• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na rowerze wspomaga dobry sen

Już niedługo wieczory będą stawać się przyjemnie ciepłe. Warto wykorzystywać je na aktywność fizyczną.
Już niedługo wieczory będą stawać się przyjemnie ciepłe. Warto wykorzystywać je na aktywność fizyczną. fot. ipekmorel/123rf.com

Nie od dziś wiadomo, że regularny wysiłek fizyczny jest korzystny dla zdrowia. Mowa jednak głównie o umiarkowanej aktywności, a co z intensywnym treningiem? Grupa naukowców z Kanady przeprowadziła badanie, z którego wynika, że nie tylko wieczorna przejażdżka, lecz także intensywny wysiłek na rowerze mogą być doskonałym remedium na kłopoty ze snem.



Wydarzenia rowerowe w Trójmieście i okolicach


Coraz dłuższe dni zachęcają nas do podejmowania różnego rodzaju aktywności fizycznej. Niektórzy z nas, zwłaszcza ci, którzy nie sypiają najlepiej, wstrzymują się od uprawiania sportu wieczorem, ewentualnie rezygnują z mocniejszych treningów na rzecz bardzo spokojnych przejażdżek. Według badania przeprowadzonego przez kanadyjskich naukowców wieczorny trening o wysokiej intensywności wcale nie musi być złym pomysłem. Według nich ważne jest jednak to, na ile czasu przed pójściem spać zakończymy trening.

Naukowcy przyglądali się osobom w średnim wieku, którzy przeprowadzali treningi o umiarkowanej intensywności w trzech przedziałach czasowych: więcej niż dwie godziny przed snem, mniej niż dwie godziny przed snem i około dwóch godzin przed snem.

Zeroemisyjna mobilność w Europie. Trójmiasto goni, ale pozostaje w tyle



Dwie godziny przed snem



Z ich obserwacji wynika, że zakończenie treningu na ok. dwie godziny przed pójściem spać bezpośrednio wpływa na podniesienie jakości nocnego wypoczynku. Osoby badane spały stosunkowo najdłużej i najgłębiej.

Według Melodee Mograss z Uniwersytetu Concordia w kanadyjskim Montrealu ćwiczenia na rowerze, podobnie jak inne treningi o podobnej intensywności, wyraźnie podnoszą temperaturę ciała, a co za tym idzie zmuszają ciało do podjęcia zintensyfikowanych procesów termoregulacji. To z kolei wpływa na odczucie senności i - w końcu - lepszy sen. Jak dodaje Mograss, efekt podobnego typu osiągamy wtedy, gdy... przed snem weźmiemy ciepłą kąpiel.

Pełną treść artykułu można przeczytać na stronie ScienceDirect.

Co ciekawe, podobne wnioski wysnuli w swoim badaniu naukowcy z Chin. W artykule, który można przeczytać w całości za darmo na MDPI, stwierdzono, że bardzo intensywne ćwiczenia mogą stać się alternatywą dla konwencjonalnego leczenia zaburzeń snu. To zdecydowanie inne stanowisko niż to, do którego wielu z nas było przyzwyczajanych przez lata.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (35)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

MTB Maraton Kartuzy
zawody / wyścigi
maj 22
niedziela
Kartuzy
120 zł
przedsprzedaż 75 zł
Nocny Duathlon - Airport Gdańsk
zawody / wyścigi
maj 22
niedziela, g. 01:00 - 03:00
Gdańsk, Lotnisko Gdańsk
149 zł
CYKLO Gravel
zawody / wyścigi
maj 29
niedziela, g. 05:00
Gdańsk

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum