Dwa razy większa dotacja na rowery elektryczne dla mieszkańców
W tym roku udało się wygospodarować dwukrotnie wyższą kwotę - 200 tys. zł na dotację na zakup roweru elektrycznego dla mieszkańców Gdyni. To wystarczy na nowe pojazdy dla 80 osób, które zapisywały się w zeszłym roku i są najwyżej na liście oczekujących.
Ostatecznie liczba chętnych przekroczyła 1,1 tys. osób.
W pierwszej puli dofinansowanie wynosiło 100 tys. zł. Kwota wsparcia na zakup jednego roweru nie mogła być wyższa niż 2,5 tys. zł. To oznaczało, że mogło ją otrzymać maksymalnie 40 osób.
- Ubiegłoroczna dotacja okazała się sukcesem. Mieszkańcy nie mogli się już doczekać kolejnej puli i od grudnia otrzymywaliśmy mnóstwo telefonów z zapytaniem, kiedy ponownie uruchomimy projekt - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dotacje na rowery w Gdyni: edycja 2022
Co ważne, w treści zeszłorocznej uchwały zapisano, że oczekujący na dotacje znaleźli się automatycznie w kolejce na rok bieżący - z zachowaniem kolejności zapisów.
Dodatkowe 100 tys. zł do dotacji
W tym roku rowerów będzie więcej, bowiem miastu udało się pozyskać dodatkowe 100 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Razem dotacja wyniesie 200 tys. zł, co oznacza, że przy przyjętych zasadach z dofinansowania będzie mogło skorzystać 80 osób.
- Bardzo się cieszę, że dzięki naszemu dofinansowaniu jeszcze więcej mieszkańców otrzyma dotację na zakup tego przyjaznego środowisku pojazdu, jakim jest rower. Im więcej osób korzysta z rowerów, tym lepszej jakości powietrze mamy w mieście. A na tym nam wszystkim przecież zależy - tłumaczy Szymon Gajda, prezes WFOŚiGW w Gdańsku.
Pierwsze umowy zostały dziś podpisane w Urzędzie Miasta. Kolejne mają być podpisywane w najbliższych dniach.
Miasto liczy na długotrwałą współpracę
- Cieszymy się, że dofinansowanie doszło do skutku i jesteśmy w stanie przekazać dotację większej liczbie mieszkańców. Liczymy, że będzie to długoterminowa współpraca - wskazuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji UM w Gdyni.
Na razie nie wiadomo, jak będzie w następnym roku. Decyzje w tej sprawie będą podejmować radni. Jeśli dofinansowanie będzie, to prawdopodobnie z nową turą zapisów.
Aktywne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (231) 6 zablokowanych
-
2023-02-16 06:24
Opinia wyróżniona
(4)
Moim zdaniem lepiej było zrobić dofinansowanie do komunikacji miejskiej, niewielka wprawdzie kwota ale sprawiedliwiej wykorzystana bo każdy kto chce może korzystać z komunikacji miejskiej a z tej dotacji nie mogą skorzystać nawet wszyscy chętni .
- 70 12
-
2023-02-19 15:13
Badania wykazują, że więcej osób przesiada się z samochodu na rower/ rower wspomagany elektrycznie
niż z samochodu na komunikację publiczną.
- 0 0
-
2023-02-18 21:29
Gdynia bedziamiała mevo jak Gdańsk to jeszce dodatkowo marnuja kase na rowery dla mieszkancow by mieli prywatne?
to wyjatkowa niegospodarnosc!
- 0 1
-
2023-02-16 10:26
dokładnie
to są jakieś fanaberie ...
- 3 2
-
2023-02-16 09:35
Bierzesz dofinansowanie na rower 10k
Sprzedajesz rower za 10k, kupujesz elektryka za 5k, 5k zostaje w kieszeni
- 4 2
-
2023-02-15 15:05
Opinia wyróżniona
(18)
A mi się podoba ten pomysł. Na pewno lepszy niż ładowanie milionów w Falę. Oj czekam jak tam fala się rozbuja a potem rozbije i brzeg. To może być "miś" tej dekady. Ale wracając do rowerów elektrycznych w Gdyni - fajna sprawa. Tylko jak ktoś mieszka na 3,4 piętrze a nie ma windy to nie zazdroszczę targania po schodach. Trochę kondycja się poprawi.
- 62 142
-
2023-02-18 21:24
heheh rozumiem ze to jest ironia:)
- 0 1
-
2023-02-17 14:10
Mnie się też ten pomysł podoba pod warunkiem że to mi dopłacą
- 1 0
-
2023-02-15 16:34
Władza wycina linie autobusowe i trolejbusowe dla wszystkich (5)
W zamian funduje rowery dla wybranych. Rzeczywiście, świetny pomysł. Taki w klimatach Stanisława Barei.
- 22 8
-
2023-02-15 16:40
(4)
a przeczytałeś artykuł ze zrozumieniem?
- 3 14
-
2023-02-15 17:17
Czytałem nawet dwa razy (3)
Ale rzeczywiście, dalej nie rozumiem, dlaczego mam ze swoich podatków dokładać się do roweru dla kogoś innego. Nie rozumiem dlaczego zamiast transparentnego losowania wśród wszystkich zgłoszeń wprowadzono zasadę "kto pierwszy ten lepszy". Nie rozumiem, w jaki sposób 80 rowerów zakupionych przez inne osoby ułatwi mi poruszanie się po
Ale rzeczywiście, dalej nie rozumiem, dlaczego mam ze swoich podatków dokładać się do roweru dla kogoś innego. Nie rozumiem dlaczego zamiast transparentnego losowania wśród wszystkich zgłoszeń wprowadzono zasadę "kto pierwszy ten lepszy". Nie rozumiem, w jaki sposób 80 rowerów zakupionych przez inne osoby ułatwi mi poruszanie się po ćwierćmilionowym mieście. Nie rozumiem też w jakim celu płacę coraz większe podatki i opłaty od trzydziestu lat a władza nie potrafi nawet zadbać o rzecz podstawową - sprawną i tanią komunikację miejską.
- 35 4
-
2023-02-15 20:40
80 rowerów wspomaganych elektrycznie to znaczna oszczędność miejsca na jezdni dla użytkowników samochodów (2)
to może być także znaczna oszczędność miejsc do parkowania samochodów. Rower wspomagany elektrycznie to lepszy substytut samochodu niż rower tradycyjny. Oszczędność w wydatkach na infrastrukturę - zwykle finansowaną z Twoich podatków. Mam nadzieję, że to potrafisz ogarnąć.
- 4 18
-
2023-02-15 21:25
W Gdyni mamy zarejestrowanych około 156000 samochodów. Tranzytu nie liczę (1)
80 samochodów to mniej więcej tyle, ile przejeżdża przez tylko jedno skrzyżowanie Morska/Obwodnica w ciągu około 40 sekund. Twierdzenie, że te dotacje wpłyną na oszczędność miejsca na drodze i wydatków na infrastrukturę jest więc nawet dosyć zabawne. A ile zwolni się miejsc parkingowych? Odpowiadam: prawdopodobnie zero. Nabywcy rowerów nie mają
80 samochodów to mniej więcej tyle, ile przejeżdża przez tylko jedno skrzyżowanie Morska/Obwodnica w ciągu około 40 sekund. Twierdzenie, że te dotacje wpłyną na oszczędność miejsca na drodze i wydatków na infrastrukturę jest więc nawet dosyć zabawne. A ile zwolni się miejsc parkingowych? Odpowiadam: prawdopodobnie zero. Nabywcy rowerów nie mają obowiązku pozbywania się lub złomowania swoich dotychczasowych pojazdów. Podsumowując: ten miś na miarę naszych możliwości jest strasznie drogi i mało efektywny.
- 18 4
-
2023-02-19 14:57
nadal przypuszczalnie nie doceniasz efektu demonstracji
Rowery elektryczne - MEVO i te z dofinansowania, zmienią wyobraźnię wielu ludzi. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonna przesiąść się z samochodu na rower (rower elektryczny) niż na jakikolwiek inny środek lokomocji oszczędzający popyt na infrastrukturę do jeżdżenia i parkowania. Warto, byś chociaż zrozumiał, że to samochody (ich nadmiar)
Rowery elektryczne - MEVO i te z dofinansowania, zmienią wyobraźnię wielu ludzi. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonna przesiąść się z samochodu na rower (rower elektryczny) niż na jakikolwiek inny środek lokomocji oszczędzający popyt na infrastrukturę do jeżdżenia i parkowania. Warto, byś chociaż zrozumiał, że to samochody (ich nadmiar) jest głównym źródłem problemów z zakorkowaniem miasta i subiektywnie odczuwanym niedoborem miejsc do parkowania, których tworzenie jest bardzo kosztowne (vide: 60 mln na parking podziemny niedaleko Urzędu Miasta Gdynia).
- 0 0
-
2023-02-15 15:38
EBike (5)
Rower elektryczny ma tryb wspomagania "Walk", który wyraźnie poprawia wprowadzanie roweru po schodach.
- 9 2
-
2023-02-16 08:11
(2)
Może przetestujesz wprowadzanie roweru na 4 piętro po wąskiej klatce? Ciekawy jestem twoich refleksji po miesiącu takich testów.
- 1 1
-
2023-02-17 14:11
Masz rację , to nie rower dla ciebie
- 0 0
-
2023-02-16 12:47
To nie lepiej do piwnicy znieść.
- 0 0
-
2023-02-15 15:40
Paanie (1)
to tylko w zaawansowanych wersjach
- 6 3
-
2023-02-15 16:06
nie, właśnie w tych tańszych jest bardzo popularna
w dodatku tylko w tych tanich montują manetkę "gazu" (która jest nielegalna)
- 1 2
-
2023-02-15 15:30
bzdura i nie podpisuj się że jesteś z Przymorza bo jesteś z pijaru Gdyni (1)
- 6 18
-
2023-02-15 20:06
Dobrze, że nie pracujesz w archiwum X bo by im skuteczność w pioruny poleciała Sherlocku...
- 3 1
-
2023-02-15 15:13
to niech trzyma rower w piwnicy (1)
- 13 4
-
2023-02-15 15:18
tylko na to czekam ;)
- 9 4
Wszystkie opinie
-
2023-02-19 11:54
dofinansowanie (3)
A ile można by za taką kwotę dofinansować do zwykłych rowerów? Przecież elektryczne rowery nie są ekologiczne....! Korzyść z tego na pewno będzie miała Energa...
Pomysł w zamyśle jest ok jednakże...- 1 1
-
2023-07-05 17:19
Elektryczne nieekologiczne
Elektryczne rowery wygenerują elektrośmieci. Oferta tylko dla bogatych a nie dla wszystkich gdynian. Co to niby ma dać za korzyść? Poroniony pomysł
- 0 0
-
2023-02-20 11:36
No właśnie sie zastanowiłem także nad tym dlaczego elektryczne? Chcą być eko a tak naprawdę mam wrażenie ze to ładowanie komuś kasy do kieszeni. Szczerze to jestem przerażony wciskaniem ludziom wszystkiego eko elektrycznego na każdym kroku. Z jednej strony niby eko z drugiej strony prąd z węgla i miliony na utylizacje eko akumulatorów.
- 1 0
-
2023-02-19 20:38
Dofinansowanie
Kciuka w dół to mi dał ktoś z energii lub co bardziej pewne firemka, która dostarczy te wozidła... Biznesik musi się kręcić-w przeciwieństwie do nóżek roweżysty...
- 0 0
-
2023-07-05 14:40
Komunikacja miejska
Ekologicznie to dofinansować komunikację miejską i np dla wszystkich mieszkańców Gdyni komunikacja za darmo przez jeden miesiąc
- 0 0
-
2023-02-16 06:24
Opinia wyróżniona
(4)
Moim zdaniem lepiej było zrobić dofinansowanie do komunikacji miejskiej, niewielka wprawdzie kwota ale sprawiedliwiej wykorzystana bo każdy kto chce może korzystać z komunikacji miejskiej a z tej dotacji nie mogą skorzystać nawet wszyscy chętni .
- 70 12
-
2023-02-19 15:13
Badania wykazują, że więcej osób przesiada się z samochodu na rower/ rower wspomagany elektrycznie
niż z samochodu na komunikację publiczną.
- 0 0
-
2023-02-18 21:29
Gdynia bedziamiała mevo jak Gdańsk to jeszce dodatkowo marnuja kase na rowery dla mieszkancow by mieli prywatne?
to wyjatkowa niegospodarnosc!
- 0 1
-
2023-02-16 10:26
dokładnie
to są jakieś fanaberie ...
- 3 2
-
2023-02-16 09:35
Bierzesz dofinansowanie na rower 10k
Sprzedajesz rower za 10k, kupujesz elektryka za 5k, 5k zostaje w kieszeni
- 4 2
-
2023-02-16 04:30
Miłe to, zwłaszcza dla beneficjentów. (1)
Ale obnaża ekonomiczną słabość idei elektryków. Skoro cena zakupu stanowi barierę dla masowego użytkowania i trzeba wspierać w imię ekologii, to dlaczego nie dopłacać do elektrycznych Porsche albo Bentleyów? Efekt ekologiczny też murowany, a jakie korzyści ekonomiczne jeśli chodzi o skracanie czasu przejazdów!
- 3 1
-
2023-02-19 15:12
na odległość do 7 kilometrów rower wspomagany elektrycznie jest pod względem prędkości bardziej efektywny niż Porsche
czy Bentley (chodzi o środowisko miejskie, na specjalnym torze ta informacja nie jest prawdziwa).
- 0 0
-
2023-02-16 02:43
(1)
Niezależnie od tego jaki rower to w naszym klimacie i tak ma on wątpliwy sens.
- 1 2
-
2023-02-19 15:11
Badania wykazują, że popularność rowerów w krajach o dużo surowszym klimacie niż nasz bywa dużo większa
- 0 0
-
2023-02-15 23:01
Dobra nazwa "dotacje do rowerów dla mieszkańców Gdyni". (1)
Dla mieszkańców czy może dla producentów rowerów elektrycznych? Poza tym elektryczne to też rowery? Pytam się, bo w Wikipedii tak napisali: "Rower - jedno- lub wielośladowy pojazd kołowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Samochody mają być elektrycznie ze względu na wymóg ECO a rowery ze względu na co?
- 2 1
-
2023-02-19 15:10
jedno drugiego nie wyklucza
Mieszkańcy Gdyni zyskują dużo więcej niż producenci rowerów.
- 0 0
-
2023-02-15 22:40
Dotacja tu, dotacja tam. Tak to ma działać? Wprowadzamy niechciane (1)
i nieopłacalne technologie za zrzutki z podatków?
- 6 1
-
2023-02-19 15:10
te technologie są chciane: jest dużo chętnych
popularyzacja rowerów elektrycznych jest także opłacalna nie tylko dla ich użytkowników: generuje znaczne korzyści zewnętrzne.
- 0 0
-
2023-02-16 08:36
Czy kolejny zakup rowerów finansowany jest z podwyżek biletów na komunik. miejską?! (2)
Tak tylko pytam....
- 2 1
-
2023-02-19 15:08
NIe
- 0 0
-
2023-02-16 12:11
również chciałbym to wiedzieć
.
- 0 0
-
2023-02-16 07:48
Zero dotacji (2)
Dlaczego państwo, samorząd ma dotować z publicznych pieniędzy rowery lub elektryczne auta? Jakoś nie przypominam sobie dotacji do aut spalinowych czy klasycznych rowerów. Tylko patrzeć jak pojawią się dopłaty do jedzenia wege. Socjalizm ma się dobrze, kto by pomyślał...
- 3 1
-
2023-02-19 15:08
dotacje do aut elektrycznych uzasadniane są dążeniem do redukcji zanieczyszczeń w mieście
chociaż efekt ekologiczny tych aut jest praktycznie znikomy. Dotacje do rowerów wspomaganych elektrycznie są dużo bardziej efektywne - przybliżają realizację tego celu w dużo wyższym stopniu. Wzrost popularności rowerów (w tym tych wspomaganych elektrycznie) podnosi także efektywność wykorzystania przestrzeni miejskiej.
- 0 0
-
2023-02-16 08:53
A to dlatego że wybraliśmy takie władze samorządowe
.
- 0 1
-
2023-02-15 15:03
Dlaczego w Gdańsku nie ma takich dotacji? (2)
Czy w naszym Gdańsku myśli się tylko o betonozie o deweloperach?
- 14 34
-
2023-02-15 16:17
Dotacje (1)
I oby nie było takich dotacji w Gdańsku, przypominam że te pieniądze nie biorą się znikąd tylko z naszego portfela, a nikt naszych pieniędzy nie wyda gorzej niż urzędnik.
- 13 2
-
2023-02-19 15:02
jeśli urzędnik wydaje pieniądze na promocję korzystania z roweru (w tym na poprawę infrastruktury rowerowej)
to takie wydatki okazują się najbardziej produktywnymi rodzajami wydatków ponoszonych w mieście.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.