• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wzorem jeśli chodzi o ścieżki rowerowe

Krzysztof Koprowski
8 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 

Gdańsk jest wzorem do naśladowania w kwestii budowy dróg rowerowych - tak wynika z Raportu Absurdów Rowerowych 2008 przygotowanego przez serwis odkryjnasze.pl



Gdańsk, określony w raporcie, jako rowerowa stolica Polski wygrał bezapelacyjnie z innymi polskimi miastami. Tworzenie zwartego systemu ścieżek rowerowych oraz wysoka jakość ich wykonania wraz z przestrzeganiem odpowiednich parametrów technicznych to kryteria, które Gdańsk doskonale spełnia. Gdańskie ścieżki są wygodne, bardzo dobrze zaplanowane - szczególnie w rejonie skrzyżowań, a także we właściwy sposób odseparowane od ruchu pieszego. Bez wątpienia są także doskonale oznakowane. W przeciwieństwie do wielu polskich miast, projektanci nie ustawili na nich słupów oraz latarni (jak we Wrocławiu) czy... tablic systemu informacji miejskiej (przykład Poznania).

Wprawdzie w raporcie nie padło praktycznie żadne negatywne zdanie na temat dróg rowerowych w Gdańsku, nie oznacza to jednak, że i u nas nie brakuje absurdalnych rozwiązań.

- Jednym z przykładów nie do końca przemyślanego wykonania nawierzchni może być zbudowany tydzień temu 100-metrowy odcinek drogi wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża. Zastosowano w nim w pobliżu drzew kratkę betonową, dobrze znaną rowerzystom podróżującym drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldziej. Jazda po niej nawet na dystansie kilku metrów jest wyjątkowo nieprzyjemna, a nawet niebezpieczna - mówi Michał Błaut z Obywatelskiej Ligii Ekologicznej, organizacji pozarządowej współpracującej z Urzędem Miejskim przy opracowywaniu dróg rowerowych w Gdańsku.

Urzędnicy na szczęście nie pozostali w tym przypadku obojętni i obiecali podjąć odpowiednie kroki w celu poprawienia błędu.

Jednak nawet w centrum miasta zdarzają się różnego rodzaju wpadki przy projektowaniu dróg. Przy Podwalu Grodzkim wykonano ścieżkę z kostki, zamiast z nawierzchni bitumicznej. Co więcej ze względu na brak porozumienia z PKP, ścieżka przy dworcu urywa się na kilkadziesiąt metrów. Natomiast po drugiej stronie dworca ścieżka kończy się "ślepo" przy budynku prokuratury, gdzie ze względu na wejścia do sklepów nawet piesi z trudem się mieszczą na wąskim chodniku.

Pomimo tych kilku małych - w porównaniu do innych miast Polski - zaniedbaniom, inwestycje w drogi rowerowe zachęcają coraz więcej osób do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Dziesięć lat temu, w 1997 roku, gdy w Gdańsku dopiero rozpoczynano budowę pierwszych ścieżek, z roweru na co dzień korzystało zaledwie 0,5 proc. mieszkańców miasta. W 2007 roku odsetek ten wynosił już 5 proc., zaś w 2010 roku powinien osiągnąć 10 proc..

Opinie (161) 6 zablokowanych

  • scierzka rowerowa na chełn na cienista pod górke spadek 8%!!

    podjechac mozna ale zjechac juz nie!!dlatego podjezdzam sciezka ale zjezdzam ulicą!! A to dlatego ze zjazd z tak ostrej górki gdzie co 50% jest krweznik jest niebezpieczne!!
    Jadac ulica hamuje dopiero na spory kawałek na dole za zakretem na sciezce co chwile!!

    • 0 0

  • Jak dla mnie faktycznie Gdańsk robi dobrą robotę, względem pozostałych miast 3 miasta szczególnie Gdyni w której ścieżek BRAK. Totalne olanie ludzi.
    Dodam że mieszkam w Gdyni, żeby nie było ;)

    • 1 0

  • Re:

    nie wiem czy do niego dotarło. Florian to chory człowiek z urojeniami, ja bym go pogonił po Zaspie to może by realnie spojrzał na gdańskie ścieżki.

    • 0 0

  • Taa szczególnie wzorowo wygladaja ścieżki rowerowe po zakończonych pracach ziemnych. Znika asfalt, a wykonawca kładzie byle jak kostke i sprawa załatwiona. Miasto chyba tego wogóle nie kontroluje.

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • z tego co pamiętam to kostkę przed Dworcem (1)

    położyli ze względu na zabytkowy charakter Śródmieścia

    • 0 0

    • to wykręt

      urzednikow, nie ma i nie bylo nigdy nakazu kladzenia kostki ze strony konserwatora zabytkow. kostka nie jest elementem zabytkowym. ulica przed dworcem jest z asfaltu, droga rowerowa mogla takze byc z asfaltu. niestety ktos popelnil projekt - gniot, a pozniej wszyscy udawali ze jest juz za pozno i to nie ich wina. otrzymywalismy kilkukrotnie zapewnienia ze droga bedzie z asfaltu i bedzie po obu stronach az do huciska - okazalo sie ze byly to zwykle klamstwa (to tak a propos dobrego samopoczucia urzednikow miejskich)

      • 0 0

  • JAkie ścieżki rowerowe (1)

    Pomijając to że Gdańsk Południe to "pustynia" drogowa i chodnikowa to dodam jeszcze że to "pustynia" ścieżek rowerowych.Jeśli ktoś nie ma lub nie chce jeździć samochodem(autobusem) to zjazd np. z Zakoniczyna,Ujeściska lub Orunii do centrum to prawdziwy off road.
    Aż się prosi wybudować ścieżki wzdłuż Traktu i Świętokrzyskiej/Małomiejskiej.

    • 0 0

    • spokojnie

      podczas przebudowy Łostowickiej zrobią ścieżki, wzdłuż Kartuskiej i Nowolipia też. Będzie lepiej!

      • 0 0

  • Re:

    MP nastepny ktory probuje sie pokazac?
    Jebitnie-kolokwializm oz. wielkosc/nasilenie danego zjawiska, np jebitnie zimno

    • 0 0

  • (6)

    w Gdyni może brak ścieżek rowerowych, ale mają za to miejską komunikację, w Gdańsku natomiast brak jednego i drugiego

    • 0 1

    • Brak ścieżek rowerowych... Ręce opadają. Gdynia faktycznie ma lepszą komunikację (przynajmniej czystszą i nieco nowszą), ale oddajmy sprawiedliwość. W ścieżkach porównanie zdecydoanie na korzyść Gdańska.

      • 0 0

    • Zgoda (3)

      Ścieżki rowerowe komunikacyjne w Gdyni niech w co najmniej 70% kosztów pokryje unia i fundusz ekologiczny, na inny wariant nie ma zgody. Gdynia już wiele w tym względzie zrobiła- opracowała potrzeby, itd.

      Co ja bym widział natomiast. Mając na uwadze najnowsze trendy w turystyce, które jednoznacznie wskazują na TURYSTYKĘ i REKREACJE AKTYWNĄ oraz nazywany w Europie Sport dla WSZystkich poza spełnieniem potrzeb typowo rekreacyjnych oczekuje uczty poznawczej a w Gdyni są niesamowite widoki, krajobrazy, itd. Głównym celem takiego opracowania powinno być określenie potrzeb inwestycyjnych i porozumienie w tym względzie z TPK, celem określenia funkcje turystyczno-rekreacyjne oraz funkcje ostoi przyrodniczej i topograficznej. Fakt, że w dalszej kolejności ograniczony to także ruch samochodowy w strefie "ekologicznej" dzięki ew. zorganizowaniu zewnętrznych parkingów, hoteli, warsztatów, dietetycznych potraw, itd. Do tego w Gdyni b.dobrze funkcjonuje Centrum Informacji Turystycznej oraz Ośrodek Społeczno-Kulturalny należałoby jeszcze włączyć organizacje kultury fizycznej, aby ująć to kompleksowo. Każda bogata
      baza turystyczno-rekreacyjna (zarówno w mieście jak i na terenach TPK)oraz infrastruktura, jak i ciekawe spektrum programowe i miejsca wypoczynku z widokiem nad miastem, stadniny koni, kompleksy obiektów sportowych, szlaki
      turystyki pieszej, zaplecze gastronomiczne i hotelowe. Miasto powinno dopracować kalendarz imprez kulturalnych i sportowych zgodnego z jego rangą. Poprzez rozwój i modernizację infrastruktury technicznej w pięknych terenach nadmorskich oraz pagórkach. Powinny zostać stworzone korzystne promocje przyciągające dzieci i młodzież gdzie usługi winny być sprawowane na najwyższym poziomie (punkty naprawy rowerów, parkingi dla rowerów, itd.

      • 0 0

      • powinny powinny powinny (1)

        myślał indyk o niedzieli a w sobotę łeb ucieli...

        • 0 0

        • Programy obligatoryjne powinny .....

          Władze Gdyni powinny, koniecznie rozważyć cały zestaw korzyści związanych z aktywną rowerową rekreacją turystyczną, które fachowo nazywane są produktem turystycznym. Trzeba mieć także świadomość, że turysta nie kupuje pojedynczych atrakcji turystycznych dla nich samych, nie korzysta też z miejsc noclegowych tylko dlatego, że chce przenocować.

          Mimo znaczącego zmniejszania się bezrobocia do 1,8%, cały czas problemem do rozwiązania jest aktywizacja osób wykluczonych społecznie i długotrwale bezrobotnych także w Gdyni.
          Szczególnie istotna może okazać się rola samorządów, które mogą zagospodarować te osoby w ramach tzw. „robót publicznych” do uporządkowania i przygotowania bazy rekreacyjno-rowerowej w TPK.

          • 0 0

      • Miasto powinno dopracować czyli kto ty? i twoi kolesie?

        • 0 0

    • tja...

      Gdynia ma lepsza komunikacje miejska...
      LOL ?

      • 0 0

  • brawo Gdańsk

    niech się inni uczą

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum