• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Polska i jej przetargi

    Firma A - dajemy cenę 80 milionów i wszystko będzie śmiagać o czasie
    Firma B - dajemy o połowę niższą cenę bo tylko niska cena wygrywa przetarg ale nic nie będzie działać o czasie a martwić będziemy się później.

    BRAWO.

    • 16 1

  • Układ gdańsk

    Ludzie z "układu gdańskiego" już pobrał kasę od Mevo no i teraz muszą to jakoś załatwić. Pewnie umorzą. Póki są w PO inni będą ich bronić jak Zawiszę. Taka ta partia mafijna.

    • 7 3

  • Jakim cudem

    miasto pozwala ukraść miliony z naszych podatków! Przecież urzędnicy, którzy uczestniczyli w tym projekcie natychmiast powinni być zatrzymani i jak najszybciej postawieni przed sądem! Gdzie jest prokuratura i CBA?

    • 9 3

  • bezedura

    Jak widzę traktowanie rowerów przez użytkowników to i tak jestem zaskoczony , że tak długo to istnieje . Nie napiszę , że ludzie to bydło bo to obraza dla krów .

    • 5 5

  • Kolejne OLT - Gdańsk idealnym miejscem na przekręty:)

    Wyciągnąć kasę z systemu i ogłosić upadłość. Abonament 10 pln a koszt roweru kilkanaście tysięcy. Do tego bardzo skomplikowana obsługa tegoż roweru i jego kosztowne serwisowanie. Takie cuda tylko w Gdańsku;) Teraz tylko zgarnąć kasę z drugiego etapu.... Może i komuś z miasta też coś z tego skapnie. Ręka rękę myje;) Pan z PO jasno i dobitnie powiedział jak to wszystko działa.

    • 8 4

  • Szkoda jak to jest ze biorą sie za cos a później płaczą w internetach ze nie maja kasy

    • 4 1

  • hipokryci! czemu nie piszecie tak o frankowiczach?

    To normalne, że dłużnik kombinuje jak "kuń pod górę".
    Ale oprócz kombinowania - dłużnik także liczy
    i niekoniecznie mu wyjdzie, że "udry" mu się "karkulują".

    Next już raz tu był, w Sopocie. Od poczatku wieszczyłem zdech
    w Sopocie, bo cennik był antyGdański i antyGdyński,
    a na samych jeleniach nie mieli szans się zbilansować.

    Wieszczyłem też klęskę Mevo, ale teraz mam wątpliwości.
    Mevo przeżyło bowiem pół sezonu i odniosło spektakularny
    sukces frekwencyjny, cokolwiek zrzędy marudzą. Sam nie korzystam,
    mam czym jeździć, ale widze ilu ludzi jeździ Mevo i widzę jak to wpłynęło
    na zachowania kierowców, więc jakoś skorzystałem.

    Czy Nextowi opłaca się druga klęska? Jeśli zdechnie, nie ma żadnej
    gwarancji, że da się im kolejne wejście na ten rynek. A tzw. świat
    obserwuje. "Chińczyk trzyma się mocno". Już wchodzili do Berlina,
    którego Next nie dał rady zdominować, a widząc, że każdy rower Mevo
    był brany po kilkanaście razy dziennie, o wiele częściej niż
    rowery systemowe gdzie indziej w Polsce i Europie, mogą spróbować.

    Next-bis może się próbować układać. Ale nie ma mocnej pozycji.
    Miasto może im nie umorzyć długu i lokalna spółka-krzak
    zdechnie, ale Next straci fenomenalny rynek. A my nie do
    końca świata będziemy nędzarzami. Jeśli tu wejdzie i okrzepnie
    jakieś Ofo, jaką Niemcy będą mieli szansę?

    Im się może opłacać splunąć na dotychczasowe straty, zacisnąć
    zęby i wspomóc tę spółczynę, by utrzymać placówkę.
    Dług wynika w prawie 100% z marnej jakości serwisu. Gdyby
    dotrzymali warunków, mieli by zysk, z dotacji, a nie z abonamentów.
    Ale skoro uznali, że łatwiej skorumpują lokalnych politykow, niż
    wycisną jakośc z ich niemieckiego składacza rowerow, lub chińskich
    producentów napędów, ram, opon itd, to teraz muszą próbować
    układów. Ale choć głowy w spółce-córce się posypią, może my
    wszyscy nie stracimy tym razem.

    Jest więc cień nadziei, że Next przetrwa. "Aby do wiosny". Zima to kluczowy test.

    • 2 5

  • Ciekawe ze przed zimą ... (1)

    Czyżby baterie nie trzymaly w temperaturach poniżej 5 stopni Celsjusza ? Hehe zaraz wyjdzie szydlo z worka ale tak to jest jak za zamówienia biorą sie urzedasy a nie profesonalisci ...

    • 7 2

    • Akumulatory litowo-jonowe istotnie nie lubią niskich temperatur

      To ich największa wada.

      • 2 1

  • (1)

    Puste stacje, polowa rowerow popsuta, problemy z aplikacja, jedna wielka amatorka

    • 9 0

    • Stojaki nie stacje, stojaki

      • 5 0

  • chyba cos sie dzieje zle skoro takie cos pada

    moze trzeba to zrobic inaczej moze lepiej moze aczac od rowerow zwyklych bez napedow no kurna zrobic tak zeby te rowery były

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum