• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi. W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi.

Ulica Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.



W jakiej formie powinna powstać infrastruktura rowerowa na ul. Kartuskiej?

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej na podstawie koncepcji nowej organizacji ruchu na ul. Kartuskiej na odcinku Łostowicka zobacz na mapie Gdańska - Źródlana zobacz na mapie Gdańska. Przy jej opracowaniu pod uwagę brano trzy rozwiązania:

  1. uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
  2. utworzenia pasów rowerowych w jezdni
  3. budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych

Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.

- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.

W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią



W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.

W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.

W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany. W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.

Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Dokumentacja dla ul. Nowatorów



W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.

Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.

Opinie (176)

  • po polsku należy napisać "bardziej przyjazna..."

    • 5 1

  • Ściezki rowerowe (2)

    Nic nie szkodzi jak rowerzysta zmieni stronę po której jedzie. Pieszy znowu będzie musiał uciekać z chodnika bo jaśnie Pan Rowerzysta Jedzie. Należy zrobić osobno ścieżkę rowerową i chodnik. Na Grunwaldzkiej dopuszczono ruch rowerów na chodniku - proszę zaobserwować co się dzieje. Ale ważne jest aby zwiększać statystyki - liczba kilometrów w górę i nie ważne czy jest bezpiecznie czy nie. Niestety potrzeby jest dobry inżynier a nie ktoś kto tylko jeździ na rowerze i udaje, że się na wszystkim zna.

    • 6 6

    • no właśnie: co się dzieje?

      Piesi i rowerzyści przyzwyczajają się do pokojowego współistnienia.

      Segregacja się skończyła.
      Dotąd służyła do wyrzucania rowerzystów z jezdni lub niedopuszczania do myśli możliwości tworzenia pasów dla rowerów kosztem szerokości jezdni.

      Całe szczęście w Gdańsku powoli niektóre ulice przekształca się w przyjazne pieszym i rowerzystom - zwłaszcza w historycznej części miasta.

      To dobry kierunek

      • 2 2

    • Bez przesady

      Na Zachodniej stronie Grunwaldzkiej wcale nie jest tak źle. Jakoś zmasowanego ruchu rowerzystów tam nie zauważyłem a dopuszczenie tego chodnika dla rowerów ułatwia chociażby dojazd do Manhattanu. Po za tym można łatwo skręcić z Jaśkowej w kierunku Oliwy . Owszem jest tam duży ruch pieszy ale tragedii nie ma. Jedynie przy Manhattanie jest newralgiczny odcinek . Problemem są tam jedynie źle parkujący kierowcy. Ja korzystam z tego skrótu wracając np z Oliwy na Chełm

      • 1 0

  • Niech stanie się jeszcze ul.kartuska przyjazna dla kierowców,bo w wielu miejscach dziura na dziurze....

    • 3 2

  • sceptycznie do tego podchodzę (4)

    Na Nowej Myśliwskiej jest wydzielony pas dla rowerów i co? Kierowcy jadą ile fabryka dała, omijając progi zwalniające jadąc po pasie dla rowerów, nie zwracając uwagi na rowerzystów, a słupki, które miały to uniemożliwiać ciągle są na nowo stawiane i ciągle znikają w niewyjaśnionych okolicznościach. Dopóki polski buraczany kierowca nie nauczy się jeździć, to ja takie przybytki będę rowerem omijać z daleka.

    • 6 6

    • (3)

      Tam nie jest wcale źle, niewyjaśnione okoliczności to pewnie Seba z Januszem chce ominąć próg i nie zauważa słupka. Zrobić je metalowe albo usunąć progi. Problem tam widzę tylko na rondzie.

      Problem jest za to wcześniejszy odcinek myśliwskiej - pożal się boże - wszystko nowe a CO TO JEST ?

      • 1 0

      • (2)

        Fakt, akurat ten odcinek wcale nie jest najgorszy, ale za każdym razem jak tam jadę, to z duszą na ramieniu.

        • 1 1

        • (1)

          Przesadzasz.
          Taka infrastruktura rowerowa powinna byc w całym miescie, a nie tylko w jednym miejscu na tak krótkim odcinku.

          • 3 1

          • Ja również na Nowej Myśliwskiej nie zauważyłem jakiś problemów tam. A jadę tam nieraz z Chełmu na Kaszuby

            • 0 0

  • Polecam sprawdzić stopniowanie przymiotnika "przyjazna"....bardziej przyjazna, co to jest "przyjaźniejsza"?

    Minimum poprawnej polszczyzny.

    • 4 3

  • no nareszcie,

    może zdążą przy okazji skończyć kanalizację na Jasieniu? Planowany termin po raz kolejny się oddalił.

    • 1 1

  • chodniki to nie "infrastruktura rowerowa"

    • 2 3

  • Kurea (2)

    Ten kto wymyślił progi zwalniajace na środku tej ulicy powinien iść siedzieć

    • 1 6

    • to prawda to kreminal w bialy dzien te progi !

      • 1 4

    • To bardzo dobry pomysł. Powinny byc co 10m. to moze baran jeden z drugim sie nauczą ze z 50kmh to maks, a nie minimum

      • 1 1

  • to CZEKAMY ! ..... a swoja droga to wysepki usunac sa niepotrzebne i niebezpieczne !

    wysepki to jeszcze bardziej zwerzanie i tak waskiej drogi jeden pas szok ! powinno sie poszerzac na maxa a oni wysepki stawiaja ha ha ha

    • 2 4

  • (1)

    A kierowcom kiedy?

    • 0 2

    • No to przecież jest inwestycja dla kierowców.
      Rowerzystów wypchną na chodnik, kierowcy mają całą jezdnie dla siebie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum