Na jezdnię też wchodzicie bez patrzenia?
- Ile jeszcze czasu musi upłynąć, zanim ludzie zrozumieją, że droga rowerowa to droga, a nie chodnik? Włażą prosto pod koła, nawet nie patrząc, czy coś jedzie. Naprawdę myślą, że nic się nie stanie, gdy wjedzie w nich rozpędzony, ciężki rower elektryczny? - pisze czytelnik Trojmiasto.pl, pan Marcin. Oto jego spostrzeżenia na temat tego problemu.
Ale jednej rzeczy nie mogę zrozumieć: tego, że wiele osób wciąż lekceważy rowery i rowerzystów, a drogi rowerowe uznaje za przedłużenie chodnika.
Do napisania tego artykułu zainspirował mnie film, który w Trojmiasto.pl zamieścił jeden z czytelników [umieściliśmy go nad tekstem - przyp. red.].
Widzimy na nim sytuację dość powszechną, właściwie codzienną na drogach rowerowych. Wiem, bo mam je regularnie. Nawet zastanawiałem się, czy nie kupić jakiegoś chińskiego straszaka w postaci głośnego klaksonu w sprayu. Tylko że to nie ma sensu, bo większość osób, które kompletnie bezmyślnie wchodzą na drogi rowerowe, ma słuchawki na uszach. Są w swoim świecie, zupełnie nie myśląc o tym, że przez takie zachowanie mogą trafić niebawem na "tamten" świat.
Przesadzam? A wiecie, że rower elektryczny, których na ulicach jest coraz więcej, waży kilkadziesiąt kilogramów? Rower Mevo waży ok. 40 kg. Dodajmy do tego jeszcze osobę na nim jadącą i mamy rozpędzoną np. do 30 km masę ponad 100 kg. Naprawdę myślisz, że nic się nie stanie, jak taka masa uderzy w pieszego?
Ile jeszcze czasu musi upłynąć, zanim ludzie zrozumieją, że droga rowerowa to droga, a nie chodnik? Czy może rzeczywiście musi dojść do jakiegoś groźnego, nagłośnionego przez media wypadku, by wszyscy zrozumieli, że to nie żarty?
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (364) 9 zablokowanych
-
2024-06-14 07:41
Opinia wyróżniona
(2)
Bardzo mądry komentarz. Piesi , szczególnie Ci z telefonami w ręku żyją w swoim świecie , i nie ważne jest dla nich co się dzieje wokół. Można tolerować jedną , drugą osobę i je wyminąć ( o ile jest miejsce ). Ale to nie o to chodzi, abym jadąc prawidłowo robił slalom między ścieżką rowerową a chodnikiem. Dodatkowo takie osoby nie słysząc dzwonka , gdy obok nich się przejeżdza reagują w sposób nieprzewidziany , bo nagle są zaskoczone że na ścieżce rowerowej może być rower
- 56 21
-
2024-06-20 17:37
Dzwonek niestety najczęściej wywołuje reakcję przeciwną do pożądanej...
Przestałem korzystać - lepszy skutek daje krzyknięcię "przepraszam", bądź "uwaga!"
- 0 0
-
2024-06-14 12:04
A rowerzyści bez telefonów w ręku śmigają po pasach, albo po chodnikach
Wam wolno święte...
- 4 5
-
2024-06-14 06:33
Opinia wyróżniona
klasyk, źle zbudowana infrastruktura (4)
drogi rowerowe powinny być w pasie jezdni albo zupełnie osobno, a tak mamy wymieszaną drogę rowerową z chodnikami
można to porównać jakby wszystkie drogi zamienić na woonerfy, ciekawe jakby kierujący samochodami jeździli
jak rower ma być popularnym środkiem transportu a nie "rekreacji" to trzeba budować inaczej drogi dla rowerów- 169 13
-
2024-06-14 08:27
Rowery do lasu (3)
A nie w miastach.
- 6 32
-
2024-06-16 09:06
Jestem za
Mozna zrobic przez las swietne sciezki rowerowe jak np. W Borach Tucholskich. Myslisz ze komus chce sie jezdzic rowerem przez Gdansk, zadna przyjemność
- 2 0
-
2024-06-16 01:49
samochody na obwodnice. Tylko usługi niech zostaną xdddddd
- 2 0
-
2024-06-14 08:33
Samochody na autostrady i tory wyścigowe, a nie w miastach. Miasta tylko dla pieszych!!! I ZKM też wyp******ć!!!
- 16 9
-
2024-06-13 18:29
Opinia wyróżniona
tak to jest jak się łączy drogi rowerowe, piesze i jeszcze samochodowe na siłę (2)
Trzeba budować ścieżki, no to budujemy! Biała farba i jechane. A potem wypadki.
- 118 0
-
2024-06-20 17:37
Gdyńska specjalność ;)
- 0 0
-
2024-06-13 20:37
A malunki są przeważnie na chodniku,
Czyli kodeks kodeksem, ale DDRy, formalnie część drogi (bo rower prawnie rzecz biorąc jest pojazdem) realnie stanowią przeważnie fragment chodnika.
- 9 0
Wszystkie opinie
-
2024-06-13 18:01
Takie zdarzenia będą zawsze.Apele nic nie dadzą.Gapiostwo kierowców,rowerzystów i pieszych.Większość zamyślona,zapatrzona i w obłokach.Dopiero jak dochodzi do wypadku,ludziom się oczy otwierają.A do tego momentu haj lajf i mieyska partyzantka okraszona zahipnotyzowaniem w ajfona.
- 17 2
-
2024-06-13 18:15
Dziś na Rogalińskiej stała dama grzebała w telefonie i nagle zerwała się na zebrę. Akurat ja przejeżdżałem. Wku mnie takie wtargnięcie.
- 19 11
-
2024-06-13 18:16
Z tym, że na filmie to nie droga rowerowa... (3)
- 12 11
-
2024-06-14 08:13
(2)
To proponuję zapoznać się z oznakowaniem. Od kierunku w którym jedzie rowerzysta znak jest przy skrzyżowaniu z ulicą surmana.
C-13/c-16(rozdzielone linią pionową) z wyznaczonymi pasami ruchu, więc tak, jest tam droga dla rowerów, na dodatek nie ma przejścia dla pieszych...
Jeżeli masz wątpliwości to zapraszam do zapoznania się z prawem o ruchu drogowym oraz ustawa ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnału drogowych.- 15 0
-
2024-06-14 09:11
(1)
A może zanim się napisze taki post lepiej samemu się wcześniej zapoznać z przepisami zamiast pisać głupoty :)
- 0 9
-
2024-06-14 10:03
"...W przypadku gdy ruch rowerów odbywa się po drodze dla rowerów, a ruch pieszych po
drodze dla pieszych, położonych obok siebie, symbole roweru i pieszych oddziela się kreską
pionową...."
rozporządzenie Ministra Infrastruktury
w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych....
Zapraszam do lektury- 5 0
-
2024-06-13 18:18
Skoro droga rowerowa to też droga (35)
To przypominam drogim rowerzystom, że pieszy wchodzący na przejście (także na drodze rowerowej) ma pierwszeństwo nad pojazdem poruszającym się po drodze. Konia z rzędem temu, kto widział rowerzystę zatrzymującego się w takich okolicznościach.
- 118 18
-
2024-06-13 18:23
Rowerzyści
to czasem takie święte krówki.
W Redłowie na tym pasażu przy morzu powinien być całkowity cały rok zakaz jeżdżenia rowerami. Tam jak spacerujesz to ty musisz uważać nie rowerzysta bo ten czuje się jak władca świata.- 21 10
-
2024-06-13 18:23
Ja się zatrzymuję (nawyk z samochodu)
i piesi autentycznie nie dowierzają i głupieją bo to widocznie taka rzadkość :(
- 38 1
-
2024-06-13 18:24
Przejście (13)
Przypominam drogim pieszym że białe paski wymalowane na drodze rowerowej stają się przejściem i dają pierwszeństwo tylko jeśli poprzedza je znak pionowy. Jeśli znaku nie ma to paski są tylko paskami.
- 35 17
-
2024-06-13 22:08
Pieszy jest pieszym (7)
I nie ma obowiązku znać kodeksu ruchu drogowego. Dla pieszego paski to przejście.
- 14 31
-
2024-06-14 07:12
(2)
Oczywiście, że ma obowiązek znać przepisy o ruchu drogowym, jeśli z drogi korzysta!
- 21 8
-
2024-06-14 08:21
(1)
Nie
- 3 9
-
2024-06-14 12:04
znać czubie nie musisz ale za ich łamanie masz mandat
- 0 0
-
2024-06-14 08:14
Nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności, to po pierwsze a po drugie proponuje się przyjrzeć że tam nawet zebry nie ma...
No i tak jak wcześniej napisał ktoś sama zebra bez znaku d6 nie oznacza przejście.- 16 4
-
2024-06-14 11:39
nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania
- 2 0
-
2024-06-14 12:04
nie ma obowiązku znać ale musi się stosować po autostradach też chodzić nie wolno o czym chyba wielu nie wie ale nie chodzi bo wie czym to grozi
- 0 0
-
2024-06-14 13:01
Powodzenia
Jak dojdzie do wypadku na takich "tylko paskach" to życzę powodzenia pieszemu który jest "nieznającym przepisów tylko pieszym"
- 0 0
-
2024-06-14 08:44
I nie ma co minusować, bo pieszy może mieç (2)
np. 8 lat
- 3 3
-
2024-06-14 10:11
I to nawet takie ośmiolatek jadący na rowerze jest pieszym... Tylko że za niego odpowiadają rodzice/opiekunowie. Więc jeżeli on coś odwali to rodziców w portfel trochę schudnie... Już nawet mam ze sobą jedną sprawę wygraną totem jak idziecie wleciał pod rower, on mocno poobijany a ja naprawiony rower za ich kasę...
- 2 3
-
2024-06-16 09:09
8 latek w świetle prawa
Nie ma prawa przebywac nawet na chodniku, a co dopiero na sciezce!
- 0 0
-
2024-06-14 08:52
(1)
Oczywiście, że przejścia nie ma bo być nie musi a paski są tylko paskami i służą tylko do tego żeby co jakiś czas przypomnieć nieogarniętym rowerzystom, że na "drogach dla rowerów i pieszych" (a takich jest większość w Trójmieście i na załączonym filmie) to pieszy ma zawsze pierwszeństwo a rowerzysta musi zawsze zachowywać szczególną ostrożność.
- 1 8
-
2024-06-14 12:06
to nie jest droga dla rowerów i pieszych chory czubie a pasy są namalowane właśnie po to by durnie piesi nie leźli po części rowerowej tylko przechodzili w jednym miejscu po to czubie są te zebry a nie żeby komuś coś przypominać
- 3 2
-
2024-06-13 18:25
Oczywiście, przejście to nie zebra (4)
Tylko miejsce oznaczone znakiem pionowym- może być nawet bez pasów. Takich przejść przez drogę dla rowerów jest kilka w całym Gdańskupozostałe to zebry bez znaczenia. Natomiast przykrym faktem jest, że wielu rowerzystów nawet jadąc po drodze nie ustępuje pierwszeństwa pieszym na przejściu
- 17 6
-
2024-06-13 21:29
W Gdyni przejść z dodatkowym znakiem pionowym jest całkiem sporo (3)
Ale to i tak bez znaczenia, bo żaden rowerzysta na te znaki nie zwraca uwagi.
- 15 9
-
2024-06-14 12:07
(2)
ojej biedne piesze cielątka mają problem chwilkę przystanąć jak jedzie jeden rower za którym jest 2 km pustej przestrzeni jakie to fajne wymuszać na kimś zatrzymanie i rozpędzanie bo nie można chwili poczekać
- 2 9
-
2024-06-14 12:38
hipokryzja w tym zdaniu (1)
a o tym kto ma sie zatrzymac i poczekac decyduja przepisy
- 8 0
-
2024-06-14 15:12
nie na przejściu bez znaków pionowych d..pku a tych jest większość
- 0 1
-
2024-06-13 19:42
Ja sie zatrzymuję (3)
i mam nawet taką zabawę - w pasie nadmorskim liczę ile osób z naprzeciwka przejedzie, zanim ktoś ogarnie, że skoro ja puszczam pieszych, to powinni tez się zatrzymać. Zwykle jest to minimum kilka osób.
- 26 1
-
2024-06-14 08:16
Ja jak zatrzymuję to nawet jadący w tym samym kierunku mnie omijają, więc ostatnio wpadam taką fajną zabawę że staje przed przejściem po prawej stronie i wystawiam rękę z lewej.... Trzech już spadło z roweru ()
- 12 1
-
2024-06-14 12:08
(1)
oczywiście twoje zabawy chory czubie kiedyś skończą się poważną kraksą i na co liczysz wtedy?
- 0 4
-
2024-06-16 02:11
coo?
Niby jak? To ze on się zatrzyma to jak niby wpływa na kraksę? Weź czubie pomysl.
Jak ktoś wjedzie z naprzeciwka, to będzie jego wina? Logika, logika XDDDD- 2 0
-
2024-06-13 21:43
jak zawsze buraczek klamie wystarczy wyjsc na ulice zobaczcy!
- 0 9
-
2024-06-14 06:34
wksaż gdzie jest przejście na drodze rowerowej (3)
oprócz pasa nadmorskiego
- 4 3
-
2024-06-14 08:51
na Morenie
- 1 0
-
2024-06-14 10:03
Wskaż gdzie jest Droga Rowerowa poza pasem nadmorskim i kilkoma krótkimi odcinkami w miastach.
- 0 3
-
2024-06-14 11:42
róg Siennickiej i Długich Ogrodów , róg Stryjewskiego i Nowotnej Grunwaldzka na wysokości Dmowskiego mam wymieniać dalej. ty nawet nie widzisz tego gnając po ścieżce
- 1 0
-
2024-06-14 09:05
To ja poproszę konia z rzędem, bo robię tak zawsze, choć jeszcze parę lat temu jeździłem na rowerze w trykocie tygodniowo pół etatu.
Pamiętam sytuację sprzed kilkunastu lat, gdy zatrzymałem się w ten sposób przed przejściem i wpadł na mnie z tyłu rolkarz (taki trenujący, a nie niedzielny). Nie dość, że według ówczesnych przepisów nie miał prawa jeździć po drodze rowerowej, to jeszcze wyzywał mnie i rzucał k..mi. Nawet się nie zorientował, że było tam przejście i przechodziła przez nie rodzina z wózkiem.
Ja wiem, najłatwiej jest krytykować wszystkich naokoło nie zastanawiając się dlaczego coś zrobili, tak jak zrobili.
Ja postanowiłem nie mieć specjalnego urazu do gościa, bo po 1 nie za bardzo miał gdzie indziej trenować, po 2 na rolkach nie hamuje się tak łatwo, po 3 mógł się kompletnie nie spodziewać, że się zatrzymam, bo jak napisał mój przedmówca - praktycznie nikt tak nie robi...
Przykre to jest, że najczęściej dochodzi do konfliktowych sytuacji nie dlatego, że ktoś ma złe intencje, a dlatego, że nie potrafimy pomyśleć z perspektywy drugiej strony.
pozdrawiam Stefan- 11 1
-
2024-06-14 12:02
skoro nie wiesz czym są przejścia sugerowane to wsadź sobie w d... z łaski swojej te swoje przypomnienia nie ma to jak kolejny zabawny ignorant opowiadający brednie nie znam się ale się wypowiem
- 0 1
-
2024-06-14 12:59
No to ja już muszę stadninę stawiać przed domem pomimo, że z roweru korzystam sporadycznie.
- 0 0
-
2024-06-16 02:09
ja widziałem na pasie nadmorskim
- 0 0
-
2024-06-16 09:08
To se wlaz pod rozpedzony rower
I zobaczymy kto w tym starciu zwyciezy
- 0 2
-
2024-06-13 18:19
Chociażby raz niech rowerzysta sie zatrzyma jak przechodze (3)
Pasami przez ścieżkę rowerowa ( pasy wyznaczone na ścieżce... omija chodnikiem i jazda ...
- 63 9
-
2024-06-13 21:39
Ty buraczku z blachosmroda kłamiesz jak zawsze bo rowerzysci zatrzymuja sie wiekszosci ale ty na przejsciu dla pieszych
Mimo ze to kosztuje 1500 bo niema kto karac
- 5 16
-
2024-06-14 06:36
nie każde pasy to przejście dla pieszych
- 8 2
-
2024-06-14 08:17
Jeszcze pytanie czy tam są pasy i znak pionowy informujące o przejściu, same pasy które nie dają przejścia ani wam pierwszeństwa jako pieszym.¯\_(ツ)_/¯
- 1 1
-
2024-06-13 18:19
(10)
A z jaką prędkością jechałeś tym rowerem? Auta poproszona się z ograniczoną prędkością dostosowaną do panujących warunków, a ty gnałeś widząc tłumek ludzi
- 65 18
-
2024-06-13 18:24
z nadmierną
i nieadekwatną
- 17 9
-
2024-06-13 19:43
Przecież to nie jest wideo autora
- 5 3
-
2024-06-13 21:40
Dzbanku najpierw naucz sie pisac (1)
- 1 13
-
2024-06-13 21:45
Trykociarzu, najpierw naucz się używać z polskich znaków.
- 10 6
-
2024-06-14 08:18
(5)
Rozumiem że auta też zwalniają do 15 na godzinę przy każdym możliwym zauważonym tłumie ludzi... Tam nawet nie ma przejścia a ograniczenia prędkości obowiązują takie same jak na jezdni obok. Więc to pierwsze masz zasr*ny obowiązek w tym miejscu uważać jeżeli łaskawie chce przejść na dziko na przystanek.
- 7 10
-
2024-06-14 09:42
(1)
Uważaj bo z tej złości trykoty ci na siedzeniu pękną.
- 4 2
-
2024-06-14 09:48
Niestety nie jestem typowym rowerzystom... Nie jeżdżę w obcisłych gaciach nie jeżdżę po chodnikach i znam przepisy PoRD oraz ich przestrzegam.
- 3 4
-
2024-06-14 09:53
tak auta zwalniają jak ktoś jest na drodze nawet w niedozwolonym miejscu (2)
jeśli nie zwolnią, to może nastąpić wypadek - i co z tego, że z winy pieszego, skoro do naprawy będzie maska samochodu, a dodatkowo kierowca straci czas na pojawienie się policji?
Poziom IQ przejawia się zdolnością do zachowania podstawowych zasad logiki.- 2 2
-
2024-06-14 12:10
g... zwalniaja id..to
- 0 3
-
2024-06-14 12:52
I albo tracisz kasę na naprawę, albo czas na rozprawy i odszkodowanie od winnego.
- 0 0
-
2024-06-13 18:20
Zarówno pieszy i rowerzysta są tu winni (15)
pieszy nawet nie wpadł na pomysł, że po drodze dla rowerów może jechać rower, a rowerzysta nawet minimalnie nie zwolnił w celu zachowania szczególnej ostrożności tylko ślepo pędził mimo potencjalnego niebezpieczeństwa i ograniczonej widoczności.
- 116 30
-
2024-06-13 19:32
(5)
Dokladnie. Widać że jest to okolica przystanku autobusowego i jest tam spory ruch pieszy a rowerzysta nawet nie wpadł na to żeby zwolnić! I komu zabrakło pomyślunku? To nie autostrada tylko ścieżka rowerowa w mieście.
- 29 11
-
2024-06-13 19:45
(4)
Nie wchodzisz na ulicę pod samochód, tak samo nie wchodź pod rower. Obecne rowery mogą jeździć na prawdę szybko, szkoda życia.
- 18 18
-
2024-06-13 21:13
Dlatego powinno być ograniczenie prędkości. (2)
Takie jak mają hulajnogi i do tego przy każdym przejściu dla pieszych i przejeździe przez ulicę próg zwalniający.
- 11 15
-
2024-06-13 21:16
NIE-potrzebny jest MÓZG-tylko tyle i aż tyle
- 13 4
-
2024-06-14 12:11
tak id..to ograniczenia predkosci i moze radary chory umysłowo niewolniczy czubie
- 0 3
-
2024-06-14 08:50
Źle się chodzi pieszemu po chodniku, gdy
obok, po jego dawnej części
śmigają z zawrotną prędkością rowerzyści.
I to zazwyczaj oni są w sile wieku, a obok drepczą ludzie,
w wieku ich dziadków.- 5 0
-
2024-06-13 19:47
Do kierowców (4)
Czy jak jedziecie ulicą i jest przystanek i jest dużo ludzi wokół przystanku i na chodniku to zwalniacie? - nie bo wiadomo że dla was jest ulica a dla nich chodnik,tak samo jest z pieszymi i rowerzystami
- 14 29
-
2024-06-13 21:03
lol (3)
raczej, że zwalniam - zawsze, tak samo jak mam ograniczoną widoczność
- 17 5
-
2024-06-13 21:32
tym bardziej że obowiązek zmniejszenia prędkości i zachowania szczególnej ostrożności (2)
Jest w kodeksie ruchu drogowego:)
- 11 4
-
2024-06-14 05:21
Skąd wy tą głupotę (1)
o obowiązkowym zwalnianiu bierzecie?
- 3 10
-
2024-06-14 09:01
art. 2 ust. 22 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
"Szczególna ostrożność ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie". - dostosowanie zachowania na drodze odnosi się również do prędkości pojazdu
- 7 0
-
2024-06-13 21:43
Bdura kompletna jak zawsze pisana prze buracjków z bvlachosmrdodów ktry nawet niewie jaka to predksc
- 5 11
-
2024-06-13 21:58
niech ekspert od obwiniania powie nam jak szybko jechał rowerzysta (1)
- 7 4
-
2024-06-14 09:44
Za szybko jak na tamte warunki. Przystanek, grupa ludzi, ograniczenia widoczność
- 5 2
-
2024-06-13 23:53
Winny jest tylko i wyłącznie pieszy. Rower jedzie przepisowo.
- 9 10
-
2024-06-13 18:29
Opinia wyróżniona
tak to jest jak się łączy drogi rowerowe, piesze i jeszcze samochodowe na siłę (2)
Trzeba budować ścieżki, no to budujemy! Biała farba i jechane. A potem wypadki.
- 118 0
-
2024-06-13 20:37
A malunki są przeważnie na chodniku,
Czyli kodeks kodeksem, ale DDRy, formalnie część drogi (bo rower prawnie rzecz biorąc jest pojazdem) realnie stanowią przeważnie fragment chodnika.
- 9 0
-
2024-06-20 17:37
Gdyńska specjalność ;)
- 0 0
-
2024-06-13 18:34
Tak, wchodzą.
- 6 1
-
2024-06-13 18:38
Rowerzyści (5)
Rowerzyści niemal nigdy nie ustępują pieszym. Niech się pan rowerzysta nie unosi. Gdzie respektowanie pierwszeństwa na przejściach
- 77 9
-
2024-06-13 21:36
przechodząc na pasach przed jadącymi rowerzystami...
wielokrotnie zostałem zrugany (bo nie lubią zwalniać). Ja nie lubię zatrzymywać się na czerwonym, ale to robię bo takie są przepisy.
- 11 1
-
2024-06-14 06:37
nie każde wymalowane pasy to przejście dla pieszych
- 4 12
-
2024-06-14 08:20
(2)
Tylko zobacz ile prześlę pierwszych jest prawidłowo oznaczonych. Jeżeli nie ma znaku d6 nie ma przejścia więc i pierwszeństwa dla pieszych.
- 3 7
-
2024-06-14 12:17
(1)
te bez znaku sa poprawnie oznakowane nie w kazdym miejscu musi być pełnoprawne pdp gdzie przechodzi dwóch ludzi na krzyż
- 0 0
-
2024-06-14 12:51
Zwłaszcza że jest tam przystanek. No ale cóż nie ma to nie ma. Pieszy musi uważać.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.