• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Brakuje barierek przy drodze rowerowej we Wrzeszczu?

Joanna Skutkiewicz
26 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Droga rowerowa pomiędzy ulicami Lendziona a Klonową we Wrzeszczu Droga rowerowa pomiędzy ulicami Lendziona a Klonową we Wrzeszczu

Barierki, nie tylko te przy drogach rowerowych, bywają prawdziwą kością niezgody. Często wytyka się zarządcom dróg ustawianie barierek lub słupków w miejscach, w których wydaje się to kompletnie nieuzasadnione. Rzadziej zdarzają się przeciwne sytuacje, czyli brak odgrodzenia ścieżki rowerowej od reszty pasów drogowych. Czy we Wrzeszczu brakuje infrastruktury, która ma chronić rowerzystów przed wypadkami?



Czy w opisywanych miejscach potrzebne są barierki dla ochrony rowerzystów?

Każdy, kto porusza się po mieście na rowerze, zdaje sobie sprawę ze związanych z tym niebezpieczeństw. Podobnie jak za kierownicą auta, trzeba być cały czas czujnym i gotowym na szybką reakcję. Na tym jednak podobieństwa zdają się kończyć. Zdarza się, że największe ryzyko powodujemy wobec siebie nawzajem. Gwałtowne skręty i zatrzymania, wyjeżdżanie na środek pasa rowerowego czy też użytkowanie go przez osoby, które nie powinny znaleźć się na drodze dla rowerów - to wszystko powoduje, że bywa niebezpiecznie.

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza



Dodatkowy problem pojawia się, jeśli odbicie w bok w celu uniknięcia zderzenia wiąże się z niebezpieczeństwem wpadnięcia prosto pod samochód. Z obawą tego typu napisała do nas czytelniczka portalu, pani Marta, która nie tylko była świadkiem niebezpiecznych sytuacji na drogach rowerowych, lecz także brała udział w jednej z nich.

  • Droga rowerowa pomiędzy ulicami Lendziona a Klonową we Wrzeszczu
  • Droga rowerowa pomiędzy ulicami Lendziona a Klonową we Wrzeszczu

- We Wrzeszczu pomiędzy ulicami LendzionaMapkaKlonowąMapka ścieżka rowerowa ma kręty przebieg, a wzdłuż ustawione są drzewa i krzaki - opisuje czytelniczka. - Jednocześnie ten fragment od alei Grunwaldzkiej oddziela jedynie wąski pas kostki chodnikowej. Wielokrotnie byłam świadkiem niebezpiecznych sytuacji z powodu ścinania zakrętów przez rowerzystów i hulajnogi, bardzo słabej widoczności czy jazdy "na trzeciego". Kilka dni temu z krzaków pod koła wyskoczył mi kot i cudem uniknęłam upadku prosto pod koła samochodów. Na ścieżkach pojawiają się mokre liście, więc robi się coraz bardziej niebezpiecznie. Uważam, że wzdłuż tego odcinka konieczna jest barierka oddzielająca rowerzystów od alei Grunwaldzkiej.
Zdaniem pani Marty taka sama sytuacja ma miejsce na alei Legionów pomiędzy Tadeusza KościuszkiMapkaHynkaMapka.

  • Droga rowerowa pomiędzy Tadeusza Kościuszki a Hynka.
  • Droga rowerowa pomiędzy Tadeusza Kościuszki a Hynka.

Bariery to ostateczność



Jak przekonują specjaliści z Urzędu Miasta, ryzyko ulegnięcia wypadkowi w opisywanych miejscach jest niewielkie. Montaż barierek wiązałby się nie tylko z kosztami, lecz także z utrudnieniem dla pieszych oraz samych rowerzystów.

- Większość chodników i dróg rowerowych w mieście przebiega wzdłuż jezdni, po których poruszają się samochody - mówi insp. Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miasta Gdańska. - W każdym z tych miejsc istnieje ryzyko, że ktoś się przewróci. Ryzyko to jest na szczęście na tyle niewielkie, że nie uzasadnia stawiania rzędów barier w tak wielu miejscach. Warto też wziąć pod uwagę, że ze względu na przepisy dotyczące skrajni drogowej takie bariery zawężałyby chodniki lub drogi rowerowe, utrudniając poruszanie się po nich. W europejskich miastach o ugruntowanej kulturze mobilności barier nie stawia się prawie nigdzie i nie wpływa to na zwiększenie liczby wypadków, ułatwia swobodne poruszanie się pieszym i podnosi estetykę przestrzeni miejskich. Dlatego stawianie barier należy traktować jako ostateczność i stosować je tam, gdzie jest to absolutnie niezbędne. We wskazanych miejscach nie jest to konieczne.

Gdynia. Nowa droga rowerowa na Płk. Dąbka niebezpieczna?



Czy tego typu infrastruktura może stać się barierą, dzięki której rozpędzony samochód nie zrobi krzywdy rowerzyście? Jak pokazuje wypadek spowodowany przez 'Wolva' 5 lat temu, jest to niestety wątpliwe.

Opinie (87) 1 zablokowana

  • To nie jest zadna droga dla rowerow, skoro zamyslony pieszy moze na nia ot tak wejsc...

    i zaden element konstrukcyjny go z tego zamyslenia nie wyrwie. Jeszcze gorzej maja osoby niewidome czy slabo widzace, dla ktorych tez dwukolorowy chodnik nie jest wystarczajacym komunikatem odnosnie tego, gdzie mu wolno, a gdzie nie wolno spacerowac.

    • 6 4

  • (3)

    a Pani autorka wpadła kiedyś rowerem na barierkę? Nie polecam

    • 8 2

    • barierki na drodze rowerowej (2)

      chyba lepiej na barierkę niż pod koła samochodu jadącego w tym miejscu prawidłowe " 50km/h"

      • 2 4

      • moje złamane żebro nie polubiło barierki. (1)

        • 4 1

        • to trzeba było nanie nie wpadac :)One do tego nie słuzą :)

          • 3 1

  • Dajcie jakiś objazd ( S-kę) na skrzyżowaniu Stolema-Adamowicza

    Co by cykliści nie śmigali tamtędy permanentnie na czerwonym świetle. Może jak zwolnią na mijance to chociaż wypadków bedzie mniej.

    • 3 2

  • Barierki stop

    • 1 4

  • Barierki w takich miejscach powinny chronić pieszych przed rowerzystami (2)

    • 6 4

    • lub na odwrót (1)

      • 2 0

      • Pewnie wlasnie dlatego ustawodawca zdefiniowal droge dla rowerow,

        Ktora musi byc konstrukcyjnie oddzielona od innych. Czyli ani zblakany pieszy, staruszka, dziecko nie wleza na taka droge dla rowerow, ani rowerzysta nie bedzi lekkomyslnie scinal zakretow itp itd, ani tworzyl inych niebezpiecznych sytuacji. Niestety w Polsce praktycznie nie ma tych drog dla rowerow, sa tylko chodniki, po ktorych mozna jezdzic wszystkim i zyc w przekonaniu, ze ma sie pierwszenstwo, podczas gdy sie go nie ma. Co tam.

        • 2 1

  • ryzyko ulegnięcia wypadkowi

    oczywiście,
    Średnio jeden wypadek śmiertelny na 2 lata, to małe ryzyko. Patrz wysepka i ścieżka rowerowa....

    • 2 0

  • Dziękuję Pani Marto za tę światłe przemyślenia (1)

    ale wolę raz na 100 tys. wpaść na jezdnię gdy kot wybiegnie z krzaków niż rozwalić głowę na barierce lub zahaczyć o nią nogą. Obecność barierki tylko podnosi ryzyko wypadku. Jeszcze te słupki powinni zlikwidować bo lepiej wpaść w krzaki niż owinąć się o nie kroczem. Co one tam osłaniają?

    • 12 3

    • osobiście się kiedyś wrąbałem rowerem w taką barierkę
      nawet nie w Polsce tylko w Worms (Wormacji/Ni)
      akurat była czarna i bez odblasków, na czarnym tle, w deszcz
      (w rajchu też nie brakuje kretynów)
      a moja lampka była legalnie (STVzO) skierowana w dół

      bolało jak cholera, goiło się prawie miesiąc

      pytanie: jak kogoś straszą koty, to lepiej dostosować do
      niego świat/drogę, czy prościej jest leczyć jego lęki?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Często przejeżdżam rowerem przez wspomniane miejsca. Rzeczywiście są to miejsca wymagające większej uwagi, ale wtedy należy po prostu zwolnić, a nie gnać na złamanie karku. Barierki tylko by pogorszyły sytuację, zwężając i tak wąskie miejsca - każdy jechałby bliżej środka, co by nie zahaczyć kierownicą o barierkę, w efekcie zwiększając ryzyko zahaczenia o rowerzystę z naprzeciwka.

    • 32 4

    • Jedzie się po prostu tam po części dla pieszych

      co za różnica czy po różowym czy po szarym.
      To jest przecież jedna i ta sama nieodseparowana przestrzeń.
      Nie ma tam żadnej drogi dla rowerów tylko jest chodnik z częścią przeznaczoną dla pieszych i rowerzystów.

      • 1 2

  • wymyślacie.... (1)

    Lepiej zrobić jakąkolwiek ścieżkę rowerową na całej CHrobrego i Gdańskiej bo tam nie ma NIC, a nie bawić się w ulepszanie dobrego,,

    • 0 1

    • lepsza jezdnia niz kolejny gniot

      • 0 0

  • Wszystko fajnie

    Ale w tych lokalizacjach nie ma jak ustawić słupków z godnie z przepisami (0,5 m od krawędzi jezdni) bez przebudowy ścieżek i chodników itd., tam jest po prostu bardzo wąsko. Pytanie czy w ogóle bez poważnej ingerencji w układ drogowy można tam coś zmienić? Wiem wydaje się to takie proste - wystarczy przecież zamontować słupki, ale niestety tak nie jest.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum