rowery

stat

Jak przygotować rower do nowego sezonu?

Mycie roweru to podstawowa czynność przed regulacją i serwisem
Mycie roweru to podstawowa czynność przed regulacją i serwisem fot. ©istock/Lya_Cattel

Im cieplej, tym częściej właściciele rowerów myślą o wycieczkach. Nie można jednak zapomnieć o fachowym przeglądzie jednośladu przed jazdą, nawet krótką. Jeśli nie potrafimy wykonać poniższych czynności samodzielnie, albo po prostu nie mamy ochoty brudzić rąk, najlepiej wykonać to w specjalistycznym warsztacie. Warto jednak zapoznać się z podstawami serwisu, być może uda się pewne rzeczy zrobić samodzielnie.



Jakie czynności powinny obejmować pełny przegląd?

1. Ogólne czyszczenie z brudu:

Jeżeli mamy możliwość skorzystania z wody bieżącej, np.: węża ogrodowego, polewamy nią dokładnie cały rower. Jeśli po ostatniej wycieczce rama obklejona jest błotem, po opłukaniu należy zostawić go na kilka minut. Po tym czasie błoto powinno rozmięknąć. Do miski lejemy ciepłą wodę np.: z płynem do mycia naczyń lub szamponem samochodowym, w dłoń bierzemy miękką szczotkę i szmatę, po czym zabieramy się za mycie. Jeśli nie dysponujemy ogrodem z szlauchem, rower można równie dobrze umyć w wannie czy pod prysznicem. Jeśli nie zmieści się cały - trzeba będzie zrobic to na raty, najpierw przednie koło i część ramy, a następnie obrócić rower, czyszcząc resztę. Po dokładnym umyciu roweru z wierzchu, rower należy wysuszyć, tak aby nie pozostały zacieki.

Ciekawostki:

Do regularnego mycia roweru warto zaopatrzyć się w specjalne szczotki, których kształt pozwoli nam na łatwe dotarcie do wszelkich zakamarków ramy jak i innych podzespołów. Niestety oferta takich przyrządów w naszych sklepach nie jest zbyt duża. Najlepsze marki to: Pedro's Pro Brush Kit, Weldtite zestaw Dirt Wash, Park Tool zestaw Bike Cleaning Brush Set oraz najłatwiej dostępna Finish Line Easy - Pro Brush Set. Ich ceny oscylują między 45 a 80 zł.

Specjalne szczotki do czyszczenia łańcucha oraz zębatek
Specjalne szczotki do czyszczenia łańcucha oraz zębatek mat.VeloPress


Uwaga:

Wbrew pozorom, do mycia roweru nie należy używać urządzeń wysokociśnieniowych czyli tzw. Karcherów. Z pewnością wydostająca się pod dużym ciśnieniem woda dokładnie oczyści cały rower, ale przy okazji woda, piasek i inny brud dostanie się do uszczelnianych miejsc, gdzie znajdują się łożyska piast, sterów i suportu, co po pewnym czasie doprowadzi do ich zniszczenia!

2. Czyszczenie układu napędowego:

Po ogólnym oczyszczeniu roweru, warto zabrać się za oczyszczenie tzw. napędu, czyli łańcucha, zębatek oraz przerzutek. Jeżeli łańcuch naszego roweru jest bardzo zabrudzony, najlepiej będzie go rozpiąć za pomocą imadełka do łańcuchów i umyć osobno. Można to też zrobić zdejmując łańcuch z korby (przedniego, dużego koła zębatego) oraz z przerzutki i myć partiami, jest to jednak znacznie bardziej pracochłonne.

Jeśli uda nam się zdjąć łańcuch, najlepiej włożyć go do plastikowej butelki, np.: po wodzie mineralnej, i zalać benzyną ekstrakcyjną lub jakimś ekologicznym rozpuszczalnikiem na bazie owoców cytrusowych. Po zakręceniu butelki i odczekaniu kilku minut, możemy spróbować potrząsać nią niczym shakerem w celu rozpuszczenia wszelkich brudów. Przed wyjęciem i osuszeniem łańcucha, warto przynajmniej raz czynność powtórzyć, zmieniając ciecz na nową. Niektórzy łańcuch czyszczą w misce, obmywając każde ogniwo łańcucha małą szczoteczką np.: do zębów. To też dobry sposób, jednak znacznie bardziej pracochłonny.

Ciekawostki:

Dobrym sposobem mycia bez zdejmowania łańcucha nawet z kół zębatych jest zastosowanie specjalnej maszynki - np. angielskiej firmy Weldtite. Przyrząd zakłada się na łańcuch, do jednego ze zbiorniczków wlewa się rozpuszczalnik i zostaje nam tylko kręcić pedałami do tyłu, aby łańcuch przechodząc przez system szczotek oblewanych rozpuszczalnikiem został dokładnie wyczyszczony. Oprócz maszynki godne polecenia są specjalne szczoteczki, które pomogą wyczyścić łańcuch ze starego smaru i piasku, oraz tylne i przednie zębatki. Na naszym rynku dostępne są m.in.: szczotki Weldtite - Dirt Wash, Finish Line - Grunge Brush, Park Tools model GearClean Brush - GSC-1, Pedro's - Toothbrush, których ceny oscylują między 20 a 35 zł.

Uwaga:

Do mycia łańcucha nie wolno używać żadnych rozpuszczalników typu nitro, toluen lub ksylen.

Specjalne maszynki do czyszczenia łańcucha, bez konieczności rozpinania go.
Specjalne maszynki do czyszczenia łańcucha, bez konieczności rozpinania go. mat.VeloPress


Prócz łańcucha warto zainteresować się również zębatkami oraz przerzutkami. Jeśli i one są bardzo zabrudzone, najlepiej czyścić je szczoteczką z krótkim i długim włosiem, tak aby dotrzeć do wszystkich elementów. Dobrze by było również rozkręcić kółka prowadzące tylnej przerzutki i dokładnie je przeczyścić - zbiera się w nich sporo brudu od łańcucha. Podobnie jest z tylnymi zębatkami, czyli tzw. kasetą.

Jak przygotowujesz swój rower do sezonu?

myję, smaruję i sprawdzam ważniejsze elementy 42%
tylko myję, nie znam się na reszcie 12%
nie przygotowuję go wcale, po prostu zaczynam jeździć 29%
oddaje rower do serwisu, niech zrobią to specjaliści 17%
zakończona Łącznie głosów: 397


3. Smarowanie podzespołów:

W smarowaniu łańcucha nie ma żadnej filozofii, każdy da sobie z tym radę. Zanim jednak się za to zabierzemy, warto wiedzieć, że nie powinno się go smarować środkami czyszczącymi (np. WD-40, czy K-007), olejami samochodowymi ani olejami spożywczymi. W sklepach rowerowych dostępne są specjalne środki służące do tego celu. Przy jeździe rekreacyjnej, buteleczka kosztująca 10-20 zł powinna służyć nam cały sezon. Łańcuch należy smarować oszczędnie, tzn. po jednej kropelce na każde połączenie ogniw. Jeśli po całej operacji łańcuch jest mokry od smaru, należy przetrzeć go delikatnie miękką szmatką, zbierając przy okazji jego nadmiar.
Jeśli jednak nie mamy smykałki do rozkręcania i ponownego skręcania roweru, resztę warto pozostawić wyspecjalizowanemu serwisowi rowerowemu. Zresztą większość podzespołów w nowoczesnym rowerze górskim nie wymaga takich zabiegów jak sprzęt sprzed paru lat. Koszt konserwacji roweru - regulacji, czyszczenia i smarowania wewnętrznych podzespołów to koszt około 75 - 100 zł.

Jeśli podejmiemy się dalszych czynności reaktywacji naszego sprzętu warto:

a) Sprawdzić stan linek i pancerzy:

Jeśli linki i pancerze przerzutek, czy hamulców są w którymś momencie pozaginane lub popękane, nie ma co oszczędzać! Warto je wymienić. Nie jest to wielki wydatek. Z pewnością ich dobry stan poprawi nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.

b) Sprawdzić stan przerzutek oraz manetek zmiany biegów:
Jeśli manetki zmiany biegów ciężko chodzą, można zajrzeć do znajdującego się wewnątrz mechanizmu zębatkowego, traktując go paroma kroplami oleju. Aby go nasmarować, należy odkręcić pokrywę manetki, która zazwyczaj znajduje się od spodu urządzenia. W wszystkich przypadkach nadmiar smaru lub oleju zbieramy za pomocą szmatki albo miękkiego papieru. Po nasmarowaniu każdego elementu ruszamy nim tak, aby smar wniknął głęboko - np. poprzez obracanie pedałami, czy też zmienianie biegów na przerzutce.

c) Sprawdzić stan zużycia klocków hamulcowych:

Jeśli w przypadku tradycyjnych klocków hamulcowych, które opierają się na obręczy koła, zauważamy zanik wzoru, to znaczy, że czas najwyższy je wymienić. Podobnie jest z klockami tarczowymi, gdy wytarta jest cała okładzina.

W tradycyjnych rowerach z hamulcami typu V-brake lub "Y" należy zwrócić uwagę na zacisk. Jeśli po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca, klocki odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi, czyli tzw. piwotu i posmarować go stałym smarem. Warto sprawdzić również czy linka jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej. Można ją również spróbować dokręcić śrubę przy manetce hamulca, regulując siłę jej napięcia.

d) Sprawdzić łożyska kół oraz ich toczenie:

W rowerach górskich stosuje się praktycznie tylko łożyska maszynowe - całkowicie nierozbieralne i bezobsługowe. Jeśli jednak nasz rower posiada klasyczne łożyska kulkowe ze stożkami - warto je rozebrać, wyczyścić benzyną ze starego smaru i nasmarować stałym smarem. Skręcając, należy pamiętać, by nie zacisnąć zbyt mocno śrub, żeby koło obracało się bez żadnego chrobotania w środku ani też za lekko, żeby nie było luzów!

Ważną, choć wymagającą dużej sztuki czynnością, jest centrowanie kół. Na czym to polega? - Na korekcji odchylenia koła w płaszczyźnie poziomej i pionowej przy jednoczesnym właściwym naciągnięciu szprych. Wszystkie szprychy koła muszą być naciągnięte z taką samą siłą, by poprawnie przenosiły obciążenia. Jeśli choćby jedna ze szprych jest naciągnięta zbyt luźno, wówczas koło nie pracuje tak jak powinno. Złe wycentrowanie koła może spowodować pęknięcie szprychy, a skutków tego zdarzenia nie trzeba specjalnie tłumaczyć.

Podobnie jak w piastach kół jest z suportem, czyli wkładem, na którym opiera się korba. Jeśli jest w formie zintegrowanego pakietu, nic nie trzeba robić. Luzy można sprawdzić poprzez objęcie obiema rękami korb, próbując kiwać je na boki. Jeśli słychać stuki - może się okazać konieczna regulacja suportu lub wymiana pakietu czy też łożysk.

e) Sprawdzić czy nie ma luzów w sterach kierownicy:

By sprawdzić, czy łożyska kierownicy działają poprawnie, wystarczy zacisnąć przedni hamulec próbując pchać rower raz do przodu, raz do tyłu. Jeśli czujemy stuki w okolicach sterów, świadczy to o luzach. Jeśli zaś stery działają ciężko, np.: przy skrętach kierownicą czujemy opór lub chrobotanie, być może będzie konieczne przesmarowanie łożysk stałym smarem.

Jeśli nie potrafimy wykonać powyższych czynności samodzielnie albo po prostu nie mamy ochoty brudzić rąk, najlepiej wykonać to w specjalistycznym warsztacie. Przy jego wyborze warto poznać opinię innych rowerzystów na temat poszczególnych warsztatów. Można się także udać na przegląd do sklepu, gdzie kupiliśmy nasz bicykl, oczywiście pod warunkiem, że dysponuje on niezbędnym wyposażeniem. Za podstawowy przegląd zapłacimy od 50 do 75 zł. W tej cenie specjaliści wszystko dokręcą i wyregulują. Serwis bardziej szczegółowy to koszt ok.100 zł



Powyższe porady zostały opracowanie na podstawie własnych doświadczeń
oraz informacji zaczerpniętych z  Portalu wRower.pl
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (120) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »