• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka niezgody przez brak porozumienia miasta i kolejarzy

szym
17 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem. Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem.

Budowa drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. NowatorówMapka ma pierwszeństwo nad kolidującą z nią inwestycją kolejarzy, którzy zamierzają rewitalizować trasę w ramach budowy tzw. bajpasu kartuskiego - uważają gdańscy urzędnicy. Jeżeli obie inwestycje dojdą do skutku w obecnym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.



Kto w tym sporze powinien mieć pierwszeństwo?

Jako pierwsza o sprawie napisała trójmiejska Gazeta Wyborcza. Dziennikarz GW przypomina, że w połowie roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonanie kładki. Sama inwestycja warta jest 2,2 mln zł, a umowa na jej wykonanie została podpisana pod koniec października.

Sęk w tym, że kładka ma przebiegać nad nieczynnymi dziś torami linii kolejowej 234. Trasa ta jednak będzie ponownie oddana do użytku po zbudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego, który połączy Gdańsk i Kartuzy.

Brak porozumienia między DRMG a PKP PLK doprowadził do sytuacji, że w tej chwili z kładki nie tylko nie będzie zejścia na przebiegający pod nią peron, ale jej elementy staną w miejscu, gdzie kolejarze - według planów - wybudować mają peron i tory.

Poprosiliśmy o komentarz Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Urzędnicy DRMG stoją na stanowisku, że to kolejarze powinni dostosować się do planów miasta, które są na dużo bardziej zaawansowanym etapie.

- Dokumentacja dla trasy rowerowej została opracowana w 2017 r. W momencie opracowywania i uzgadniania dokumentacji nieznane były jeszcze plany PKP PLK związane z uruchomieniem stacji Gdańsk Kokoszki, nie istniała także żadna dokumentacja projektowa, którą należałoby uwzględnić przy projektowaniu trasy rowerowej - mówi Agnieszka Zakrzacka, rzeczniczka DRMG.
Miejscy urzędnicy tłumaczą, że dokumentacja projektowa trasy rowerowej na ul. Nowatorów została zaopiniowana przez wszystkie niezbędne organy i uzyskała uzgodnienia konieczne do uruchomienia przetargu na realizację inwestycji.

Opracowane rozwiązania uzyskały także uzgodnienia wszystkich kompetentnych jednostek branżowych, w tym jednostek PKP: PKP Energetyka, TK TELEKOM, PKP PLK SA, PKP Utrzymanie, PKP PKP SA.

- Dokumentacje powstające w terminach późniejszych powinny uwzględniać dowiązanie się do zaplanowanej już infrastruktury. Oznacza to, że spółka PKP PLK przy projektowaniu swojej infrastruktury powinna uwzględnić istniejący już projekt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów. Dlatego też na obecnym etapie nie można mówić o kolizji budowanej drogi rowerowej, gdyż dokumentacja PKP PLK jeszcze nie została opracowana - mówi Agnieszka Zakrzacka.

Uzgodnienie straciło ważność



Nieco inaczej sprawę widzą kolejarze.

- Uzgodnienie z miastem Gdańsk w sprawie budowy kładki nad linią kolejową nr 234 straciło ważność w lipcu br. Gdy było procedowane w lipcu 2017 r., nie było jeszcze planów budowy bajpasu kartuskiego. Miasto dotąd nie występowało do PKP Polskich Linii Kolejowych SA o przedłużenie uzgodnienia lub o nowe uzgodnienie. Jest ono konieczne, ponieważ projekt kładki koliduje z miejscem budowy nowego peronu na stacji Gdańsk Kokoszki - mówi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Droga rowerowa - wraz z budzącą kontrowersje kładką - powstać ma do końca sierpnia. W DRMG usłyszeliśmy, że w tej chwili nie ma w planach ani wstrzymania miejskiej inwestycji, ani jej wyburzenia - po ukończeniu zadania.
szym

Opinie (131) 8 zablokowanych

  • Linia kolejowa 234

    Artykuł wprowadza w błąd, że ta linia jest nieczynna. Do Kokoszek cały czas jeżdżą pociągi towarowe.
    Lokomotywa po odpięciu od wagonów podjeżdża pod wiadukt, żeby móc przejechać na drugi tor.

    • 19 1

  • sztuczny problem, brak dobrej woli, pieniactwo

    • 12 1

  • Rok 2121

    UMG w końcu znalazł środki na budowę wiaduktu na Oruni. Ogłosił przetarg, wiadukt został zaprojektowany, wykonawca chce rozpocząć prace ale nie może. Okazało się, że teraz nie biegną tam dwa tory kolejowe ale 4 na ziemi i hyperloop pod ziemią, a kolejarze chcą jeszcze wybudować Maglev nad istniejącymi torami. UMG ostro krytykuje kolejarzy bo on ma uzgodnienia!! 100 lat temu wszystkie podmioty z grupy PKP i nie tylko wyraziły zgodę i dla UMG jest to wiążące.
    Pomimo tego UMG dalej idzie w zaparte i che budować.

    • 19 3

  • Opinia wyróżniona

    Dobro społeczne przede wszysykim (15)

    Ile osób jezdzi rowerem przez cały rok? Z pewnością kolej będzie lepiej wykorzystana, przez większą liczbę ludzi niż ścieżka rowerowa. Rachu ek prosty i spór zbędny

    • 64 25

    • kładka bedzie służyc 100lat, a ten przystanek maks 3

      • 6 19

    • rowerem przez cały rok jeździ coraz więcej osób. (12)

      Badania wykazują, że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM. Próba przeciwstawiania sobie interesów obu grup jest przejawem, delikatnie rzecz biorąc, braku wyobraźni. Komunikacja rowerowa powinna być postrzegana przez zarządców linii kolejowych/ operatorów kolei jako strategiczny partner: w dobrze zarządzanych miastach/ aglomeracjach/ metropoliach znaczna część pasażerów dociera do stacji lokalnej i regionalnej kolei rowerem. Przy stacjach kolejowych (węzłach przesiadkowych) tworzone są wygodne parkingi służące systemowi Bike and Rail (Rower + kolej). Jedyne sensowne rozwiązanie to porozumienie się obu zainteresowanych stron i znalezienie rozwiązania, które przyniesie korzyści wszystkim: nie tylko rowerzystom czy pasażerom kolei: również tym, którzy nadal będą (niepotrzebnie) korzystać z samochodu na małe i średnie odległości w mieście i jego okolicach.

      • 10 9

      • (2)

        Opinia iście godna pracownika odpowiedniej komórki administracyjnej Urzędu Miejskiego. Zapomniał tylko nadmienić że w naszym mieście nie ma żadnego konkretnego planu dotyczącego budowy tudzież włączania części dróg jako dróg rowerowych, nie ma żadnej spójnej architektury- np. na Dmowskiego robimy tak, na Kartuskiej inaczej a na Wita Stwosza jeszcze inaczej. A potem rowerzysta otępiały jedzie ul. Nowatorów po jezdni zamiast po ścieżce rowerowej bo po co ma po niej jeździć? Czy nie można kopiować rozwiązań z Niemiec czy Holandii a nie wiecznie robić eksperymenty bo wydaje się komuś że można inaczej nie koniecznie lepiej ale byle by było roboty na lata.

        • 5 7

        • Nie ma w ogóle planu

          • 3 2

        • Kilka lat temu powstał w BRG program STER: System Tras Rowerowych miasta Gdańska

          jest on sukcesywnie wdrażany. Wyzwaniem jest nadal tylko teoretyczne priorytetowe traktowanie ruchu pieszych i rowerzystów przy planowaniu rozwoju infrastruktury miejskiej. Nadal przewiduje się tworzenie makabrył w postaci piętrowych parkingów dla samochodów, które zwiększają korki na dojazdach do centrum miasta: vide obiekt przy Urzędzie Marszałkowskim lub projekt podziemnego parkingu na Podwalu Staromiejskim. Jedno miejsce postojowe takiego parkingu kosztuje (sto) kilkadziesiąt tysięcy złotych. Za jeden taki obiekt wielostanowiskowy można by zbudować pełną infrastrukturę rowerową miasta.

          • 0 1

      • Czy mogę prosić o źródło badań wskazujące że że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM? (3)

        Czy mogę prosić o źródło badań wskazujące że że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM?

        • 6 2

        • Nie skm, a pytanie ilu bedzie korzystac z tego peronu (1)

          obawiam sie ze niewielu

          • 1 3

          • nieprawda

            te okolice są bardzo słabo skomunikowane. przystanek skm byłby wykorzystywany przez dużą ilość mieszkańcow, których jest w okolicy coraz więcej. duża część zapewne docierałaby do niego na rowerze

            • 3 2

        • kompleksowe badania ruchu przeprowadzone w 2016 roku

          o szczegóły proszę się zwrócić do odpowiedniego referatu w Urzędzie Miejskim. Nie jestem jego pracownikiem, ale miałem okazję uczestniczyć w konferencji na ten temat, dlatego użyłem tego argumentu.

          • 1 1

      • (4)

        ciekawe więc dlaczego przewozi się rowery SKM i komunikacją miejską skoro tak ochoczo buduje się dla nich ścieżki rowerowe? Jedynym rozwiązaniem jest zaprzestanie rozbierania linii kolejowych by wybudować tam drogi dla rowerów. Statystyki pokazują że większą popularnością cieszą się przejazdy kolejką wąskotorową niż rowerem po rozebranych torach. Dodatkowo wąskotorówka jest większą atrakcją turystyczną niż rower wpakowany do środka komunikacji miejskiej.

        • 4 2

        • piszesz nieprawdę - ciekawe dlaczego? (3)

          statystyki mówiące o popularności dróg dla rowerów są dostępne - liczba turystów rowerowych oraz osób korzystających z roweru w celach komunikacyjnych po drogach rowerowych budowanych w śladzie opuszczonych linii kolejowych w dobrze zarządzanych miastach jest nieporównanie wyższa niż liczba osób korzystających z kolejek wąskotorowych. Dobra infrastruktura rowerowa w otoczeniu stacji czynnych linii kolejowych znacznie zwiększa obszar napływu pasażerów dla operatorów kolei - tutaj występuje zjawisko synergii a nie konkurencji.

          • 0 3

          • (2)

            ciekawe więc ile ludzi rocznie korzysta ze ścieżki rowerowej w Pszczółkach to porównamy to z ilością pasażerów wąskotorówki w Nowym Dworze Gd lub rowerzystów korzystających z dróg po rozebranej wąskotorówce

            • 0 1

            • ścieżka rowerowa zbudowana w śladzie dawnej kolei od Pszczółek do Skarszew ma podstawowe wady (1)

              nie ma bezpośredniego połączenia ze stacją Pszczółki, nie ma bezkolizyjnego przejazdu wiaduktem nad szosą a także nie ma zachowanej ciągłości pod autostradą A1, czyli generalnie jest mocno dysfunkcjonalna dla lokalnego ruchu rowerowego. Można by stosunkowo niewielkim kosztem zlikwidować te niedogodności. Jednostkowy przykład nie jest dowodem na wyższość kolejek wąskotorowych nad ideą wykorzystywania dawnych szlaków kolejowych na tworzenie atrakcyjnych ciągów pieszo rowerowych w ich śladzie. Na ten temat jest wiele publikacji: wystarczy sięgnąć do materiałów Europejskiego Stowarzyszenia Greenways i trochę się poduczyć. Na zakończenie powtórzę jeszcze raz: transport rowerowy i transport kolejowy to potencjalni strategiczni sojusznicy, a nie rywale. ;-)

              • 0 0

              • Tyle tylko że nie rozwala się ścieżek rowerowych po to by wybudować linie kolejowe. Po likwidacji linii kolejowych powstają tkzw białe plamy i na to też są badania. Poczytaj sobie o wykluczeniach komunikacyjnych

                • 0 0

    • Ja jeżdżę tamtędy codziennie

      rowerem, do pracy

      • 1 0

  • Olać przystanek Kokoszki, zbudować PKM Karczemki, dużo lepiej zlokalizowany i po problemie

    • 6 8

  • dlaczego piszecie o drodze rowerowej skoro to zwykły chodnik dla pieszych bedzie z możliwością jazdy po nim rowerem?

    droga rowerowa lepiej brzmi czy jak? chodniki są passe?

    • 16 2

  • teren kolejowy (1)

    Teren jest kolejowy
    PKP nie wyda pozwolenia na wejście na swój teren i co im wtedy DRMG zrobi
    Może co najwyżej pójść do sądu
    Najprościej jest wyłączyć kładkę z prowadzonej inwestycji, przeprojektować ją wspólnie z PKP znaleźć dodatkowe środki (np. PKP zapłaci za zejścia i windy na perony) i ogłosić za 3 miesiące
    dodatkowy przetarg "projektuj i buduj"
    i za rok będziemy mieli kładkę na miarę naszych czasów :)

    • 19 0

    • Ale plk uzgodnilo projekt

      Poczym zaczęło projektować coś sprzeczne nie informując innych, że będzie zmiana. Bure w plk!

      • 1 2

  • (4)

    Żadna droga rowerowa tylko zwykły chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. To tak jakby autostradą nazywać zjazd z ulicy do garażu.

    • 14 2

    • kolejny miłek wiosenny który udaje, że tylko cyklostrady zapewnią mu pełny komfort jazdy rowerem (2)

      • 2 1

      • Lepiej byc niepelnosprawnym intelektualnie, tak jak Ty? (1)

        • 0 1

        • wystarczy być elastyczny i doświadczony w korzystaniu z wielu elementów różnorodnej infrastruktury

          niekoniecznie specjalnie dedykowanej rowerom. Obrażając innych dajesz wyraz temu, że przypuszczalnie masz jakiś problem, a rowerem jeździsz za rzadko.

          • 0 0

    • Skoro dla niektórych trzy pasmowa droga to autostrada tak samo można rzecz że kładka to droga rowerowa

      • 0 0

  • DRMG

    Bo my wiemy że są terminy ale w zasadzie to wydajemy kasę na analizy, projekty, a cY z nich coś będzie bo ich nie dotrzymamy cóż taki biznes.
    U nas kasa się zgadza a i przepraszamy za zbiegi remontów ale przecież my nie koordynujemy rozbudowy miasta!

    • 9 1

  • (6)

    Niech se w d**ę wsadza ta pkmke. Nie ma przystanku na Karczemkach, które sa w tej chwili wielkim osiedlem, a do ktorego dojezadzaja 2 autobusy raz na ruski rok. Przystanek PKM Karczemki na pewno by był oblegany. A tak, korki tu będą zawsze i nikt przy zdrowych zmysłach nie przesiądzie się na komunikację, żeby sie 7 razy przesiadac na węzłach przesiadkowych i 2 godziny jechac do pracy..

    • 13 4

    • Dokładnie. ***** Pkmkę bez przystanku Karczemki

      • 2 1

    • Ogier? (1)

      A może odyniec?

      • 2 0

      • Opos

        • 1 0

    • (2)

      A ja myślę, że tylko ci o "zdrowych" zmysłach kupują mieszkanie/dom na zad*piu i płaczą jaki to ciężki dojazd mają. Widziały gały co brały.

      • 0 5

      • Rozumiem, że miasto nie powinno się rozwijać? (1)

        Po co, skoro panisko z dolnego tarasu ma już pełną infrastrukturę, prawda? Może otoczcie te swoje centralne/nadmorskie dzielnice drutem kolczastym i proklamujcie niepodległość albo chociaż udzielne księstwo. Ręce opadają.

        • 3 0

        • oni tego nie zrozumieja bo siedza z rodzinami od 50 lat w jedym bloku i poruszają się po 3 ulicach w okolicy i są zadowoleni

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum