• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • szkoda że te same rowery

    wspomaganie w nich działało jak se chciało i za taką cenę miesięcznie to już lepiej mieć ticket na bus

    • 2 0

  • kupiliby za to 500tyś rowerów w chinach za 300zł każdy (1)

    • 1 0

    • To by bylo za uczciwe,

      Ktos by nie zarobil .a tak wywalaja kase z naszego budzetu.Moje i twoje podatki i akurat takim kolorze i od takiej ilosci i od takiego producenta? Czy ktos pytal mieszkancow o specyfikacje? Moze mieszkancy wola kupic hurtowa wielka wieksza rowerow zwyklych nieelektrycznych ?Jakim prawem jeden cham z drugim chamem kradna nasze srodki i tylko decyduja ktoremu cwaniakowi oddac kontrakt?Kolejny prawniczy przewal na miliony w Gdansku...Nas sie nie pytaliscie co chcemy i czy chcemy i w jakiej formie.

      • 1 0

  • złodzieje

    A gdzie moje 150zł za abonament za stare Mevo, złodzieje. Wykupiłem abonament z plus za 150zł na rok a po 1 miesiącu Mevo padło i do tej pory kasy nie dostałem a wypisałem wszystkie dokumenty o zwrot pieniędzy i ok 2 lat minęło i figa z makiem, złodzieje.

    • 2 0

  • Dajcie se siana

    albo zejdźcie na ziemię ;)

    • 2 0

  • Kreatywna księgowość

    • 2 0

  • Zapraszamy wyborców platformy z całej Polski do Trojmiasta

    To się wam odechce głosowania na lewicę. Zapraszamy też cbś, cba i ABW co to platforma chciała zlikwidować z wiadomych powodów. Tutaj jest wiele tematów nadających się na główne informacje dla Polsatu. Zapraszamy.....mamy już dość Oni nie potrafią załatwić rowerów dla miasta a chcą rządzić krajem, litości.

    • 3 0

  • Dajcie spokój

    z tymi rowerami. Oszaleć idzie jak się słucha o super ścieżkach, o rowerzystach z pierwszeństwem i tych wszystkich miejskich rowerach.
    Niech miasto zrobi zbiórkę używanych, przmaluje je na sobie zacny kolor i postawi w różnych miejscach. Kto będzie chciał to będzie jeździł. Pan Kaziu na emeryturze naprawi to i owo, a jak się nie da naprawić to na złom.

    • 5 0

  • PatoSamorzad (1)

    Nie ma takiej kasy, której nie można by wydać na głupoty.

    Przebili lotnisko w Gdyni.

    • 4 0

    • Dlatego tak trzask broni samorządów...

      • 1 0

  • Gdybym mogl zadać jedno pytanie Kaczyńskiemu to bym spytał.... (2)

    Dlaczego nie wziął się jeszcze za Trójmiasto? Tutaj ma skandal za skandalem na pierwsze strony gazet i dla tych z telewizji. Po co się brać za bosów typu Nowak czy Tusk, którzy mają za plecami jeszcze silniejszych, najpierw trzeba łapać płotki. Przy okazji mielibyśmy tu w końcu normalnie a reszta Polski by się przekonała co to platforma w praktyce. Chyba, że zostawiają to do wyborów i póki co zbierają dowody to zwracam honor i czekam na sensację.

    • 2 2

    • Ty lepiej zapytaj sie ile walow robi Kaczynski z kolegami.

      My mamy swoich zlodziei wy swoich i to jeszcze wiekszych,

      • 1 2

    • Mam nadzieję, że się wreszcie ktoś weźmie za tą mafię trójmiejską, bo całkiem zniszczą nasz piękny Gdańsk.

      • 1 0

  • Szkoda słów

    Wywalanie pieniędzy w błoto. Z tą pseudoekologią to już wszystkim odbija palma. Jest 1000 ważniejszych rzeczy do zrobienia w mieście.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum