• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Gdzie jest 9,7 miliona, które dostał next bike za bubel mevo? Gdzie jest raport o stanie technicznym rowerów z mevo i jakie koszty serwisu będą?? Jedna wielka amatorka.
    A udział next bike w tym przetargu to solu iecie w twarz podatnikom...
    Po Sopocie i Gdańsku nextbike powinien dostać bana na 3city.

    • 5 2

    • (1)

      Nextbike dostał 9,7 mln?! rozumiem że pensje pracowników obsługi i serwisu, części, wynajem hali, ładowania baterii, podwykonawcy, podatki, zusy i full innych to było zero przez prawie cały rok . Jak można być takim januszem ekonomi? Nextbike dołożył do tego "biznesu" to jest pewne

      • 0 1

      • Jeżeli dołożył do tego interesu

        to po kiego pcha się znowu w ten biznes? Pralnia pieniędzy?

        • 0 1

  • Pytam się po co?
    Zająć się drogami które są w opłakanym stanie!

    • 0 1

  • Kiedy MEVO 3.0

    W 2024 ?

    • 0 1

  • Uwielbiam takie projekty.

    Ludziska sie ciesza jak glupie. A kaska leci na lewo i prawo, heheheheh.

    • 0 1

  • mewo

    niech Mewo weźmie przykład z Torunia gdzie dla takich rowerów są specjalne stacje dokujące , są to stacje które zarazem lądują baterie rowerów ,panelami solarnymi ,bardzo mądre i pomysłowe ,bo rowery nie walają się byle gdzie ,jeśli rower nie jest wstawiony do bazy dokującej to użytkownik płaci kare ,proste i logiczne by był porządek na ulicach

    • 1 0

  • Na pewno projekt Mevo2 zostanie świetnie zrealizowany przez córkę wnuczki matki oraz z udziałem córki ciotki i córki stryjka a także córki ciotecznego brata. Nie ma to jak rodzinka.

    • 1 1

  • nie było zadnej konsultacji z mieszkancami przyszli tylko pseudo rowerowi aktywisci i ich kolesie

    Brodacz udający rowerzyste który jest szkodnikiem idei rowerów w mieście , oficer rowerowy i inni ich kolesie

    • 0 2

  • w przetargu powinien być wymagany kapitał zakładowy kilka mln

    a nie 5 tysi i zero odpowiedzialności

    • 1 1

  • Warszawka ma rowery

    które sprawnie funkcjonują. Nie żadne rowery elektryczne, zwykłe. Parking dla rowerów z kolei nakazuje umieszczenie roweru w specjalnej stacyjce, więc jest i porządek i nie ma aż takiego problemu z ładowaniem rowerów. Niech rowerami zajmie się jakaś firma z doświadczeniem a nie marzyciele

    • 1 2

  • Tym nie powinno zajmować się miasto! (1)

    Samochody na wynajem mają się dobrze, hulajnogi na minuty świetnie. Czy dlatego, że zajmuje się nimi miasto? Wręcz przeciwnie! Dzieje się tak dlatego, że zrobiły to prywatne firmy, które liczą pieniądze i starają się aby to było zarazem sensowne dla klientów i rentowne. A miasto potrafi tylko topić miliony w słomianych inwestycjach. Urzędnicy powinni zajmować się administrowaniem a nie zabawami w biznesmenów za nie swoje pieniądze!

    • 5 1

    • miasto ma problem z korkami

      więc miasto próbuje takich rozwiązań, które nie mają być wcale rentowne, tak jak rentowne nie są skm, zkm, ztm; a to że miasto dało się wydymać cwaniakom z nextbike i teraz kio umożliwia nextbike jakikolwiek udział w rowerze miejskim... to już jest kabaret za nasze pieniądze

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum