• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga estakada rowerowa w Gdyni?

Michał Sielski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe. Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe.

Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.



Jak rozwiązać brak dróg rowerowych i dojazdów do centrum Gdyni dla rowerzystów?

Dziś jadąc rowerem do centrum Gdyni od strony Chyloni można wybrać ul. Morską, ale tam droga pieszo-rowerowa kończy się na skrzyżowaniu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni. Dlatego większość rowerzystów wcześniej zmienia stronę i jedzie mało uczęszczanym chodnikiem graniczącym z torami kolejowymi i dworcem Gdynia Główna. Nieliczni włączają się do ruchu drogowego i do Śródmieścia dojeżdżają ulicami wraz z samochodami.

Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.

Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.

Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.

Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.

- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.

Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.

Pierwsza estakada z protestami

Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł. Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł.
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.

Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.

Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.

- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.

Opinie (258)

  • Estakada

    Zygmunt Zmuda Trzebiatowski??? To ten sam co ma lub miał warsztat samochodowy na chylońskiej?

    • 0 0

  • Pieniadze w bloto

    Obok estakady rowerowej na Obluzu biegnie chodnik, ktorym na godzine nie przechodzi wiecej niz 10 osob (sprawdzilem).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum