• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej. Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej.

Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii KrajowejMapka. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. RogaczewskiegoMapka. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.




Którędy powinna być poprowadzona trasa rowerowa na Chełm?

Projekt "Trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej - cz. 1" podczas głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2019 r. całkowicie zdeklasował konkurencyjne projekty w dzielnicy Śródmieście.

Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.

Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.

Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:

Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?



  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.

Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego



Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.

Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 MajaMapka aż do al. SikorskiegoMapka oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.

Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.

Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. MyśliwskiejMapka.

Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury. Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury.

Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego



W pobliżu kościoła pw. Chrystusa KrólaMapka wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. PohulankaMapka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.

W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.

- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla, gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla (po prawej), gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Ul. Rogaczewskiego w pobliżu al. Armii Krajowej - widok w stronę ul. 3 Maja.

Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej



Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.

- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami. Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami.

Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO



Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.

- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego. Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.

Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm



Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.

Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).

Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót



Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).

Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie. Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie.

Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras


Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. ŁostowickąMapka lub CienistąMapka.

Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.

Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. DraganaMapka i dalej ul. WitosaMapka, a stamtąd al. HavlaMapka i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.

Miejsca

Opinie (488) ponad 20 zablokowanych

  • (13)

    Pomyśl jest dobry bo zwężenie jezdni o jeden pas może zmobilizować posiadaczy aut do przesiadki na rowery.

    • 22 90

    • Na to bym nie liczył. (2)

      Najbardziej bolesne zabiegi w życiu to odcinanie ryja od koryta i d... od fotela. :-D

      • 16 5

      • (1)

        Sporo osób przesiadłoby się na rower z samochodu, ale wzbraniają się przed tym, bo jazda rowerem między obecną ilością samochodów jest niebezpieczna, niewygodna i w ogóle "nie". Tam gdzie zmniejsza się ruch samochodów - przybywa rowerzystów, bo zmienia się "atmosfera" dla nich.

        Jeśli zamiast 6 kilometrowej, wydzielonej drogi rowerowej musisz jechać te 6 kilometrów przez 3 pasmową jezdnie z rozbudowanymi węzłami, skrzyżowaniami, to oczywiste jest, że wybierzesz auto.

        • 8 7

        • I właśnie dlatego potrzebna jest sieć porządnych dróg rowerowych,

          a nie tylko malowanki na wąskich chodnikach, jak np. wzdłuż Kartuskiej.

          • 9 7

    • Docisnij beret na głowie.

      • 6 1

    • (3)

      To tak jak budowa rowerostrady na obwodnicy sprawi iż tam będzie mniejszy ruch i bezpieczny bo pojawią się tam rowery?

      • 7 2

      • rowerostrada powinna powstać wzdłuż linii SKM od stacji Pruszcz do Redy (2)

        bezkkolizyjne rozwiązania nad jezdniami ulic prostopadłych do SKM takich jak np. Piastowska, Pomorska etc. oraz przepusty pieszo-rowerowe pod takimi ulicami jak Kościuszki we Wrzeszczu

        • 6 0

        • (1)

          rozumiem ze wtedy byłby zakaz przewożenia rowerów koleją na tym odcinku?

          • 2 5

          • A niby dlaczego?

            Twoja zapiekła nienawiść do rowerzystów to jednak trochę za mało.

            • 3 0

    • No tak, już widzę (1)

      Jak każdy kierowca chętnie wskoczy na rower, będzie zapierdzielał o 6 rano do pracy w pięknej lodówce z gilem cieknącym z nosa, marznął i mókł ale twardo będzie zapier..... bo rowerem fajno i ekologicznie i wogóle. Potem jadę do pracy samochodem i jak tylko skończy się nasz bardzo długi na pomorzu aż 3 miesięczny sezon dobrej pogody na rower, widzę kilku dosłownie kilku nawiedzonych, którzy faktycznie jadą pogoda czy nie.... No tych kilku nawiedzonych, to oczywiście przy prawie 600tys mieście to chyba nie musze mówić że to wartość nie mierzalna... No i dla takiego nawet nie promila zwężajmy drogi, żeby też autobusy pięknie w korku stały i nawet komunikacją nie szło dojechać na czas....

      • 2 2

      • Ja się zdecydowanie nie czuję jak to określasz "nawiedzona",

        a jeżdżę cały rok rowerem do pracy, chyba, że są już naprawdę ciężkie warunki - dla mnie np. zamarznięte kałuże albo śnieżyca. Ale w trójmieście nie ma takich ciężkich zim i miesiącami zalegających hałd śniegu. Za to codzienna dawka ruchu w miesiącach kiedy słońca praktycznie nie widać działa naprawdę korzystnie. Może nie każdy kierowca przesiądzie się ochoczo na rower ale jakiś procent mógłby się do tego przekonać gdyby miał/miała lepsze warunki do jazdy.

        • 3 1

    • ?

      argument sufitu,

      • 0 0

    • dzbany

      szczegolnie w zimie z centrum do Jasienia. Puknij sie w ten pusty dzban.

      • 1 0

    • Taaaa, jesteśmy rowerową stolicą a i tak ruch co roku rośnie. Także na pewno zabranie tego pada ruchu sprawi że ludzie zezlomuja samochody po to by jeździć rowerami pod górkę

      • 0 0

  • Taką trasę powinno się puścić obecną serpentyną z ul. Rogaczewskiego prosto na stary Chełm (12)

    Tą serpętyną tam jest niewielki ruch a więc sytuacja dla rowerów wymarzona są też szerokie pobocza na których łatwo wybudować ścieżkę dla rowerów i to powinien być priorytet a nie korkować ul. Armii Krajowej zabierając pas ruchu bo za chwilką komuś przyjdzie do głowy żeby zabrać kolejny pas na BUS-PAS i pozostanie tylko jeden pas w kierunku dużego osiedla Hełmu !

    • 71 14

    • Armii Krajowej korkuje się na węzłach.

      Jeśli samochody stoją, to i tak bez różnicy, czy na dwóch, czy na trzech pasach.
      Inna sprawa, że pochylenie tej drogi ma charakter górski, więc będzie to raczej droga dla pedeleków, a na zwykłych to raczej dla młodziaków którym noga podaje.

      • 6 8

    • (3)

      Sam sobie jeździj serpentyną po kocich łbach.

      • 6 8

      • Czytaj ze zrozumieniem a wtedy zabieraj głos a jak nie to do szkoły na nauki !

        • 10 4

      • (1)

        kocie lby mozna wymienic na asfalt przeciez

        • 1 0

        • Właśnie o tym napisałem ale mistrzowie intelektu nie łapią o co chodzi !

          wystarczy trochę zainwestować i wybudować wzdłuż tej ulicy normalne ścieżki rowerowe miejsca tam jest pod dostatkiem i droga będzie urokliwa w cieniu bo wokół pełno drzew więc jadąc pod górę bez porównania z ArmII Krajowej pod tą górę w pełnym słońcu !

          • 0 0

    • To ma być trasa komunikacyjna, a nie krajoznawcza (1)

      na wycieczki to ja sobie gdzie indziej pojadę.

      • 0 1

      • Ona może łączyć oba te walory !

        • 0 0

    • "Serpentyną niewielki ruch" (1)

      a to się ubawiłem.

      • 3 1

      • To się ubaw i policz ile aut przemieszcza się po Armii Krajowej i porównaj a wtedy się wypowiadaj na ten temat !

        Widzę że nie masz zielonego pojęcia o tych obu ulicach jak zdobędziesz już tą wiedzę to wtedy zabieraj głos !

        • 0 0

    • Pytanie (2)

      A jechałeś tam rowerem? No i ortografia się kłania...popraw byki.

      • 1 1

      • dlaczego to zle rozwiazanie ?

        • 1 0

      • Swoje byki najpierw popraw ! Gdańszczanko z bożej łaski !

        Ja nie piszę o tym co tam jest w chwili obecnej a co mogło by tam być gdyby miasto zdecydowało się zainwestować w takie rozwiązanie. Wcale nie chodziło mi i jazdę po tym bruku który jest tam dzisiaj a o drogę rowerową z prawdziwego zdarzenia !

        • 0 0

  • W prawie półmilionowym mieście, dwa tysiące ludzi decyduje o jednej z najważniejszych ulic w Gdańsku (6)

    To prawda ?

    • 108 17

    • To gdzie są głosy tych 498 000 osób? (2)

      Widocznie zdecydowali, że nie chcą decydować osobiście, tylko "przekazali" swój głos tym dwóm tysiącom.

      • 12 15

      • (1)

        To pokaż na którym etapie budżetu obywatelskiego możesz się nie zgodzić z danym projektem

        • 1 1

        • o , zrobił kazek wynalazek

          skoro właśnie spadłeś z kiężyca
          to może nie zauważyłeś jeszcze, że w całym polskim systemie wyborczym,
          oraz w systemach większości innych krajów,
          nie istnieje głosowanie przeciw, możesz tylko głosować za, lub oddać głos na coś innego

          nie mogłeś głosować przeciw Komorowskiemu, więc w drugiej turze pewnie głosowałeś za Dudą, lub nie głosowałeś wcale, trzeciej opcji nie było

          analogicznie, możesz nie głosować za daną opcją budżetu obywatelskiego, albo nie głosując wcale, albo głosując na inną opcję, nie możesz głosować przeciwko

          więc, owszem, niewielu wybiera w imieniu wszystkich. myślisz że inaczej było z Dudą?

          myślałem że tego uczą już w podstawówce, ale może nie uważałeś, więc uprzejme przypominam, a jak dalej nie rozumiesz, spytaj mamy

          • 0 0

    • Tanie i słabe...

      Argumentacja prosto z dudy wzięta. Wysil się choć trochę!

      • 4 11

    • Czyli według ciebie dzbanie 498tys to takie same byuraki z blachosmrodów jak ty?

      A tramwaje i autobusy to pewnie puste jadą co?

      • 0 5

    • Nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, prawda?

      Co z tego, ilu ludzi mieszka w Gdańsku, skoro BO ma rozdzielone "projekty" na daną dzielnicę i ludzie z tejże dzielnicy na to głosują. A może Twoim zdaniem to by było normalne, żeby ktoś z Szadółek decydował o projektach w Brzeźnie, które odwiedzi raz na rok?

      • 0 0

  • to znieść zakaz deb..le gdańskie co na 3 pasach się rower nie zmieści?To nie jest autostrada ani ekspresówka to samo niepodległości sopot co to ma być do ch..ja ?

    • 25 24

  • Lepszy pomysł niż oryginalna wersja (6)

    Rower pojadą zabranym autom pasem ruchu. To wyrazisty symbol nadchodzących zmian których owocem będzie porzucenie blachosmrodów na korzyść innych środków transportu w miastach.

    • 18 91

    • Lecz sie, lecz! (2)

      Twoja nienawisc do ludzi zmuszonych korzystac z aut świadczy o skrajnej fobii i calkowitym braku zrozumienia swiata i ludzkich potrzeb.

      • 22 8

      • A niechże kolega Kwak przybliży nam mechanizm "zmuszania"?

        • 4 12

      • Kwak jako osoba przyspawana mentalnie do samochodu

        daje wyraz tego, że nie potrafi odróżnić kwestionowania roli samochodów od nienawiści do kierowców: po prostu zieje nienawiścią do rowerzystów, którzy w 80% mają samochody, ale nie korzystają z nich w celu realizacji niepotrzebnych przejazdów samochodem.

        • 4 8

    • i w mieśie liczącym prawie pól miliona ludz, decydue o tym 2400 osób jakimś budżetem (1)

      żenada

      • 7 2

      • Skoro reszta uprawia milczenie owiec...

        • 0 0

    • Rozbieranie linii kolejowych i budowanie ścieżek rowerowych jest wyrazistym symbolem zmian które prowadzą do zwiększenia aut w mieście

      • 1 0

  • kubeł farby za 600zł na pomalowanie znaków na asfalcie i ciekawe kto przytuli resztę czyli 736 tysięcy?

    • 54 5

  • I po uj... A te glosowania (1)

    I po co te budżety jak i tak robią co chcą.

    • 94 7

    • Budżet obywatelski ściema.

      • 8 1

  • rydwan ważniejszy

    • 64 5

  • Zamiast drogi rowerowej na Chełm (6)

    można przecież urządzić Izbę Pamięci jakiegoś "słusznego" działacza albo "Męczennika za Sprawę". Skoro urzędnicy mogą dowolnie majstrować przy Budżecie Obywatelskim, to co stoi na przeszkodzie, żeby przeznaczyć go na kiełbasę wyborczą podczas kolejnej elekcji?
    Łapy urzędników wara od naszego budżetu!

    • 206 19

    • można za to walnąć jeszcze kilka muralesów naszego santo subito, w promocji pro bono są tańsze

      A zostało jeszcze duużo miejsc gdzie miał mieszkanie, można by tam wszędzie walnąc muralesy a potem zrobić pielgrzymkę tym budyniowym szlakiem.

      • 20 5

    • rozumiem że najłatwiej robić nowe drogi rowerowe przy pomocy farby (2)

      Rozumiem też że budowa to jest duże wyzwanie i problem dla administracji tylko niech ktoś mi powie dlaczego przyjęli taki wniosek w BO? Trzeba było już wtedy spotkać się zpomysłodawcami i powiedzieć jasno że jest niemożliwe do realizacji z takich i takich względów.
      Przyjęli wniosek, ludzie zagłosowali - teraz miasto ma tylko wykonać a jak nie to urzędnicy won dyscyplinarnie za niewykonywanie swoich obowiązków

      • 24 2

      • Ja nie rozumiem części "nie ma środków" (1)

        Przecież cały BO ma dla siebie zarezerwowane środki...
        A mieszkańcy tylko wybierają na co w pierwszej kolejności przeznaczyć środki , które są...

        To co się stało z tymi pieniędzmi?

        • 16 2

        • Zjadła inflacja, oficjalnie 5%, realnie 20%

          • 7 4

    • nie żaden seti tylko Pisuar

      • 4 2

    • ale po co ta 3 pasmowa droga na Chełm jak i tak większość aut stoi po południu przy Łostowickiej

      Dzień w dzień od kilku lat. Tak, tak wiem biuro rozwoju miasta z samą Olą siedzi i planuje i planuje i planuje. A lata lecą. Teraz hucpa z pasem rowerowym i kłamaniem ludziom prosto w oczy, że mają jakiś budżet obywatelski. Mają, jak trzeba koty wysterylizować. Załość!

      • 10 2

  • serio? (1)

    wygrał zupełnie inny projekt a oni teraz zabiorą jeden pas na AK postawią betonowe zapory I myślą że jest ok? otóż nie jest, betonowa zapora nikogo nie uchroni przed autem jadącym z dozwoloną tam pręgkością 70km/h dodatkowo stworzy to problem komunikacyjne dla poruszających się pojazdami motorowymi oraz wygląda to bardzo prowizorycznie I beznadziejnie.

    • 69 8

    • Po zmianach będzie tam 50km/h

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum