• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Tyle milionów a tablice informacyjne były zrobione ze zwykłej okleiny jak taśma samoprzylepna o rowerach nie wspomne

    • 2 0

  • Grunt, że po uruchomieniu pierwszego MEVO nagrodzili siebie nagrodami Pomorskich Sztormów

    A bzdurny biznesplan położył cały projekt

    • 4 0

  • Nie powinni płacić tylko zarabiać na licencji (2)

    Miasto powinno zarabiać na hulajnogach i rowerach wynajmowanych przez prywatne firmy udzielając im na to licencji i udostępniając przestrzeń miejską do parkowania a nie jeszcze dopłacać do interesu. To jest na głowie postawione.

    • 5 0

    • Tak powinno wyglądać w praktyce.

      Niestety miś musi byc drogi

      • 1 0

    • Ale to d**ile sa i poukladani z prawnikami od specyfikacji cwaniacy...

      Oni robia dobrze dla siebie nie dla nas mieszkancow.Ich kumple i oni sami maja na tym najwiecej zarobic....O wlasnie moze Trojmiasto dowie sie ile bedzie kosztowala obsluga prawna tego przetargu?

      • 0 0

  • Skandal! (2)

    Jeden z większych wałków w Gdańsku.
    Dotacje z UE powinni zwrócić z procentem, kasę miejska też!
    Winnych ukarać i nie wracać wiecej do tego pomysłu.

    • 7 0

    • oj tam, przetarg rozstrzygnięty

      czas przyznać sobie nagrody

      • 0 0

    • nie ma winnych, sami koledzy. kasy też nie ma. zniknęła.

      • 0 0

  • "Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg."

    Ktoś chyba na głowę upadł! Taką ciężką ramę z używać jako rower z tradycyjnym napędem? Co to za pomysły? Może te w gorszym stanie będzie się używać jak hulajnogę?
    Coś mi się wydaje, że te nowe Mevo to ma być takie na siłę, dla sztuki, bo komuś się wreszcie wstyd zrobiło, że w jednej z największych aglomeracji miejskich w Polsce od dwóch lat nie ma w ogóle rowerów miejskich.

    • 2 0

  • porażka

    przeplacona patologia. tyjacemu spoleczenstwu oferuja elektryczne rowery. niech beda jeszcze bardziej tlusci i umieraja szybciej. to sie chyba oplaca..
    kupcie normalne rowery!!! niestety reka reke myje i ktos kto ma zarobic, zarobi, a te smieszne awaryjne rowerki dla leniwych pewnie pojda na przemial. nie ma co sie martwic. kraj bogaty, to co za problem :P

    • 3 0

  • Sa hulajnogi a oni jeszcze rowery niedlugo wszedzie po gdansku beda siw walac takie przedmioty. Specjapnie wymyslaja zeby miec stolki i studnia kolejna bez dna

    • 2 0

  • To .....To trochę przesada.....

    wystarczy.... na te wąskie drogi rowerowe .Już za dużo jest tych oślepiających światłami nasze oczy hulajnóg............

    • 3 0

  • "Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty."
    Droga redakcjo - słowo "flota" na zespół pojazdów jest kalką z języka angielskiego. Flota w języku polskim to zbiór jednostek pływających. Poprawnie o zespole pojazdów należących do jednego podmiotu (np. autobusów, tramwajów, ciężarówek, rowerów itp.) mówimy "tabor". Stąd np. Zakłady naprawy taboru kolejowego. Warto pisać poprawnie po polsku.

    • 5 0

  • Absolutnie jestem za zakończeniem tego nieudanego projektu.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum