• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Łańcuch w rowerze - jak przedłużyć mu życie?

Kamila Lulińska
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czy rzeczywiście konserwacja łańcucha rowerowego wymaga tyle zachodu? Czy rzeczywiście konserwacja łańcucha rowerowego wymaga tyle zachodu?

Na ścieżkach rowerowych i drogach nawet w deszczowe dni nie brakuje rowerzystów. Nic dziwnego - to dobry sposób na szybki transport, który w dodatku wpływa pozytywnie na naszą kondycję i środowisko. Ale czy każdy z nas wie, że o rower i jego części należy odpowiednio dbać, aby móc cieszyć się nim przez długie lata?

Jak często zmieniasz łańcuch?




Jak wszyscy dobrze wiemy, rower składa się z niemal niezliczonej liczby części. Jedna z nich, może niepozorna i nieco zapominana, zapewnia nam napęd, dzięki któremu możemy ruszyć rower z miejsca. Mowa o łańcuchu rowerowym. Dzięki niemu możliwe jest przeniesienie ruchu obrotu z korby (przedniej zębatki) do kasety/wolnobiegu (tylnej zębatki).

Łańcuch rowerowy - prosta a sprawna konstrukcja



Zapewne każdy, chociażby raz w życiu miał do czynienia z łańcuchem w rowerze. Jego konstrukcja nie jest zbyt skomplikowana - to komplet dwóch rodzajów ogniw: zewnętrznych i wewnętrznych. Ogniwo tworzą dwie równoległe blaszki o charakterystycznym kształcie, w których znajdują się wycięte otwory. Zaczynając od zewnętrznej strony, pary blaszek ogniw znajdujących się od zewnątrz połączone są ze sobą za pomocą tzw. sworznia (najczęściej jest to stalowy walec), który przełożony jest przez otwory w blaszkach wewnętrznych. Łańcuchy rowerowe produkuje się najczęściej z różnych gatunków stali i praktycznie wszystkie łańcuchy posiadają taką samą odległość pomiędzy sworzniami - 0,5 cala (12,7 mm).

Skoro łańcuch jest tak ważną częścią roweru, należy odpowiednio o niego dbać. Ale jak to zrobić?

Jak sprawdzić łańcuch rowerowy?



Należy regularnie sprawdzać stan naszego łańcucha. Kilku porad na ten temat udziela Artur OsojcaEpicentrum.

Jak sprawdzić łańcuch rowerowy?

Jak sprawdzić stan łańcucha w rowerze?
  • przy użyciu specjalistycznych narzędzi warsztatowych; [np. przymiaru - dop red.]
  • próbując odciągnąć łańcuch oplatający dużą koronkę mechanizmu korbowego (im bardziej odsłaniają się zęby, tym kondycja łańcucha gorsza; ważne: mechanizm korbowy musi być w nienagannym stanie, aby powyższa metoda była miarodajna);
  • organoleptyczna - luźno przemieszczające się rolki (obrączki) wewnętrzne łańcucha świadczą o skrajnym zużyciu; praca takiego łańcucha jest wyraźnie głośniejsza, a precyzja zmiany przełożeń odczuwalnie pogorszona - powinniśmy to weryfikować na wyczyszczonym łańcuchu, choćby mechanicznie (szczotka / kawałek materiału / czyściwo);
  • porównawcza - przymierzając do nowego łańcucha (o tej samej ilości ogniw)
.


Przymiar, czyli przyrząd do sprawdzania zużycia łańcucha. Przymiar, czyli przyrząd do sprawdzania zużycia łańcucha.

Jak często zmieniać łańcuch rowerowy?



Od czego zależy zużycie łańcucha i jak często należy go wymieniać?

Jeśli chodzi o zużycie łańcucha, to wpływ na to ma bardzo wiele czynników. Łukasz Derheld oraz Sławomir WojciechowskiDre Rowery podpowiadają, że:

- Napęd zużywa się w zależności od masy kolarza - kobiety ze względu na delikatniejszą budowę i mniejszą wagę zużywają go wolniej. Oczywiście wpływ na to ma styl jazdy - im bardziej dynamiczny, tym gorzej dla napędu. Oczywiście nie mamy tu na myśli, by ze względu na chęć dbania o rower zmieniać treningi na bardziej statyczne! Oprócz stylu jazdy również warunki atmosferyczne oraz teren, po którym się poruszamy - im bardziej brudno i mokro, tym mniej korzystna sytuacja dla naszego napędu. A na sam koniec najbardziej prozaiczny powód - sama konserwacja. Dodatkowo chcielibyśmy obalić pewien mit, że wbrew pozorom wyższej klasy napędy wcale nie są trwalsze, czasami jest wręcz odwrotnie.
Kolejną kwestią jest to, jak często najlepiej zmieniać łańcuch. "Szkół wymiany łańcucha" jest kilka, a dokładniej trzy. Każda z nich ma nieco inne determinanty.

- Pierwsza ze szkół opiera się na zależności od łańcucha. Używa się trzech łańcuchów i zmienia co 500 km. Kaseta zużywa się wtedy o wiele wolniej. Druga szkoła to sprawdzanie stanu łańcucha na przymiarze - specjalnym urządzeniu, które posiada każdy salon rowerowy, gdzie można poprosić o sprawdzenie stanu łańcucha bądź zakupić je samemu z internetu. Ostatnia ze szkół to szkoła nieoficjalna i jest to tzw. zmienianie łańcucha "na turystę", czyli wtedy, kiedy coś zacznie działać nie tak, jak powinno - mówią Łukasz i Sławomir.
Prawidłowe działanie łańcucha wpływa na cały układ napędowy w rowerze. Gdy ten element osprzętu jest już zużyty, powoduje, że pozostałe elementy również niszczą się szybciej.

- Czemu zmieniamy łańcuch tak często? Powodem jest to, że w ten sposób zapobiegamy nadmiernemu zużyciu zębatki. Warto również pamiętać, że nowy łańcuch założony na starą kasetę może nie pasować (identycznie może być w sytuacji, kiedy założymy stary łańcuch na nową kasetę). W takim wypadku najlepiej wymienić cały napęd.
Łańcuch najlepiej jest czyścić za pomocą myjki. Łańcuch najlepiej jest czyścić za pomocą myjki.

Czym smarować łańcuch w rowerze?



Jak sprawić, że nasz łańcuch pożyje dłużej? Podpowiedzi od strony specjalistów jest sporo. Nawiązując do wcześniejszej części artykułu, nie zaleca się zwracać uwagi na styl jazdy (który ma wpływ na zużycie łańcucha), a raczej na prawidłową pielęgnację sprzętu. Łańcuch powinien być zawsze czysty i nasmarowany. Czym smarować łańcuch w rowerze? Do czyszczenia łańcucha najlepiej użyć specjalnej myjki bądź odpowiednich preparatów do tego przeznaczonych - ewentualnie samej szmatki, jednak będzie to bardziej czasochłonne. Do smarowania łańcucha nie należy używać preparatów w sprayu, lecz ciekłych. Dodatkowo najlepiej smarować łańcuch poprzez nakraplanie każdego ogniwa od jego wewnętrznej strony już w przeddzień jazdy, by przed wyjściem zetrzeć jeszcze nadmiar smaru. Napęd najlepiej jest odtłuszczać poza rowerem, by zminimalizować ryzyko niszczenia/brudzenia pozostałych części.

Łańcuch powinno się smarować poprzez nakraplanie każdego wewnętrznego ogniwa. Łańcuch powinno się smarować poprzez nakraplanie każdego wewnętrznego ogniwa.

Ile kosztuje łańcuch do roweru?



Ile kosztuje łańcuch rowerowy i co determinuje jego koszt? Dlaczego w sklepie rowerowym znajdziemy łańcuchy o tak dużej rozpiętości cenowej?

- Cena jest odpowiednia do klasy trwałości łańcucha, liczby przełożeń i ich specjalizacji - mówi Artur Osojca z Epicentrum. - Łańcuchy do napędów jednorzędowych są najtańsze. Łańcuchy połówkowe (choć też do napędów jednorzędowych) już dwu- lub trzykrotnie droższe od ww. Budżetowo wypadają też łańcuchy sześciu-ośmiu rzędów. Potem już im więcej, tym drożej. Ceramika oraz tytan także nie są tanie. Cena konkretnego łańcucha zależy: po pierwsze - od kanału dystrybucji, po drugie - od producenta, po trzecie - od klasy twardości / jakości materiału (KMC typu Z jest wyraźnie tańszy od X, HG601 jest tańszy od HG901 etc.) No i "łańcuch" to także typ blokady antykradzieżowej.

Miejsca

Opinie (53) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A co takiego ścieżka rowerowa?

    A co takiego ścieżka rowerowa?

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Przeciętny łańcuch z średniej półki wytrzymuje od 1500 do 2000 km (za średnią uważam łańcuchy kosztujące między 30 a 40 zł czyli np KMC X8 albo Sunrace CNM84)
    Łańcuch wytrzymuje tyle pod warunkiem, że jest dobrze traktowany - tzn co 300km łańcuch trzeba zdjąć, dokładnie umyć i nasmarować a w jego miejsce założyć kolejny.

    Używam nie 3 a 4 łańcuchów na zmianę - w ten sposób komplet 4 łańcuchów + 1 wolnobieg wystarczają mi na rok).

    Najszybciej łańcuch zużywa się w zimie i wczesną wiosną - to ze względu na syf jaki mamy na drogach zimą.
    Sytuacja poprawia się dopiero po pierwszym wiosennym koszeniu trawy (bo zwykle jedynymi którzy cokolwiek sprzątają na drogach rowerowych są kosiarze którzy robią to przy okazji zmiatania trawy).

    Z pewnością na szybkość zużycia ma wpływ też moc jaką przekazuje łańcuch - na moc rowerzysty ma wpływ jego masa i płeć - ale również stopień wytrenowania o czym tutaj nie było wspomniane - inaczej będzie zużywał łańcuch rowerzysta który osiąga 2W/kg a inaczej taki który 6W/kg.

    Czy warto kupować droższe łańcuchy? Przy napędzie 7-8 rzędowym najbardziej opłacalny jest taki średni przedział cenowy (nie ma co kupować droższych bo kosztując 3-4 razy więcej zużywać się będą zaledwie o 20% wolniej, z kolei te bardzo tanie łańcuchy nie wytrzymują nawet 500km, w dodatku szybciej niszczą zębatki).
    Przy napędzie 9 rzędowym gdzie ogólnie wszytko jest droższe i słabsze można rozważyć łańcuch campa za ponad 120-150zł (akurat w przypadku tej jednej firmy różnica w wytrzymałości w stosunku do średniaków jest na tyle duża, że równoważy ona już różnicę w cenie).

    • 14 11

    • } płeć? (1)

      Co ma płeć do łańcucha?

      • 1 1

      • Zartobliwe pytanie

        ale serio mowiac to odpowiedz bylaby niepoprawna politycznie. Feminazi by nas zjadly :o
        Jest dosc popularna opinia jakoby istnialy roznice miedzy plciami. Zgroza! Wg tejze opinii panie jezdza mniej agresywnie i dynamicznie. Dzieki takiemu stylowi jazdy naped a w tym i lancuch mniej sie zuzywa. Ot i cala filozofia ;)
        Edit: inna waga przecietna cyklistow obojga plci tez ma znaczenie

        • 0 0

    • myje karcher a później smaruje, robię około 2000km rocznie a łańcuch wymieniam co 2-3 lata i nie mam problemów z łańcuchem.

      • 1 0

    • Co racja to racja - jak ktoś nie chce zmieniać niech bierze 8rzędowy są znacznie mocniejsze.

      Shimano HG53 / 93 za 40-50zł wytrzymują mi ~2500km, łańcuch campa musiał by wytrzymać ponad 6000 żeby się zwrócić, nie wierzę że jest to możliwe.

      • 2 1

  • zamiast łańcucha można mieć pasek (2)

    napęd typu Continental albo Gates Carbon Drive. Ja na pierwszej generacji Gatesa przejechałem w 2 lata ponad 12.000km, brak oznak zużycia. Na drugiej (CDX) mam już wykręcone ponad 15.000km i tak samo. Nie trzeba tego smarować, zmieniać, rozpinać, czyścić, pilnować soli, błota, piasku śniegu itp itd. Jedzie i tyle. Wszystkim mondralom dziękuję za uwagi do tego posta, jeżdżę po mieście 365 dni w roku od ponad 11 lat i wiem co w takim trybie działa, a co nie.

    • 7 2

    • A to cfane ;)

      Nie wiedziałam, że istnieje taki zamiennik

      • 0 0

    • sprawdzę, ciekawe

      • 1 0

  • (1)

    A gdzie odpowiedź w ankiecie "po określonym przebiegu" ?

    • 1 0

    • ankiety na trojmiasto to już legnda :) tu w pełnej krasie :)

      • 2 0

  • cena łacucha jest taka jak ze wszystkim marketin marka cena sklepu ,Róznica miedzy łancuchem za 40 i 100zł zadna (4)

    Wszelkie zabiegi na łańcuch zmniejszają jego zużycie tylko o 10 %.Najwazniejsze jest po prostu poczym jeździsz i kiedy łańcuch zużywa się o połowe szybciej w czasie od jesieni do wiosny ciągłe deszcze ,błoto,snieg itp. go niszcza bardzo szybko. Wtedy rzeczywiście trzeba często czyscic albo wymienić na nowy po sezonie.Nikt ci nie zagwarantuje ze kupując łańcuch za 30 zł i ten za 100zł będziesz miał większy przebieg .Wiec nie warto przepłacać.

    • 15 1

    • Pięknie (2)

      Podziel się wiedzą gdzie kupić nowy łańcuch 11 rzędowy w tej cenie (40 złoty), nie bądź wiśnia. Odwdzięczę się lajkami.

      • 1 1

      • He he a po co ci 11 rzędów ??? (1)

        Profesjonalista nie ma co. ;) Zmień kasetę na 6 rzędową a najlepiej na wolnobieg i masz łańcuch po 9.99PLN w netto. PO co wydawać aż 40zł ?

        • 2 1

        • Może tak, może nie

          Kocham rycerzy ortalionu, którzy lizną trochę po wierzchu, a potem uważają się za ekspertów tematu i mówią innym co mają robić ze swoimi pieniędzmi:)
          Jeden wydaje na balety i pączki, drugi na rowery czy inne hobby.

          Czy to, że kiedyś w czynie społecznym posadziłem drzewo upoważnia mnie do uważania się za specjalistę od dendrologii? ")

          • 1 2

    • i to jest jedyna słuszna droga

      reszta to zabiegi marketingowe.
      Jeżdżę bez przerwy od 7 lat i już mam za sobą okres gdy łańcuch czyściłem po każdym deszczu a kupowałem zawsze te z wyższej półki.
      Teraz czyszczę max 1 na miesiąc i to gdy faktycznie jest brudny.
      Czy się szybciej zużywa ? Może.
      Nie widzę problemu z tym że muszę go wymienić po 8 czy 10 miesiącach.
      To boli chyba tego z tym idzie do serwisu rowerowego.
      Cóż ... serwisy rowerowe są trochę jak notariusze- niewiele robią a koszą jak za zboże.
      Ostatnio pomogłem wymieniać łańcuchy kolegom z pracy po tym jak wcześniej serwis skasował im za to 100 zł + koszt łańcucha.

      • 9 1

  • dajcie spokój (2)

    to nie samochód żeby się cackać z łańcuchem i zmieniać go tak często

    • 6 9

    • To akurat zależy. (1)

      Kiedyś miałem rower górski i przez 9 lat nie wymieniłem łańcucha. Faktycznie wystarczyło go smarować.
      Obecnie mam rower szosowy za 5 cyfrową sumę i uwierz mi że po 2000km nie da się już na łańcuchu przejechać jednego wyścigu. Taki był zorany. Zwyczajnie na lekkim szosowym rowerze jesteś w stanie przyspieszać szybciej niż samochody na pierwszych 20 metrach i korzystasz z tego. Na rowerze górskim nie ma sensu nawet o czymś takim myśleć więc z łańcuchem obchodzisz się dużo delikatniej.

      • 0 2

      • Delikatnie z łańcuchem w mtb?
        Mam na myśli prawdziwe mtb

        • 3 0

  • Nigdy nie zmieniałem łańcucha (1)

    Miałem ileś rowerów. Zawsze dbam o smarowanie

    • 14 4

    • Też tak miałem kiedy robiłem rowerem 50-200 km rocznie .

      My tu mówimy o 5000 plus. ;)

      • 4 1

  • WD40 wystarczy

    • 2 9

  • (6)

    Jak piszczy to się smaruje. Cała filozofia. Dziękuję za możliwość wypowiedzi.

    • 24 6

    • (2)

      a co z piachem i nagarem na koronkach czy kółkach prowadzących łańcuch po tylnej przerzutce?Jak tego nie usuwasz to szlifujesz ten łańcuch i te zębatki skracając im życie o połowę

      • 3 1

      • no o połowę ;-)

        • 1 0

      • ile?

        • 0 0

    • (1)

      Widać, że na eksploatacji i serwisowania rowerów znasz się tak samo, jak na zmianach klimatu, czyli wcale.
      Ciekawe czy do wszystkiego podchodzisz w tak płytki i banalny sposób.

      • 2 9

      • Depresja klimatyczna już ustąpiła? Pisząc posty pozbawione sensu i nie na temat, wydłużasz swój ślad węglowy. Pamiętaj o tym!

        • 7 2

    • smaruje się dopiero, jak sie już nie zgina ;-)

      jednorzędowy + drajgang
      nic lepszego w rowerze nie istnieje

      no chiba, że to coś z ostatniego zdania artykuliku
      i też jestem wdzięczny (lucki pon), że jeszcze nie całkiem odcięto możliwość wypowiedzi

      • 0 1

  • Ja żeby się łańcuch nie wyciągał...

    ... przed wjazdem pod górkę, schodzę i pcham mój nowy rower.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum