Zeroemisyjna mobilność w Europie. Trójmiasto goni, ale pozostaje w tyle
The Clean Cities Campaign, europejska organizacja zajmująca się promocją zeroemisyjnej mobilności, opublikowała raport z przebadanych 36 miast Europy pod kątem ich szansy na osiągnięcie zerowej emisji spalin do 2030 roku. Trójmiasto znalazło się pośród nich.
Jak informuje Clean Cities Campaign, potrzeba zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w miastach staje się paląca: to właśnie z emisji spalin w dużej mierze wynikają problemy zdrowotne mieszkańców i postępujące zniszczenie środowiska.
Trójmiasto z 33. lokatą
Organizacja przebadała 36 europejskich miast, w tym polskie: aglomerację trójmiejską, Kraków i Warszawę pod kątem przygotowania do osiągnięcia celu w postaci osiągnięcia zerowej emisji spalin do 2030 roku.
Miasta zostały przetestowane i ocenione w pięciu kategoriach:
- przestrzeń dla ludzi - długość chodników i dróg dla rowerów w stosunku do sumy długości dróg dla aut,
- bezpieczeństwo na drogach - liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w ostatnich trzech latach w stosunku do ogólnej populacji w danym mieście,
- dostęp do transportu publicznego i ładowarek dla pojazdów elektrycznych,
- warunki w mieście - czy zero- lub niskoemisyjne strefy istnieją lub są planowane, czy jest w planie ograniczenie dostępu aut spalinowych do miasta, czy w mieście istnieje bike- i carsharing,
- czystość powietrza w ostatnich pięciu latach.
Jak sugeruje Barbara Stoll, dyrektor Clean Cities Campaign, wyniki raportu powinny być dla liderów europejskich miast sygnałem do przebudzenia się i podjęcia bardziej radykalnych działań. Zdaniem Stoll, żadne z przebadanych miast nie jest nawet blisko celu, jakim jest pozbycie się spalin do 2030 roku.
Pełną treść raportu można przeczytać tutaj.
Wyżej niż Warszawa i Kraków
Spośród 36 przebadanych miast Trójmiasto zajęło 33. miejsce. Wyprzedziliśmy inne polskie miasta - Warszawę, która zajęła lokatę poniżej nas, oraz Kraków, który uplasował się na przedostatnim miejscu. Gorszy był Neapol. Od organizacji The Clean Cities dostaliśmy ocenę "E" i 39.5 punktów na 100 możliwych.
To znacznie gorzej niż miasta, które uplasowały się w czołówce badania. Warto jednak zauważyć, że nikt nie dostał od CCC oceny "A". Najlepsi, czyli - kolejno - Oslo, Amsterdam i Helsinki - otrzymały oceny "B". Najwyżej ocenione miasto dostało 71.5 pkt. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: Paryż, Sztokholm, Ghent, Monachium, Bruksela i Barcelona.
Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.
Trójmiasto wypadło stosunkowo słabo w kategorii czystości powietrza, jednak jeśli chodzi o kategorie takie jak przestrzeń dla ludzi (pieszych i rowerzystów) oraz bezpieczeństwo na drogach, można uznać, że gonimy najlepszych - nasze wyniki nie były gorsze od tych, które osiągały niektóre miasta z pierwszej dziesiątki.
Opinie wybrane
-
2022-03-06 15:08
(3)
Rok 2030 będzie już za osiem lat. Przyjęcie tak krótkiej granicy czasowej jest absurdalne. Nawet bogate miasta najbogatszych państw świata będą miały z tym problem, a co dopiero takie kraje jak Polska. W tym czasie nie da się nawet doprowadzić do akceptowalnego stanu nawierzchni dróg w miastach, a co dopiero stworzyć infrastrukturę dla
Rok 2030 będzie już za osiem lat. Przyjęcie tak krótkiej granicy czasowej jest absurdalne. Nawet bogate miasta najbogatszych państw świata będą miały z tym problem, a co dopiero takie kraje jak Polska. W tym czasie nie da się nawet doprowadzić do akceptowalnego stanu nawierzchni dróg w miastach, a co dopiero stworzyć infrastrukturę dla elektromobilności. Ponadto nie ma żadnych realnych szans na wyeliminowanie w tak krótkim czasie z ruchu miejskiego tysięcy posiadanych przez mieszkańców samochodów z napędem spalinowym (nadal są kupowane). Chyba, że wprowadzony zostanie odgórnie zakaz poruszania się takimi samochodami na terenie miast (pod karą więzienia). Pytanie, czy poza miastami będzie można poruszać się pojazdami spalinowymi ? Jeśli tak, to jakoś takim pojazdem trzeba będzie z miasta wyjechać lub parkować je na obrzeżach miast i dojeżdżać do nich pojazdem elektrycznym, komunikacją miejską lub rowerem. Do tak wielkiej transformacji systemów transportowych miast bardziej realne może być przyjęcie limitu czasowego 2050 rok.
- 36 8
-
2022-03-07 09:17
Jak widac nie masz zielonego pojęcia o temacie .Miasta europy zachodniej z czołówki rankingu sa juz blisko. (1)
A trójmiasto jako ostatnie.Bo w szczególności w Gdańsku sa działania tylko pozorne i Gdańsk wrecz sie cofa niz goni europe!Tramwaj który jest najbardziej kosztowny w miescie i jednocześnie najbardziej awaryjny najmniej efektywny jest rozwijany dlaczego bo taki maja kaprys bo mamy szkodliwych urzedników po znajomosci politycznej!Komunikacja sie u
A trójmiasto jako ostatnie.Bo w szczególności w Gdańsku sa działania tylko pozorne i Gdańsk wrecz sie cofa niz goni europe!Tramwaj który jest najbardziej kosztowny w miescie i jednocześnie najbardziej awaryjny najmniej efektywny jest rozwijany dlaczego bo taki maja kaprys bo mamy szkodliwych urzedników po znajomosci politycznej!Komunikacja sie u nas nie rozwija ,nie jest efektywna a jednoczesnie winduja ceny biletów.Dyskryminuje sie hulajnogi ,rowery i pieszych!!
Dlatego w Gdańsku najlepszym środkiem transportu jest własne auto i coraz więcej ludzi je wybiera dlatego rośnie liczba aut.Transport w Gdańsku w porównaniu do miast europy zachodniej czy skandynawskich to sa lata świetlne zacofania do nich !!- 1 3
-
2022-03-15 17:28
a biletu na rower w kolejce mieć nie musisz, tylko musisz mieć rezerwację za trzy zeta, a to całkowicie co innego niż bilet jest przecież
a propos, czy z taryfy pomorskiej wynika, że mogę na bilecie skm pojechać z Oliwy do Sopotu?
czy mogę tak pojechać wioząc rower?- 0 0
-
2022-03-06 20:49
Elektromobilność w trojmieście opiera się na rosyjskim węglu.
- 2 1
-
2022-03-08 08:51
(1)
Pisze pani taki artykuł i naprawdę nie włącza się lampka że coś jest nie tak skoro Kraków ma mieć lepsze powietrze od Trójmiasta i Barcelony? Może warto do nich napisać, dopytać? Przepraszam ale cały raport staje się w związku z tym zupełnie niewiarygodny
- 2 2
-
2022-03-15 17:25
tja.. mi się to też rzuciło w oczy
(akurat mi że Kraków ma mieć czystsze powietrze niż my i Edynburg)
to nieco podważa cały ranking
ale że jesteśmy pod ogonem wszystkich prócz ruskich, to chyba wiadomo...
obecna wojna raczej znakomicie przyspieszy klimatyczny koniec świata, choć z takiego Zaporoża do hacjendy Putlera z filmu Nawalnego jest 500km, spoko w zasięgu byle czego co lata...- 0 0
-
2022-03-06 13:36
(5)
To już wiem skąd te wszystkie rewolucyjne pomysły w mieście. Piramowicza, budowanie dodatkowych przejść w centrum, ograniczanie pasów dla aut. Miasto chce być wyżej w jakimś plebiscycie ;)
- 30 9
-
2022-03-08 08:59
Albo po prostu chce podnosić standard życia. Jeśli ktoś mierzy go jedynie czasem podróży z punktu A do B, to może mieć problem ze zrozumieniem.
- 2 1
-
2022-03-06 14:48
Piramowicza to nie jest żaden rewolucyjny pomysł
to po prostu krok w kierunku podniesienia poziomu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, zgodne z zapisami wielu strategicznych dokumentów przyjętych po wielomiesięcznych konsultacjach z wieloma mieszkańcami Gdańska, zapisami Gdańskiej Karty Mobilności Aktywnej, Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej miasta Gdańska, Kartą Brukselską etc. etc.
- 9 13
-
2022-03-06 14:46
nie tylko: miasto i jego mieszkańcy chcą cieszyć się wyższą jakością życia (2)
nie da się tego procesu wdrożyć bez spokojnego zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów prywatnych napędzanych tradycyjnym silnikiem spalinowym w naszych miastach.
- 8 12
-
2022-03-07 08:43
Wyższa jakość życia? (1)
Wolne żarty.
- 3 4
-
2022-03-07 11:56
sprawdź miejsce Kopenhagi w rankingach jakości życia
możesz też sprawdzić Houston - węzeł autostradowy i codziennie 2 godziny w korkach na "autostradzie" śródmiejskiej. Wybór należy do Ciebie. Nie zapomnij o cenach paliwa i kierunku ich zmian,
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.