Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO
Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii Krajowej. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. Rogaczewskiego. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.
- Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
- Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
- Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
- Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
- Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
- Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
- Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.
Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.
Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:
Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?
Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.
Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 Maja aż do al. Sikorskiego oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.
Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.
Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. Myśliwskiej.
Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
W pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. Pohulanka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.
W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.
- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.
- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.
Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).
Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).
Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. Łostowicką lub Cienistą.
Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.
Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. Dragana i dalej ul. Witosa, a stamtąd al. Havla i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.
Miejsca
Opinie (488) ponad 20 zablokowanych
-
2021-08-08 16:00
No chyba se jaja robią, to już Kartuska i Cienista nie wystarczą? Obicsłe gacie chcą pasów na trasie szybkiego ruchu? (11)
- 31 21
-
2021-08-08 16:06
(4)
Po co ci Armii Krajowej? Jedź dookoła. Nie wystarczy?
- 10 7
-
2021-08-08 16:19
Masz korki rowerowe na Cienistej albo na Kartuskiej? (3)
- 5 4
-
2021-08-08 16:37
Zapytaj się tych, co wyjeżdżają z bramy budynków przy Kartuskiej, jaki jest ruch rowerowy i czy im się łatwo wyjeżdża.
- 4 3
-
2021-08-08 16:49
Jakie korki misiu (1)
Na Kartuskiej jest droga rowerowa, obok jezdni.
Ty byłeś kiedyś w Gdańsku?- 4 2
-
2021-08-08 21:37
Przejeżdżał.
- 0 1
-
2021-08-08 16:06
Przejedź się rowerem Kartuską, to zmienisz melodyjkę.
Poza tym, po jakiego grzyba ludzie z Chełmu mieliby wbijać w Kartuską?
- 7 7
-
2021-08-08 17:02
(1)
Np. na Kartuskiej jest spora "wyrwa" - rowerzysta musi jechać po ulicy w niebezpiecznym miejscu. Dajcie chociaż jedną sensowną drogę z "Południa" do centrum
- 3 2
-
2021-08-08 17:56
dajcie dajcie
roszczeniowcy !
- 2 6
-
2021-08-08 17:43
a tobie obwodnica?
- 1 1
-
2021-08-08 21:36
Chcą wszystko.
- 0 0
-
2021-08-09 14:29
złomuj blachosmroda kup sobie rower :)
- 0 1
-
2021-08-08 16:04
tak zwykle konczy sie sciema BO
- 12 1
-
2021-08-08 16:04
Kiedy sobie tak to czytasz mając
w zanadrzu, że Miasto podarowało 452 tys. Głódziowi na wypas danieli. Podziękujemy w wyborach p. Dulkiewicz.
- 22 3
-
2021-08-08 16:08
Miało być pięknie (2)
A wyszło jak zwykle.
- 4 1
-
2021-08-08 21:37
Takie smutne, a takie prawdziwe.
- 0 1
-
2021-08-08 21:41
Prawie się udało
- 0 1
-
2021-08-08 16:10
Powinno być jak w Hiszpanii, (1)
gdzie w weekend część dróg zostaje wyłączona na rzecz ruchu rowerowego i UTO
- 11 19
-
2021-08-09 15:42
A u nas W Boże ciało i sylwestra.
- 1 1
-
2021-08-08 16:11
Dlaczego nas mieszkańców to nie dziwi???
Pod rządami cioci Oli Gdańsk zaczyna stosować i wprowadzać w życie prowizorki, obiekty i towary zastępcze...
- 24 1
-
2021-08-08 16:14
Po czynach ich poznacie. (3)
A nie słowach i górnolotnych obietnicach.
"I jeszcze raz powtarzam. Plany budowy dróg, PLANY budowy dróg!"- 11 3
-
2021-08-08 16:16
(1)
to własnie miała być droga. Rowerowa. I jej nie będzie
- 2 0
-
2021-08-08 21:42
Poczekajmy
- 0 0
-
2021-08-08 21:41
A na wiosnę wyjdziemy z budową
- 0 0
-
2021-08-08 16:15
(4)
Jak nie popierałem projektu Rogerzystów łączącego Oliwę i Osowę gruntową Kościerską (bo za szeroko, bo sztuczne światło, bo ławeczki, a to jest las, tam powinien być tylko wąski czysty asfalcik i odblaski na poboczach),
to calkowicie popieram sprawę drogi na Chełm! Tam naprawdę nie ma jak inaczej. Stare desperaty jak ja dają i tam radę, ale większość rowerzystów po prostu rezygnuje, a ten wykastrowany projekt BO podważa legalność i ideę budżetów obywatelskich w ogóle.
Po co oszukiwać naiwnych ludzi, że coś wybierają, skoro jedna z drugą biurwa i tak zdecyduje po uważaniu?
Roger, jak potrzebujesz pomocy by to zawlec do sądu, jestem do Waszej dyspozycji i ja, amator, i Tomasz Złoch, absolutny zawodowiec, killer sądowy, nasz rowerowy prawnik. Macie zębatego prawnika, tylko spuścić z łańcucha i dać czytelną dyspozycję "bez kompromisów"!
Tomek, ten od zwycięstwa w sprawie DDRiP na AK w Sopocie- 16 10
-
2021-08-08 17:02
(1)
Popieram poza szowinistyczną biurwą - może biurew decydował?
- 4 1
-
2021-08-08 18:28
Proszę wybaczyć, faktycznie brzmi sexistowsko, no ale jak nazwać rozlazłego brzuchatego obleśnego faceta, bezmyślnie wymachującego urzędową brzytwą władzy? Takim okazom nie powinno się dawać żadnej odpowiedzialności, niezależnie od płci okazu!
Tak aroganckie gmeranie przy demokratycznie zatwierdzonym budżecie obywatelskim, jest nie tylko naruszeniem podstawowych zasad demokracji, ale chyba też pospolitym przestępstwem i to tylko chciałem powiedzieć, a reszta to ozdobniki.
Tomek- 1 0
-
2021-08-09 14:20
Szkoda że w osobie szanowne Tomka szlachetny zapał musi walczyć o pierwszeństwo z g*wniarstwem.
A wystarczyłoby czasami ugryźć się w jęzor.
- 0 1
-
2021-08-09 14:31
co to za bełkot jest?
- 2 0
-
2021-08-08 16:15
Słusznie! Po co nam droga rowerowa? Tylko rowerzyści by z niej korzystali. (2)
Lepiej jeszcze jeden mural z Adamowiczem Pawłem albo Magdą, przynajmniej będzie cieszył oko wszystkich mieszkańców a nie tylko rowerzystów. Turyści też przy okazji dowiedzą się jak wyglądał Paweł Adamowicz.
- 16 3
-
2021-08-08 17:59
Ja myślałem, że po tej aferze z muralem, schowają głowę w piasek i już nigdy to tego nie wrócą, a tu naglę patrzę, a na fb kilka dni temu jakiś post pani prezydent i zdjęcie ilustracyjne właśnie tego muralu. xD
- 3 1
-
2021-08-09 15:43
Ale się nie dowiedzą jak jego mieszkania wyglądały.
- 1 1
-
2021-08-08 16:16
(1)
Przecież to żadna zmiana projektu tylko zupełnie coś innego. Zwykłe oszustwo.
- 22 0
-
2021-08-08 21:42
Oszukistwo!
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.