Druga estakada rowerowa w Gdyni?
Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.
Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej . Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.
Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.
Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.
Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.
- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.
Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.
Pierwsza estakada z protestami
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.
Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.
Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.
- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.
Opinie (258)
-
2015-05-14 08:46
pierwszy raz dobre pytanie w ankiecie - dojechach pedalarzy-obcisłogaciowców (3)
wcale nie rozwiązywać, to roszczeniowa grupa, która tylko przeszkadza kierowcom i pieszym 32%
- 11 16
-
2015-05-14 09:08
Tak, to jest dobre pytanie, bo pokazuje, jaki jest jeszcze procent tępego egoistycznego chamstwa w społeczeństwie.
- 8 7
-
2015-05-14 09:18
oj frustratem jestes?
pod getrami zobaczyles wiekszy sprzet niz Ty masz? =)
A tak serio to wiesz, na rower trasa 7km to w dzinsach moze i mozna jechac ale jak juz pojedziesz te 30-50km albo i wiecej to nawet w spodniach dresowych bedziesz poobcierany. Lycra daje ten komfrot, ze reguluje sie cieplota ciala, wilgotnosc i nic nie jest obtarte.- 5 5
-
2015-05-14 09:35
Ale musisz mieć zryty beret....
- 7 3
-
2015-05-14 09:13
(1)
estakada zbędna przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania konieczna
- 10 4
-
2015-05-14 09:36
Jedno i drugie jest ważne
- 3 1
-
2015-05-14 09:16
Pedałlandia in spe
A wiekszego problemu to nie ma? Zwolenicy pedalow dostaja orgazmu wciskajac wszystkim ze tylko rower , rower, rower. Bardzo molo liczna grupa sprawnych intelektualnie inaczej wymusza przywileje dla siebie. A kazda uwage pod swoim adresem traktuja jako wypowiedzenie wojny, A sa tylko pieszymi inaczej. Na jezdni sa tylko pieszymi a tam samochody maja pierwszenstwo, a na chodniku musza ustapic pieszym. Sorry , taki mamy klimat. A jak spoleczenstwo zbiednieje to wszyscy przesiada sie na rowery i zajma jezdnie i problem sie sam rozwiaze. Ale to in spe
- 9 16
-
2015-05-14 09:17
Gdynia ma wielkie szanse na nie popełniania błędów innych, a ciekawe rozwiązania transportowe (3)
Choć ciągle ruch rowerowy jest niewielki i bardzo rozproszony, a ewentualne życzenia mieszkańców wyrażane są na podstawie obserwacji np.tego co dzieje się w tym zakresie w krajach Europy Zachodniej. To jednak już mamy własne rozwiązania, choćby w spr.monitorowania ścieżek i przesyłania zdarzeń i niedogodności poprzez IT do właściwego koordynatora. Bardzo to cenne doświadczenie ale na ogół raczej pobieżne, bez znajomości istoty systemu nie każdy o tym wie.
Niemniej w Gdyni system dróg rowerowych, powinien doskonale wpisywać się w wygodę i strukturę miasta, decydować o przydatności i popularności wykorzystania roweru w ruchu miejskim, rekreacji czy rehabilitacji. Ponieważ Gdynia jako nieliczne z miast ze względu na warunki geograficzne może z tej dziedziny zorganizować dochodową destynacje, oczywiście należałoby podzielić ścieżki leśne pod kątem interwałowym itd. i dawkować niczym zabiegi oczywiście dodatkowo np. wypożyczać stosowne opomiarowane i monitoring.
Od tego na ile prawidłowo zostanie zbudowana sieć dróg rowerowych wynikać będzie w znacznej mierze znaczenie transportu rowerowego w ogólnym systemie transportowym miasta także dla przeciętnego zjadacza chleba.
Dla którego ważne jest aby drogi rowerowe były bezpieczne i aby rozwiązania z zakresu topografia terenu nie sprawiały zbytniego wysiłku, bo takowy można sobie zaserwować w TPK czy wyścigach sportowych.
Przedstawione rozwiązanie w zakresu organizacji ruchu w tym miejscu zapewnia bezpieczeństwo rowerzystom i jest udogodnieniem, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, więc należy mu się dokładnie przyglądać.
Sam nie jestem zwolennikiem podróży rowerem, obok zadymionych i hałaśliwych ulic skażonych spalinami samochodowymi zdecydowanie wolę rower jako formę relaksu i rekreacji ruchowej, który w bardzo pozytywny sposób wpływających na zdrowie i zachowanie wysokiej sprawności psycho-fizycznej.
Na sam widok stania przy światłach na rowerzy i ruszających TiR-ach i z nimi skażenie środowiska ulicznego spalinami, ołowiem itd. odstrasza mnie od takich skrzyżowań.
Także brak uniwersalnych składanych parkingów rowerowych, które ne zajmują non-stop pow. publicznej. Brak w budynkach wielorodzinnych miejsc pozwalających na łatwe i bezpieczna garażowanie rowerów, także w miejscach pracy warunków.
W Gdyni ciągle jeszcze mamy okrężny przebieg dróg rowerowych, złą jakość nawierzchni dróg rowerowych kończących się nieprzwidywalnie, wysokie krawężniki przecinające drogi rowerowe, długie cykle sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach.- 6 4
-
2015-05-14 09:32
(2)
A swoją drogą, czasem mógłbyś postarać się przezwyciężyć swoją alergię wobec Gdańska i w tym, rowerowym, przypadku nie szukać pozytywnych przykładów tylko na dalekim Zachodzie, ale też znaczne bliżej, za przysłowiową miedzą.
- 2 2
-
2015-05-14 09:46
"nie szukać pozytywnych przykładów tylko na dalekim Zachodzie" (1)
właśnie moje pozytywne przykłady"na rowerze" to daleki WSCHÓD - konkretnie Chiny i Japonia :))) I uważam, że nie zna życia ten kto tam nie był, no może jeszcze Indie :))
"przezwyciężyć swoją alergię wobec Gdańska" mogę się tylo roześmiać, bo u siebie jej naprawdę nie widzę :)) To Gdańsk ma GENETYCZNĄ alergie na Gdynię i to od momentu gdy zapadła sejmowa Uchwała o jej zbudowaniu, następnie telepatyczne przeniknęła do nowoGdańszczan i mamy co mamy.
Osobiście kocham całe Trójmiasto i ludzi tu mieszkających pod warunkiem, że mają trzeźwe spojrzenie i z którymi mogę merytorycznie podyskutować bez jakieś zasłony ideologicznej, religijnej czy innych uprzedzeniach. A rower zbliża ludzi i jest pewnym społecznym integratorem przekonałem się już o tym b.dawno w Chinach :))- 2 3
-
2015-05-16 13:07
to że nie widzisz u siebie alergii to nie znaczy że jej nie masz
nikt nie jest sędzią we własnej sprawie: nemo iudex in causa sua - tak mawiali starożytni Rzymianie.
- 0 0
-
2015-05-14 09:21
czy ktos moze mi powiedziec dlaczego .. (1)
.. Nie mozna wyremontować chodnika przy torach skm na wzgórzu, aby połączyć drogę od Sopotu z ul. Władysława IV ?
- 4 3
-
2015-05-14 09:37
To powinno zrobić pkp
- 2 3
-
2015-05-14 09:43
smród ??? i "ZDROWIE" ??? (4)
LUDZIE......a kto myśli tu o ZDROWIU....w spalinach?
modne też biegi ...po zdrowie po BETONIE...byłam u ortopedy-pacjenci to
większość 20-30 lat byli biegacze
Rower,biegi tak....mamy trochę lasów i tam zrobić ścieszki do rekreacji...tylko
zaraz za Unijne pieniądze wybetonują i lasy- 13 5
-
2015-05-14 09:46
(3)
dlatego trzeba małymi krokami ograniczać ruch samochodów w mieście, a pierwszym z nich jest popularyzacja rowerów.
- 6 3
-
2015-05-14 10:41
(2)
Oraz ddr prowadzic nie tylko wzdluz glownych ulic, ale robic skroty omijajace te drogi.
- 5 1
-
2015-05-14 11:36
(1)
a gdy są wzdłuż głównych dróg, oddzielać je od jezdni szpalerem krzewów (bye nie śmierdziało i nie hałasowało i drzew (przeciw zabójcom)
gdyby we Wrzeszczu na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej/Lendziona rosły drzewa, nie zabito by kilku rowerzystów i pieszych- 5 0
-
2015-05-14 11:51
Tam należy postawić Pomnik Rowerzyst
ku przestrodze
- 4 1
-
2015-05-14 10:18
Statystyka (2)
Czy jest gdzieś dostępne zestawienie statystyczne prezentujące omawiane zagadnienia? Liczba rowerzystów, średni roczny czas użytkowania dróg/ścieżek rowerowych, nakłady na inwestycje dotyczące infrastruktury rowerzystów. I do tego: liczba zarejestrowanych aut, opłaty z tytułu użytkowania dróg (akcyza, oc, ac, opłaty parkingowe, itp), średni roczny czas użytkowania dróg, nakłady inwestycyjne na infrastrukturę drogową.
- 6 0
-
2015-05-14 10:24
wyszło by ze roszczeniowcy pedalarze generuja koszty 100 razy wieksze niz samochodziarze
sezon trwa z 3 miechy a morda dra cały rok
- 7 6
-
2015-05-16 13:13
te dane można sobie ściągnąć z internetu
na portalu rowerowygdansk.pl są liczniki podające liczbę osób przejeżdżających każdego dnia przez kilkanaście punktów pomiarowych. Dane na temat kosztów infrastruktury rowerowej można znaleźć na portalu miasta Gdańska - bodajże cennik miejski. Wskaźniki efektywności nakładów możesz sobie policzyć, produktywność nakładów na infrastrukturę rowerową jest kilka razy wyższa niż produktywność nakładów na infrastrukturę tworzoną z myślą wyłącznie lub głównie o użytkownikach samochodów. Z każdego kilometra przejechanego rowerem miasto i jego mieszkańcy mają korzyści, każdy kilometr przejechany rowerem generuje koszty ponoszone nie tylko przez kierowcę. Stąd sens wspierania działań na rzecz przekształcenia krótkich przejazdów samochodem na przejazdy innymi środkami lokomocji.
- 0 0
-
2015-05-14 10:24
a może w końcu tunel/wiadukt
Może w końcu miasto zamiast inwestować i tracić kasę na lotnisko i bzdurne estakady rowerowe zainwestuje w przejazd na ul. Puckiej lub piaskowej? Północ Gdyni z centrum ma połączenie tylko przez wiecznie zakorkowaną estakadę!!
Ludzie przejrzyjcie na oczy!- 2 2
-
2015-05-14 10:27
Ruch dla rowerów na drodze (1)
na odcinku skrzyżowanie morska / warszawska/ śląska i dalej podjazd powinien być bezwzględnie zamknięty dla rowerzystów! Nie wyobrażam sobie przejazdu tym skrzyżowaniem z dzieckiem jadąc ulicą morską i skręcając w ulicę podjazd. Szansa , że dzieciak przeżyje w tym wypadku wynoszą 50 /50! Po opadach deszczu szanse przeżycia wynoszą 0!!!
Moim zdaniem najlepszy rozwiązaniem byłaby budowa estakady rowerowej na wysokości Gdyni stocznia łączącej ulicę morską z J.W na której w łatwy sposób można wytyczyć pad rowerowy (w chwili obecnej ma 1.5 pasa). Taka estakada rozwiązała by problem komunikacji ulicy morskiej z centrum poprzez J.W. oraz w drugim kierunku tj Stocznia i dalej Hutnicza / Unruga.- 1 8
-
2015-05-14 13:48
opinie zastrachanego pajaca to nie obiektywny poziom bezpieczeństwa jeśli rowerzysta zna przepisy i umie jeździć to nic mu się nie stanie ani na śląskiej ani na morskiej.
- 2 2
-
2015-05-14 10:42
(1)
A czy slyszal ktorys z naszych urzedasow o czyms takim jak RONDO? Tanie proste i skuteczne!
- 4 3
-
2015-05-14 11:47
A jednocześnie dość niebezpieczne dla rowerzystów i pieszych,
bo kierowcy nie maja bladego pojęcia, że zjeżdżając z ronda
muszą ustępować pierwszeństwa ruchowi po chodnikach i drogach
rowerowych wokoło ronda. Dla nich to mentalnie za trudne.
Ale jak zagwarantujesz tępienie matołectwa kierowców, to też jestem za rondami.- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.