• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi. W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi.

Ulica Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.



W jakiej formie powinna powstać infrastruktura rowerowa na ul. Kartuskiej?

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej na podstawie koncepcji nowej organizacji ruchu na ul. Kartuskiej na odcinku Łostowicka zobacz na mapie Gdańska - Źródlana zobacz na mapie Gdańska. Przy jej opracowaniu pod uwagę brano trzy rozwiązania:

  1. uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
  2. utworzenia pasów rowerowych w jezdni
  3. budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych

Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.

- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.

W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią



W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.

W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.

W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany. W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.

Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Dokumentacja dla ul. Nowatorów



W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.

Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.

Opinie (176)

  • po polsku należy napisać "bardziej przyjazna..."

    • 5 1

  • ale po co dla rowerow

    • 3 4

  • Kartuska Kokoszki rozbudowa na wczoraj!

    Rozbudowa odcinka Kartuskiej w Kokoszkach potrzebna jest na wczoraj!
    Prężnie rozwijające się parki przemysłowe,fabryki,biznes + nowe osiedla... A droga jak w WMG/II RP!!!

    • 2 3

  • Nie skakać z jednej strony na drugą.

    Bo wtedy mało który rowerzysta będzie z tego korzystał . To absurd stać na światłach co 50 m żeby przejechać na drugą stronę

    • 9 4

  • Lampa z przodu, lampa z tyłu (7)

    W imieniu mocno podstarzałych przechodniów proszę o wykonanie progów zwalniających - w obrębie skrzyżowania Powstańców Warszawskich i Kartuskiej. Dla rowerzystów, rzecz jasna, bo tylko oni stanowią zagrożenie dla ludzi. Napisy: "zwolnij-piesi", "ustąp pieszym" nie działają. Większość rowerzystów to analfabeci, a najczęściej nieoświetleni analfabeci.

    • 16 12

    • (5)

      jak wtargniesz pod koła to nic ci nie pomoże, póki co w Polsce pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa. Rozejrzyj się, nie wchodź gwałtownie i nic się złego nie stanie. To nie wina rowerzystów że miasto zrobiło pas ruchu na chodniku.

      • 7 3

      • Bez konsultacji (1)

        Miasto zrobiło te ścieżki ruchu kosztem wygody pieszych- właśnie pod wpływem lobby cyklistów.

        • 1 6

        • Nie sądze żeby "lobby rowerowe" lobbowało za chodnikami rowerowymi.

          • 6 0

      • piesi potrafią w naszym kraju ginąć nawet na oddzielnej, przeznaczonej dla nich części infrastruktury miejskiej (2)

        rowerzyści bywają także potrącani przez kierowców na wydzielonych dla nich drogach rowerowych.

        Problemem jest bardziej nieodpowiedzialny styl jazdy kierowców niż sporadyczne przypadki łączenia infrastruktury pieszej i rowerowej poza przestrzenią jezdni.

        • 2 2

        • Tak to bywa

          Kierowcy na tym skrzyżowaniu zawsze kręcą głową. Rowerzyści nigdy! Klapki na oczy i do przodu, chyba, że trafi im się przechodzień albo błotnik skręcającego auta.

          • 1 5

        • Sporadyczne ? Rozmawiamy o Gdańsku ?

          • 5 1

    • Do ilu ma zwolnic? Z 15kmh na 5kmh?
      Czemu do kierowców nie apelujesz? Oni przejscia pokonują ze znacznie większymi prędkościami.

      • 10 5

  • Nareszcie. Taka ważna ulica a takie zaniedbania.

    No ale cośs się dzieje.

    Najważniejsze jednak że dojedziesz człowieku do Kokoszek a tam ... koniec.
    Bo zaczyna się gmina Żukow, w której rządzi zrzeszenie kaszubsko-buraczane i tam już zaczyna sięe trzeci świat czyli tam nie ma nic. rowerzyści mogą pomarzy ć.

    aaaa nie, przepraszam, są inwestycje: w żwirownie i nielegalne wysypiska śmieci. Ależ te buraki zniszczyły Kaszuby.

    • 3 3

  • Panie Koprowski nie dali się tego artykułu bardziej schować? (3)

    Dlaczego nie na głównej tylko w dziale pasje i emocje? Aż tak Pana boli kolejna inwestycja w Gdańsku?

    • 11 13

    • bo dotyczy tylko rowerów?

      • 1 1

    • Ten "redaktor" ewidentnie jest zwolennikiem komuny Pisowskiej.

      • 6 3

    • Jak w Gdyni Szczurek planował budowę 40m drogi rowerowej to było o tym kolka artykułów na głównej stronie..

      • 5 0

  • jeszcze wiecej garbow! (2)

    w imie "uspokojenia ruchu"!

    • 18 8

    • ruch uspokaja najbardziej nadmiar samochodów i światła na skrzyżowaniach

      budowa rond uspokajających ruch poprawia płynność i przepustowość korytarzy ruchu drogowego w mieście

      poprawia ogólne bezpieczeństwo ruchu drogowego

      umożliwia obniżenie hałasu generowanego przez nadmiar samochodów chcących poruszać się bez zwracania uwagi na obowiązujące limity prędkości (ponad 50 km/h)

      • 1 1

    • Jakby kierownicy nie zapierniczali, tylko jeźdzli spokojnie i ostrożnie, to by nie było trzeba cywilizować dziczy garbami.

      • 8 8

  • (3)

    proponuje to bardzo dobrze przemyśleć aby nie powstało takie cudo jak w Gdyni ul 3Maja ,Starowiejska ,10Lutego , bo jest ewidentne wydanie pieniędzy bez żadnego pomysłu!! ciekawe co chciał osiągnąć projektant!!)))) rowerzystów jakiegoś tam nie widać!!!

    • 19 3

    • bo w Gdyni ta inwestycja farbą prosi się o kalectwo dla rowerzystów (2)

      1. jak jest mokro farba jest cholernie śliska
      2. kierowcy maja w poważaniu i parkuja gdzie chcą
      3. iluzja ścieżek w Gdyni, mieszkam tu, ale niestety przyznaje ze GD jest wiele lepiej (nie idealnie) ale lepiej
      4 te ściezki to proszenie sie o kalectwo dla rowerzysty
      5. co do lasów wszędzie głoszą że smog , że za duzo samochodów że komunikacją miejska a ta sama władza zezwala lub sama WYCINA LASY W PIEŃ niszcząc wszystko wkoło

      DZIĘKUJEMY IDIOCI

      • 3 4

      • jak na jezdni jest uspokojony ruch

        to malowanie pasów dla rowerzystów farbą ma sens.

        Generalnie więcej sensu ma tworzenie udogodnień dla rowerów kosztem szerokości jezdni niż tworzenie dróg dla rowerów kosztem szerokości chodnika w centrum miasta.

        Rowerzysta na pasie malowanym na jezdni sobie lepiej poradzi niż sobie wyobrażasz.

        Oczywiście problemem jest nastawienie władz miasta do parkujących tam samochodów i generalnie do polityki tworzenia udogodnień do parkowania samochodów tam, gdzie można by myśleć o tworzeniu wydzielonych dróg dla rowerów lub jednokierunkowych traktów rowerowych tak jak w Kopenhadze.

        • 3 0

      • Parkowanie kierowców to nie problem farby, tylko opieszałości Straży Miejskiej, która zamiast przyjmowac zgłoszenia jedynie tłumaczy, że "się nie da nic zrobić."

        • 3 0

  • nie wiem (6)

    co to za przyjemność jechać tak zapchaną ulicą i wąchać chmury spalin?

    • 29 30

    • przyjemność miec raka (1)

      • 3 12

      • na pewno nie jest to przyjemne (wiem coś o tym)

        ale jazda samochodem = siedzący tryb życia sprzyja powstawania wielu rodzajom raka, wśród osób regularnie ją praktykujących i wielu innym.

        Stanowczo odradzam.

        • 7 1

    • Ja też nie rozumiem, dlaczego kierowcy się pchają w korki codziennie o 7 i 15 zamiast sobie spokojnie pojeździć w nocy, gdy jest pusta obwodnica.

      • 20 0

    • wątpliwa, ale żeby dojechać do pracy, jest przyjemniej niż samochodem lub autobusem i taniej. Po powrocie czujesz się dobrze jak po treningu.

      • 12 3

    • no właśnie dobre pytanie do kierowców.

      • 16 2

    • Np w celach komunikacyjnych? Albo żeby właśnie wydostać się z miasta.

      • 25 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum