• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Lepsze są hulajnogi. Szybsze i nie ważą 30 kg. (4)

    Efektywność energetyczna się liczy. Trzeba ratować Ziemię. Czyż nie?

    • 9 51

    • Przypomnij nam, co robi się z zużytymi akumulatorami i bateriami pojazdow elektrycznych (hulajnog, aut, rowerow)?

      Ach, no tak, składuje bo utylizacja jest za droga...

      • 11 2

    • A te hulajnogi niby jak ładujesz? Powietrzem, odpadami? Podłączasz je do gniazdka, gdzie prąd jest z węgla.

      • 8 0

    • po pierwsze waża pewnie z 20 - ostatnioo taką przenosiłem ze srodka chodnika i az się ugiąłem

      po drugie hulajnogi sa wyjątkowo drogie dla oszołomów, którzy mają kasę do wyrzucenia

      po trzecie hulajnoga nawet teraz nie można jeździć ani po ulicy ani po sciezce rowerowej

      • 1 0

    • hulajnogi to ledwie marna namiastka rowerów

      rower w ogóle ma zasięg nieograniczony, miliony km,
      a rower elektryczny Mevo ze 40 km po płaskim, z 15 po pagórkowatym terenie,
      dobry użytkownik wydłuży to jeszcze ze 30%, wyłączając prąd na zjazdach,
      a te hulajnogi to z 5 km max i to po rówwniuteńkim asfalciku
      tylko po płaskim i ledwie ledwie w dół, z duszą na ramieniu,
      bo każdy krawężnik to wywrotka, z dramatem

      "nie bądźmy peweksami"

      • 4 0

  • A nie mowilem dawno temu?!

    Minusy same lecialy . . .

    • 42 4

  • Od samego początku pisałem ze tak bedzie ze niezaplacą zadnej kary za te fuszerkę!!To jest totalna kompromitacja urzedasów!! (2)

    W takim razie pozostałe z firmy z przetargu powinny urzędasów oskarżyć ,jeśli oni tego nie zrobią to ja to zrobię. Od początku było wiadomo co to za szwindel tej niemieckiej firemki .Polskie oferty w przetargu były wyższe i z połowa co najwyżej liczba rowerów elektrycznych. Bo mieli realny biznes plan. Ci zaniżyli ceny i niebyli w stanie ich zrealizować a teraz chcą umorzenia wszystkich kar!!Jeśli tak zrobią to zgłoszę to do prokuratury !!

    • 104 1

    • To jest kolejny przyklad na niegospodarnosci srodków unijnych i mieszkanców!!

      przypomnijcie też sobie te wszystkie wywiady tej firmy i władz miasta jak kłamały gdy im zarzucano ,że będą spore kłopoty i ze na jednym opóźnieniu się nie skończy!!Od samego początku było wiadomo ze będą bardzo popularne eletryczne rowery ,ale oni twierdzili ze nie będą :) Co dziwne bo rower miejski z założenia jest tworzony i jego celem jest by był jak najbardziej popularny. Ale oni się tłumaczyli ze zaskoczyła ich tak wielka popularność i dlatego są niewydolni :)

      • 21 1

    • Nie urzędasów tylko Prezydent miasta i jej kolegów.

      Urzędnicy wykonywali polecenia swoich przełożonych.

      • 14 2

  • przecież to było jasne, że ta spółka była stworzona aby upaść.

    Prezes i tak swoje zarobił i wyprowadził do spółki córki.
    Wystarczy przeanalizować po jakich kosztach chcieli robić serwis rowerów - 100 zł. Koszt serwisu takiego roweru to ponad 600 zł / rok.

    • 59 1

  • Decyzja o odroczeniu kar, będzie dla mnie decydująca jeśli chodźi o nadchodzące wybory... (2)

    • 53 4

    • decyzja bedzie po wyborach

      • 15 1

    • Smutne, że na podstawie tego co dzieje się w Polsce i w samym Gdańsku nie wyrobiłeś sobie poglądów politycznych. Potrzebujesz do tego jeszcze decyzji o ewentualnym odroczeniu kar...

      • 5 3

  • Czyli nic nie muszą robić i dostaną 30mln-4mln kary czyli 26 mln?

    • 37 1

  • Gdzie są ci (2)

    którzy tu pisali, że next bike to niemiecki kapitał, że to żaden problem, że kapitał założycielski to 5tyś?
    Nadal nie widzicie problemu? A ja tak, bo znów Gdańsk wyrzucił nasze pieniądze w błoto.
    Tu się wszystko wali, a za ten przetarg, wybór next bike i jego warunki finansowania powinna odpowiadać karnie grupa urzędników. Czy znów zrobicie wszystko, by włos im nie spadł?

    • 100 4

    • Nie Gdańśk wyrzucił

      tylko konkretne osoby z urzędu. Prokurator juz powinien szykować oddzielna szafę na akta

      • 8 0

    • ja na samym początku byłem za, bo myslałem że to faktycznie Nextbike z Niemiec

      a nie kolejny polski przekręt

      • 2 0

  • Ktoś chętny na analize finansową ?

    Czy ktoś podejmie się analizy raportu okresowego firmy nextbike za II kwartał 2019 roku (dokładny tytuł tego dokumentu w PDFie do wygooglowania bez problemu) ?

    Mnie tylko zastanawia znaczny wzrost kosztów ogólnego zarządu w porównaniu do poprzedniego roku ale ja tam się nie znam może jakiś ekonomista rzuci okiem co jeszcze z tego wynika w i jakiej kondycji jest naprawdę ta spółka ?

    • 52 2

  • Skąd się biorą takie biznesmęty? (1)

    Niech ktoś z was pójdzie do banku i zażąda redukcji kredytu hipotecznego o 90%. Już wiedzę jak tym w bankach d*py pękają ze śmiechu.

    • 78 3

    • Dlatego biznesy robi się z miastem

      Nie z bankiem

      • 13 0

  • sztormy 2018 (3)

    Ludzie a pamiętacie sztormy 2018 ? :)

    Pragnę tylko przypomnieć ze MEVO dostało nagrodę w kategorii :
    Najciekawsza inwestycja w infrastrukturę, finansowana z funduszy unijnych :)

    wiec spokojnie - jeszcze się rozkręci :)

    • 53 10

    • Olt do kwadratu.

      • 14 2

    • już było dość ciekawie...

      • 5 1

    • Najciekawsza nie najlepsza.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum