• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Joanna Karjalainen
14 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

Rowery miejskie w Sztokholmie

Operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji jest firma City Bike Global - ta sama, która uruchamia system rowerów Mevo w Trójmieście i na Pomorzu.


Mevo 2.0 ma pojawić się w Trójmieście wiosną 2023 r. Organizacją roweru metropolitalnego zajmie się firma City Bike Global, która w zeszłym miesiącu uruchomiła również system roweru miejskiego w Sztokholmie. Przetestowaliśmy dla was szwedzkie "Mevo".



Czy twoim zdaniem Mevo 2.0 będzie działać od początku bez problemów technicznych?

Po wielu niepowodzeniach, kłopotach i przetargach unieważnianych przez poprzedniego operatora umowa na Mevo 2.0 została wreszcie podpisana w lutym tego roku. Zgodnie z zapisami w porozumieniu system rowerów miejskich ma zostać uruchomiony wiosną 2023 r.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot związał się z wykonawcą systemu na okres sześciu lat. Operatorem nowego Mevo jest hiszpańska spółka City Bike Global. System roweru metropolitalnego ma obejmować w sumie 4099 rowerów, z czego 3099 będzie miało napęd elektryczny.

Ten sam operator uruchomił niedawno system roweru miejskiego w Sztokholmie. Wydarzyło się to z dużym opóźnieniem, bowiem start systemu Stockholm eBikes i pojawienie się pierwszego tysiąca rowerów zaplanowany był na 1 kwietnia, a pierwsze rowery pojawiły się na stacjach dopiero 10 maja. Spółkę CityBikes Global opóźnienie kosztowało ok. 5 mln szwedzkich koron, ponieważ zgodnie z umową z miastem spółka musiała zapłacić 100 koron (45 złotych) za dzień opóźnienia w dostarczeniu jednej sztuki roweru.

  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Tak prezentują się rowery Mevo 2.0 dla Trójmiasta.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Tak prezentują się rowery Mevo 2.0 dla Trójmiasta.

Rowery-widmo, 100 skarg dziennie



W połowie maja system rzeczywiście ruszył, jednak napotkanie roweru było prawdziwym wydarzeniem. Chciałam przetestować rowery jak najszybciej, żeby podzielić się z czytelnikami Trojmiasto.pl swoimi wrażeniami. Jednak nie było mi to dane jeszcze przez kolejne dwa tygodnie. Dlaczego? A no dlatego, że system okazał się tak wadliwy, że niemal każdy rower wystawiony na ulice Sztokholmu wracał do operatora do naprawy.

Jak informował Daniel Hellden, sztokholmski polityk zajmujący się ruchem drogowym, w pierwszych dniach działania systemu CityBikes otrzymywał ok. 100 skarg dziennie. Wątpliwości dotyczyły m.in. niemożności regulowania wysokości siodełka, poluzowanego przedniego koła, niedziałającej aplikacji i wadliwego silnika w rowerze.

Kilka dni zanim udało mi się osobiście przetestować rowery, zrobił to m.in. dziennikarz tygodnika Mitt i Stockholm, Michael Toll. Wypróbował on w sumie cztery rowery i stwierdził, że system zasługuje na ocenę 2/5. Jeden z testowanych przez niego rowerów jechał bez zarzutu, ale w dwóch innych nie działał silnik. Biorąc pod uwagę gabaryty roweru i ukształtowanie terenu w Sztokholmie, jest to rzeczywiście problem, którego nie da się zbagatelizować.

Operator dostarczył wadliwe rowery



Również na grupach na Facebooku i na fanpage'u miasta Cykla och gå i Stockholms stad pojawiało się wiele wpisów dotyczących niedziałającego wspomagania elektrycznego i aplikacji. Aplikacja nie pozwalała rozpocząć i zakończyć wynajmu lub pokazywała rowery na stacjach, podczas gdy w rzeczywistości ich tam nie było - i odwrotnie. Obydwa te problemy wynikały z niedopracowania po stronie operatora. Dostawca miał problem z połączeniem z rowerami, a błąd konstrukcyjny powodował zużycie kabla do silnika elektrycznego i w efekcie jego odłączenie podczas jazdy lub całkowicie uniemożliwiał jego działanie.

Miasto wysłało również newsletter do wszystkich użytkowników systemu rowerów miejskich - 15 tys. zarejestrowanych osób - w którym wyjaśniło, skąd wynikają poszczególne problemy. Pełną treść można znaleźć tutaj, jednak tylko w jęz. szwedzkim.

Rowery przetestował i opisał m.in. Michael Toll w tygodniku Mitt i Stockholm. Rowery przetestował i opisał m.in. Michael Toll w tygodniku Mitt i Stockholm.

Sytuacja poprawia się dynamicznie



Pewnego dnia trochę przypadkiem udało mi się przetestować rowery. Wprawdzie wyszłam biegać, ale po drodze znalazłam stację, na której czekał rower dostępny do wynajmu, a tej rzadkiej okazji nie wolno było przepuścić. Tego dnia przetestowałam w sumie dwa jednoślady.

Działanie aplikacji rzeczywiście było dalekie od oczekiwań. Aplikacja poinformowała mnie, że nie mogę wynająć roweru, a jednocześnie zaczęła liczyć czas podróży. Niemniej samą jazdą byłam pozytywnie zaskoczona. Silnik działał idealnie i pozwalał na bardzo sprawne rozpędzanie się - na tyle, że nie czułam się specjalnie komfortowo bez kasku.

Rower jest rzeczywiście bardzo ciężki i nawet wprowadzenie go na krawężnik wymaga użycia siły. Problemy sprawiał mi również hamulec w piaście i to, że nie mogłam przekręcić pedałami stojącego roweru, aby ustawić je w wygodniejszej dla siebie pozycji do ruszenia. W porównaniu do Mevo 1.0 oceniam konstrukcję tego roweru jako cięższą i bardziej toporną, jednak nie wykluczam tego, że po prostu nie pamiętam już dokładnie, jak sprawowały się poprzednie Mevo - w końcu nie ma ich już w Trójmieście dłuższą chwilę.

Obydwa wypożyczone przeze mnie rowery działały świetnie. Nie miałam problemu z regulacją siodełka, zakończeniem wynajmu, hamulcami, biegami, a już na pewno nie z silnikiem elektrycznym, który naprawdę dawał radę. Byłam pozytywnie zaskoczona, zwłaszcza po wszystkich negatywnych opiniach, jakie czytałam w mediach i na Facebooku.

  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.

Ceny? Jak za darmo



Nazywając ceny wynajmu Stockholm eBikes niskimi, wciąż powoduję pewne niedopowiedzenie. Biorąc pod uwagę ceny życia w stolicy Szwecji, wynajem rowerów jest praktycznie darmowy. Wypożyczenie roweru na dobę kosztuje 11 koron (4,84 zł) - w tej cenie mamy 90 minut jazdy, a za każdą kolejną godzinę zapłacimy kolejne 11 koron. Abonament miesięczny kosztuje 35 koron (15,4 zł), a roczny 157 koron (69 zł) i - podobnie jak w przypadku każdego niższego abonamentu - możemy jeździć każdego dnia przez 1,5 godziny. Jeśli chcemy więcej, zapłacimy 11 koron za godzinę. Z pojedynczego roweru można korzystać do 14 godzin w ciągu jednej doby.

Ceny sztokholmskie wypadają ciekawie w porównaniu z planowanymi cenami abonamentów dla Trójmiasta. Abonament Mevo 2.0 ma kosztować 29,99 zł za miesiąc i 259 zł za rok. W ramach abonamentu będzie można codziennie jeździć 120 minut na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Kolejna minuta po wykorzystaniu tego limitu będzie kosztować 20 gr na elektryku i 10 gr na rowerze tradycyjnym, co daje odpowiednio 12 zł i 6 zł za godzinę.

Ciekawym odniesieniem w tym kontekście może być porównanie cen komunikacji miejskiej w Sztokholmie i w Trójmieście. Bilet jednorazowy na 75 minut kosztuje w Sztokholmie 39 koron (17,15 zł), a miesięczny 970 koron (426,43 zł).

  • Ceny wynajmu rowerów elektrycznych w Sztokholmie wypadają zaskakująco nisko w stosunku do cen planowanych dla Trójmiasta.
  • Aplikacja Stockholm eBikes prosi o wykonanie zdjęcia zaparkowanego na stacji roweru.
  • Rowerów zdecydowanie przybywa na mapie - to znak, że wracają na stacje po naprawach wykonanych przez dostawcę.
  • Rowerów zdecydowanie przybywa na mapie - to znak, że wracają na stacje po naprawach wykonanych przez dostawcę.


Trójmiasto dostanie "gotowca"?



Biorąc pod uwagę sieć dróg rowerowych w Sztokholmie, rosnącą dostępność rowerów i niskie ceny wynajmu, uważam że zwiedzanie miasta na wynajętym rowerze może być świetnym pomysłem na city break po drugiej stronie morza. Loty z Gdańska do Sztokholmu niezmiennie kosztują grosze.

Jako że miasto Sztokholm zareagowało na kłopoty najszybciej, jak się dało, sytuacja najpewniej będzie się poprawiać z tygodnia na tydzień. Już teraz przeglądając aplikację, widzę sporo dostępnych rowerów w najbliższej okolicy. A jeszcze tydzień temu najbliższy rower na mapie znajdowałam jakieś 7-10 km od domu. Czy to znaczy, że operator nauczy się na błędach popełnionych na rowerach dla Szwecji i Trójmiasto dostanie "gotowca" bez żadnych usterek i problemów? To się okaże, jednak z pewnością jest na to szansa.

Opinie (251) 10 zablokowanych

  • Hulajnogi kilku prywatnych firm pokazały jak mze funkcjonowac bez kasy miasta doskonale rower miejski!

    A tu kolejny raz okazuje sie ze z setkami milinów z kasy mjieszkanców urzednicy nie potrafią działac rowerowi miejskiemu które to mevo2 ,0 bedzie kolejną klapą!
    Juz lepiej by było by te miliony przekazali na dofinasowanie roweru zwykłego dla mieszkańców Gdańska .po 500zł na rower !!

    • 9 2

  • Może zamiast tych rowerów (1)

    Wybudujcie ściezki rowerowe w Gdynia, w niektórych dzielnicach w ogóle nie ma np na Witominie a wy jeszcze chcecie wpuscić rowery elektryczne na ullice gdzie w godzine szczytu trudno jest przejechać.

    • 44 8

    • Z

      Tym problemem zwróć się do swojego szczura

      • 5 2

  • To nie tyle kwestia firmy ile nadzoru miasta. Dlatego w Sztokholmie sytuacja poprawia sie, a u na tak nie będzie. Zakład? (1)

    Już sama cena wskazuje, że jak zwykle w Polsce wszyscy mają wywalone i chodzi jedynie o kręcenie lodów.

    Niestety ale Polacy niewiele różnią się od Rosjan, za to wiele od Europejczyków

    • 7 1

    • a 30pln abonamentu nie mam zamiaru płacić

      jeszcze jak powtórzy się sytuacja z mevo (1), gdy praktycznie znalezienie wolnego roweru graniczyło z cudem, to system jest dla frajerów

      • 2 1

  • Znowu jakiś zdebilały urzędnik wymyślił głupotę która kosztuje 10x więcej.

    Są złe proporcje ilości elektryk/zwykły rower. Powinno być 3/4 zwykłych a 1/4 elektrycznych. Większość ludzi nie jest inwalidami i jedzie spokojnie na rowerze używając nóg.

    W normalnych miastach polskich gdzie rowery są od dawna są rowery nie-elektryczne. Jakie jest uzasadnienie? Rowery elektryczne powinny stać pod moreną czy w głównym, dla ludzi którzy jadą pod górę - chociaż tacy mogą równie dobrze wziąć sobie tramwaj, jak nie chce im się pedałować.

    • 9 1

  • Przy tym samym operatorze abonament mevo w Stokholmie jest znacznie tańszy niż planowany w Gdańsku (1)

    I to porównując po komercyjnym kursie, nie biorąc pod uwagę różnic zarobków itp. Ciekawe.

    • 11 1

    • W Sztokholmie są opłaty za wjazd autem do miasta.

      Z tego są pieniądze na dofinansowanie rowerów miejskich.

      • 1 1

  • "Wydarzyło się to z dużym opóźnieniem" -duże = 6 tygodni.

    Zobaczymy jak napiszecie o Mevo 2....
    "Drobny, niezależny od władz i operatora poślizg" = rowery w listopadzie 2023.

    • 6 0

  • Nie potrzebujemy szwedzkich wzorów.

    Napisz czy Szwedzi-prosty lud z północy, korzystają i pozostawiają bicykle gdzie popadnie?
    Na środku trotuaru? Na wjeździe na posesję ? Na trawnikach i w krzakach?
    Czy dbają o porządek jak Dumny Polski Naród ?

    • 4 0

  • Niesamowite jest to ze jest tyle do zrobienia w Gdańsku

    A oni zajmują się rowerami....

    • 5 2

  • Dalej się bawią w Gdańsku za pieniądze podatników. Wielka szkoda że nie bawią się za swoje, zarobione w uczciwy sposób pieniądze.

    • 5 1

  • co do wagi (ciężaru) roweru, ostatnio ledwo co zdołałem przesunąć hulajnogę ze środka chodnika

    była tak ciężka...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum