rowery

stat

Boczne oświetlenie rowerowe a prawo

Dodatkowe oświetlenie boczne montowane na obręczach rowerowych kół
Dodatkowe oświetlenie boczne montowane na obręczach rowerowych kół Mat.: Revolights.com

Stosowanie oświetlenia rowerowego podczas jazdy w nocy lub w warunkach obniżonej widzialności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierującego jednośladem. Większość rowerzystów słusznie polega zatem na tradycyjnych lampkach oraz odblaskach, które zresztą wymagane są przepisami prawnymi. Nie zapewniają one jednak odpowiedniej widoczności jednośladu z boku. Rozwiązaniem tego problemu mają być innowacyjne i efektowne światła instalowane na kołach rowerowych. Czy rzeczywiście podnoszą poziom bezpieczeństwa kolarza i czy w ogóle są zgodne z polskim prawem?



Zalety i wady dodatkowego oświetlenia bocznego



Zarówno z przodu, jak i z tyłu, koła to najdalej wysunięte punkty roweru. Ich oświetlenie może zaoferować szereg korzyści w połączeniu ze światłem emitowanym z tradycyjnych lampek montowanych do kierownicy lub pod siodłem. Po pierwsze i najważniejsze, światła na kołach oznaczają lepszą widoczność rowerzysty z boku, np. kiedy jedzie po rondzie, czy wjeżdża na skrzyżowanie. Po wtóre, lampki zainstalowane bliżej podłoża skuteczniej je oświetlają, dzięki czemu łatwiej zauważyć różne przeszkody. Po trzecie, ale najmniej ważne, kręcące się koła, na których zamontowane jest oświetlenie, wyglądają niezwykle efektownie.

Warto mieć jednak na uwadze, że światła boczne powinniśmy traktować jako dodatek, uzupełnienie podstawowego oświetlenia. Żadna innowacyjna lampka zainstalowana na kołach jednośladu nie dostarczy użytkownikowi roweru takiej widzialności, jak te montowane na kierownicy. Oświetlenie tradycyjne zainstalowane jest również wyżej niż boczne, dlatego nadal to pierwsze zapewnia większą widoczność kolarza.

Rodzaje dodatkowego oświetlenia bocznego




  • Diody LED-owe instalowane na obręczach


Pionierem rozwiązania, w myśl którego rowerzysta może zamontować diody LED na obręczach kół bicykla jest amerykański producent Revolights. Firma oferuje zestaw: białe światło na przednie koło oraz czerwone na tylne. Montaż diod nie należy niestety do najłatwiejszych, a sam system do rozwiązań tanich. Pomysł był już wielokrotnie przekształcany i kolejne edycje świateł na obręczach uzupełniane są np. o możliwość wskazywania kierunku jazdy. Znaleźli się również pasjonaci, którzy zarówno na świecie, jak i w Polsce podobne efekty uzyskiwali domowym sposobem.



  • Świecące własnym światłem odblaski na szprychy


A co gdyby tak pomarańczowe odblaski montowane na szprychach wyposażyć dodatkowo w diody LED? Oczywiście na ten pomysł wpadli już znani producenci. Taki niestandardowy odblask w prosty sposób wczepimy w szprychy. Dostępne na rynku rozwiązania omawianego typu są najczęściej wodoodporne i wyposażone w różne tryby świecenia. Jednym z producentów odblasków z diodami LED jest słynna japońska firma Cateye.


  • Świecące nakrętki na wentyle


Nakrętki na wentyle świecące własnym światłem to zdecydowanie najtańsze i tym samym najbardziej popularne rozwiązanie spośród wszystkich tu wymienionych. Dostępne na rynku nakrętki tego typu najczęściej uruchamiają się podczas jazdy rowerem, a wyłączają w czasie postoju.


  • Obrazy na płaszczyźnie koła roweru


Statyczny obraz lub animacja wyświetlana na płaszczyźnie koła rowerowego podczas jazdy to zdecydowanie najbardziej radykalna forma poprawy bezpieczeństwa. W omawianym rozwiązaniu chodzi raczej głównie o szpan i efekt, a ten ostatni jest rzeczywiście niezwykły. Wszystko za sprawą modułów instalowanych do szprych. Dzięki komputerowi PC, specjalnej aplikacji i kablowi USB możemy załadować dowolny obraz lub animację (maksymalnie 250 klatek) do wspomnianych wyżej modułów. Pojemność akumulatorów pozwala na 6 godzin nieprzerwanej pracy urządzenia.

Dodatkowe boczne oświetlenie roweru a przepisy prawne



Temat obowiązkowego oświetlenia roweru był już przez nas wielokrotnie podejmowany.

Przeczytaj:



    Jak doskonale wiadomo, kwestię tę reguluje art. 53 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W wyżej wymienionym Rozporządzeniu uregulowana jest także kwestia montowania dopuszczalnych bocznych dodatkowych odblasków na rowerze:

    1. na kołach, barwa żółta samochodowa, dowolna liczba, ale co najmniej po jednym na każdym kole w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na obu bokach opony (przepisy nie określają koloru)


    2. w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół (przepisy nie określają koloru)


    Dodatkowe, boczne oświetlenie rowerowe wg rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
    Dodatkowe, boczne oświetlenie rowerowe wg rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia graf. Trojmiasto.pl


    - Wszelkie oświetlenie roweru, które nie mieści się w katalogu obowiązkowego czy opcjonalnego oświetlenia roweru wykazanego w Rozporządzeniu jest niezgodne z przepisami, a poruszanie się pojazdem, który nie spełnia warunków technicznych jest wykroczeniem. Za popełnienie tego wykroczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami może grozić mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
    Przepisy nie pierwszy raz nie nadążają więc za nowinkami technicznymi i rozwiązaniami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Boczne oświetlenie rowerowe z punktu widzenia technicznego jest przecież bardziej efektywne niż zwykły pomarańczowy odblask czy srebrny pierścień na oponie, na którego legalizację w Polsce trzeba było czekać ok. 10 lat. Światła na kołach znacznie poprawiłyby widoczność poruszającego się rowerem. Być może w związku z tym kwestia legalności bocznego oświetlenia bicykla częściej zostaje potraktowana "ulgowo".

    - Kodeks wykroczeń (art. 41) przewiduje, że w stosunku do sprawcy wykroczenia policjant może poprzestać na zastosowaniu środków oddziaływania wychowawczego. Są nimi przede wszystkim pouczenie, zwrócenie uwagi i ostrzeżenie. Oznacza to, że niemal w każdym przypadku policjant, jeśli uzna to za stosowne, może zrezygnować z ukarania mandatem karnym - pociesza nadkom. Magdalena Ciska.
    Podsumowanie

    Każda wprowadzona innowacja, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest godna uwagi. Nie każda jest jednak potrzebna. W przypadku bocznego oświetlenia roweru mamy do czynienia zarówno z efektywnym, jak i efektownym rodzajem innowacji. Myślę, że świecąca nakrętka na wentyl lub odblask z diodą nie są przesadzonym czy dekoncentrującym pozostałych użytkowników ruchu elementem wyposażenia roweru i z powodzeniem mogłyby być stosowane. LED-owe obręcze czy moduły wyświetlające obrazy na płaszczyźnie koła to z kolei lepszy pomysł na zlot oświetleniowych pasjonatów niż na jazdę po ulicach miasta. Poprawie bezpieczeństwa pomoże również uregulowanie przepisów prawnych w tej kwestii.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (75)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »