• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie odwołania od wyroku ws. Mevo

Joanna Skutkiewicz
8 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W marcu tego roku mieliśmy poznać operatora Mevo 2. W marcu tego roku mieliśmy poznać operatora Mevo 2.

Pod koniec marca pisaliśmy o wyroku ws. Mevo, który zapadł w Krajowej Izbie Odwoławczej na początku miesiąca. Po analizie dostarczonych dokumentów Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot postanowił nie odwoływać się od podjętej decyzji. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców nowego Mevo.



Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot po analizie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej podjął decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku. To już kolejne opóźnienia w postępowaniu spowodowane odwołaniami Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu. Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery i system najwyższej jakości. Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem. Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska SA w restrukturyzacji.
Na początku marca Krajowa Izba Odwoławcza poleciła zmianę zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w kryteriach wyboru wykonawcy. Nakazano m.in. usunąć zapis dotyczący możliwości oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów, przedstawienia sposobu zarządzania systemem ze szczegółową analizą kosztów oraz harmonogramem i przedstawienia dokumentów dot. punktów ładowania rowerów elektrycznych.

Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.

Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska



Po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity, lecz także jej spółki matki, Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.

Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20 proc. wartości umowy. Jak dotąd tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.
08:06 9 KWIETNIA 21

Co z rowerami? (10 opinii)

Co jest z rowerami miejskimi? Sprawa była poruszana w styczniu i do teraz jest cisza. Umowa miała być niby w marcu, a nadal nie ma żadnych informacji.
Co jest z rowerami miejskimi? Sprawa była poruszana w styczniu i do teraz jest cisza. Umowa miała być niby w marcu, a nadal nie ma żadnych informacji.

Opinie (93) 2 zablokowane

  • (3)

    Skonczcie ten cyrk. To sie nie może udać. Za dużo dyrektorów i innych beneficjentów tego projektu a za mało zwykłego biznesu.

    • 48 6

    • Właśnie "zwykły biznes" zabił pierwszą edycję. (1)

      Nextbike przegrał przetarg, odwołał się i było co było.

      • 2 4

      • Mylisz się. Zabili go urzędnicy, którzy uważają się za innowacyjnych entrepreneur'ów

        Poszli na skróty za swoją poronioną wizją, nie dopracowali zarówno szczegółów projektu, jak i rozliczenia z wykonawcą - i tak się skończyło.

        • 10 3

    • Ale przeciez tu nie chodzi o rower, tylko o to zeby wlasnie "dyrektorzy" mieli co robic.

      • 11 3

  • (2)

    kiedy oddadzą pieniądze??!

    • 33 1

    • nigdy :D

      • 10 1

    • nigdy

      pod spółka cwaniaczków z nextbike upadła, kasy nie ma i nie będzie, bo założą kolejną pod spółkę, fak ju obywatele

      • 1 1

  • winne jest błędnie sformułowane prawo zamówień publicznych (8)

    nierzetelny wykonawca umowy z poprzedniego etapu powinien być wykluczony w kolejnych przetargach, bez względu na to czy umowę realizował problematyczny podmiot czy też jedna z jego spółek celowych

    • 68 6

    • Głupoty gadasz, można założyć kolejna spółkę i co wtedy mądralo? (2)

      Natomiast powinni być ukarani urzędnicy, którzy wybrali nierzetelnego wykonawcę

      • 7 14

      • Miecz obosieczny (1)

        Czyli całkowita blokada dostępu do zamówień publicznych dla innych firm niż największe korporacje? Podnoszenie wymagań dotyczących zabezpieczeń oraz wymaganych kryteriów daje ograniczenie konkurencyjności i najwięksi gracze mogą bez przeszkód windować ceny wiedząc, że nikt "nowy" im nie zagrozi. Co w dłuższym okresie czasu będzie lepsze dla obywatela nie jest takie jednoznaczne. Postępowania powinny być też transparentne, więc można obciążyć urzędnika odpowiedzialnością, ze złe przygotowanie kryteriów wyboru, ale sam wybór musi być na podstawie obiektywnych kryteriów.

        • 5 2

        • Nie, powinien być jeszcze głos mieszkańców

          jeśli większość jest przeciw topienia ich pieniędzy z podatków to firma nie wygrywa przetargu

          • 9 5

    • (4)

      Błędne było dopuszczenie do przetargu spółki celowej.
      Trzeba było wymagać żeby do przetargu startowały nie firmy krzak zarejestrowane na jakieś szwagra z 5000zł kapitału, a wyłącznie przedsiębiorstwa z historią wdrożeń podobnych systemów w innych miastach.

      Dopuszczenie do przetargu firmy krzak i wypłacenie im jakichkolwiek pieniędzy przed wdrożeniem to jest szczyt nieodpowiedzialności.
      Jak chcemy dopuścić firmy krzak - niech wtedy firma finansuje przedsięwzięcie z kredytu. Tyle że oczywiście takiego kredytu nikt by im nie dał. Bo dla każdego bankowca jasny jest mechanizm przewału.
      Taka firma krzak jak tylko dostanie jakiekolwiek pieniądze, natychmiast dostaje od spółki matki fakturę na całą tą kwotę za consulting, płaci i koniec. Tyle te pieniądze widzieli.
      Następnie sobie kapitalistycznie zbankrutuje.

      Nikt z branży nie miał wątpliwości że cyrk z Mevo to zwykły wał mający na celu kradzież publicznych pieniędzy.
      Całość od początku do końca była zorganizowana jako taki wał.
      Teraz oczywiście pozostaje pytanie czy urzędnicy to organizujący byli złodziejami zamieszanymi w proceder, czy całkowicie niekompetentnymi i**otami, których równie łatwo można oszukać metodą na wnuczka.

      To że w tej sprawie nie udało się nikomu postawić zarzutów to jest już raczej temat na jakąś część sagi i układzie trójmiejskim.
      Bo za to powinien iść szeroki wachlarz aresztowanych (zarówno po stronie wykonawców jak i urzędników), czekających w celach na wyrok.

      • 26 5

      • (3)

        Człowieku, co ty gadasz.. przecież co by nie mówić, Nextbike jest największym operatorem systemów rowerów publicznych w Polsce z udziałem rzędu 75-80% z obiektywnie największym doświadczeniem w kraju.

        • 3 8

        • w Gdańsku operatorem była spółka celowa - inna niż nastęna np. operująca w Warszawie

          • 10 0

        • (1)

          no i bardzo proszę - dlaczego to nie Nextbike wystartował do przetargu na rower metropolitalny?
          Tylko jakaś firma krzak NB-tricity "na szwagra" z kapitałem 5000zł?

          I to firma NB-tricity (formalnie nie mająca NIC wspólnego z firmą Nextbike) jest odpowiedzialna za rower metropolitalny w trójmieście.

          No i co robi ta firma jak otrzymała pieniądze od samorządu?
          No właśnie natychmiast firma matka wystawia faktury na jakieś usługi, licencje, prawa autorskie.
          Firma córka przelewa te pieniądze firmie matce i szukaj wiatru w polu.

          Numer stary jak świat i trzeba być podatnym na metodę na wnuczka żeby się na to nabrać.

          Jeśli dopuszczamy do przetargu firmy krzak, to żadnych pieniędzy z góry - firma krzak niech się sama finansuje, własnym kredytem uzyskanym z banku i niech bank żąda odpowiednich zabezpieczeń.
          I jak najbardziej tak się robi - kredyt wystarczy że poręczy spółka matka swoim majątkiem, który bank upewni się że jest windykowalny.

          A następnie samorząd niech płaci firmie krzak za rzeczy już wykonane, z dołu.
          A wtedy firma krzak spłaca swój kredyt.

          Tak działa cały biznes na całym świecie.

          Jeśli komuś bardzo zależy na tym żeby inwestycję opłacać z góry, to warunkiem powinno być zawarcie umowy z podmiotem co do zasady poważnym.
          Czyli działającym na rynku od lat, z majątkiem który ewentualnie w drodze postępowania sądowego można by zająć.

          A tymczasem trójmiejskie samorządy podpisały umowę z firmą krzak, zarejestrowaną kilka dni przed złożeniem ofert przetargowych, z kapitałem zakładowym 5000zł.
          Firmy która pieniądze przelała gdziekolwiek, płacąc jakieś niematerialne faktury i nie ma teraz możliwości odzyskania tych pieniędzy.

          • 5 2

          • Bredzisz czy celowo kłamiesz?

            Jak nextbike 3city może nie mieć nic wspólnego z nextbike, kiedy to niemiecki nextbike ręczył za swoją spółkę celowa? Kto niby kary umowne płacił?

            • 1 2

  • UM i radni POKO kochają nextbike (4)

    Rekomendowaliby to nawet gdyby bylo 100 postępowań przeciwko nim.

    • 38 9

    • I właśnie dlatego wyrzucili Nextbike z przetargu (2)

      A przywróciła go obsadzona przez PiS KIO. Logiczne.

      • 5 10

      • nasycili sie już tą miłościa

        i szukaja kolejnej firmy adoratora z lepszymi "zasobami" :-)

        • 5 1

      • Sęk w tym, że kochali ich ślepo i za długo.

        • 4 2

    • Przecież oni właśnie ich nie chcieli w przetargu. Rozumiesz co czytasz w ogóle?

      • 1 0

  • Iza (6)

    Brakuje mi tych rowerów ,jeździłem po zakupy nimi do koleżanki na wino .
    Mam nadzieję ,że szybko wrócą i dalej będziemy pedałować .

    • 14 18

    • tobie już nic nie pomoze trollu :) (3)

      • 6 1

      • Iza (2)

        Zgłaszam Twoja opinię do moderatora.

        • 3 12

        • To już prawie doba. Coś Ci moderator odpowiedział? (1)

          • 0 0

          • najwyraźniej tym z trojmiasto.pl chlew nie przeszkadza
            za to przeszkadzają im techniczne nazwy części rowerowych i takie wpisy wycinają

            bolanda!

            • 0 0

    • Izuniu złota !!!! (1)

      Zapraszam do mnie na winko ,mam w barku Amarenkę 2 smaki i Kelerisa oraz na specjalną okazję Arizonę .

      • 3 3

      • nie opowiadaj

        z tych wspaniałych bukietów smakowych ostała się jeno amarena. ale trzeba przyznać, że wali w palinik bardzo dobrze i w obie strony smakuje tak samo.

        • 6 1

  • oby ten szajs nigdy nie wrocil na ulice (3)

    mega spokój bez tego jeżdżącego chlewu

    • 32 22

    • piszesz o pojazdach z napędem spalinowym? (2)

      faktycznie na ulicach Trójmiasta mega spokój w sobotę rano, gdy nie ma tego jeżdżącego szrotu wywołującego efekt chlewu

      • 2 2

      • Pochwal się, (1)

        ile masz dzieci i jak dowozisz je do nocnej opieki zdrowotnej rowerem. Nie masz, zgadłem?

        • 3 2

        • troje dzieci, wszystkie samodzielnie docierały do szkoły, nie tylko na piechotę

          nie zgadłeś, warto byś wiedział, że przypuszczalnie masz ograniczoną wyobraźnię.

          • 1 0

  • No to Nextbike stoi na straconej pozycji! Przetargu nie wygra a opóźnienia są też na rękę miastu ze względu na oszczędności w czasie pandemii.

    • 10 3

  • Bo plan jest aby rowerki były w 2023. Przed przed wyborami. (3)

    • 33 3

    • Ale dlaczego nikt nie pisze o trwającej kontroli CBA ws. Mevo ? (1)

      • 37 4

      • ja napiszę

        jeśli to prawda to brawo CBA! w końcu!

        • 14 2

    • I od razu nagroda od wyborczej, jak ostatnio

      • 12 2

  • (1)

    Ja będę płacił za nieudolność pani prezydent,wstyd,hańba,kto ja wybral

    • 29 7

    • Nikt, komu zależy na Gdańsku

      • 6 5

  • Czyim synkiem jest ten Glaser? (1)

    • 19 3

    • nie wiem ale stołek dyrektora to ma chyba przyspawany do tyłka

      choć prościej powiedzieć że POsmarowany "substancją" która go trzyma

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum