• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka niezgody przez brak porozumienia miasta i kolejarzy

szym
17 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem. Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem.

Budowa drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. NowatorówMapka ma pierwszeństwo nad kolidującą z nią inwestycją kolejarzy, którzy zamierzają rewitalizować trasę w ramach budowy tzw. bajpasu kartuskiego - uważają gdańscy urzędnicy. Jeżeli obie inwestycje dojdą do skutku w obecnym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.



Kto w tym sporze powinien mieć pierwszeństwo?

Jako pierwsza o sprawie napisała trójmiejska Gazeta Wyborcza. Dziennikarz GW przypomina, że w połowie roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonanie kładki. Sama inwestycja warta jest 2,2 mln zł, a umowa na jej wykonanie została podpisana pod koniec października.

Sęk w tym, że kładka ma przebiegać nad nieczynnymi dziś torami linii kolejowej 234. Trasa ta jednak będzie ponownie oddana do użytku po zbudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego, który połączy Gdańsk i Kartuzy.

Brak porozumienia między DRMG a PKP PLK doprowadził do sytuacji, że w tej chwili z kładki nie tylko nie będzie zejścia na przebiegający pod nią peron, ale jej elementy staną w miejscu, gdzie kolejarze - według planów - wybudować mają peron i tory.

Poprosiliśmy o komentarz Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Urzędnicy DRMG stoją na stanowisku, że to kolejarze powinni dostosować się do planów miasta, które są na dużo bardziej zaawansowanym etapie.

- Dokumentacja dla trasy rowerowej została opracowana w 2017 r. W momencie opracowywania i uzgadniania dokumentacji nieznane były jeszcze plany PKP PLK związane z uruchomieniem stacji Gdańsk Kokoszki, nie istniała także żadna dokumentacja projektowa, którą należałoby uwzględnić przy projektowaniu trasy rowerowej - mówi Agnieszka Zakrzacka, rzeczniczka DRMG.
Miejscy urzędnicy tłumaczą, że dokumentacja projektowa trasy rowerowej na ul. Nowatorów została zaopiniowana przez wszystkie niezbędne organy i uzyskała uzgodnienia konieczne do uruchomienia przetargu na realizację inwestycji.

Opracowane rozwiązania uzyskały także uzgodnienia wszystkich kompetentnych jednostek branżowych, w tym jednostek PKP: PKP Energetyka, TK TELEKOM, PKP PLK SA, PKP Utrzymanie, PKP PKP SA.

- Dokumentacje powstające w terminach późniejszych powinny uwzględniać dowiązanie się do zaplanowanej już infrastruktury. Oznacza to, że spółka PKP PLK przy projektowaniu swojej infrastruktury powinna uwzględnić istniejący już projekt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów. Dlatego też na obecnym etapie nie można mówić o kolizji budowanej drogi rowerowej, gdyż dokumentacja PKP PLK jeszcze nie została opracowana - mówi Agnieszka Zakrzacka.

Uzgodnienie straciło ważność



Nieco inaczej sprawę widzą kolejarze.

- Uzgodnienie z miastem Gdańsk w sprawie budowy kładki nad linią kolejową nr 234 straciło ważność w lipcu br. Gdy było procedowane w lipcu 2017 r., nie było jeszcze planów budowy bajpasu kartuskiego. Miasto dotąd nie występowało do PKP Polskich Linii Kolejowych SA o przedłużenie uzgodnienia lub o nowe uzgodnienie. Jest ono konieczne, ponieważ projekt kładki koliduje z miejscem budowy nowego peronu na stacji Gdańsk Kokoszki - mówi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Droga rowerowa - wraz z budzącą kontrowersje kładką - powstać ma do końca sierpnia. W DRMG usłyszeliśmy, że w tej chwili nie ma w planach ani wstrzymania miejskiej inwestycji, ani jej wyburzenia - po ukończeniu zadania.
szym

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Kolejny sukces dyrektorów Osipowa, Wałaszewskiego oraz Wołkowskiwgo z pkp plk!

    Nie bez znaczenia dla powodzenia inwestycji jest również wkład córki Prezesa PLK!

    • 2 10

  • jak widać kładka rowerowa ważniejsza niż linia kolejowa (1)

    trudno to zrozumieć ale właśnie w ten sposób promuje się turystykę rowerową - kosztem linii kolejowych.

    • 8 2

    • kładka piesza, nie zadna rowerowa

      • 2 2

  • Cóż dziwnego , Gdańsk to miasto niezgody

    Pod każdym względem "budowane" przez ekipę z ratusza na czele z Dulkiewicz .

    • 6 1

  • Koejny z tysiaca przykładów niekompetencji urzedasów z DRMG ich głupoty i niegospodarnosci!! (1)

    Prezydent miasta powinna ich wywalić na zbity pysk bo przez nich miasto się nie rozwija !!

    • 9 1

    • Jaki pan taki kram

      • 0 1

  • Gdzie przystanek gdansk karczemki!!!!!!?

    • 5 1

  • dlaczego za każdym razem kiedy powstaje zwykły chodnik piszecie ze powstaje cos dla rowerzystów?

    mało to uczciwe. chodniki są na cenzurowanym? droga rowerowa lepiej brzmi? czy o co chodzi? dajcie tylko fałszywe wrażenie że dla rowerzystow sie tyle dzieje, a tak naprawde nie dzieje sie nic

    • 1 2

  • Tyle się dróg rowerowych buduje, a jedzie po nich parę rowerów dziennie, zimą żaden.
    Kiepsko zainwestowane pieniądze podatników, w imię rowerowej ideologi.

    • 2 1

  • Podział kompetencji

    DRMG to jedynie gmina (miasto), natomiast PKP to państwo w państwie z zasadami z PRL. Kładka przebiega przez grunt enklawy kolejowej (tam są inne przepisy). Zmiana w przebiegu toru kolejowego może wpływać na sąsiednie granice w większym stopniu, niż zmiana kładki w obrębie już wydzielonych działek. Chodzi o zachowanie odpowiednich łuków - poziomych i pionowych. Dobrze widać, że tam, gdzie zaczynają się wiadukty i przejazdy, są one w znacznie gorszym stanie niż pozostała część drogi. By wyremontować taki obiekt, albo taki dworzec, to jest droga przez mękę przez tony betonu i osadu z prl. drmg najwidoczniej nie zainwestowało w koperty.

    • 1 3

  • W tej sprawie zdecydowanie najważniejsza jest rewitalizacja szlaku kolejowego, więc inwestycja miejska powinna być wstrzymana.

    • 3 1

  • PKP ma ze wszystkim problem. Ile jest w kraju zlikwidowanych linii ale torów z ulicy od dziesiątek lat nie potrafią usunąć

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum