Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO
Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii Krajowej. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. Rogaczewskiego. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.
- Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
- Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
- Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
- Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
- Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
- Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
- Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.
Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.
Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:
Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?
Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.
Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 Maja aż do al. Sikorskiego oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.
Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.
Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. Myśliwskiej.
Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
W pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. Pohulanka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.
W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.
- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.
- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.
Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).
Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).
Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. Łostowicką lub Cienistą.
Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.
Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. Dragana i dalej ul. Witosa, a stamtąd al. Havla i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Sopot, Gdynia: rowery i akcesoria
Miejsca
Opinie (488) ponad 20 zablokowanych
-
2021-08-08 15:01
(5)
A może lepiey tylko pomalować?)Komedyja..
- 67 16
-
2021-08-08 15:18
A nie komedyya?
- 2 4
-
2021-08-08 16:57
Znowu błaznujesz ofiaro smutna?
- 9 0
-
2021-08-09 03:27
Zamilcz
- 1 0
-
2021-08-09 14:17
Gd
Dulkiewicz wiadomo..
- 1 0
-
2021-08-09 14:27
makao i po makale ;)
..że jeszcze ktoś wierzy w te budżety obywatelskie ;)
- 2 0
-
2021-08-08 15:02
(4)
Czyli jak zwykle. Na Wałach jagielońskich tez miała być droga rowerowa, a zbudowali chodnik dla właściciela restauracji
- 130 6
-
2021-08-08 15:06
(1)
Jak z każdym proijektem BO. Miasto to olewa, a potem ogłasza, że brakuje kasy albo nie da się tego zrobić.
- 51 4
-
2021-08-08 15:50
A ludzi nic nie nauczy i lecą głosować jak co roku z wiarą w cud.
- 17 2
-
2021-08-08 15:11
(1)
Tyle warte są te budżety obywatelskie
- 42 3
-
2021-08-08 15:16
służą wyłącznie odwróceniu uwagi od faktu, że *wszystkie* budżety są obywatelskie
i powinniśmy mieć większy wpływ na wydatki z całego budżetu, a nie tylko małego ułamka, nad którym urzędnicy dają nam pozorną kontrolę (pozorną, bo jak widać i tak się potem z decyzji obywateli nie wywiązują)
- 44 2
-
2021-08-08 15:02
(2)
Dodałbym tak tylko, że nie tylko rowerzyści ale również i piesi muszą nadkladac drogi. Z taka tylko różnica, że rowerzyści maja na cienistej dobry stan nawierzchni, a piesi no cóż.
- 74 3
-
2021-08-08 15:03
(1)
na Cienistej jest dobra nawierzchnia? Chyba dla czołgów
- 13 7
-
2021-08-08 15:12
Porównując to rozsypujacego się chodnika i jezdni? To tak, dobra.
- 4 4
-
2021-08-08 15:03
Takie rowerowe miasto a ludzie wożą rowery SKM-ką. (20)
Ubrani od stóp do głów i rowery - nie żadne składaki tylko markowe. Targają te rowery na perony i do pociągu.
- 85 69
-
2021-08-08 15:13
(11)
No i co z tego niby wynika ?
- 37 9
-
2021-08-08 16:14
po co rower jak tylko go targasz z autobusu do SKM (10)
Do tego nielegalnie i jeszcze wmawiasz , że to Eco
- 12 30
-
2021-08-08 18:16
Bo nie mieszkam na stacji i nie pracuje na dworcu. (9)
Wysiadam z pociągu i jadę dalej do domu omijając korki. Tak to działa. Dzięki temu jestem w domu szybciej niż samochodem.
- 36 10
-
2021-08-08 18:51
(8)
To na tym odcinku co korzystasz z transportu należy zlikwidować ścieżkę rowerową
- 9 30
-
2021-08-08 19:04
(7)
Ktoś inny na tym samym odcinku jedzie ścieżką bo akurat ma blisko i tak mu się opłaca.
Czy należy zlikwidować każdą drogę którą jedna osoba na świecie nie jedzie?- 28 3
-
2021-08-08 21:33
(6)
w mieście akurat likwiduje się drogi by wszystkowery miały gdzie jeździć. Dodatkowo organizuje się im transport więc gdzie tu logika? Kierowcy nie mają takich udogodnień
- 5 24
-
2021-08-09 05:09
Smutny jesteś
- 6 2
-
2021-08-09 06:08
(2)
Kierowcy maja wrecz za duzo udogodnien, dlatego jest ich kilka razy za duzo.
- 22 5
-
2021-08-09 16:30
(1)
Jeszcze nie słyszałem by dla kierowców budowano drogi i organizowali podwózkę dla ich pojazdów
- 1 4
-
2021-08-09 16:41
hmmm, jakis powod musi byc XD
- 0 0
-
2021-08-09 16:39
aha, czyli samochodem tez nie moge dojechac na przystanek SKM aby kontynuowac podroz?
- 0 2
-
2021-08-10 12:11
I bardzo dobrze
Bo pchać 1500 kilogramów, żeby jedna osoba miała wygodnie powinno nazywać się luksusem. I za ten luksus trzeba płacić, bo poza tym, że kierowca ma wygodnie to wszyscy wąchamy jego spaliny i mamy betonoze, bo on wszędzie gdzie jedzie musi mieć asfalt i miejsca parkingowe.
- 0 0
-
2021-08-08 15:20
Lepiej tak (2)
Niż wozić cztery litery samemu w samochodzie
- 34 18
-
2021-08-08 15:30
Ty za to nie płacisz, więc zamilcz. (1)
- 11 28
-
2021-08-08 15:53
Płaci - zdrowiem. Więc to ty zamilcz.
- 21 9
-
2021-08-08 15:49
Ja wożę samochodem (2)
Stać mnie :D
- 8 12
-
2021-08-08 19:04
Każdego stać ale nie każdy jest świnią śmierdzącą w mieście
- 13 12
-
2021-08-09 09:52
Buahahahaha
Ja mam 2 samochody (VW, osobowe) a do pracy jeżdżę rowerem.
- 4 2
-
2021-08-08 15:55
Bo to miasto quasi-rowerowe.
- 3 1
-
2021-08-09 10:14
A co Tobie do tego?? Rusz d*pę i nie marudź
- 2 0
-
2021-08-08 15:04
hahahahahahahahah (2)
hahahahaah
- 72 4
-
2021-08-08 15:49
Uwielbiam BO (1)
Takie wałki miasto robi. Ale was zrobili w balona
- 14 1
-
2021-08-08 16:44
Znowu :)
- 9 1
-
2021-08-08 15:05
Powinni skontaktować się z niejakim Ferdynandem Kiepskim
który od dawna próbuję zgłębić tajemnicę zagadki "Żeby zarobić a się nie narobić"...
- 79 2
-
2021-08-08 15:06
gnoje
- 92 11
-
2021-08-08 15:07
Co za oszustwo (4)
- 133 12
-
2021-08-08 15:38
(2)
Zrobić roz****dol w UM Gdańsk. Pogonić pseudo urzędników. Banda darmozjadów. Zablokowali Piramowicza. Korki jak diabli. Blokowanie torowiska. Wg bandy d**ili wszystko ok.
- 18 1
-
2021-08-08 15:44
(1)
Już dawno postuluję wielki reset polityków i biurokratów. To towarzystwo z nic nie robienia ma już tak zlasowane łby, że wpływa nawet na sprawy, które z zasady nie powinny ich nigdy interesować.
- 13 1
-
2021-08-08 16:16
Jedno-kadencyjność, maks dwie. Bo inaczej mamy ludzi całkowicie oderwanych od rzeczywistości. Najpierw niech popracują prywatnie a potem mogą iść na 4 lata rządzić i z powrotem niech wracają do pracy.
- 9 1
-
2021-08-08 21:35
Dlaczego?
- 0 1
-
2021-08-08 15:07
Wspaniały pomysł
Przy Walach Jagiellońskich też powinni jeden pas ruchu przeznaczyć dla rowerów !
- 37 45
-
2021-08-08 15:08
Drogi, drogi , drogi trzeba doinwestować - rowerostrada dla pedałujących może poczekać :) (8)
- 51 74
-
2021-08-08 15:21
Stonka resztki muusku ci wyżarła kartoffflu. (7)
Lepsza infrastruktura rowerowa, to mniej samochodów na drodze. Wielu z chęcią przesiadłoby się z samochodu na rower, gdyby nie to, że infrastukra w tym biedackim mieście jest tak samo biedacka. No, ale jak ktoś ma przeciąg w głowie, to o myśleniu nie ma mowy.
- 24 9
-
2021-08-08 15:49
(6)
Chciałbym jakąś przyzwoitą trasą śmignąć np. na kolarce z Gdyni do Gdańska, ale zwyczajnie jest to udręka. To zwyczajnie nie ma sensu. Jest tylko kilka w miarę sensownych fragmentów. Cała koncepcja spinania rowerów z ruchem pieszym, a nie samochodowym w tym samym kierunku jest już samego założenia antykomunikacyjna. Na ostatnim zdjęciu nie ma napisu jak powinno być, ale jest na pieszorowerówce. No tak właśnie nie powinno być.
- 12 5
-
2021-08-08 15:55
100% racji! (2)
- 8 0
-
2021-08-08 16:12
Kulawy w młodości nieźle pedałował :) (1)
- 1 9
-
2021-08-08 18:41
Pomyśl chwilę przed naciśnięciem klawisza Enter.
Ja rozumiem, że chcesz być złośliwy, ale to też ma swoje granice - granice elementarnej kindersztuby. Inaczej wychodzisz na g*wniarza który mentalnie nie wyszedł z szóstej klasy.
- 9 1
-
2021-08-08 20:44
3xf (2)
dawaj obwodnicą!
- 1 2
-
2021-08-09 19:45
(1)
niech zmienią na krajówkę i będzie można dygać obwodnicą.
- 0 0
-
2021-08-12 14:08
bo prawo jest pisane przez ludzi dla ludzi
czasem przez głupich ludzi, dla głupich ludzi,
a nie przez bogów nieomylnych, dla geniuszy
można i powinno się je zmieniać gdy trzeba
to uwaga ogólna, bo osobiście wolał bym nie zmieniać statusu obwodnicy,
w końcu gdzieś trzeba odsyłać kerowczyków, by se mogli pojeżdzić,
kiedykolwiek mówią o drogach które są wyłącznie dla nich
i odsyłają rowerzystów do lasu- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.