• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo wypadków z rowerami w 2020

Joanna Skutkiewicz
24 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków. Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków.

Policja opublikowała statystyki roczne wypadków drogowych za rok 2020. Raport zawiera również dane dotyczące rowerzystów. Wynika z nich, że w ubiegłym roku kalendarzowym w całym kraju kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Co ciekawe, to spadek o niemal 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego.



Czy zdarzyło ci się wsiąść na rower pod wpływem alkoholu?

W 2020 roku rowerzyści uczestniczyli w 3768 wypadkach drogowych (dane dotyczą całego kraju). Zginęło 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne. Zdecydowanie więcej wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce na terenie zabudowanym (3232 wypadki w stosunku do 536 na obszarze niezabudowanym), jednak w co piątym wypadku na obszarze niezabudowanym ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym śmierć poniosła jedna osoba na 22 wypadki. To wciąż bardzo dużo, jednak różnica jest dostrzegalna gołym okiem.

W 2020 roku kierujący rowerami mieli aż 3642 kolizje z pieszymi. Najechanie na pieszego zdarzyło się 114 razy. Na szczęście nikt nie zginął wskutek tego, jednak 107 osób zostało rannych.

Najwięcej wypadków latem



Jak wynika ze statystyk, najbardziej obfitującymi w wypadki miesiącami były lipiec (15.7 proc. wypadków w 2020 roku), wrzesień (13.7 proc.) i sierpień (13.5 proc.). W tym ostatnim miesiącu zginęło najwięcej, bo aż 38 rowerzystów. Z raportu wynika również, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów i rannych było we wtorki (16.2 proc. ogółu), a najwięcej zabitych odnotowano w piątki (16.9 proc.).

Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze



Do większości wypadków, w których poszkodowani byli rowerzyści, przyczyniali się też inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi, nie ustępując pierwszeństwa lub nieprawidłowo wyprzedzając rower. W wypadkach z udziałem samochodu osobowego zginęło aż 88 osób, a 1748 zostało rannych.

Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019. Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019.

Wypadki z winy rowerzystów



Rowerzyści też nie są bez winy. W 1396 przypadkach zdarzeń drogowych za odpowiedzialnego za spowodowanie wypadku wskazano kierującego rowerem. Zginęło przez to aż 111 osób. Tak samo jak przy wypadkach spowodowanych przez kierujących autami, również tutaj najpopularniejszą przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (464 wypadków). Pośród przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców jednośladów wymienia się też:
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
  • nieprawidłowy manewr skrętu
  • nieprawidłowe wymijanie
  • nieprawidłowe omijanie
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego
  • nieprawidłowe wyprzedzanie
  • nieprawidłową zmianę pasa ruchu
  • niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu
  • nieprzestrzeganie innych sygnałów
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej
  • jazdę bez wymaganego oświetlenia
  • gwałtowne hamowanie
oraz inne przyczyny.

Ubezpieczenie NNW i Casco dla rowerzysty



Z analizy wieku sprawców-rowerzystów wynika, że największe zagrożenie powodowały osoby starsze, tj. po 60. roku życia. Z innych części raportu policji wynika również, że aż 239 wypadki drogowe w 2020 roku zostały spowodowane przez kierujących rowerem, którzy byli pod wpływem alkoholu. Wskutek tego zginęło 15 osób.

Opinie (427) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czyli jak łatwo policzyć 2/3 wypadków z udziałem rowerzysty są z winy naszych wspaniale wyszkolonych kierowców (10)

    • 64 41

    • Pedalista na drodze ruchu to zawalidroga nie respektująca przepisów ruchu!!!!

      • 0 0

    • Głównie z winy chorego ustawodawstwa (6)

      które dopuszcza do ruchu totalnych ignorantów na dwóch kołach

      • 12 22

      • (4)

        Zastanowiłeś się chociaż nad tą ripostą? Z powyższego wynika, że rowerzyści powodują około 1/3 wypadków z udziałem rowerzystów. Więc pozostałe 2/3 nie wynika z "dopuszczeniu do ruchu ignorantów na dwóch kołach".

        • 13 6

        • (3)

          Wynika. Gdyby nie było w ogóle rowerzystów tonwypafki z ich udziałem spadłyby o 100%, a nie o 1/3.

          • 0 4

          • (2)

            To samo można napisać o kierowcach samochodów.

            • 6 1

            • (1)

              mało tego. nie byłoby wypadków z pieszymi, drzewami, barierkami, przystankami autobusowymi, z innym samochodami....

              • 2 0

              • samochod zabija wiecej

                niz covid

                • 0 0

      • Chory to jesteś ty, nienawiścią.

        Wyjedź do cywilizowanego kraju choć na tydzień zamiast na all-inclusive w Egipcie to zobaczysz prawodawstwo i zasady na drogach.

        • 13 8

    • Poszukaj danych źródłowych. 53 % !!! a w to wlicza się traktowy, autobusy i furmanki

      bo bez tych dodatków nie idzie 50% procent przekroczyć z winy samochodów osobowych.

      Nie zapomnijcie też że w przypadku kolizji z automatu winny jest kierowca auta.
      No chyba że ma kamerę i obroni się w sądzie.

      • 1 0

    • A powinno być zero, gdyż mając taki środek lokomocji powinni przetsrzegać szczególnie przepisów i zachowywać szczególną ostrożność.

      • 2 5

  • Aby pedalista mógł być uczestnikiem ruchu drogowego to powinien spełnić poniższe kryteria:
    1. Posiadać udokumentowane uprawnienia ,
    2. Pojazd- rower powinien posiadać widoczne znaki rejestracyjne,
    3. Pedalista powinien posiadać wykupioną polisę OC.

    • 0 0

  • (10)

    Niestety większość korzystających z rowerów nie zna lub ignoruje przepisy ruchu drogowego. Bardzo rzadko zdarza się żeby sygnalizowali manewr skrętu lub rozglądali się przed włączeniem do ruchu. Dotyczy to zarówno jezdni jak i ścieżki rowerowej.

    • 159 35

    • (1)

      Niestety większość korzystających z samochodów nie zna lub ignoruje przepisy ruchu drogowego.

      • 9 12

      • podstawowa zasada dla rowerzystów to zasada ograniczonego zaufania

        ta sama co dla kierowców, tyle że kierowca samochodu jak ją złamie i coś pójdzie nie tak, to jeszcze ma ochronę blach i poduszek powietrznych, a rowerzysta nie ma żadnej (nie licząc orzeszka na głowie)

        • 0 0

    • wszyscy sie tu wymadrzaja

      a prawda jest taka, jak jestem w samochodzie to wkur... mnie bicyklisci, a jak na rowerze to wkur... mnie blachosmrodziarze.

      • 0 0

    • ponad 80% dorosłych użytkowników rowerów to posiadacze prawa jazdy (3)

      pisanie o nieznajomości lub ignorowaniu przez nich przepisów ruchu drogowego to typowa mantra ludzi przyspawanych mentalnie do fotela samochodu, którzy chcą jechać bez specjalnego zwracania uwagi na innych użytkowników jezdni. Co gorsza, wielu z nich (podobnie jak wielu "ekspertów" bezpieczeństwa ruchu drogowego za główne źródła zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego to piesi, rowerzyści i drzewa, a nie lekceważenie limitów prędkości przez użytkowników samochodów.

      • 7 5

      • (1)

        Skąd te obliczenia?

        • 1 1

        • z wielu badań ankietowych i oficjalnie publikowanych statystyk

          • 0 0

      • No i na rowerze jeżdżą tak samo jak autem.

        • 4 1

    • (1)

      Aż dziwne że wśród przyczyn nie ma słuchawek na uszach rowerzystów.

      • 1 2

      • Może dlatego, że zgodnie z zapisami PoRD nie może to być przyczyną.

        • 1 0

    • Dzbanie nawet kierowca ma obowiązek trzymać kierownice obiema rekami!

      A A trzymanie kierownicy roweru jedną reką przy skrecaniu jest wyjatkowo niebezpieczne.
      Ja to robie zawsze i nawet wcześniej a i tak takie dzbany jak ty tak sie zachowują jak by tego nie widziały .A to dlatego ze zawsze sie gapią w ekran telefonu !I maja gdzies wszystkich wokoło ,dlatego tez mamy tyle wypadków z ich udziałem.

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (76)

    Niestety,nie bronię kierowców,sam dużo jeżdżę ale zachowania niektórych rowerzystów są skandaliczne,nagminne są przejazdy na przejściach dla pieszych,gdy przepisy mówią jednoznacznie,rower przeprowadzamy,najgorsze w tym jest to że często robią to dzieci w towarzystwie rodziców,ciekawy przykład dają,zwrócona uwaga powoduje jeden wielki bluzg,obecność własnych dzieci tym osobnikom i osobniczkom w niczym nie przeszkadza.

    • 192 32

    • Tak

      Również bardzo dużo jeżdżę samochodem i powiem tak. Nie żebym był mistrzem świata ale naprawdę spora cześć kierowców to zwykle ofermy bojące się własnego cienia i nie widzące niczego więcej poza czubkiem własnego nosa. A inną sprawą są rowerzyści którzy, jeszcze ani razu, nie widziałem aby przepuścili pieszego chcącego przejść przez przejście na na tejże ścieżce rowerowej. Przepisy mówią jasno, ze nawet w takich sytuacjach pieszy ma pierwszeństwo. Nie raz samemu jadąc rowerem widziałem jak grupa ludzi przechodząc przez przejście była slalomem wymiana przez innych z ciasnymi gaciami. Rowerzyści od siedmiu boleści...

      • 0 0

    • (22)

      Generalnie wielu rowerzystów nie przestrzega żadnych przepisów ruchu drogowego które ich też obowiązują.

      • 87 21

      • rowerzyści "nie przestrzegają", a wypadki powodują ci przestrzegający kierowcy? (10)

        jak wyjaśnisz ten fenomen?

        • 27 28

        • (1)

          Jak już to rowerzyści powodują bo wymuszają i nie stosują się do żadnych przepisów . Najgorsze jest to ,że uważają , że oni zawsze maja pierwszeństwo tak samo jak piesi

          • 2 2

          • ani rowerzysta, ani pieszy?

            rozumiem ze do kibla tez samochodem jedziesz?

            • 0 0

        • (6)

          Policz lub sprawdź, ile jeździ w PL aut a ile rowerów i zobacz, jak mała grupa rowerzystów powoduje aż 1/3 wypadków.

          • 19 23

          • mała? XDDDD
            Dobre sobie

            • 0 0

          • Rowerzyści powodują niecałe 6% wszystkich kolizji (2)

            A kierowcy 73% wszystkich kolizji. W przypadku spotkanie tych dwóch grup na drodze kierowcy wypadają już nie fatalnie, ale tylko bardzo źle - 63% kolizji to ich wina.

            • 18 12

            • Podaj linka do danych źródłowych a nie wyciągu, który jest w artykule (1)

              • 2 1

              • Faktycznie na 249 wypadków śmiertelnych aż 122 to wynik kolizji rowerzysty z przedmiotem stojącym np. lampą.
                A osobówki "zabiły" 88 rowerzystów :-O więc jaką 1/3

                • 1 1

          • Ta mała grupa powoduje 1/3 wypadków... z udziałem tej małej grupy. Czy naprawdę ten artykuł jest taki skomplikowany? Masz 3768 wypadków z udziałem rowerzystów. Rowerzyści spowodowali 1396 z nich.

            • 21 2

          • ojj nie byłeś chyba mocny z matematyki.

            stosunek rowerzystów do kierowców jest taki sam w obie strony.
            ....
            a pieszych zobacz jest więcej, a powodują mniej wypadków od kierowców... :D

            • 20 5

        • Fenomen polega na tym, że nie umiesz czytać a jesteś pełnoletni.

          Jest napisane że niecałe 4000 kolizji było w wariancie "pojazd z kołami" wjechal w rower.
          Jest napisane też że niecałe 4000 kolizji było w wariancie rower wjechał w pieszego.

          Ta sama liczba a ile jest rowerów a ile samochodów?

          • 2 0

      • (5)

        Rowerzyści nikogo nie zabili a kierowcy tysiące osob

        • 13 22

        • (1)

          nie orawda było kilka czołowych zderzeń rowerów, gdzie ginęli rowerzyści

          • 5 3

          • to masz lepsze info niz policja. Gratuluje XD

            • 1 1

        • (2)

          Niestety nie prawda. W wypadkach z winy rowerzystów także giną ludzie. Osobiście znam dwie takie sytuacje. W pierwszej zginął pieszy (wjechał w niego rowerzysta i pieszy nieszczęśliwie uderzył głową), w drugiej kierowca który ratował się przed wjeżdżającym mu pod maskę nagle rowerem. Obie sytuacje pechowe ale wina rowerzysty. Takich sytuacji jest więcej.

          • 24 10

          • w 2020r nikt postronny z winy rowerzysty nie zginął !!!! To są fakty. Dane policji.

            dla porownania kierowcy w polsce średnio uśmiercają 8 osób.... dziennie!

            • 14 12

          • Artykuł jest o konkretnym roku (2020) i kraju.

            • 6 2

      • w wielu krajach takie dyrdymały pisywane są przez wiele osób przyspawanych mentalnie do samochodu (1)

        rowerzyści są częstym przedmiotem wiktymizacji, dotyczy to również pieszych, oskarżanych, tak jak i drzewa przydrożne o bycie istotnymi źródłami zagrożenia kierowców w ruchu drogowym. Trzeba to wziąć na klatę i nadal promować korzystanie z rowerów zwłaszcza w środowisku miejskim. Na drogach pozamiejskich, tam gdzie ruch samochodów ma charakter kropelkowy, jazda rowerem też może być bezpieczna i powinna być bezpieczna. Im więcej kierowców jeździ codziennie do pracy rowerem, tym większy poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu

        • 3 5

        • To jak to jest że suma ofiar śmiertelnych z winy pojazdu silnikowego to połowa wszystkich ofiar ?

          • 0 1

      • (2)

        Generalnie wielu kierowców nie przestrzega żadnych przepisów ruchu drogowego które ich też obowiązują.

        • 21 11

        • generalnie większość z nich dostaje mandaty.... (1)

          ... a rowerzystów ilu dostało ostatnio mandat?

          • 14 16

          • A to naprawdę dobry żarcik

            • 11 3

    • (1)

      powiedz mi w jaki sposób szkodzi przejazd przy prędkości 5km/h?
      Smiganie 25/h to tak, to robi roznice.

      • 0 1

      • nie pochwalam jazdy rowerem przez przejście dla pieszych

        ale co innego gdy rowerzysta powoli przejeżdża przez przejście a co innego gdy robi to z rozpędu
        jest taki magiczny przepis że zbliżając się do skrzyżowania należy zwolnić i upewnić się ze można skorzystać ze swojego pierwszeństwa.
        Do wszystkich uczestników ruchu.... troszkę wolniej a każdy trafi do celu

        • 2 0

    • (10)

      Ja lubię na rowerze na pasie nadmorskim stawać przed pasami puszczając pieszych i liczyć ilu rowerzystów z naprzeciwka ignoruje fakt, że się zatrzymałem żeby puścić pieszych. Za takie zachowanie na ulicy kierowca dostaje chyba maksymalny mandat, tu można przysnąć czekając, aż się ktoś na przeciwnym pasie zatrzyma.

      • 40 11

      • to prawda. Jak jechałem tam w tamtym roku, to chyba jako jedyny puszczałem pieszych. Reszta w d*pce

        • 1 0

      • To głupio robisz (3)

        Chyba łatwiej pieszemu się zatrzymać niż rozpędzony rower. Tym bardziej, że jest to strefa relaxu gdzie wstrzymanie jednego kroku nie robi różnicy a nie miasto, gdzie ktoś może się gdzieś spieszyć. Zawsze słabszy ustępuje silniejszemu bo nie ma szans w razie konfrontacji (pieszy-rowerzyście, rowerzysta- samochodowi, auto osobowe tirowi, tir - pociągowi)

        • 0 20

        • (2)

          To nikt nie przejdzie. Tyle was tam jeździ. I no właśnie to strefa relaksu a nie to wyścigowy.

          • 10 0

          • (1)

            No to jest relaks. Relaks nie polega na jeździe z prędkością na granicy wywrotki

            • 6 2

            • rower jadący prosto im jedzie szybciej, tym bardziej stabilnie

              wywrotka roweru przy dużej prędkości jest możliwa, wtedy także obrażenia mogą być znaczne. Większość ruchu rowerów w warunkach miejskich odbywa się z prędkością od 15 do 25 km/h, szybciej jeżdżą tylko szosowcy - zwykle na jezdniach, a nie po uczęszczanych drogach dla rowerów.

              • 1 1

      • Fajnie, że utrwalasz umiejętność liczenia, czy to na DDR czy na jezdni. Umiejętność czytania też warto utrwalać. (3)

        Art 26 ust 3 pkt 2 PoRD:

        Kierującemu pojazdem zabrania się (...) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

        Słowa/frazy, które warto sobie powtórzyć: omijania (nie wymijania) oraz "w tym samym kierunku"...

        • 8 4

        • (2)

          Jeżeli autor stanął to już o wymijaniu nie można mówić.

          • 5 2

          • Ani tym bardziej o jeździe w tym samym kierunku (1)

            • 2 2

            • Zgadza się, dlatego wyżej napisałem, że za to mandatu w ogóle nie ma

              • 4 2

      • Za to nie ma mandatu w ogóle.

        • 9 11

    • Ba! Przepisy zabraniają kierowcom samochodów: (1)

      - przekraczania prędkości
      - wyprzedzani na linii ciągłej
      - zastawiania chodników
      - parkowania w miejscach niedozwolonych
      - nadmiernego przybliżania się do rowerzystów
      - jeżdżenia po alkoholu
      i wielu innych zachowań. A jakiż to zły przykład dają tacy kierowcy dzieciom!

      • 5 1

      • Codziennie jestem kierowcą i pieszym, a rowerzystą 2 razy w tygodniu. Z tej perspektywy dokładnie widzę, która grupa przoduje w ignorowaniu czerwonego światła na przejściach i skrzyżowaniach. Kierowcy są w tym przypadku grupą najlepiej przestrzegającą przepisy.

        • 1 0

    • DO-KŁA-DNIE!

      Rowyery trzeba przeprowadzać przez przejścia! A nie pod maskę się pchać! Kierowca nie zawsze widzi że z przwej strony pędzi jakiś wariat na pasy, bo on jest pan i ma takie prawo... Bo zielone a że samochód ma martwe pole, że to dostawczak, ciężarówka.... Kogo to obchodzi??? Ja na rowerze, nie ważne że w szpitalu, ale miałem pierszeństwo. Ot taki przykład. Wrzeszcz ul. Grunwaldzka/Miszewskiego Nie pozdrawaim tych co nie myślą...

      • 3 1

    • Dziecko jadące z opiekunem chodnikiem to piesi, także tak mogą zrobić. Po za tym kierowca przed przejściem też powinnien ogarnąć się, bo dojechania i zejście z roweru to chwila i On i tak powinnien się zatrzymać.

      • 0 1

    • "nagminne są przejazdy na przejściach dla pieszych"

      i przestalem czytac komentarz XD dzbanie

      • 0 2

    • Co znaczy przeprowadzamy ? Ty samochodem przestrzegasz przepisów od A do Z ? (10)

      To się nazywa hipokryzja.

      Jako kierowca nie zgrywam się na świętoszka - nie jeżdżę z przepisowymi prędkościami, do tych 20 km/h więcej (na głównych drogach), wobec czego mam prawo pouczać pieszych i rowerzystów za ich wykroczenia ?

      • 11 8

      • Rowerzysta wjeżdżający na pasy po prostu włącza się do ruchu na wysokości przejścia (5)

        Więc po prostu ustępuje wszystkim i zrzeka się praw, które by miał wprowadzając rower (tj. technicznie będąc pieszym).

        • 9 6

        • (4)

          I co ci to zmieni źe rowerzysta zejdzie z roweru i przejdzie po przejściu?
          Tylko dłuższej będziesz czekał.
          Lepiej wiec dla kierowcy i rowerzysty gdy rowerzysta przejedzie przez przejście a kierowca go przepuści stojąc 5 sekund a nie 25

          • 10 11

          • Bo jak jedziesz przez przejście to nie widać Cię kolego !

            Tak to już działa, że kierowca zerka na 1 - 2m od krawędzi jezdni a potem wjeżdża.
            O ile w przypadku idącego pieszego to bezpieczna odległość o tyle w przypadku rowerzysty to dramat.
            Z drugiej strony nie da się technicznie wykonać tego manewru inaczej bo masz ograniczone pole widzenia w samochodzie.
            Coś jak akcja wychodzenia, wyjeżdżania zza przeszkody - nie widać Ciebie

            • 2 1

          • Tyle ze przeżyje. Nieraz na prawoskrecie przepuszczam pieszych i nagle gdy już ruszam wpada na mnie rozpedzony rowerzysta.

            • 4 4

          • ale mi to naprawdę nie gra roli, bo w mojej okolicy "wynaleziono" i skutecznie stosują przejazdy rowerowe

            • 6 2

          • Tyle, że zakaz jazdy wzdłuż przejść dla pieszych i zakaz jazdy po chodniku pochodzi z tego samego przepisu - art. 26. ust. 3 pkt 3. W większości przypadków rowerzysta który dociera do przejścia do pieszych, w ogóle nie miał prawa do niego dojechać.

            • 4 5

      • (3)

        Sam stosujesz wybieg, za który innych nazywasz hipokrytami. Mówimy o przewinieniach rowerzystów to od razu się włącza tryb "tak, ale inni". Pokaż jako rowerzysta kulturę jazdy a nie dostosowuj się do poziomu kierowców, których krytykujesz.

        • 7 6

        • (2)

          Ja jestem człowieku bardzo kulturalny na rowerze ale pewien typ i**otow w samochodach sprawia że przestaje takim być sorry ale jeśli jakiś i**ota skręca w prawo wyprzedzając mnie jednocześnie z mojej lewej strony to trudno być kulturalnym kiedy i**ota próbuje cie zabić bo nie chce mu się pojechać za mną kilka sekund sytuacja z wczoraj i**ota w traficarze prawie zrobił czołówkę z samochodem jadącym z przeciwka na swarzewskiej w Gdyni bo umyslil sobie i**ota że mnie na rowerze wyprzedzi na zakręcie. Porownujesz człowieku zupełnie nieporównywalne rzeczy czym się różni powolny przejazd na rowerze po przejściu dla pieszych od przejścia z rowerem przy nodze niczym a jeśli jest przejście ze światłami to już różnicy nie ma żadnej

          • 12 8

          • (1)

            Pozwól że to inni ciebie ocenią czy jesteś kulturalny.

            • 9 8

            • Zdanie piratów drogowych mnie nie interesuje

              • 6 5

    • Małe dziecko na rowerze w myśl przepisów traktowane jest jak pieszy. Zatem wolno im, pod opieką dorosłych, pokonywać przejścia na rowerze.

      • 1 0

    • (10)

      Akurat schodzenie z roweru przed przejściami jest bezsensownym przepisem.

      • 13 35

      • (3)

        Nie jest bezsensownym przepisem, bo w ogóle nie ma takiego przepisu.

        Konkretnie chodzi o art. 26. ust. 3 pkt 3 PoRD który zakazuje wszystkim kierującym pojazdami przejeżdżania wzdłuż przejść dla pieszych i... chodników.

        • 15 6

        • (2)

          Jest. Rower jest pojazdem który może się poruszać po drodze. Jak go przeprowadzasz traktowany jesteś jak pieszy. Jak wjeżdżasz to włączasz się do ruchu i musisz wszystkim znajdującym się na drodze ustąpić pierwszeństwa.

          • 8 0

          • (1)

            Nie możesz przejeżdżać nawet jakby nie było nikogo w pobliżu.

            • 0 1

            • możesz, tylko ci "nie wolno"

              spróbuj myśleć analitycznie, cny DArku

              • 1 1

      • (4)

        bardzo prosto jest obejsc ten przepis. wystarczy jechac obok przejscia i problemu nie ma. jest to leglne. oczywiscie rower włącza sie do ruchu wiec ustępujemy pierwszentwa.

        • 6 6

        • (3)

          zabronione jest wkraczanie lub wjeżdżanie na jezdnię w miejscach do tego nie przeznaczonych, a także jazda pod prąd (w tym przypadku w poprzek jezdni) - nie trafione ;)

          • 2 13

          • A zabronione przez które przepisy? Bo ja takich nie znam.

            I w jaki sposób oznacza się "miejsce przeznaczone do jazdy w poprzek jezdni"?

            • 2 2

          • Pierwsze słyszę. Masz prawko z czipsów? :D

            a jak się włączysz do ruchu samochodem z posesji czy osiedla?
            większość takich wyjazdów formalnie przebiega przez chodnik (nawet jak jest asfalt, formalnie jest to jednak dalej chodnik).
            Przepisy dopuszczają przejeżdżanie chodnika w poprzek.

            To pod prąd? czy w poprzek? bez sensu gadasz

            • 2 3

          • A wiesz, że jakbyś trzymał się swojego sfabrykowanego prawa

            to niemal wszyscy dzielni kierowcy nigdy nie włączyliby się do ruchu ze swojego "miejsca parkingowego" na chodniku?

            • 6 4

      • Tak, tylko warto rozróżnić sposób w jaki ten przejazd się odbywa - czy z zatrzymaniem i powolnym ruszeniem lub znacznym zwolnieniem i zasygnalizowaniem, że bedzie się przez te pasy przejeżdżać - czy może na zasadzie jadę chodnikiem i nagle sru skręt 90° i wjazd na pasy przy pełnej prędkości.

        • 4 2

    • (6)

      Akurat dzieci do 10 lat i ich opiekunowie mogą przejeżdżać przez zebrę zgodnie z przepisami.

      • 15 16

      • (5)

        Nie, opiekunowie nie mogą. To dziecko do lat 10 kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej jest pieszym, ale dorosły już nie.

        • 18 13

        • Mylisz się niestety. (1)

          Artykuł 33, ust. 5:
          Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
          1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
          Kwestia tylko czy przejście dla pieszych jest takim miejscem :)

          • 5 1

          • Ten przepis dotyczy korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych. Przejście dla pieszych jest powierzchnią jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska (art. 2 pkt 11), a nie chodnika. Fakt iż dziecko do lat 10 pod opieką osoby dorosłej może przejeżdżać przez przejście dla pieszych wynika z definicji pieszego - art. 2 pkt 18. Pieszym jest tylko dziecko, opiekun - jeżeli jedzie na rowerze - pozostaje kierującym pojazdem.

            • 2 1

        • (2)

          No ale jak jadą rowerem z dwoma siodełkami na jednym dziecko do 10 r.ż a na drugim dorosły pedałuje to już mogą ;)

          • 6 8

          • Nie, nie mogą

            "a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem". Z naciskiem na kierującą.

            • 4 1

          • Nie, nie mogą. Zajrzyj w przepisy zamiast wymyślać własne

            Art 2 pkt 18 PoRD:
            18) pieszy - (...) za pieszego uważa się również (...) osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej;

            • 5 2

    • Widać jak znasz przepisy

      Dziecko na rowerze pod opieką dorosłego w świetle przepisów polskiego prawa nie jest rowerzystą, a pieszym, więc może przejeżdżać na rowerze przez przejście dla pieszych.

      • 7 0

    • Kierowcy są święci?

      Przestrzegają przepisów. Większość chyba jednak nie zna podstawowych znaków drogowych. Bo jak wytłumaczyć samochody jadące pod prąd Świętojańską w Gdyni? Jest ich codziennie bardzo dużo.

      • 7 4

    • (1)

      Jejku co zmieni że namalują znak że to przejazd rowerowy? Albo jak na chwile zejdą z roweru i przejdą. I tak musisz ustąpić pierwszeństwa.

      • 7 5

      • A no to, że gdy nie ma przejazdu to kierowca niekoniecznie musi ustąpić pierwszeństwa.

        • 10 5

  • (4)

    Faceci w obcisłych rajtkach nie zważają na nic, to teraz najbardziej roszczeniowa grupa w komunikacji

    • 101 46

    • wszyscy sie wymadrzaja

      a prawda jest taka, jak jade samochodem to wkur... mnie ped**arze, a jak jestem na rowerze to wkur... mnie blachosmrodziarze

      • 0 0

    • czy ja wiem

      to kierowcom ciągle mało pasów i parkingów pomimo tego że 82% przestrzeni publicznej zajmują ich samochody i infrastruktura pod nie.

      rowerzysci dostają ochłapy ( nakazy jazdy po wąskich chodnikach i zakazy korzystania z szerokich jezdni). Mają uzasadnione prawo domagać się wiecej

      • 12 9

    • ...co widać w komentarzach pod każdym artykułem o płatnym parkowaniu, buspasie lub remoncie

      • 13 1

    • Jasne...

      • 8 2

  • Problem

    Ostatnio zauważyłem, że cześć rowerzystów z premedytacją unika jazdy ścieżkami rowerowymi i wybiera zatłoczone ulice. Nie dotyczy to wszystkich rowerzystów, ale problem narasta. Sam korzystam ze ścieżek rowerowych i nie rozumiem dlaczego niektórzy je omijają? Miasto wydaje grube pieniądze na ścieżki rowrowe i dobrze byłoby to docenić.

    • 1 2

  • Latem 2019 koło Eksperymentu w Gdyni, przejeżdżałem rowerem na zielonym świetle dla mnie.

    Gość w Mercedesie zignorował i czerwone światło dla niego i mnie na rowerze. Uderzył i zanim się pozbierałem, uciekł zostawiając na ząbkach od pedału swój lakier. Mnie trochę rozkwasił nogę ale poza krwią, nic poważnego mi się nie stało. Rower też nie ucierpiał. Gdybym miał kamerę przy kasku, gość by odpowiedział za to co zrobił a tak zwiał jak śmierdzący tchórz, zamiast zatrzymać się, pomóc wstać i przeprosić. Ja bym tak zrobił.

    • 6 0

  • 3 pazdziernik - Oliwa ul.Opacka (3)

    Rozpędzony mercedes wjeżdża na trawnik, kosi sygnalizację świetlną, wjeżdża na chodnik, po czym kończy swój szaleńczy rajd na drodze rowerowej wgniatając w barierki oczekującą na zielone rowerzystkę. Przeraźliwy krzyk rannej kobiety, rower zdewastowany a kierowca chce uciekać -zatrzymany przez świadka.....

    Tak tylko pytam - też wina rowerzystki???

    • 5 2

    • Ja też się boję...

      Tych wiecznie spieszących się Bóg wie gdzie, ścinających zakręty, wyprzedzających na czołówkę. Siedzę za kółkiem - na rowerze sporadycznie- i nie ogarniam niektórych ludzi. Wydaje im się, że są nieśmiertelni. Pół biedy jak taki zabije tylko samego siebie, gorzej jak zabierze do grobu niewinne osoby, które znalazły się na drodze przelotu takiego typa :/

      • 0 0

    • Byłam tam...

      Gość musiał być odurzony... SZOK

      • 2 0

    • Widziałam to

      Z tym typem za kółkiem było coś nie tak tj jakby odurzony. Dziwnie się zachowywał

      • 2 1

  • (3)

    Obowiązkowe OC dla rowerzystów i hulajnogistów. Jak to nie pomoże - obowiązkowa rejestracja pojazdów. Będzie drogo - trudno. Ja nie zamierzam naprawiać auta po spotkaniu z nieodpowiedzialnym rowerzystą.

    • 11 7

    • uważaj na 30% samochodów kierowanych przez osoby, które nie mają wykupionego OC (1)

      one mogą ci dużo bardziej uszkodzić Twój pojazd i wtedy będzie cię to dużo więcej kosztowało

      • 1 2

      • Od tego jest UFG

        • 0 0

    • Naprawisz, naprawisz. Z własnego AC lub bezpośrednio z twojej kieszeni.

      A Polska spełniając twoje śmieszne postulaty nie ośmieszy się na arenie międzynarodowej.

      • 0 1

  • 500 km dróg rowerowych (26)

    W 180-tysięcznym mieście w południowej Szwecji, w której obecnie mieszkam, jest około 500 km dróg rowerowych. W tym 100 km utrzymywanych również zimą. A ile jest w Gdyni?
    Kierowcy w mieście muszą zachować szczególną uwagę, bo rowerzyści podobnie jak piesi nie muszą znać przepisów w takim stopniu jak prowadzący samochody.

    • 36 68

    • I nie ma miasta o liczbie ludności 180 tys. w południowej Szwecji. (2)

      • 14 4

      • uppsala

        • 0 0

      • Jest

        Jest Lądek Zdrój.

        • 1 0

    • Zastraszone Swensony (1)

      bojące się własnego cienia , a w szczególności sąsiada o innej barwie skóry pasożytującego na nim niczym robak . Przytakują wszystkim u władzy , aby nie zostać nazwanym rasistą, faszystą, czy komunistą. Ostatni szczyt tchórzostwa , to milczenie wobec bandy zboczeńców, która miała opiekować się uchodżcami , a zamiast pomocy , regularnie ich gwałcila. Dopiero po 9 ciu miesiącach ktoś odważył się o tym wspomnieć po 380 przypadkach w wykonaniu tylko jednego !!!!!!!!!. Tchórzliwe milczenie wobec gangów kolorowych imigrantów z Afryki , które opanowały miasta i walczą między sobą o "władzę ' nad miastem . Policja z zakazem mówienia o przynależności religijnej i kolorze skóry sprawcy gwałtów , gdzie ta proporcja wynosi 10 : 1 na" korzyść czarnych" . Nawet własnych kobiet nie potrafią obronić przed "lekarzami " i "inżynierami" którzy masowo obleżli ich kraj . I to ma być autorytet? Lepiej siedż cicho !

      • 18 6

      • Ufff, dobrze, że Szwedzi mogą do nas przyjeżdżać odetchnąć wolnością.

        • 0 0

    • (4)

      Jeżeli osoba nie zna przepisów to niech nie wjeżdża na drogę gdzie obowiązują one innych użytkowników.
      Proste jak budowa cepa.

      • 29 12

      • (3)

        Tyle ze e Polsce rowerowi terroryści uważają ze wsiadając na rower przepisy o ruchu drogowego zostają im zaszczepione przez siodełko rowerowe dolna częścią ciała. dla tych cyklistów jazda chodnikiem to norma, wjazd na skrzyżowania z chodnika to podstawa szybkiej i bezpiecznej jazdy. Rower nie posiada tablic rejestracyjnych, wiec rowerzysta jest bezkarny bo kto go zidentyfikuje jak spowoduje kolizje, wypadek lub uszkodzenie?

        • 23 16

        • Zamorduję ciebie i będę bezkarny, bowiem jak policja mnie złapie ? Jak mnie zidentyfikuje ? (1)

          Policja łapie zabójców którzy robią to w głębokiej konspiracji, to ma mieć trudności z łapaniem innych ?

          • 1 5

          • WJ gdyby głupota mogła latać to byłbyś gołębiem?

            • 3 1

        • Za Komuny posiadacze zdawali na karty rowerowe , za solidaruchów bierzmowanie ?

          • 10 7

    • Rowerzyści (3)

      Ok, przepisy również mówią o przeprowadzeniu roweru przez przejście. Kierowca musi uważać ,a rowerzysta nie powinien ? Jak zbliża się do przejścia to powinien zwolnić i być pewny bezpiecznego wjazdu ,a nie przyspieszać . Kierowca widzi do pewnego momentu i może nie zauważyć no i tragedia bo oby dwoje od razu nie zachamuja. Kultura potrzeba i myślenie

      • 10 3

      • co ty bierzesz? (1)

        gdyby rowerzyści nie uważali, to liczba ofiar wśród nich byłaby dużo większa. Przyspieszanie roweru jest dużo trudniejsze niż przyspieszanie samochodu. Nie powtarzaj dyrdymałów o symetrycznej odpowiedzialności za wypadki - samochody mają dużo większą energię kinetyczną i dlatego nagminne lekceważenie limitów prędkości przez kierowców jest dużo większym źródłem zagrożeń w ruchu drogowym niż nieuwaga niektórych rowerzystów.

        • 7 8

        • przyspieszenie

          To chyba nie zdajesz sobie sprawy jak szybko jadąc rowerem elektrycznym jesteś w stanie przyspieszyć, szczególnie że coraz więcej ich na drogach.

          • 4 0

      • Co kierowca może nie zobaczyć ? Oprócz rowerów koleś po miastach kursują ciężarówki, autobusy

        ,trolejbusy, tramwaje i inne cięższe pojazdy.
        Jako kierowcy radzisz mi nie uważać ?

        • 3 2

    • Serio ??? (6)

      To siedź w Szwecji i się nie wypowiadaj, a na pewno nie krytykuj. Nie jeden rowerzysta zachowuje się jak święta krowa. Jestem kierowca i rowerzystą i wiem że jadąc rowerem nie mam szans w konfrontacji z samochodem. Zaś co drugi rowerzysta zachowuje się na drodze jakby była jego prywatna. Do tego uważa że wszystko mu się należy - pretensjonalność i roszczeniowość.

      • 31 15

      • odezwał się rowerzysta rygorysta oceniający innych rowerzystów (4)

        daj sobie chłopie na luz i nie powtarzaj bzdurnych tez o symetrii odpowiedzialności za statystyki niebezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju.

        • 3 7

        • Tez? (1)

          Przeczytaj artykuł: 1700vs 1400 a jak wiele więcej samochodów w porównaniu z rowerzystami kursuje po drogach? Wśród kierowców ułamek promila znacząco ignoruje przepisy, wśród rowerzystów dobra 1/4...i mówię to jako osoba regularnie korzystająca z roweru. Ale fakt, to ten sam typ osobowości- obcisłe gacie- tuningowanych golf; superdrogie porsche/bmw- składak, gdzie sama ramą kosztuje z 30k...bo mi wolno...

          • 6 0

          • nie posługuj się wiedzą anegdotyczną i naciąganiem faktów

            olbrzymia większość kierowców lekceważy limity prędkości, 85% wszystkich wypadków na drogach powodują kierowcy mający obowiązek posiadania prawa jazdy. Zestawianie insynuacyjnie dobranych liczb niczego nie dowodzi.

            • 1 3

        • Zabolało? (1)

          Prawda w oczy kole

          • 1 1

          • nieprawda, pseudomoralisto drogowy

            • 0 1

      • I zapewne jako kierowca osobówki masz szansę zdmuchnąć TIRa z drogi ? Zatem ty nie musisz

        w ogóle na drodze uważać ?

        • 7 0

    • (1)

      jeśli dziewczę na rowerku popyla na ścieżce na czerwonym (np.ostatni piątek na Chrzanowskiego), to w czym ścieżki mają im pomóc - d**ili nie sieją

      • 4 2

      • Przejazd rowerzysty na czerwonym świetle budzi zawsze ogromną sensacje samochód jadący pod prąd obwodnica już nie ciekawe to jest bardzo

        • 1 6

    • Bzdury piszesz o znajomości przepisów. Po prostu muszą sami się ich nauczyć, bo to ich nie (1)

      zwalnia z obowiązku ich znajomości.

      Myślisz, że jak rowerzysta złamie np. znak drogowy B-21 to policjant, który to zobaczy puści go wolno, bo nie miał odbytego jakiegoś kursu i egzaminu ?

      • 17 3

      • Jak policjant zobaczy to nie znaczy ze zatrzyma anonimowego pirata drogowego.

        • 13 9

    • praktycznie wcale nie ma

      współdzielony chodnik ze wszystkimi w tym śmieszny pasek na wąskim chodniku nie jest żadną drogą rowerową.

      • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum