• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wzorem jeśli chodzi o ścieżki rowerowe

Krzysztof Koprowski
8 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk jest wzorem do naśladowania w kwestii budowy dróg rowerowych - tak wynika z Raportu Absurdów Rowerowych 2008 przygotowanego przez serwis odkryjnasze.pl



Gdańsk, określony w raporcie, jako rowerowa stolica Polski wygrał bezapelacyjnie z innymi polskimi miastami. Tworzenie zwartego systemu ścieżek rowerowych oraz wysoka jakość ich wykonania wraz z przestrzeganiem odpowiednich parametrów technicznych to kryteria, które Gdańsk doskonale spełnia. Gdańskie ścieżki są wygodne, bardzo dobrze zaplanowane - szczególnie w rejonie skrzyżowań, a także we właściwy sposób odseparowane od ruchu pieszego. Bez wątpienia są także doskonale oznakowane. W przeciwieństwie do wielu polskich miast, projektanci nie ustawili na nich słupów oraz latarni (jak we Wrocławiu) czy... tablic systemu informacji miejskiej (przykład Poznania).

Wprawdzie w raporcie nie padło praktycznie żadne negatywne zdanie na temat dróg rowerowych w Gdańsku, nie oznacza to jednak, że i u nas nie brakuje absurdalnych rozwiązań.

- Jednym z przykładów nie do końca przemyślanego wykonania nawierzchni może być zbudowany tydzień temu 100-metrowy odcinek drogi wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża. Zastosowano w nim w pobliżu drzew kratkę betonową, dobrze znaną rowerzystom podróżującym drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldziej. Jazda po niej nawet na dystansie kilku metrów jest wyjątkowo nieprzyjemna, a nawet niebezpieczna - mówi Michał Błaut z Obywatelskiej Ligii Ekologicznej, organizacji pozarządowej współpracującej z Urzędem Miejskim przy opracowywaniu dróg rowerowych w Gdańsku.

Urzędnicy na szczęście nie pozostali w tym przypadku obojętni i obiecali podjąć odpowiednie kroki w celu poprawienia błędu.

Jednak nawet w centrum miasta zdarzają się różnego rodzaju wpadki przy projektowaniu dróg. Przy Podwalu Grodzkim wykonano ścieżkę z kostki, zamiast z nawierzchni bitumicznej. Co więcej ze względu na brak porozumienia z PKP, ścieżka przy dworcu urywa się na kilkadziesiąt metrów. Natomiast po drugiej stronie dworca ścieżka kończy się "ślepo" przy budynku prokuratury, gdzie ze względu na wejścia do sklepów nawet piesi z trudem się mieszczą na wąskim chodniku.

Pomimo tych kilku małych - w porównaniu do innych miast Polski - zaniedbaniom, inwestycje w drogi rowerowe zachęcają coraz więcej osób do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Dziesięć lat temu, w 1997 roku, gdy w Gdańsku dopiero rozpoczynano budowę pierwszych ścieżek, z roweru na co dzień korzystało zaledwie 0,5 proc. mieszkańców miasta. W 2007 roku odsetek ten wynosił już 5 proc., zaś w 2010 roku powinien osiągnąć 10 proc..

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Scieżki....

    Już przeżyłam trochę lat, ale nadal jeżdżę na rowerze. Ścieżek rowerowych jest dużo, ale jakość wielu jest fatalna. Piękne ścieżki wzdłuż pasa nadmorskiego, ale jak dojechać gdy na wielu ulicach nie ma ich wcale. Na Zaspie od SKM w kierunku morza to tragedia. Na Przymorzu na Kołobrzeskiej, Obrońców Wyb.,Jagielońskiej, Piastowskiej to nawet białych lini nie ma. Słowackiego od ul. Grunwaldzkiej -KOSZMAR.

    s

    • 0 0

  • Jeny,ale zrzędy!!!

    Plusy:ilość ścieżek,pojawiające się parkingi dla rowerów,plany co do budowy dalszych,sposób lokalizowania względem jezdni dla samochodów/w UK i w niektórych miejscach w US ścieżki nie są oddzielone krawężnikiem od jezdni,więc łatwo o potrącenie;z kolei w Niemczech sąsiadują b. często z zaparkowanymi równolegle samochodami,więc łatwo nadziać się na otwierane drzwi/,nawierzchnia ścieżki nadmorskiej i w paru,ale dosłownie paru,innych miejscach..Minusy:poprowadzenie niektórych ścieżek zygzakiem/ul.AK w Sopocie,okolice rynku we Wrzeszczu,Oliwa:ul.Grunwaldzka -od Ul.Pomorskiej w str.Gdańska(wystający narożnik budynku byłej zajezdni tramwajów konnych)/,nawierzchnia w wielu miejscach to porażka/np na Al.Zwycięstwa od Multikina w str.Gdańska po deszczu nie da rady przejechać,bo cała woda stoi na ścieżce!/.

    • 0 0

  • jak dla mnie to .....OBSOWA ... (2)

    Gdansk jest przykladem jak nie budowac nowych drog dla rowerow . Co z tego ze wybuduja ,bedzie ladna nawierzchnia ale : drogi dla rowerow sa tak zaprojektowane ze poruszanie sie po nich stwarza wieksze niebezpieczenstwo i dla pieszych i dla rowerzystow -ciagle przecinanie chodnikow , wyjazdy z bocznych ulic ; gdanskie drogi rowerowe sa najbardziej pozawijane jakie w zyciu widzialem - ilosc zakretow nie sprzyja szybkiemu poruszaniu sie po miescie . Proponuje nie budowac ani centymetra nowej drogi dla rowerow , wrecz polikwidowac to co jest , zostawic i zmodernizowac te co sa wzdluz : AL Zwyciestwa i Grunwaldzkiej , al Hallera i w pasie nadmorskim bo tam sa one potrzebne . W poziostalych miejscach rowrerem mozna bylo jezdzic po jezdni , bo teraz juz nie ktos pobudowal PSEUDO drogi dla rowerow. Co do OBRONCOW WYBRZEZA - przed budowa drogi rowerowej jezdzilo mi sie komfortowo po ulicy , bo moglem , teraz bede zmuszony jechac ze wzmozona uwaga zerkajac czy jakas babcia , pies , kot , dziecko albo inny stwor nie bedzie chcial wlezc mi pod kola .Jednym slowem OBSOWA

    • 0 1

    • tak to jest jak je projektuja tacy (...) (1)

      ten sam poziom myslenia maja wystarczy poczytac posty zadowolonych a uzywajacy roweru raz w roku!!
      oni nieurzywaja roweru tylko patrza na sciezki!!

      Jakas krowa opisuje scierzke na jaskowej dolinie !! Tam niema zadnej sciezki nigdy niebylo!!

      • 0 0

      • Na Jaśkowej Dolinie od Sobótki so skrzyżowania z Sienikewicza bodajże jest po jednej stronie ścieżka, która w połowie szerokości jest zastawiana parkującymi skośnie samochodami. Odcinek chodnika od Sienkiewicza do Grunwaldzkiej służy jako parking dla samochodów, a mógłby służyć pieszym i rowerzystom. (na planie dróg rowerowych miasta jest on fałszywie oznaczony jako droga dla rowerów)

        Od Sobótki w górę odcinki chodnika przy Jaśkowej Dolinie są oznakowane w terenie jako ciąg pieszo rowerowy, chodnik ten jest często zastawiany parkującymi samochodami, ponadto zawęża go zarastająca zieleń.

        Proponuję mniej adrenaliny, a więcej działań kierowanych bezpośrednio do urzędu miasta

        • 0 0

  • Jest też nowa ścieżka dla quadów

    Poprzez całe wybrzeże!
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=30294
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=30294

    A wszystko dzięki Służbom Ochrony Wybrzeża. Dziękujemy!

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Bardzo proszę władze miasta o spowodowanie przy ścieżkach rowerowych obcięcie żywopłotów iinnych zwisających gałęzi.To bardzo niebezpieczne.Proszę.

    • 1 0

  • (1)

    raz pojechasłem rowerem z GDa przez Sopot do GDY
    więcej nie pojadę Gdynia tu się żyję jak w Korei ala Płn

    • 0 0

    • I całe szczęście bo my zakompleksionych malkontentów nie potrzebujemy

      Tu się żyje, odpoczywa, ale przede wszystkim jest to miasto biznesu.
      Z rowerami to do Gdańska, chyba, że UE pobuduje nam RoweroStrady:)))
      Gdańsk też by wyglądał nie tak gdyby nie OLE a przez nich znaczące wsparcie fund.ONZ na ten cel

      • 0 0

  • Re:

    biznesmen na rowerze,
    TYLKO rekreacyjnie w TPK - gdyńskich górkach. Należy je odpowiednio zinterioryzować i będą Mistrzostwa Świata w Aktywnym Wypoczywaniu:))

    • 0 0

  • Przestańcie wy narzekać

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum