• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?

Maciej Korolczuk
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (438)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0? Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0?

Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.



Co problemy ze szwedzkim Mevo oznaczają dla naszego systemu?

Niekończący się strumień problemów - tak szwedzkie media określiły perypetie z wdrożeniem i funkcjonowaniem roweru miejskiego w Sztokholmie.

Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.

W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.

Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.



Rozwiązanie umowy w Sztokholmie



W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.

I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.

Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.

- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?

- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Czy oni poszaleli? (1)

    Przecież to jest jakaś parada nieudolnosci to mevo. Myślę że FALA to już będzie gwoźdz do trumny. System.bez sensu, kopiujący aplikacje komercyjne, drogi , skomplikowany , nieintuicyjny.

    • 57 2

    • i przede wszystkim

      inwigilujący

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (23)

    Zrobic system z normalnymi rowerami, bez elektryków. Będzie działał - jak w Lublinie, Białymstoku i innych miastach. Będzie ciężej dla jadących na południe i starszych osób, ale będzie działało. I nie będzie przekrętów.

    • 334 49

    • (2)

      to po co miastu taki system na którym nie można robić wałków i co chwile jest coś nie tak o to w tym chodzi żeby wszyscy znajomi królika byli zarobieni

      • 76 11

      • (1)

        Kto to królik?

        • 1 11

        • kolega Kubusia

          będze coś chyba z piętnaście lat nazad, jakżem se jeździł takim rowerem po Londynie, ani on nie był na prąd, ani nie musiałem podawać swoich danych przez telefony, czy zakładać kolejnych kont w jakichśtam programach.
          kartę się wkładało, przy pożyczaniu, tam komputery pobierały co musiały i co trzeba rozwiązywały przy oddaniu, rower był zwykły bez silników żadnych i innych udziwnień
          i działało bez kłóopotu

          po co to tak sobie utrudniać, nie wiem..

          • 7 1

    • (4)

      zrobić system bez elektryków tylko po to by nikt z niego nie chciał korzystać. Fajnie się szasta publicznymi pięniędzmi...

      • 23 39

      • (2)

        chcieć, to może i chciał
        ja bardzo sobie chwaliłem te co były
        ale niech by już chociaż były zwykłe dostępne, elektryki mogły by się pojawić później
        mam samochód, ale wolę SKM + rower, aby coś załatwić, a nie stanie w korkach

        • 21 0

        • Ale zapewne masz też rower, jak 90% ludzi w Polsce. (1)

          Jaki jest sens roweru miejskiego jeśli nie ma elektryków, a zwykłe rowery mają wszyscy z wyjątkiem tych, którzy nigdy zapewne na rower nie wsiądą?

          • 10 9

          • Trochę sensu to ma.

            Powiedzmy, że do pracy masz za daleko, żeby jeździć wyłącznie rowerem. Prawdopodobnie wybierzesz wariant kombinowany: do przystanku rowerem, przejazd SKM, wysiadka i dojazd rowerem. Ale swój rower musisz taszczyć do zbiorkomu. A w godzinach szczytu nie jest tam różowo. No i mieć gdzie zaparkować w czasie pracy, a pamiętaj, że ludzie inwestują w rowery za ładnych parę tysięcy. Powiedzmy, że można wynająć rower na osiedlu, dojechać do stacji, odstawić, wynająć kolejny po wyjściu z pociągu, dojechać do pracy i z powrotem to samo. Nie musisz mieć do tego elektryka. Znam ludzi, który jeżdżą na zwykłej hulajnodze, którą można złożyć w trajtku lub pociągu i słuchać mniej komentarzy, że zbiorkomy są dla pieszych, a nie rowerzystów. Swoją drogą u nas i tak część zniszczą, część ukradną, a część porzucą w krzaki, albo "zaparkują" na środku chodnika, żeby można było łatwiej wybić zęby ;)

            • 11 0

      • Albo elektryczny albo żaden. Lublin jest płaski, parę krótkich podjazdów

        Mevo ma dużo większy teren, dużo wzniesień

        • 0 0

    • Ale po co miasto inwestuje w rowery ? (5)

      Kto chce to sobie.kupi

      • 24 15

      • (2)

        To dlaczego prawie nikt nie kupuje?

        • 2 17

        • Co Ty piszesz?

          Prawie brak rowerów od ręki. Ciężko znaleźć model, którego się szuka. Sklepy każdego dnia wydają nowe rowery, więc jednak ktoś je kupuje.

          • 7 1

        • Wg statystyk prawie wszyscy maja

          • 6 0

      • Po co ludziom autobusy? Kto chce ten sobie kupi.

        • 26 11

      • dokładnie zrobić dopłaty dla mieszkańców kilka stacji ładowania na mieście i koniec. a nie wymyślanie koła na nowo.

        • 9 1

    • Hulajnogi są elektryczne i działają dobrze

      Nie ma problemu z dostępnością , tylko że hulajnogi to prywatny biznes a tutaj chodzi tylko o to żeby rozkraść publiczne pieniądze

      • 45 5

    • Czyli proponujesz wykluczenie społeczne. To zupełnie jak nasz obecny "rząd"

      • 2 20

    • I w Warszawie przede wszystkim. Zwie się toto Veturilo i jest wiele "parkingów" z rowerami

      Ponoć pierwsze 20 minut jazdy za darmo.

      • 12 0

    • Błąd. Zrobić stojaki i wynajmować operatorowi w ramach przetargu

      System itp niech ogarnia operator, miasto jak chce niech dopłaca operatorowi

      Nie ma potrzeby miejskiej spółki, projektu, pr itp

      Ale wtedy nie ma tez gdzie kraść

      • 29 0

    • skoro ma być ciężej tym, którzy jadą na południe to nie będą z systemu korzystali.

      wybiorą samochód. Oczywiście będą stali w korkach, a wy mijając te korki w drodze na lekką północ będziecie wdychać te spaliny...

      • 8 5

    • Biorąc pod uwagę pofałdowanie terenu, wysokości do pokonania i nachylenia dróg,

      pomysł jedynie dla ludzi w bardziej niż dobrej formie.

      • 14 10

    • (1)

      Dużo by pomogło jeśli byłoby jak w nextbike. Jeździłem w Poznaniu, Koszalinie i Kołobrzegu. Pierwsze 20 minut wynajmu za darmo, bez limitu ilości wynajmów dziennie. Te rowery jak było ciepło nie stały. Pod stacjami czasem nawet czekali ludzie aż ktoś przyjedzie (długo nie czekali).

      • 10 0

      • U nas też rowery nie stały, chyba że rozładowane/uszkodzone.

        • 0 0

    • Sciezki

      Porządne ścieżki rowerowe wzdłuż ulic Kartuskiej i Małomiejskiej aż do obwodnicy rozwiązałyby problem wspinaczki pod Świętokrzyską czy Havla, jak i ogólnie znacznie ułatwiły dojazdy do miasta inaczej, niż samochodem czy zbiorkomem.

      • 7 1

  • Haha

    Nawet nie warto się nad tym pochylać. Jeszcze zabrać stadion Lechii i finito. Będę szczęśliwy. Jak większość.

    • 31 1

  • Ja bym sprawdził, czy Ci Hiszpanie to nie są przypadkiem Włosi :) (1)

    • 39 0

    • Albo Polacy

      • 0 0

  • oby nigdy nie zafunkcjonowało

    • 31 0

  • A po co Nam rowerzyści?

    Nie umiecie jeździć to Wam się rowery nie należą.

    • 18 5

  • Birąc pod uwagę wydaną kwotę, czyli (3)

    159 mln na sześć lat i dzieląc to przez cenę podstawowego roweru elektrycznego (na przykład Eleglide T1 za 4 169zł) miasto mogło kupić 38 tysięcy rowerów i rozdać je mieszkańcom za darmo. Dziękuję uprzejmie.

    • 67 3

    • a potem widzialbys je rozwalone w kazdym kacie miasta (2)

      jak sie dostaje cos za darmo to sie tego nie szanuje

      • 6 16

      • z naszych podatków.

        To nie byłoby za darmo - ale za nasze pieniądze z naszych podatków. Nie wiesz, jak działa budżet miejski? ;)

        • 3 0

      • Głupszego komentarza dawno nie czytałem

        Bez kitu

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Trzeba przyznać, że saga Mevo jest niczym seria Terminator albo trylogia Ojca Chrzestnego. Sequel lepszy od części pierwszej. xD

    • 546 5

    • No nie (3)

      Raczej jak brazylijska telenowela odc. 1245

      • 38 6

      • czy ktokolwiek odpowiedział za mevo I? jako podatnicy straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych. (2)

        ale co tam takie drobne dla naszych samorządowców

        • 36 6

        • Na wybory dla PO poszła kaska

          • 11 11

        • Nikt, nawet ludziom kasy nie oddali.

          • 8 1

    • (3)

      I w Terminatorze i w Ojcu Chrzestnym trzecie części były najsłabsze.

      • 19 2

      • Ojciec Chrzestny - druga część (2)

        Terminator - pierwsza część

        • 7 2

        • Terminator jedynka to sympatyczna rzecz, budżetowa i trochę się zestarzała, ale wciąż sympatyczna. Nie może jednak równać się z ideałem jakim jest dwójka. Zresztą na dwójce ta seria powinna się skończyć, idealne zakończenie.

          • 16 0

        • Żartujesz ?! Zdecydsowanie III część Ojca Chrzestnego jest najsłabsza.

          Dwójka ze świetną rolą de Niro.

          • 2 1

    • Z tą różnicą że za tragifarsa jest za moje pieniądze (5)

      • 22 2

      • Sezon pierwszy tak, drugi nie (1)

        Sezon drugi jest za pieniądze operatora

        • 5 10

        • zdecydowane odejście od tematu ;P

          • 7 1

      • (2)

        Możesz poczuć się jak mecenas sztuki

        • 10 0

        • (1)

          Już sponsorowaliśmy rydwan sztuki, więc mamy wprawę.

          • 6 2

          • A nawet sztukę rydwanu. W zasadzie jedną sztukę....

            • 2 1

    • Kolejna porażka PO w Gdańsku

      • 7 6

    • Zobaczysz Fale:) to bedzie jak Freddy :)

      • 7 2

    • I dobrze po co to komu

      Mi napewno nie potrzebne

      • 2 2

  • Gdańsk wykupi te szwedzkie rowery

    I postawi na parkingu pod stadionem

    • 43 0

  • W promocji

    sprowadzą to do Trójmiasta.

    • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum