• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi. W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi.

Ulica Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.



W jakiej formie powinna powstać infrastruktura rowerowa na ul. Kartuskiej?

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej na podstawie koncepcji nowej organizacji ruchu na ul. Kartuskiej na odcinku Łostowicka zobacz na mapie Gdańska - Źródlana zobacz na mapie Gdańska. Przy jej opracowaniu pod uwagę brano trzy rozwiązania:

  1. uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
  2. utworzenia pasów rowerowych w jezdni
  3. budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych

Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.

- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.

W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią



W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.

W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.

W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany. W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.

Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Dokumentacja dla ul. Nowatorów



W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.

Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.

Opinie (176)

  • Update

    Czy wiadomo co dalej z planem ścieżki rowerowej na Kartuskiej, od Al. P. Adamowicza do Łostowickiej? Mamy koniec 2020 a ścieżki jakby nie ma?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum