• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie odwołania od wyroku ws. Mevo

Joanna Skutkiewicz
8 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W marcu tego roku mieliśmy poznać operatora Mevo 2. W marcu tego roku mieliśmy poznać operatora Mevo 2.

Pod koniec marca pisaliśmy o wyroku ws. Mevo, który zapadł w Krajowej Izbie Odwoławczej na początku miesiąca. Po analizie dostarczonych dokumentów Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot postanowił nie odwoływać się od podjętej decyzji. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców nowego Mevo.



Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot po analizie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej podjął decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku. To już kolejne opóźnienia w postępowaniu spowodowane odwołaniami Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu. Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery i system najwyższej jakości. Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem. Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska SA w restrukturyzacji.
Na początku marca Krajowa Izba Odwoławcza poleciła zmianę zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w kryteriach wyboru wykonawcy. Nakazano m.in. usunąć zapis dotyczący możliwości oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów, przedstawienia sposobu zarządzania systemem ze szczegółową analizą kosztów oraz harmonogramem i przedstawienia dokumentów dot. punktów ładowania rowerów elektrycznych.

Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.

Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska



Po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity, lecz także jej spółki matki, Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.

Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20 proc. wartości umowy. Jak dotąd tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.
08:06 9 KWIETNIA 21

Co z rowerami? (10 opinii)

Co jest z rowerami miejskimi? Sprawa była poruszana w styczniu i do teraz jest cisza. Umowa miała być niby w marcu, a nadal nie ma żadnych informacji.
Co jest z rowerami miejskimi? Sprawa była poruszana w styczniu i do teraz jest cisza. Umowa miała być niby w marcu, a nadal nie ma żadnych informacji.

Opinie (93) 2 zablokowane

  • Mevo (1)

    To byla sciema i przekret pierwszej klasy. Ani finansowo ani organizacyjnie projekt nie dopinal sie od samego poczatku - wazne bylo aby dofinansowania pobrac. Wystarczy sprawdzic skad pochodzily rowery i dotacje - i wszystko staje sie jasne... Kto mial zarobic - ten zarobil

    • 0 0

    • znaczy.... Chińczycy?

      • 0 0

  • Rowery

    Im więcej złodziei i prezesów tym gorzej. Dla mieszkańców to lepiej, że koszmar rowerowy jeszcze się nie zaczął.

    • 0 1

  • GD

    Myślałem że oni siedzą a widzę kabaret dalej trwa.

    • 2 0

  • Klasyczne wydymanie niedoświadczonych i nie mających wyobraźni urzędników. Przetargi trzeba umieć robić, a nie tylko chcieć

    • 3 0

  • oby ten szajs nigdy nie wrocil na ulice (3)

    mega spokój bez tego jeżdżącego chlewu

    • 32 22

    • piszesz o pojazdach z napędem spalinowym? (2)

      faktycznie na ulicach Trójmiasta mega spokój w sobotę rano, gdy nie ma tego jeżdżącego szrotu wywołującego efekt chlewu

      • 2 2

      • Pochwal się, (1)

        ile masz dzieci i jak dowozisz je do nocnej opieki zdrowotnej rowerem. Nie masz, zgadłem?

        • 3 2

        • troje dzieci, wszystkie samodzielnie docierały do szkoły, nie tylko na piechotę

          nie zgadłeś, warto byś wiedział, że przypuszczalnie masz ograniczoną wyobraźnię.

          • 1 0

  • Cofnijcie sie wstecz i poczytajcie sobie kto chwalił Nextbike jacy to byli urzednicy!!Pani prezydent przyznała im nagrode!! (3)

    Oficerowie rowerowi trójmiasta piali z zachwytu i ich rekomendowali.Pseudo organizacje niby pro rowerowe ich chwaliły.Jak sie okazuje teraz oni wszyscy pchają się do polityki.Krytykowali ich tylko rowerzyści korzystający z roweru od lat co dziennie.I jak ja przewidzieli dokładnie ze tak się to skończy.Niestety ale nie wy nie odzyskacie swoich pieniędzy bo to firemka miała kapitał zaledwie tylko kilka tysiecy i tylko do tej sumy odpowiada to co dostali juz dawno została rozkradzione.
    Ale najlepsze jest to ze urzedasy zato odpowiedzialne nadal sa na stołkach nie ponieśli żadnej odpowiedzialności!!Mało tego dostali premie i jeszcze nadal przeciągają jak moga kolejne MEVO. Nie beda sie odwoływać od wyroku to było wiadomo mają prawników a nie znają prawa?
    A ich głównym specjalistą został oszołom od transportu wagonami według którego mieszkancy mają płacic 200% wiecej za nowe Mevo.Dobrze ze nie jest specjalistą w ZTM bo by podnieśli o 200% ceny biletów na komunikacje miejską .

    • 14 2

    • Nie przyjmuje rad, a tym bardziej poleceń od osób, które cofają się wstecz. (2)

      • 3 3

      • Ale to nic nowego Lem (ming) jest slepy ,głuchy,ma demencje i odporny przedewszystkim na wiedze :) (1)

        • 0 1

        • Cofnij się w przód i poszerzaj swoją wiedzę, robaczku.

          • 1 0

  • Abonament roczny (2)

    Mnie ciekawi czy znajdzie się odważna osoba i kupi roczny abonament na Mevo 2.0 :)

    • 9 1

    • Ja się odważyłem i kupiłem sobie rower.

      Bez żadnego wspomagania, a łatwiej nim wjechać pod górkę, niż tymi szrotami mevo. Choć muszę przyznać, ze niektóre mevo działały prawidłowo, niektóre nawet miały sprawne baterie i ogólnie kibicowałem temu projektowi. Pieniędzy z abonamentu oczywiście mi nie oddali, ale tak to zawsze jest, ze klient jest na końcu kolejki i stolec dostaje.

      • 0 1

    • A kupia wierni wyborcy bez wgledu ile razy byli by okradani :)

      • 0 1

  • winne jest błędnie sformułowane prawo zamówień publicznych (8)

    nierzetelny wykonawca umowy z poprzedniego etapu powinien być wykluczony w kolejnych przetargach, bez względu na to czy umowę realizował problematyczny podmiot czy też jedna z jego spółek celowych

    • 68 6

    • (4)

      Błędne było dopuszczenie do przetargu spółki celowej.
      Trzeba było wymagać żeby do przetargu startowały nie firmy krzak zarejestrowane na jakieś szwagra z 5000zł kapitału, a wyłącznie przedsiębiorstwa z historią wdrożeń podobnych systemów w innych miastach.

      Dopuszczenie do przetargu firmy krzak i wypłacenie im jakichkolwiek pieniędzy przed wdrożeniem to jest szczyt nieodpowiedzialności.
      Jak chcemy dopuścić firmy krzak - niech wtedy firma finansuje przedsięwzięcie z kredytu. Tyle że oczywiście takiego kredytu nikt by im nie dał. Bo dla każdego bankowca jasny jest mechanizm przewału.
      Taka firma krzak jak tylko dostanie jakiekolwiek pieniądze, natychmiast dostaje od spółki matki fakturę na całą tą kwotę za consulting, płaci i koniec. Tyle te pieniądze widzieli.
      Następnie sobie kapitalistycznie zbankrutuje.

      Nikt z branży nie miał wątpliwości że cyrk z Mevo to zwykły wał mający na celu kradzież publicznych pieniędzy.
      Całość od początku do końca była zorganizowana jako taki wał.
      Teraz oczywiście pozostaje pytanie czy urzędnicy to organizujący byli złodziejami zamieszanymi w proceder, czy całkowicie niekompetentnymi i**otami, których równie łatwo można oszukać metodą na wnuczka.

      To że w tej sprawie nie udało się nikomu postawić zarzutów to jest już raczej temat na jakąś część sagi i układzie trójmiejskim.
      Bo za to powinien iść szeroki wachlarz aresztowanych (zarówno po stronie wykonawców jak i urzędników), czekających w celach na wyrok.

      • 26 5

      • (3)

        Człowieku, co ty gadasz.. przecież co by nie mówić, Nextbike jest największym operatorem systemów rowerów publicznych w Polsce z udziałem rzędu 75-80% z obiektywnie największym doświadczeniem w kraju.

        • 3 8

        • (1)

          no i bardzo proszę - dlaczego to nie Nextbike wystartował do przetargu na rower metropolitalny?
          Tylko jakaś firma krzak NB-tricity "na szwagra" z kapitałem 5000zł?

          I to firma NB-tricity (formalnie nie mająca NIC wspólnego z firmą Nextbike) jest odpowiedzialna za rower metropolitalny w trójmieście.

          No i co robi ta firma jak otrzymała pieniądze od samorządu?
          No właśnie natychmiast firma matka wystawia faktury na jakieś usługi, licencje, prawa autorskie.
          Firma córka przelewa te pieniądze firmie matce i szukaj wiatru w polu.

          Numer stary jak świat i trzeba być podatnym na metodę na wnuczka żeby się na to nabrać.

          Jeśli dopuszczamy do przetargu firmy krzak, to żadnych pieniędzy z góry - firma krzak niech się sama finansuje, własnym kredytem uzyskanym z banku i niech bank żąda odpowiednich zabezpieczeń.
          I jak najbardziej tak się robi - kredyt wystarczy że poręczy spółka matka swoim majątkiem, który bank upewni się że jest windykowalny.

          A następnie samorząd niech płaci firmie krzak za rzeczy już wykonane, z dołu.
          A wtedy firma krzak spłaca swój kredyt.

          Tak działa cały biznes na całym świecie.

          Jeśli komuś bardzo zależy na tym żeby inwestycję opłacać z góry, to warunkiem powinno być zawarcie umowy z podmiotem co do zasady poważnym.
          Czyli działającym na rynku od lat, z majątkiem który ewentualnie w drodze postępowania sądowego można by zająć.

          A tymczasem trójmiejskie samorządy podpisały umowę z firmą krzak, zarejestrowaną kilka dni przed złożeniem ofert przetargowych, z kapitałem zakładowym 5000zł.
          Firmy która pieniądze przelała gdziekolwiek, płacąc jakieś niematerialne faktury i nie ma teraz możliwości odzyskania tych pieniędzy.

          • 5 2

          • Bredzisz czy celowo kłamiesz?

            Jak nextbike 3city może nie mieć nic wspólnego z nextbike, kiedy to niemiecki nextbike ręczył za swoją spółkę celowa? Kto niby kary umowne płacił?

            • 1 2

        • w Gdańsku operatorem była spółka celowa - inna niż nastęna np. operująca w Warszawie

          • 10 0

    • Głupoty gadasz, można założyć kolejna spółkę i co wtedy mądralo? (2)

      Natomiast powinni być ukarani urzędnicy, którzy wybrali nierzetelnego wykonawcę

      • 7 14

      • Miecz obosieczny (1)

        Czyli całkowita blokada dostępu do zamówień publicznych dla innych firm niż największe korporacje? Podnoszenie wymagań dotyczących zabezpieczeń oraz wymaganych kryteriów daje ograniczenie konkurencyjności i najwięksi gracze mogą bez przeszkód windować ceny wiedząc, że nikt "nowy" im nie zagrozi. Co w dłuższym okresie czasu będzie lepsze dla obywatela nie jest takie jednoznaczne. Postępowania powinny być też transparentne, więc można obciążyć urzędnika odpowiedzialnością, ze złe przygotowanie kryteriów wyboru, ale sam wybór musi być na podstawie obiektywnych kryteriów.

        • 5 2

        • Nie, powinien być jeszcze głos mieszkańców

          jeśli większość jest przeciw topienia ich pieniędzy z podatków to firma nie wygrywa przetargu

          • 9 5

  • UM i radni POKO kochają nextbike (4)

    Rekomendowaliby to nawet gdyby bylo 100 postępowań przeciwko nim.

    • 38 9

    • Przecież oni właśnie ich nie chcieli w przetargu. Rozumiesz co czytasz w ogóle?

      • 1 0

    • I właśnie dlatego wyrzucili Nextbike z przetargu (2)

      A przywróciła go obsadzona przez PiS KIO. Logiczne.

      • 5 10

      • Sęk w tym, że kochali ich ślepo i za długo.

        • 4 2

      • nasycili sie już tą miłościa

        i szukaja kolejnej firmy adoratora z lepszymi "zasobami" :-)

        • 5 1

  • Zaorać ten poroniony projekt

    A winnych rozliczyć.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum