy załadować dowolny obraz lub animację (maksymalnie 250 klatek) do wspomnianych wyżej modułów. Pojemność akumulatorów pozwala na 6 godzin nieprzerwanej pracy urządzenia.

Dodatkowe boczne oświetlenie roweru a przepisy prawne



Temat obowiązkowego oświetlenia roweru był już przez nas wielokrotnie podejmowany.

Przeczytaj:



    Jak doskonale wiadomo, kwestię tę reguluje art. 53 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W wyżej wymienionym Rozporządzeniu uregulowana jest także kwestia montowania dopuszczalnych bocznych dodatkowych odblasków na rowerze:
    1. na kołach, barwa żółta samochodowa, dowolna liczba, ale co najmniej po jednym na każdym kole w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na obu bokach opony (przepisy nie określają koloru)
    2. w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół (przepisy nie określają koloru)
    Dodatkowe, boczne oświetlenie rowerowe wg rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
    Dodatkowe, boczne oświetlenie rowerowe wg rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia graf. Trojmiasto.pl
    - Wszelkie oświetlenie roweru, które nie mieści się w katalogu obowiązkowego czy opcjonalnego oświetlenia roweru wykazanego w Rozporządzeniu jest niezgodne z przepisami, a poruszanie się pojazdem, który nie spełnia warunków technicznych jest wykroczeniem. Za popełnienie tego wykroczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami może grozić mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Przepisy nie pierwszy raz nie nadążają więc za nowinkami technicznymi i rozwiązaniami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Boczne oświetlenie rowerowe z punktu widzenia technicznego jest przecież bardziej efektywne niż zwykły pomarańczowy odblask czy srebrny pierścień na oponie, na którego legalizację w Polsce trzeba było czekać ok. 10 lat. Światła na kołach znacznie poprawiłyby widoczność poruszającego się rowerem. Być może w związku z tym kwestia legalności bocznego oświetlenia bicykla częściej zostaje potraktowana "ulgowo". - Kodeks wykroczeń (art. 41) przewiduje, że w stosunku do sprawcy wykroczenia policjant może poprzestać na zastosowaniu środków oddziaływania wychowawczego. Są nimi przede wszystkim pouczenie, zwrócenie uwagi i ostrzeżenie. Oznacza to, że niemal w każdym przypadku policjant, jeśli uzna to za stosowne, może zrezygnować z ukarania mandatem karnym - pociesza nadkom. Magdalena Ciska. Podsumowanie Każda wprowadzona innowacja, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest godna uwagi. Nie każda jest jednak potrzebna. W przypadku bocznego oświetlenia roweru mamy do czynienia zarówno z efektywnym, jak i efektownym rodzajem innowacji. Myślę, że świecąca nakrętka na wentyl lub odblask z diodą nie są przesadzonym czy dekoncentrującym pozostałych użytkowników ruchu elementem wyposażenia roweru i z powodzeniem mogłyby być stosowane. LED-owe obręcze czy moduły wyświetlające obrazy na płaszczyźnie koła to z kolei lepszy pomysł na zlot oświetleniowych pasjonatów niż na jazdę po ulicach miasta. Poprawie bezpieczeństwa pomoże również uregulowanie przepisów prawnych w tej kwestii.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (61) ponad 10 zablokowanych

  • (20)

    Częsta jazda na rowerze sprzyja impotencji u mężczyzn, sugerują badania opublikowane przez The Journal of Sexual Medicine.
    Dr Marsha K. Guess z Yale School of Medicine tłumaczy, że u mężczyzn podczas jazdy rowerem dochodzi do ucisku nerwów oraz naczyń krwionośnych prostaty, co sprzyja zaburzeniom erekcji. We wcześniejszych badaniach dr Steven M. Schrader z National Institute for Occupational Safety and Health zauważył, że często występują one u policjantów patrolujących dzielnice miast rowerami.

    • 15 32

    • Dziwne... Duża część rowerzystów ma nadprodukcje testoteronu w jajcach ... Odbija im

      • 6 2

    • Zapomniałeś skopiować drugiej linijki (1)

      Badanie przeprowadzone na grupie 48 osób :D

      • 10 3

      • Tak

        W dodatku na chu.. siodełkach

        • 0 0

    • Ewentualne fizyczne przyczyny impotencji to przede wszystkim:
      cukrzyca,
      miażdżyca,
      nadciśnienie,

      Jeździj dalej swoją puszką :)

      • 21 1

    • 1500+ pobieram i nie potwierdzam, a od dziecka dużo na rowerze jeżdżę. (3)

      • 14 4

      • (1)

        a listonosza znasz??

        • 6 1

        • no właśnie. też jeździ rowerem...

          • 1 1

      • Ty pobierasz 1500+ i jeździsz rowerem a ja pobieram 1000+ i własnie kupiłem za to nową Toyotę Awensis którą mi spłacacie.

        • 0 1

    • ale tylko wtedy gdy mają siodełka

      ci na samej sztycy nie mają tego problemu

      • 7 1

    • (5)

      Często jeżdżę i stoi jak sosna.

      • 4 2

      • potwierdzam (2)

        ;)

        • 8 1

        • (1)

          Ja też

          • 2 0

          • POtwierdzamy

            łosie ze skupu złomu

            • 0 0

      • pozazdrościć

        • 0 0

      • Jak się ma 25 lat to stoi , zobaczymy jak będziesz miał 55. I nie chodzi tu o rower, taki cykl.

        • 0 0

    • Jest więcej takich badań, które potwierdzają ryzyko (1)

      zaburzeń. Ryzyko to jest kompensowane ogólną poprawą zdrowia, czyli jak ktoś wspomniał brakiem miażdżycy, cukrzycy itd. Poza tym siodełka mogą być różnie ustawione, pozycja rowerzystów też jest różna, więc każdy jest uciskany inaczej. Jakimś rozwiązaniem są siodełka z "dziurą" w środku, co zmniejsza lub eliminuje nacisk na ten nerw.

      • 5 1

      • ta dziura to jest do wypuszczania bąków!!! gdyby nie ona, to mogłoby siodełko czasem rozerwać!

        • 3 1

    • Częste (tu wstaw cokolwiek) powoduje raka/impotencję/miażdżycę etc.
      Serio. Strach robić cokolwiek.

      • 5 1

    • a to ciekawe, bo listonosze, patrolujący wioski i przysiółki takie jak twój, robią dzieci na prawo i lewo

      czy nie tak cię poczęto?

      • 0 2

    • A otyłość tych, którzy nie jeżdżą nie wpływa ?

      • 1 0

  • odwraca również uwagę innych rowerzystów/kierowców (3)

    z tego samego powodu zabronione są neony pod auto czy inne bazarowe nowości.

    • 13 8

    • No odwraca bardzo . Dobrze że bilboardy, reklamy i mordy wyborcze tego nie robią.

      • 17 1

    • Przepisy to efekt słabości piśmienniczej i wyobraźni ich autorów.

      Łatwiej zezwolić na coś minimalnego, a przy okazji mało skutecznego.

      • 3 1

    • ja tam tylko na rowerzystki sie ogladam ,a nie na jakies chinskie swiecace wentyle

      • 1 0

  • Powinien być obowiązek jazdy w odblaskowej kamizelce (13)

    Taka mała pierdoła a zmienia niesamowicie dużo.

    • 29 19

    • (3)

      ...w samochodzie?

      • 15 2

      • w skm

        • 13 0

      • Za granicą po wyjściu z samochodu masz obowiązek założyć. (1)

        • 3 4

        • na autostradzie

          by cię inni śmierdziele nie zabili jak psa

          • 3 0

    • (1)

      A światła za mało widoczne?

      • 4 0

      • Z boku?

        Widziałeś rowerowe światła kiedyś?

        • 1 2

    • Dokładnie, wsyzscy niezmotoryzowani uczestnicy ruchu (5)

      Powinni chodzić w kaskach, ochraniaczach, świecących ubraniach, odblaskowych czapkach i mieć obowiązokowe OC. Oczywiście wyposażeni mają być w aparaty tlenowe, bo wiadomo, SUV 3.2l ma swoje spalanie. Wtedy nareszcie kierowcy będą bezpieczni.

      • 21 4

      • zbroja rycerska obowiązkowo :D

        • 11 0

      • Każda hulajnoga powinna być wyposażona w apteczkę, gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy i koło zapasowe do kamaza.

        • 14 0

      • Nigdy Ci batman nie wyskoczył jak jechałeś na rowerze? (2)

        Bo mi się zdarzało.

        • 3 1

        • za dużo TV?

          • 1 1

        • Skoro batman nie przejmuje się oświetleniem, to i kamizelką się nie przejmie.

          • 1 0

    • Ciuchy rowerowe mają odblaski, to po co jeszcze kamizelka, zwłaszcza jeszcze z materiału nie przepuszczającego powietrza?

      • 3 0

  • Nibyy tak.... ale to nielegalne. (1)

    Odblask to maks co można "z boku" mieć

    • 2 8

    • Tak jak przez lata całe nielegalne były migające lampy i opony z odblaskowym paskiem. Wystarczy włączyć tv by widzieć czym najchętniej zajmują się p'osły. Na pewno nie aktualizacją prawa drogowego, bo ginie marne ~3ooo wyborców, sporo więcej przeżywa do wyborów...
      -

      • 2 0

  • a co ze świecącymi jak choinka tirami?

    Czy też nie spełniają warunków technicznych?

    • 41 1

  • ja mam mrugającą lampę z przodu (1)

    tak daje po oczach, że aż mnie kierowcy długimi pozdrawiają

    • 12 13

    • a ja jem dużo grochówki, koło siodełka mam zamontowaną świecę z dużego fiata i jak dam gazu, to samochody za mną tylko okopcone są!

      • 1 2

  • A to nie pierwszy raz zmieniaja zdanie na tym portalu jeszcze niedawno jakis ich znawca pisał ze boczne oswietlenie jest (2)

    niebezpieczne niezgodne z prawem i szkodliwe :) A teraz no prosze nagle zdanie zmieniają i juz jest bezpieczne i potrzebne. Pamietaj jak kiedys ich guru rowerowy sie pocił ze slady GPS sa nie potrzebne.Ale gdy 2 lata później sam kupił to juz w kazdym poscie udzielali :)

    Tak w przyszłosci bedą koła standardowo miały obręcze świecące i to jest najlepsze rozwiązanie oprócz obowiązkowo z przodu i z tyłu. W przyszłosci moze dojdą do tego ze wystawianie ręki na zakrecie jest dla rowerzysty bardzo niebezpieczne i zastąpią ten idiotyczny obowiązek właśnie lampkami kierunkowskazów.

    • 6 2

    • Ty też niebawem będziesz starym niereformowalnym pierdzielem:)

      Aby coś moc pokazywać innym, należy najpierw to coś mieć, następnie to poznać i wdrożyć się. Nic nie dzieje się od razu, do pewnych rzeczy trzeba czasu, narzędzi, a przede wszystkim umiejętności.

      • 1 1

    • pokaż mi w PORD zapisany obowiązek machania łapą...
      nie szukaj... nie ma go, nie istnieje.
      masz sygnalizować, a sposobow jest wiele.
      wolno ci mieć kierunkowskazy, jak fura.
      możesz pokazywać nogą, pozycją na jezdni itd

      serio serio

      machanie łapą jest opisane tylko w Konwencji Wiedeńskiej
      a Polanda nie ratyfikowała jej poprawek, więc
      Konwencja zresztą jest nieznana policjantom... totalnie...

      • 0 0

  • deszcz

    Najpierw wyposażenie obowiązkowe: lampy z tyłu i z przodu. Lampy, a nie mrugające stroboskopy!

    • 6 5

  • Ważne żeby mieć jakiekolwiek oświetlenie (1)

    Pozdrawiam pana Triathlonistę na triathlonowym rowerze, który (jak wyjaśnił) jest 8 więcej wart niż moja "paździerzowa Skoda" (co oznacza że byłby wart 480tys zł - coś mi się wydaje że trochę wyolbrzymiał), który wczoraj już po zmroku poruszał się ul. Wielkopolską (wzdłuż której znajduje się ścieżka rowerowa, którą o ile wiem rowerzysta ma obowiązek się poruszać), oczywiście bez żadnego oświetlenia, nawet bez odblasków.
    Na moją uwagę że powinien jechać ścieżką i mieć lampkę, bardzo niegrzecznie, acz stanowczo wyjaśnił mi że nie mam racji gdyż pojazd mój wart jest ponoć 8 razy mniej niż jego, w słowach uznawanych za powszechnie obelżywe poddał pod wątpliwość moją sprawność umysłową skoro chcę do karbonowego roweru montować oświetlenie, a następnie polecił mi w słowach równie obelżywych i nie nadających się do cytowania abym spiesznie się oddalił.
    Po czym ruszył i przejechał przez skrzyżowanie na czerwonym świetle i dalej kontynuował swoją jazdę zjeżdżając na środek pasa tak żeby samochody nie mogły go wyprzedzać.
    Potem skręcił w ul. Sopocką gdzie go dogoniłem, a ponieważ jechał środkiem pasa przez ciemny las (bez oświetlenia) musiałem kontynuować jazdę za nim z niską prędkością bo nie było tam możliwości żeby go ominąć - sądzę że robił to celowo.

    • 9 1

    • Naprawde urzekłamnie twoja historia :) ,ale wiesz zacznij juz zbierac na rower bo niedługo bedziesz miał opłaty za wjazd od

      takim trującym złomem ,jeśli wogle będziesz mógł wjechać :)

      • 0 5

  • A kolarze?

    Jeżdżą ulicami bez żadnego oświetlenia.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »