• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. - sprawne haha sprawne hahahaha czaicie? Sprawne funkcjonowanie Mevo hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaaaaa haha przecież to od samego początku sprawnie jak nie działało tak nie działa i działać nie będzie, z tego powodu ze jest to niemożliwe - to nie mialo miejsca bytu w takiej formie (100% elektryków które trzeba serwisować, a nie maja od tego wystarczającej ilości pracowników). To był po prostu skok na unijna kasę i tyle.

    • 39 4

  • (1)

    Projekt był nowatorski, trudny, nietypowy, pionierowy.
    Nalezy dać im szansę

    • 7 52

    • Gra w kotka i myszkę dobiegła końca. Koniec cackania się.

      • 8 1

  • Muszę poprosić bank żeby mi anulował 90% (2)

    Kredytu hipotecznego ;)

    • 55 2

    • (1)

      jak w chf to są szanse ;/

      • 2 1

      • Marzyciel

        • 0 0

  • Jedna KLIKa (2)

    Dawno o tym pisałem ,że to padnie szybciutko. pieniążki z UE wyciągnięte i firma pada . Rowery trzymali na stadionie i na Targach w amberexpo , tam płacili za czynsz i pieniążki tak zostały rozdysponowane po spółkach miejskich co potrzebują kasę . Tak się właśnie robi w białych rękawiczkach .
    Teraz czas na tristar ,też sfinansowany z UE a Targi i Stadion pozdejmowały szlabany z parkingów a ich parkingi były wpisane w system tristar , teraz nie ma możliwości liczenia pojazdów bo nie ma szlabanów i cały Tristar szlak trafił . To złamanie regulaminu dotacji , a tam sobie prywatny podmiot pobiera opłaty za parking i trzepie mandaciki za 90 zł . Tutaj należałoby się temu wszystkiemu przyjrzeć . Tak się właśnie transferuje pieniążki.

    • 49 3

    • Fala

      Niebawem zabierają się za tworzenie Fali za ponad 100 milionów będzie się działo następny miś

      • 4 0

    • Skoro tak dobrze znasz sprawę

      masz obowiązek zgłoszenia tego do prokuratury.

      • 1 0

  • Nie wierzę w uczciwość tej transakcji Wszystko grubymi nićmi szyte.

    • 36 2

  • rower to mozna za 200 zł kupic uzywany (5)

    zadbac i miec swoj ... nie rozumiem tego - wpolny rofffer. wspolny to tramwaj,trajtek nawet kolejka , te rowery,hulajnogi ...to tylko zagrozenie dla wszystkich .
    uzytkownicy tego "wspólnego" roweru pojecia nie maja o zasadach ruchu/jazdy /przepisach ...dla mnie to od poczatku nie porozumienie.

    • 22 9

    • Przewóz roweru w pkm to 30 zł miesięcznie, mevo 10 (3)

      Chyba jasne co wychodzi korzystniej

      • 3 1

      • (2)

        I może jeszcze pokonujesz trasę PKM na rowerze mevo... Haha, jasne :D

        • 2 2

        • (1)

          Chodzi o to, że Mevo możesz dojechać do kolejki, tam odstawić, pojechać kolejką bez roweru i wziąść kolejny bicykl. Cały numer polega na tym, że możesz bezproblemowo łączyć środki transportu.

          • 3 2

          • Czarujesz rzeczywistość - głównym problemem i zarzutem do mevo jest brak dostępności rowerów. To o jakim dojeździe do kolejki mowa.

            • 6 1

    • Nie wszyscy mogą wszystko zrozumieć. Tak już jest. Musisz się z tym pogodzić.

      • 1 1

  • Matką tej spólki jest ogromna gigantyczna firma Nextbike,przypominam bardzo bogata wiec niech dofinasują swoją córkę spólke!! (2)

    Niech dofinansują swoją córkę spółkę z własnego kapitału!!I to by nawet mogło działać przy takich kosztach gdyby niebyło kar które spowodowali nie wywiązując się z umowy! Ale oni mieli kadrę która kompletnie nie wiedziała jak tym zarządzać!!

    • 50 1

    • To jest wyprowadzenie

      kasy z 3miasta do Niemiec może, tak jak było z GPEC?

      • 15 1

    • Nextbike GmbH to ma w tej spółce tylko kilka procent

      • 1 0

  • Leje na to mevo 8 na 10 rowerów zawsze jakieś uszkodzenie nie da się jeździć tym złomem

    • 30 3

  • Mev0 (1)

    -Powiedz mi po co jest to Mev0?
    -Właśnie, po co?
    -Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi to Mev0? Ono odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Mev0 na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym Mevem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest Mevo społeczne, w oparciu o związek 14 gmin OMGGS, które sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
    -Protokół zniszczenia...
    -Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 52 4

    • Racja. W filmie z którego czerpiesz pomysł chodziło aby słomiana inwestycja była jak najdroższa, bo co ?? Bo im droższa tym większe nasze premie i nagrody, a potem to niech inni (czytaj obywatele) się martwią .

      • 11 0

  • Kary umowne (1)

    dlaczego wpisywali wysokie kary umowne przy projekcie samorządowo -unijnym, by nie powiedzieć społecznym? niezręczna sytuacja, bo jednak wszystkim zależy na realizacji tego projektu. Zabrakło wyobraźni prawnikom, jak sądzę.

    • 9 25

    • O takich jak powyżej mówi się pożyteczni idioci...

      Komu tutaj brakuje wyobrazni?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum