• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka niezgody przez brak porozumienia miasta i kolejarzy

szym
17 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem. Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem.

Budowa drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. NowatorówMapka ma pierwszeństwo nad kolidującą z nią inwestycją kolejarzy, którzy zamierzają rewitalizować trasę w ramach budowy tzw. bajpasu kartuskiego - uważają gdańscy urzędnicy. Jeżeli obie inwestycje dojdą do skutku w obecnym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.



Kto w tym sporze powinien mieć pierwszeństwo?

Jako pierwsza o sprawie napisała trójmiejska Gazeta Wyborcza. Dziennikarz GW przypomina, że w połowie roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonanie kładki. Sama inwestycja warta jest 2,2 mln zł, a umowa na jej wykonanie została podpisana pod koniec października.

Sęk w tym, że kładka ma przebiegać nad nieczynnymi dziś torami linii kolejowej 234. Trasa ta jednak będzie ponownie oddana do użytku po zbudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego, który połączy Gdańsk i Kartuzy.

Brak porozumienia między DRMG a PKP PLK doprowadził do sytuacji, że w tej chwili z kładki nie tylko nie będzie zejścia na przebiegający pod nią peron, ale jej elementy staną w miejscu, gdzie kolejarze - według planów - wybudować mają peron i tory.

Poprosiliśmy o komentarz Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Urzędnicy DRMG stoją na stanowisku, że to kolejarze powinni dostosować się do planów miasta, które są na dużo bardziej zaawansowanym etapie.

- Dokumentacja dla trasy rowerowej została opracowana w 2017 r. W momencie opracowywania i uzgadniania dokumentacji nieznane były jeszcze plany PKP PLK związane z uruchomieniem stacji Gdańsk Kokoszki, nie istniała także żadna dokumentacja projektowa, którą należałoby uwzględnić przy projektowaniu trasy rowerowej - mówi Agnieszka Zakrzacka, rzeczniczka DRMG.
Miejscy urzędnicy tłumaczą, że dokumentacja projektowa trasy rowerowej na ul. Nowatorów została zaopiniowana przez wszystkie niezbędne organy i uzyskała uzgodnienia konieczne do uruchomienia przetargu na realizację inwestycji.

Opracowane rozwiązania uzyskały także uzgodnienia wszystkich kompetentnych jednostek branżowych, w tym jednostek PKP: PKP Energetyka, TK TELEKOM, PKP PLK SA, PKP Utrzymanie, PKP PKP SA.

- Dokumentacje powstające w terminach późniejszych powinny uwzględniać dowiązanie się do zaplanowanej już infrastruktury. Oznacza to, że spółka PKP PLK przy projektowaniu swojej infrastruktury powinna uwzględnić istniejący już projekt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów. Dlatego też na obecnym etapie nie można mówić o kolizji budowanej drogi rowerowej, gdyż dokumentacja PKP PLK jeszcze nie została opracowana - mówi Agnieszka Zakrzacka.

Uzgodnienie straciło ważność



Nieco inaczej sprawę widzą kolejarze.

- Uzgodnienie z miastem Gdańsk w sprawie budowy kładki nad linią kolejową nr 234 straciło ważność w lipcu br. Gdy było procedowane w lipcu 2017 r., nie było jeszcze planów budowy bajpasu kartuskiego. Miasto dotąd nie występowało do PKP Polskich Linii Kolejowych SA o przedłużenie uzgodnienia lub o nowe uzgodnienie. Jest ono konieczne, ponieważ projekt kładki koliduje z miejscem budowy nowego peronu na stacji Gdańsk Kokoszki - mówi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Droga rowerowa - wraz z budzącą kontrowersje kładką - powstać ma do końca sierpnia. W DRMG usłyszeliśmy, że w tej chwili nie ma w planach ani wstrzymania miejskiej inwestycji, ani jej wyburzenia - po ukończeniu zadania.
szym

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Miasto steroryzowane przez rowerzystów (4)

    Najwięcej traca na tym pasażerowie komunikacji miejskiej.
    projekty rowerowe mają większy priorytet od komunikacji publicznej.

    Rower ro rekreacja a nie środek komunikacji, stanowi ledwo kilka procent udziału

    • 20 10

    • (2)

      A ja bym chciał jak w Holandii gdzie rower jest głównym środkiem transportu.

      • 3 6

      • a kto ci broni tm mieszkac?

        znam wiele wiosek w PL gdzie rowerami jezdzi wiecej ludzi niz w autobusach. Czemu tam nie mieszkasz?

        • 2 0

      • W Korei Północnej jeżdżą rowerami

        • 0 1

    • dlaczego piszesz bzdury? Największy priorytet nadal mają wydatki na przewymiarowaną infrastrukturę drogową i parkingową

      oczywiście chodzi o parkingi dla samochodów. Pasażerowie komunikacji miejskiej korzystający z autobusów tracą czas w korkach wyniku opóźnień spowodowanych nadmiarem samochodów. Każdy rowerzysta w mieście to jedno miejsce w autobusie/tramwaju więcej lub też jeden samochód korkujący miasto mniej. Tylko poważne stawianie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji i przystanków pkm. skm oraz tramwajów i autobusów może przyczynić się do poprawy warunków poruszania się mieszkańców w naszej aglomeracji. Osób korzystających z rowerów w celach komunikacyjnych jest więcej niż pasażerów SKM, ale oczywiście dobrze prowadzona polityka może wywołać efekt synergii: wzrost liczby korzystających z rowerów i z SKM. Pewne symptomy tego widać oglądając liczbę rowerów przypiętych do stojaków do parkowania rowerów przy stacjach SKM oraz przy stacji PKP np. w Tczewie.

      • 2 1

  • Kraj miodem i mlekiem płynący

    I tak to właśnie w tej naszej pięknej Polsce jest. Wszyscy działają dla wspólnego dobra i pomagają sobie na wzajem. Miasto Gdansk mając na względzie dobro swoich mieszkańców zachowuje otwartą głowę i chęć rozwiązania problemów niż ich pomnażania, zaś PKP z ogromna chęcią współpracuje i samo informuje DRMG o fakcie możliwych kolizji i propozycji rozwiązania/dogadania się. Jak tu pięknie i miło w naszej cudownej ojczyźnie ;)

    • 12 0

  • Brawo !

    To sa standardy UM Gdansk. Tak sie buduje. Zaraz zrobi sie przetarg na wyburzenie zeby swoi przyjaciele zarobili

    • 10 1

  • Kolejny przykład olewania elementarnych zasad projektowania inwestycji

    Olewanie terminów uzgodnień jest w DRMG nagminne. Efekty ? Niestety, płacimy za nie złotówkami ! W DRMG nie potrafią dopasować terminów związanych z dotacjami, projektowaniem, zorganizowaniem przetargu i wykonawstwem. Jak widać dla tej firmy to zbyt skomplikowane....

    • 14 1

  • Jeżeli projekt kładki wykonano z ważnym uzgodnieniem (2)

    i uzyskano pozwolenie na budowę, to mogą budować.
    Mam wrażenie, że ktoś w kolejach robi awanturę, żeby ukryć swoją niekompetencję i bałagan w dziale inwestycji.

    • 1 12

    • Kto jest odpowiedzialny to jedna sprawa (1)

      Druga jest taka, że potrzebujemy tego połaczenia kolejowego zanim zaczną się roboty na linii 201, atu nie ma za dużo czasu.

      • 3 0

      • czyli przyznajesz że macie burdel?

        i zrobiliście projekt nie uwzględniając nic, a teraz nie ma czasu na jego poprawienie?

        • 1 1

  • Kiedy Nowa Świętokrzyska?

    • 6 4

  • Jeżeli jakiekolwiek uzgodnienie terminowe utraciło ważność, to trzeba je wznowić, ponieważ różne nowe sytuacje mogą mieć miejsce (1)

    Z artykułu wynika, że DRMG swój projekt procedowało na już nieaktualnym uzgodnieniu z PKP. Co za tym idzie nie powinno zostać wydane pozwolenie na budowę bądź ZRID.

    • 8 1

    • czytaj ze zrozumieniem

      w połowie roku był przetarg na wykonawcę, w lipcu straciło ważność uzgodnienie. "procedownie" było w czasie ważnego uzgodnienia

      • 1 1

  • No tak, teraz rozumiem dlaczego pojawił się artykuł o zatrudnianiu prawników przez Urząd Miejski

    Teraz przez 3 lata albo i więcej będzie się ciągnął spór. Prawnicy zarobią, pasażerowie i mieszkańcy zapłacą.

    • 9 2

  • Przecież w PKP siedzą sami pisospecjaliści typu sasina i suskiego więc
    wiadomo o co chodzi.

    • 2 10

  • Polska w jednym artykule

    Nic dodać nic ująć!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum