• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga estakada rowerowa w Gdyni?

Michał Sielski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe. Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe.

Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.



Jak rozwiązać brak dróg rowerowych i dojazdów do centrum Gdyni dla rowerzystów?

Dziś jadąc rowerem do centrum Gdyni od strony Chyloni można wybrać ul. Morską, ale tam droga pieszo-rowerowa kończy się na skrzyżowaniu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni. Dlatego większość rowerzystów wcześniej zmienia stronę i jedzie mało uczęszczanym chodnikiem graniczącym z torami kolejowymi i dworcem Gdynia Główna. Nieliczni włączają się do ruchu drogowego i do Śródmieścia dojeżdżają ulicami wraz z samochodami.

Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.

Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.

Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.

Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.

- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.

Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.

Pierwsza estakada z protestami

Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł. Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł.
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.

Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.

Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.

- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.

Opinie (258)

  • państwo teoretyczne (5)

    Estakada za 10 baniek z której nikt nie korzysta... Ktoś dawno powinien siedzieć w pierdlu! Ale tu jest Polska i taki mamy klimat.

    • 13 4

    • (4)

      jak nikt nie korzysta? ludzie, o czym wy w ogóle piszecie? to, że TY nie korzystasz nie znaczy, że nie służy mieszkańcom północnych dzielnic, np. mnie, moim sąsiadom i znajomym.

      • 4 3

      • a nie wolała byś jeździć chodnikiem estakady samochodowej, gdyby miał status DDRiP, ORAZ porządną siecią bezkolizyjnych asfaltowych dróg dla rowerów w Oksywiu?

        albo wręcz promem pasażersko-rowerowym przez Port? jak by był jak w Amsterdamie, na koszt miasta, dwa? tam jest tylko 200m!

        • 3 2

      • (2)

        ja np nigdy na to g.. nie wjadę bo przebieg tego czegoś obraża moją inteligencję i powoduje niepotrzebną stratę energii co na trasie liczącej 100 czy 120 km jest sprawą całkiem ważną rozumiem że najpierw trzeba podjechać wyżej niż samochodowa estakada na krótszym dystansie tzn nachylenie jest % wyższe niż na samochodowej estakadzie by potem zjechać pod samochodową estakadę i kręcić jakieś tam zawijasy między filarami tylko debil mógł coś takiego wymyślić.Poza tym dlaczego ulica Pucka i Unruga nie są połączone drogami rowerowymi?Jedna się urywa i druga tak samo przed skrzyżowaniem?Pomijam już całkowicie absurdalność tzw ścieżki na Puckiej zmieniającej stronę ulicy kilka razy na odcinku może 2 km

        • 4 1

        • (1)

          jeśli nie korzystasz to po co się wypowiadasz, że jest niepotrzebna?
          inni korzystają i jest OK.

          • 1 2

          • zbudowanie takich rowerowych g..wien zmusza wszystkich rowerzystów do korzystania z nich można więc tak jak ja nie jeździć już na rowerze na Pogórze Dolne albo się męczyć z debilizmem wymyślonym przez bezmózga który chciał tylko wydać kasę

            • 1 1

  • czy z tej pierwszej estakady za 10 baniek dało się coś ukręcić - ile i kto ?...

    • 4 3

  • hmm (3)

    mieszkam na obluzu a jeszcze nie widzialam zadnej osoby na tej sciezce rowerowej xD

    • 7 7

    • I nie zobaczysz! Dopoki nie kupisz anteny satelitarnej firmy... ;)

      • 2 0

    • to chyba mieszkasz od kilku godzin :) albo piszesz takie głupoty, aby głupio prowokować.

      • 5 4

    • ja jechałęm dwa razy!!!! (w ciągu dwóch lat)

      • 1 1

  • (2)

    czy w tym kraju rządzi tylko PO i rowerzyści??? nie ma innych potrzeb w tym mieście a niżeli ścierzki rowerowe

    • 6 8

    • pedalarze nawet w domach pedałuja... stacjonarnie ;)

      • 1 5

    • Są. Np. nauka pisania.

      • 6 2

  • Dlaczego nigdzie nie ma relacji z biegów i wyścigów rowerowych w Gdyni, które pan Szczurek zorganizował z okazji Dnia Zwycięstwa (2)

    9 maja ? Festyn był chyba aktem, jak nakazuje tradycja, braterskiej solidarności z obchodami w Moskwie, aktem samorządnej proletariackiej solidarności z Władmirem Władimirowiczem. Nawet kwiatki zakwitły na klombach, co skrzętnie odnotowały media. Należałoby także opisać kolorowe korowody samochodów, które przez kilkadziesiąt minut świętowały na Morskiej. Tylko gdzie świętował pan Szczurek ?

    • 2 7

    • masz szczęście, trojmiasto.pl popiera takich jak ty (1)

      i krytyczne komentarze kasuje

      • 2 5

      • Mój jest bardzo krytyczny i trojmiasto.pl nie skasowało,

        więc po co ta mowa ? Z resztą, Twój też nie należy do komentarzy pochwalnych, więc już nic nie rozumiem.

        • 2 3

  • Gdynia to nie wylacznie miasto dla pedalarzy

    wiec niech UM Gdynia da sobie na luz. Sa ważniejsze potrzeby w tym miescie, nie prawda Stempa , nie prawda Wojtek?

    • 4 5

  • Znowu 10 mln w śmietnik

    • 1 4

  • a na hutnicza jak dojechac z wisniewskiego i odwrotnie??? (2)

    Koło energetyków przejechać na hutnicza jak???pytanie takie???bo dalej na morską to już idzie koło radmoru...czy pks-u.
    Czy Tam estakada nie musi być prZypadkiem???
    Mam dość przechodzenia przez 11 torów co daje 22 szyny by dojechać do hutniczej....i liczyc ciagneace sie wagony ostanio 38 naliczylem a stalem z 10 minut ponad bo przetaczali....żenada 21 wiek a jaki prymitywny kraj,
    chociaż by betony między torami położyli łatwiejby było przejechac przede wszsytkim i taniej chociaż tak doraźnie by nie dźwigać roweru
    pozostaje ten kawałek jeździć estakadą jak autem i tyle skoro tacy nieudoalni siedzą w tej calej organizacji ruchu rowerowego w UM wybrani chyba po znajomosci bo prawdziwych problemów nie widzą tylko u siebie pod domem i na dzielnicy

    • 7 1

    • nie da się panie nie da się typowo po gdyńsku robią tam gdzie nie trzeba a tam gdzie trzeba udają że nie ma problemu

      • 2 1

    • Dokładnie!!!

      • 1 1

  • a zimą co ? zamienicie na tor saneczkowy, kasa w błoto (1)

    • 4 3

    • Są tacy, którzy jeżdżą cały rok. Zima trwa u nas ostatnimi czasy bardzo krótko.

      • 2 1

  • "Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury."

    Gdzie? Na Świętojańskiej? Przecież tam rowerzyści nie powinni wjeżdżać, bo ścieżkę mają po szerokim chodniku wzdłuż ul. Władysława IV !

    Należy przeciągnąć ścieżkę z ciągu Morskiej w okolice 3 Maja i dalej na Władysława IV oraz dać jakiś wyciszony przejazd przez śródmieście w kierunku Molo Południowego i Bulwaru.

    Jeśli docelowo ze Świętojańskiej wyrzuci się samochody i pozostawi wyłącznie komunikację zbiorową oraz rowery, problem sam tam zniknie i może znajdzie się taki przejazd z Morskiej na Bulwar, w którym jedynym niebezpiecznym momentem będzie przecięcie ul. Władysława IV pełniącej rolę wewnętrznej obwodnicy śródmiejskiej odciążającej Świętojańską.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum